جهالت مردمان و پول دوستی حاکمان
گزارش بی
بی سی زیر عنوان نام امامزاده بیژن عوش شد
شنبه 30
نوامبر 2013 - 09 آذر 1392
نام "امامزاده ییژن" در روستای "کُپ سفلی" از توابع
استان مازندران به "امامزاده بی جِن" تغییر یافت.
عبدالله
ولینژاد، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور، شهریوماه امسال، درباره
وجود امامزادهای معروف به "سید بیژن" گفته بود: "شاید تا چند سال
پیش، کمتر کسی نام امامزاده سید بیژن را شنیده بود؛ اما از دو سال پیش که ضریحگردانی
در برخی شهرستانهای استان مازندران انجام شد، این نام نیز بر سر زبانها افتاد.
خیلیها به این امامزاده اعتقاد دارند و با توجه به بررسیها و تحقیقات ما،
امامزاده بیژن صاحب کرامت است."
انتشار
عکس تابلوی امامزاده بیژن در ماه های گذشته در اینترنت اسباب شگفتی و گاه شوخی
کاربران شده بود و در سایت ها و شبکه های اجتماعی بازنشر می شد.
در
تصویری که سایت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منتشر کرده، نام "امامزاده
بیژن" به "امامزداده بی جن" تغییر کرده است.
امامزادههای
ایران در سال ۱۳۵۷، حدود ۱۵۰۰ بقعه
برآورد شده بود، اما با گذشت بیش از سی سال، تعداد این امامزادهها به نزدیک ۱۱ هزار بقعه رسیده و این به آن معنا است
که به طور متوسط، سالانه بیش از ۳۰۰
امامزاده در ایران شناسایی میشود.
سال ۹۱ خبرگزاری کار ایران(ایلنا) در گزارشی
نوشت که تنها دو هزار امامزاده سند و شجره نامه دارند.
امیر
هاشمیمقدم، پژوهشگر حوزه مردمشناسی و ایرانشناسی، در گفتوگو با ایسنا گفته
است: "به باور اهالی، امامزاده بیژن، سید یا درویشی بوده که در گذشتهای نهچندان
دور، روبهروی اتاق گلیاش مینشست و مردم او را باور داشتند. او بین اهالی به
'امامزاده بیجن' معروف است، 'بیجن' یعنی امامزادهای که جن ندارد.
(این هم
توجیهی بیش نیست به دلایل زیر:
1-
مگر همه آدمیان جن دارند که او نداشته و
امتیازی برای او شده؟
2-
نام او اگر بیژن نیست پس چه بوده؟
3-
از نامش هم مشخص است که امامزاده نیست
بلکه سیدی بیش نبوده.
4-
اصولا امامزاده کسی است که پدرش امام باشد
و گرنه سید خوانده میشود. اگر چنین نباشد پس تمام سادات میشوند امامزاده!!
5-
بدین ترتیب بسیاری از امامزادگان سادات
هستند و نه امامزاده واقعی حتا شاهچراغ.)
او با
بیان اینکه هیچ سند و مدرکی مبنی بر امامزاده بودن این شخص وجود ندارد، ادامه
داد: در هیچ نسبنامه و تذکرهای به او اشاره نشده و جالب این است که بهتازگی
برایش شجرهنامهای درست کردهاند و او را بدون هیچ سند و مدرکی به امام سجاد
رساندهاند." (لعنه
الله علی القوم الکاذبین. در خرمشهر هم در حدود هفتاد تا هشتاد سال پیش سیدی بوده
که مردم او را با کرامت میدانستند به نام سید معتوک نمیدانم سازمان اوقاف از او هم بهره
برداری بهینه!! میکند یا نه؟ این نشانی را هم به سازمان اوقاف دادم تا مردم فقیر اگر
تعقل نکنند بیشتر دوشیده شوند. قرآن میفرماید و اکثرهم لا یعقلون)
بازاندیشی برخی تفکرات شیعی با
طرح چند پرسش و پاسخ:
پرسش: چرا حاجت خواستن از امامان و امامزادگان شرک تلقی میشود
درصورتی که ما شاهد آنیم که آنان به واقع شفا میدهند و حاجات مردم را براورده میسازند؟
پاسخ: آیا شما تصور میکنید آنانکه بت میپرستیدند دیوانه یا
دستکم سفیه و ابله بوده اند و بدون دریافت نتیجه به بت خود عشق و علاقه نشان میداده
اند؟ آنان نیز مانند شما از اعتقاد خود نتیجه میگرفته اند. تصور ابله بودن آنان
نشان از آن دارد که خدا- قرآن و جهان را نشناخته ایم. پس برای شناخت مختصر به چند
نکته توجه کنید:
-
خداوند برای کیهان و دیگر آفریدگانش قانونهایی دارد که
سنن الهی نامیده میشوند.
