Wednesday, June 27, 2012

رابطه روح و جسم



أَیْنَمَا تَكُونُواْ یُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِى بُرُوجٍ مُّشَیَّدَةٍ
هر كجا باشید، مرگ شما را درمییابد هر چند در دژهاى مستحكم باشید.


أللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِى لَمْ تَمُتْ فِى مَنَامِهَا فَیُمْسِكُ الَّتِى قَضَى‏ عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْسِلُ الْأُخْرَى‏ إِلَی أَجَلٍ مُّسَمّىً إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ‏
ترجمه:
خداوند است كه جان‏ها را به هنگام مرگشان به طور كامل میگیرد، و (جان) آنكه را  نمرده است در هنگام خواب (میگیرد)، پس آنكه را مرگ بر او قطعى شده نگاه میدارد و جان‏هاى دیگر را(كه مرگش فرا نرسیده) براى مدّتى معین(به جسم آنان) باز میگرداند. بى شك در این (گرفتن و دادن روح هنگام خواب و بیدارى)، براى گروهى كه میاندیشند نشانه‏ هایى(از قدرت خدا) وجود دارد. 

نکته ها:
* در حدیث میخوانیم: به هنگام خواب روح در بدن میماند ولى نفس به آسمان میرود و رابطه میان نفس و روح مثل رابطه خورشید و شعاع خورشید است. اگر خدا بخواهد و مرگش رسیده باشد روح نیز از بدن جدا و به نفس میپیوندد وگرنه نفس از آسمان نازل و به روح ملحق میشود. 

* «یَتوفّى‏» از «وَفى‏» به معناى دریافت كامل امرى است و در مورد مرگ به معناى گرفتن جان به طور كامل است.
سؤال: در آیه 61 سوره‏ انعام میفرماید: «توفّته رسلنا» فرشتگان ما جان را میگیرند و در آیه‏ 11 سوره‏ سجده میفرماید: «یتوفّاكم ملك الموت» ملك الموت جان شما را میگیرد و در این آیه میفرماید: خدا جان‏ها را میگیرد، كدام صحیح است؟
پاسخ: خداوند کمتر کاری را بیواسطه انجام میدهد(مانند کن وجودی) ولی دیگر کارها را با وسایلش انجام میدهد(ان الله لا یاجری الامور الا باسبابها) و فرشتگان کارگزاران خداوندند.

* رابطه روح و جسم:
جسم انسان در حكم یك اتومبیل و روح در حكم راننده‏ آن است؛ گاهى هم ماشین روشن است و هم راننده پشت فرمان، كه این، حالت بیدارى است.
گاهى ماشین روشن است ولى راننده پیاده میشود و میرود كه این حالت خواب است. زیرا بدن کارهایش را انجام میدهد وتنها روح جدا میشود و به بَدَنى مشابه ملحق شده و به اطراف میرود. این همان بدنى است كه ما در رؤیاهاى خود با آن سیر و سفر مى‏كنیم و قالب مثالى نام گذارى شده و به قدرى سبك و چابك است كه بیواسطه میتواند در آسمان‏ها پرواز و در اقیانوس‏ها شنا و در یك لحظه به اطراف دنیا برود. 
 گاهى هم ماشین خاموش و هم راننده جدا میشود كه این حالت مرگ است. 

* در سخنان پیشوایان دینى مرگ و قیامت، به خواب و بیدارى مثال زده شده است. 
* در حدیث میخوانیم: «كما تنومون تموتون» همان گونه كه میخوابید میمیرید و همان گونه كه بیدار میشوید زنده میگردید.
* لقمانِ حكیم به فرزندش میگفت: اگر قدرت داشتى خواب و بیدارى را از خود دور كنى خواهى توانست مرگ و معاد را هم از خود دور نمایى!

پیام ها:
١- جسم و روح، دو حقیقت مستقل هستند و به هنگام مرگ یا خواب از هم جدا میشوند و روح پس از مرگ باقى مى‏ ماند. 

٢- مرگ و خواب، برادر یكدیگرند: حدیث: النوم اخ الموت

٣- اگر بدانیم كه هر شب جان میدهیم، از غرور و غفلت و گناه فاصله میگیریم. 

٤- مرگ و حیاتِ ما به دست خداست. 

٥- هیچ كس براى همیشه زنده نمى‏ ماند.

 ٦- خواب و بیدارى براى همه‏ انسان‏هاست، ولى تنها اهل اندیشه از آن درس میگیرند:    
لآیات لقوم یتفكّرون 

نویسنده ؟    ویرایشگر علمی و فنی: احمد شماع زاده


Tuesday, June 26, 2012

کار را درست انجام دهید

کار را درست انجام دهید 


پیامبر اکرم(ص) مشغول تمام کردن تدفین یکی از مسلمانان بود. سنگها را محکم روی یکدیگر قرارمیداد و ملات کافی میزد. یکی از همراهان گفت یا رسول الله او مرده است چه فرقی میکند که سنگها محکم باشند یا نباشند. پیامبر گفت: کار را محکم و بی نقص انجام دهید. اگر برای مرده سودی نداشته باشد برای شما دارد. یعنی دستکم شما تمرین میکنید تا کارها را خوب انجام دهید. یا مجبور نمیشوید پس از مدتی دوباره کاری کنید.
علی(ع) فرمود: هنگامی که کسی چیزی(تولید) را میبیند نمیپرسد چه مدت صرف آن شده بلکه میگوید چقدر خوب است یا چقدر بد است. یعنی از سرعت تولید آن نمیپرسند بلکه کیفیت آن را وصف میکنند. همین یک جمله یکی از اصول پیشرفت جامعه های انسانی است. به زبان اقتصاد: کیفیت تولید را فدای سرعت تولید نکنید.
پس کارها را به نیکویی و تمامی انجام دهید تا رستگار شوید.

به همین دلیل آمده است که:

ميخي افتاد.
با نبود ميخ، نعلي افتاد.
با نبود نعل، اسبی افتاد.
با افتادن اسب، سواري افتاد.
با افتادن سوار، جنگي شكست خورد.
با این شكست، کشوری نابود شد.
و مقصر اصلی: 
كسي بود كه ميخ را خوب نكوبيده بود.

٩١/٦/٤ - احمد شماع زاده

دروغ مصلحتی

دروغ مصلحتی  
هیزم شکنی مشغول قطع کردن یه شاخه درخت بالای رودخونه بود، تبرش افتاد تو رودخونه. وقتی در حال گریه کردن بود، یه فرشته اومد و ازش پرسید: چرا گریه می کنی؟
هیزم شکن گفت: تبرم توی رودخونه افتاده.
فرشته رفت و با یه تبر طلایی برگشت و از هیزم شکن پرسید:"آیا این تبر توست؟ "
هیزم شکن جواب داد: "نه"
فرشته دوباره به زیر آب رفت و این بار با یه تبر نقره ای برگشت و پرسید: آیا این تبر توست؟
دوباره، هیزم شکن جواب داد: "نه".
فرشته باز هم به زیر آب رفت و این بار با یه تبر آهنی برگشت و پرسید: آیا این تبر توست؟
جواب داد: آره.
 

فرشته از صداقت مرد خوشحال شد و هر سه تبر را به اوداد و هیزم شکن خوشحال روانه خونه شد.
 

روزی دیگر هیزم شکن وقتی داشت با زنش کنار رودخونه راه میرفت زنش افتاد توی همان رودخانه. هیزم شکن داشت گریه می کرد که فرشته بازهم اومد و پرسید چرا گریه می کنی؟ اوه فرشته، زنم افتاده توی آب.
فرشته رفت زیر آب و با جنیفر لوپز برگشت و پرسید: زنت اینه؟ هیزم شکن فریاد زد: آره!
فرشته عصبانی شد. "تو تقلب کردی، این نامردیه"
هیزم شکن جواب داد: اوه، فرشته من منو ببخش. سوء تفاهم شده. میدونی، اگه به جنیفر لوپز "نه" می گفتم تو میرفتی و با کاترین زتاجونز میامدی و باز هم اگه به کاترین زتاجونز "نه" میگفتم، تو میرفتی و با زن خودم می اومدی و من هم می گفتم آره. اونوقت تو هر سه تا رو به من میدادی. اما فرشته، من یه آدم فقیرم و توانایی نگهداری سه تا زن رو ندارم، و به همین دلیل بود که این بار گفتم آره.