-
یکی از سنن الهی آن است که هرکس به هر چیز اعتقاد راسخ
داشته باشد برای دنیای او کارساز میشود.
-
این کارسازی ریشه در جهان دور و بر ما دارد. فضای کیهان
و فضای دوروبر ما پر از انرژی است.
-
یکی دیگر از سنن الهی آن است که زندگی ما را انرژیها
هدایت کنند. ولی مایه کار برای به حرکت درامدن انرژیها اعتقاد و تلقین است.
اعتقاد(باور) و تلقین(به خود باوراندن) دو روی یک سکه اند. بنابراین
هرگاه کسی با جان و دل و از روی اعتقاد راسخ از بت از درخت از آسمان از ماه از
خورشید از امام یا امامزادگان یا هر چیز دیگری درخواست کند با توجه به سنن الهی و
با توجه به قانون تاثیرهای انرژیها و با توجه به باوری که دارد و تلقینی که صورت
میگیرد در بیشتر مواقع پاسخ مثبت میگیرد. آن هنگام هم که پاسخ نمیگیرد حکمتی در کار
است که خداوند دخالت کرده(یفعل ما یرید) و از براورده شدن آن خواسته جلوگیرشده
است. همه این سخنان به طور خلاصه در این آیه نهفته است:
ان یمسسک
الله بضر فلا کاشف له الا هو و ان یمسسک بخیر فهو علی کل شی قدیر(انعام: 17)
پس چرا
با شرک ورزی چیزی به دست آوریم؟
معصوم گفته
است: شرک از راه رفتن مورچه بر روی سنگی سیاه در دل شب نامحسوس تر است.
برگرفته
از نوشته خردگرایی
در جایگاه شرک ورزی که در محیط وب موجود است.
درآمدهای سازمان اوقاف
سازمان
اوقاف و امور خیریه، وظیفه نظارت بر اماکن مذهبی و نیز موقوفات را در سرتاسر ایران
بر عهده دارد. درآمد
حاصل از نذورات امامزادهها و بقاع متبرکه در ایران در این سالها افزایش یافته
است. احمد شرفخانی، معاون سازمان اوقاف و امور خیریه درآمد این سازمان را طی ۹ ماه در سال ۹۱، ۵۱ میلیارد تومان اعلام کرده بود. او گفته
بود این درآمد متعلق به ۹ هزار و ۱۹۲ امامزاده
است و ۱۵ درصد از این درآمد صرف بقعهها میشود.
سال ۹۱، دو نماینده مجلس ایران با انتقاد از عدم
برخورد مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه با "امام زاده های بدون شجره
نامه"، از پی گیری طرح تحقیق و تفحص از این سازمان خبر دادند.
غلامعلی
جعفرزاده ایمنآبادی نماینده رشت، گفته بود: "درآمدهای اوقاف جزو درآمدهای
دولت نیست و دیوان محاسبات بر این درآمدها نظارتی ندارد و این سازمان نیز ترازنامه
شفاهی را تهیه و منتشر نمیکند."
او در
همین ارتباط گفته بود که سازمان اوقاف "هیچ برنامه ای" برای "رفع
ابهامات" در مورد عملکرد خود نداشته و چاره ای جز تحقیق و تفحص از آن وجود
ندارد.
این
نماینده مجلس گفته بود که علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برای
پاسخگوی به سوالات نمایندگان در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات حضور پیدا کرده،
اما درباره درآمدها و هزینه های اوقاف "جواب شفافی" به سوال کنندگان
نداده است.