 لا یکلف الله نفسا الا وسعها
خداوند بار گرانی بر دوش کسی نمیگذارد مگر توان آن را داشته باشد 

نکته اخلاقی: برخی وقتها مردی که دروغ میگه به خاطر یک دلیل شرافتمندانه است.
 

شیوع بیماریهای روانی

شیوع بیماریهای روانی؛ جامعه ای که از درون می سوزد
فیروزه رمضان زاده 

شیوع بیماریهای روانی؛ جامعه ای که از درون می سوزد

جرس: شیوع بيماریهای روانی در ایران در سال ۱۳۷۹ نزديک به ۲۱ درصد بود اما اکنون اين ميزان به ۳۴ و ۹ دهم درصد افزايش يافته است و برپایه آخرین بررسی های وزارت بهداشت و درمان،  از سال ١٣٩٠ تا ١٣٩٤، نزديک به ٢٠ تا ٣٠ درصد از جمعيت کشور دچار مشکلات روانی خواهند شد.
مهرداد درویش‌پور، جامعه‌شناس مقیم سوئد در گفت‌و‌گو با جرس، یکی از دلایل افزایش بیمارهای روانی را گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌داند. وی ازجمله پیامدهای ناهنجاری را تولید اضطراب، تشویش و بی‌قراری و شوک‌های روانی می‌داند و می‌افزاید: «گسترش فقر و ناملایمات اجتماعی نیز در سلامت روانی کل جامعه تاثیر منفی دارد. به عبارت دیگر کل جامعه را بیمار می‌سازد. از همه بد‌تر گسترش سرکوب و اختناق پلیسی است که با زندان ساختن کل جامعه بیمارهای روانی را به طبیعی‌ترین عارضه اجتماعی بدل می‌سازد. آنجا که باسرکوب جنبش‌های اجتماعی جای بالندگی، شادی و نشاط را افسردگی، یاس و در خور فرورفتگی بگیرد، اختلالات روانی و به ویژه افسردگی و روان نژندی جای امید به آینده بهتر و تلاش برای آنرا می‌گیرد.»
 
حسین نحوی‌نژاد، رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی و مزمن سازمان بهزیستی، نیز می‌گوید: «موضوع سابقه فرهنگی دارد چرا که مردان کمتر از زنان از سوی خانواده‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند، دختر و زنی که مبتلا به اختلال روانی شده به دلایل فرهنگی و ناموسی و سنت بیش از پسران جوان و مردان از سوی خانواده مورد پذیرش قرار می‌گیرد.»
وی می‌افزاید: «از عامل خانواده که بگذریم، اقتصاد، شاخص تاثیرگذار دیگری است که در مسائلی چون بیکاری، فقر، تبعیض و تورم نشانه‌های منفی در میان افراد جامعه بر جای گذاشته و در شکل دادن به موج جدیدی از بیماران روانی تاثیرگذار بوده است.» (فرهیختگان)
 
اما احمد جلیلی، روان‌پزشک و نماینده انجمن جهانی روان‌پزشکی در آسیای میانه و غربی در این زمینه معتقد است: «هرگاه، جامعه‌ای در مسیر یک تغییر و تحول سریع چون جنگ، انقلاب، بحران‌های اقتصادی و غیره قرار گیرد، دچار نوساناتی از جمله بیماری‌های روانی می‌شود.» (شرق)
 
به گفته مصطفی معین، رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت در ایران در نشست خبری دومین همایش سالانه سلامت روان و رسانه «فشارهای روانی مختلف مانند نابرابری‌های اقتصادی، ‌سوء استفاده از دین، تبعیض جنسیتی و قومی می‌تواند موجب کاهش قدرت دفاعی بدن و به دنبال آن وقوع انواع مشکلات روانی برای افراد شود.» (ایلنا)
 
افزایش ٣٠ درصدی
در حالی که آخرین آمار از شیوع بیماری‌ها و اختلالات روانی، در سال ١٣٨۴انجام شده و رقم ٢١‌ درصد را نشان می‌دهد علی‌رضا مصداقی‌نیا، معاون بهداشتی وزارت بهداشت براین باور است: «برپایه مطالعات انجام شده از سال ١٣٩٠ تا ١٣٩۴، نزدیک به ٢٠ تا ٣٠ درصد از جمعیت کشور دچار مشکلات روانی خواهند شد.» (مهر)
 
با این وجود، احمد جلیلی، روان‌پزشک و نماینده انجمن جهانی روان‌پزشکی در آسیای میانه و غربی، آمارهای اعلام شده در مورد میزان شیوع بیماری‌های روانی در ایران را دقیق نمی‌داند و می‌گوید: «درصد واقعی بیشتر از آماری است که به صورت رسمی اعلام می‌شود.»
 
احمد نوربالا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اسفند ماه ۱۳۹۰ در نشست خبری دومین همایش سالانه سلامت روان و رسانه، گفته بود «برپایه مطالعه‌ انجام شده در سال‌های ۱۳۷۸ و ۸۷ میزان شیوع اختلال‌های روانی در میان ایرانیان در فاصلهٔ ۹ سال ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و به اندکی بیش از ۳۴ درصد رسیده است.» (ایلنا) 

عباس علی ناصحی، مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت ایران می‌گوید: «متوسط شیوع انواع بیماری‌های روانی در تهران نسبت به سایر شهرهای ایران، بالا‌تر است و بیش از یک سهم مردم این شهر به اختلالات روانی دچار هستند.» به گفته وی «برپایه آخرین تحقیقات انجام شده از سوی شهرداری تهران در سال ۱۳۸۸ پیرامون شیوع بیماریهای روانی در تهران، نزدیک به ۳۴ درصد از مردم شهر تهران به یکی از انواع بیماری‌ها و اختلالات روانی مبتلا هستند.» (فارس) 

پیش از این در تیرماه سال گذشته، بهزاد دماری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست «تجربیات جهانی و نگاهی همه‌جانبه به پیش‌گیری از کودک‌آزاری» گفته بود: «شیوع بیماری‌های روانی در سال ۱۳۷۹ نزدیک به ۲۱ درصد بود در حالی که اکنون این میزان به ۳۴ و ۹ دهم درصد افزایش یافته است و این روند رو به افزایش است.» 
وی با انتقاد از سیاست‌های کلان کشور در زمینه سلامت روانی شهروندان افزوده بود: «رتبه ایران در رتبه‌بندی نشاط ملت‌های جهان، در سال ۲۰۰۶ بین ۱۷۰ کشور ۹۶ بود. اکنون می‌توان برآورد کرد بیش از ۲۵ میلیون بیمار روانی ایرانی در کنار افراد سالم، زندگی می‌کنند.» (خبرآنلاین) 

 شاخص نخست مرگ و میر در بین زنان ایرانی
در بانک اطلاعات مرتبط با بیماران روانی ۱۰۱ هزار بیمار روانی مزمن شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۶۷ درصد مرد و ۳۳ درصد زن هستند.
مردان در این میان، اغلب دچار اسکیزوفرنی و زنان به استرس، اضطراب و افسردگی دچارهستند. از سوی دیگر بر اساس پژوهشی که در همین حوزه انجام شده است ۳/۲۱ درصد در مناطق روستایی و ۲۱ درصد در مناطق شهری اختلالات در مسائل روانی وجود داشته و ۶ دهم درصد افراد ایرانی دچار روان‌پریشی و اسکیزوفرنی هستند. این در حالی است که اختلالات روانی در افراد متاهل جدا‌شده و افراد بیکار شایع‌تر است. (فرهیختگان) 

اما به گفته عباس علی ناصحی، مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت ایران «شاخص نخست مرگ و میر در بین زنان ایرانی مربوط به بیماری‌های روانی است.» وی شیوع بیماریهای روانی در کشور را برپایه آخرین مطالعه وزارت بهداشت در سال ۸۴ نزدیک به ۲۱ درصد (۱۶ درصد از مردان و ۲۶ درصد از زنان ایرانی) عنوان کرده ومی افزاید: «‌این آمار فقط دربرگیرنده موارد بیمارانی است که به خدمات روانپزشکی سرپایی یا بستری نیازمند هستند.»
این مقام مسئول در وزارت بهداشت با اشاره به کمتر بودن میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات و حملات قلبی و عروقی در مورد زنان ایرانی، می‌گوید: «شاخص نخست مرگ و میر در بین زنان ایرانی مربوط به بیماری‌های روانی است.»


با این وجود، بررسی انجام شده در سال‌های اخیر پیرامون شیوع اختلال‌های روانی در سطح کشور، نشان می‌دهد ۲۶ در صد زنان و ۱۵ درصد مردان دچار این اختلال‌ها هستند. این میزان در خوش‌بینانه‌ترین حالت شامل یک پنجم کل شهروندان می‌شود. اما احمد جلیلی، رئیس انجمن روان‌پزشکان ایران، شمار زنان مبتلا را اندکی بیشتر و تا دوبرابر مردان عنوان کرده و می‌گوید: «شرایط محیطی و نابسامانی‌های اجتماعی و قانونی در این مسئله موثر است.»
 
تنها ده هزار تخت روان‌پزشکی پس از گذشت ۵۰ سال از زمان تصویب قانون سال ۱۳۳۹ برای ایجاد مکانی مناسب برای درمان و نگهداری مجرمان دارای بیماری روانی، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران، می‌گوید: «تنها ١٠ هزار تخت روان‌پزشکی در بیمارستان‌های کشور وجود دارد که ۴١ درصد از این‌ میزان در تهران قرار دارد.
به گفته وی در ١٧ استان کشور، تخت روان‌پزشکی و در ٢٣ استان نیز، تخت روانی کودک وجود ندارد.

محمد رضا ابراهیمی، متخصص روان‌شناسی و روان درمانی و روانکاوی در وبلاگ خود گفته است: «به عنوان روان‌شناسی که سالیان متمادی به کار رواندرمانی و روانکاوی می‌پردازم این ادعا که سونامی بیماریهای روانی در ایران در حد فاجعه آوری مخرب و غیر قابل کنترل شده است سخنی گزاف نیست. میلیون‌ها ایرانی در دام افسردگی و اختلالات اضطرابی و اختلالات شخصیتی و صد‌ها بیماری دیگر دست و پا می‌زنند و اکثریت حتی از بیماری خود آگاه نیستند. اگر هر معتادی با چهار نفر از پیرامونیان خود در ارتباط باشد حداقل بیست میلیون نفر در معرض عوارض اعتیاد بصورت مستقیم قراردارند. یک میلیون اسکیزوفرن در خوش بینانه‌ترین حالت پنج میلیون نفر دیگر را با خود درگیر می‌سازند. یک میلیون مبتلا به سایکوز دو قطبی نیز پنج میلیون دیگر را به خود مشغول می‌سازند. حدود پنج میلیون مبتلایان به عقب ماندگیهای ذهنی با درجات گوناگون نیز بیست میلیون دیگر را از خود متاثر می‌سازند. حدود پانزده میلیون مبتلا به اختلالات شخصیتی نیز تمامی هفتاد و پنج میلیون نفر دیگر را به بازی وا می‌دارد.»

درسی از پرندگان

درسی از پرندگان

ما من دابه فی الارض و لا طائر یطیر بجناحیه الا امم امثالکم(انعام: ٣٨)
نیست جنبنده ای در زمین و نه پرنده ای که با دو بالش پرواز میکند مگر امتهایی(انواعی) هستند همانندتان.
همه میدانند که پرنده با دو بال پرواز میکند پس چرا خداوند دو بال را یاداورمان میشود؟ و نمیگوید نیست جنبنده ای در زمین و نه پرنده ای در هوا مگر...
خداوند بیجهت واژه ای را به کار نمیگیرد و هنگامی که بر چیزی تاکید میکند حکمتی در آن است که باید با تدبر(در ظاهر آیه اندیشیدن و یافتن نکته های پشت آیه) آن را دریابیم. خداوند در اینجا میخواهد بگوید با یک بال و یا سه بال و شمار فرد بالها نمیتوان پرواز کرد زیرا هماهنگی ایجاد نمیشود.



***
برای شما هم پیش آمده که وقتی به آسمان نگاه کرده اید فوجی از پرندگان را دیده اید که به گونه ای منظم در حرکت هستند و به سوی مقصدی روان که این را مهاجرت میگویند و بیشتر از لک لکها سرمیزند که مقصدومقصودشان یافتن تالابی بهتر یا پرآب است. ولی گونه ای دیگر را نیز دیده اید که این فوج پرندگان شکلهایی را در هوا درست میکنند که اگر کمی فکر کنید متوجه میشوید این کار کاری عادی نیست و تنها از یک عقل جمعی برمیآید و نه غریزه های فردی. شاید در برنامه های تلویزیونی هم دیده باشید که همین ابتکارها از ماهیهای ریز سرمیزند که همگی با هم و با حرکتهایی سریع ولی منظم به همه سو در حرکتند و شکلهایی زیبا بویژه گردونه ای دوار همانند گردباد در زیر آبها ایجاد میکنند.
پس از هوا و دریا به شگفتیهای روی زمین میرسیم. گله های مختلف حیوانات اهلی مانند گوسفندان و غیراهلی مانند گورخرها- گاوها- اسبها- پنگوئنها و ... که بسیار زیادند. 
پس از حیوانات نوبت به انسانها میرسد. در گشایش بازیهای المپیک و بسیاری جشنها میبینیم که معمولا دسته های مختلف دختران با لباسهایی رنگارنگ چه شکلهای متفاوتی را بر روی زمین ایجاد میکنند که تنها از بالا میتوان شکلهای ایجادشده توسط آنها را دید.
مناسک حج بویژه طواف کعبه نیز چنین تصویری را به ذهن میآورد. حرکتهای موجی یا آبنوسی تماشاچیان استادیومهای ورزشی(موج مکزیکی) نیز جزء همین حرکتها به حساب میآید. تظاهرکنندگان سیاسی نیز به هنگام حرکت و شعارگویی نیز شکلهایی را در همین راستا ایجادمیکنند.

بررسی این موضوع در مورد انسانها کار سختی نیست. ولی در مورد حیوانات و بویژه پرندگان موضوع از همه سختتر میشود. چگونه پرندگان در هوا چنین شکلهایی را میسازند؟ چه کسی رهبریشان میکند؟ این رهبری چگونه شکل میگیرد؟ کدامیک از آنها رهبر میشود و چگونه؟ 
هدف این نوشته رسیدن به پاسخ این پرسشها برای نتیجه گیری یک درس اجتماعی- سیاسی است.

نگارنده در این زمینه اندیشه کرد و به این نتایج دست یافت:
-  یک پرنده که از همه قویتر و با هوشتر است به رهبری از سوی پرندگان نخبه برگزیده میشود و دیگر پرندگان از او پیروی میکنند.
-  ولی در هوا چگونه پرنده رهبر حرکت میکند و دیگران به گونه ای منظم به جمعشان شکل میبخشند؟ که دستبابی به این مهم هدف ماست.
-  به نظر میرسد که رهبر بایستی دو معاون از میان نخبگان برگزیده باشد که در دو طرفش حرکت کنند تا با دیدن بیواسطه حرکت او از او پیروی کنند. هر یک از دو معاون نیز راهنمای دو پرنده ای میشوند که عمل او را بیواسطه میبینند. پیروان معاونها خود دو پیرو دارند و این ترتیب به طور پلکانی رو به پس میرود تا به آخرین افراد دسته برسد.
-  همه این تصمیم گیریها و عملکردها بسیار سریع انجام میگیرد.
قصه ها: بی جهت نیست که در کودکی توی قصه ها میخواندیم یا میشنیدیم که همواره شاه را با دو وزیر دست راست و  دست چپ به تصویر میکشیدند و معمولا وزیر دست راست موافق خوان و وزیر دست چپ مخالف خوان بودند. چرا چنین بود؟ برای اینکه شاهی که میخواهد شاه بماند- خودرای نباشد- و بتواند ملت را رهبری کند باید خود درست برود و اگر بدون مشاوره با  دو وزیر(که نه تنها هم مسلک نیستند که تا اندازه ای هم مخالف یکدیگرند) خود تصمیم بگیرد- رای صادر کند- و حرکت کند حتما به بیراهه میرود. پس عقل سلیم ایجاب میکند که دو مشاور ناهمسان داشته باشد. دو مشاوری که به درستی مشاورند و نه تنها بله قربان گو!!
دانش سیاست: به همین دلیل بزرگان علم سیاست چنین پنداشته اند و این موضوع پایه علم سیاست شده به گونه ای که اکنون در تمام کشورهایی که استبداد حاکم نیست پارلمان دارای دو جناح است که این دو جناح نقدکننده و نیز لازم و ملزوم یکدیگرند و بدون آنها حکومت شکل نمیگیرد. نه اینکه آنان برای خالی نبودن عریضه و ظاهرسازی چنین کنند بلکه معتقدند دوام جامعه شان در گرو همین روش(تضارب افکار و اندشه ها) است و در غیر این صورت نه دردی از دردهای ملت درمان میشود و نه پیشرفتی در کار خواهد بود.
ممکن است این پرسش پیش آید که این رویه در بسیاری از کشورها کاربرد دارد پس چرا پیشرفتی در کار نیست یا استبداد حاکم است؟ پاسخ این است که در این گونه کشورها اعضای پارلمان مستقیما توسط مردم برگزیده نمیشوند بلکه در آغاز باید از فیلترهایی گذرکنند تا بتوانند در ترازوی گزینش قرارگیرند. پس این گونه پارلمانها ظاهری است و نه واقعی. نتیجه آنکه ناکشته را دروی در کار نیست. و به قول قرآن: یحسبون یحسنون صنعا.
همواره دو بال: با نگاهی کلی به سیر تکامل انسان متوجه میشویم همان گونه که خداوند نیز در قرآن کریمش به ما آموخته انسان همواره با دو بال علم و ایمان حرکت کرده و هرگاه از مسیر انسانیت منحرف و رو به نابودی رفته تنها دلیل این بوده است که یکی از این دو بال برای او کارامد نبوده است.

 دوام عناصر: اصولا تولید- تکثیر و دوام هر یک ازعناصر طبیعی یا اجتماعی نتیجه دوگانگی است و به همین دلیل خداوند همه چیز را جفت(زوج) آفریده زیرا که تنها جفتها مولدند و فردها هیچگاه نمیتوانند مولد باشند تا زنجیره خود را دوام بخشند. به قول معروف یک دست صدا ندارد. این اصل نه تنها در جهان زندگان(از جمله گیاهان) بلکه در جهانهای فیزیک و شیمی نیز صدق میکند.  
   پنجم تیر ١٣٩١- احمد شماع زاده

Monday, June 25, 2012

برهنگی و شرم انسانی (بانو گودیوا- Godiva)



برهنگی و شرم انسانی

 برای اجرای حق باید همچون بانو گودیوا کاری کرد، هر چند ناخوشایند؛ خدا کمک میکند 
Godiva همسر دوک کاونتربری انگلیس زنی بسیار محبوب و محترم بود. هنگامی که ستم شوهر و مالیات سنگینی را که  موجب بدبختی مردم شده بود، مشاهده کرد، اصرار داشت شوهرش مالیات را کم کند ولی شوهرش از این کار سر بازمیزد. 
روزی شوهرش یک شرط گذاشت: اگر برهنه دور شهر بگردی من مالیات را کم میکنم. گودیوا قبول کرد. خبرش در شهر می پیچد. گودیوا سوار یک اسب در شهر چرخید؛ در حالی که همه پوشش بدنش موهای ریخته شده روی سینه اش بود. مردم شهر به احترامش آن روز از خانه هایشان بیرون نیامدند و حتا تمام درها و پنجره ها را بستند. در تاریخ انگلیس و کاونتربری بانو گودیوا به عنوان یک زن نجیب و شریف جایگاه والایی دارد و مجسمه اش در کاونتربری ساخته شده است:

خدایا مرا ببخش



خدایا مرا ببخش
   به خاطر درهایی که زدم و خانه تو نبودند 

خداوندا! 

دستم به آسمانت نمیرسد اما تو که دستت به زمین میرسد، مرا آسمانی کن 

Wednesday, June 20, 2012

واقعا تماشایی است(Oh... wonderful!!! )



روی نام  هر کشوری که کلیک کنید، دیدنیهای مختلف و موسیقی آن کشور را میبینید و میشنوید
 
 
This is a great email, I hope you can get to view it all,  just  click on the country and scroll down to see the slide show  photos and listen to the country's music.  Who ever put this together did a  mighty fine job of editing.
It's a good one to save and look at a little at a time.  Think it will take about a year!  Very interesting