Tuesday, July 1, 2014

انگیزه و پيشينه نویسندگی

به نام آفریدگار هستی
انگیزه و پيشينه نویسندگی
Resume (CV)

When I was a 15 year old boy, I had many questions about the existence (why God has created the world? How far from us the stars? Why human is created and how long has existed on the earth?) such as many of young people have such questions, but I wasn't like others, which pass by these important questions.

Then, I decided to begin to find the answers to them. I followed this idea during my life, and step by step became a writer in Ontology (a branch of science or philosophy that deals with the nature of existence) especially in two fields: Cosmology and Anthropology. I write on social affairs too, because I’m graduated in Sociology. In general, I have started writing since 1966.

The background of my articles in cosmology and anthropology is Qur’an & Science (I wrote my first paper in this case, on 1970). Some of them are published in periodicals since 1994, and many of them with my other papers have published in some religious websites since 2005 and then many other websites copied them. Hence they are still existed on the net and have been used by too many of students, scholars and others, all over the world.

On 2011, I decided to have my own site, then created a blog in Blogger under the title of Q-ontology (a brief of Qur’an and Ontology) and published all of my papers (religious and others) in the blog which have been written by the time.

The readers and visitors of the blog are from U.S.A. at first, and then, from European countries, afterwards other countries from other continentals, except Iran! because Blogger has been filtered in Iran since 2008.

Creation of my page in Academia is my latest activity on the net to share my papers with all over the world, includes my fellow citizens, in Iran.
This page is permanently on the top of the number of views.

Unfortunately, only five of my papers are translated in English, as following:

A Modern Model for the universe, The universe, a 9 dimension system, Qur’an & Genetic(a miracle of Qur’an), D.N.A. in Qur’an, How do you see God?

I'm going to translate my most important articles in English.

Ahmad Shammazadeh-hmdshmzdeh@gmail.com


بسمه تعالی شأنه

العلم علمان. مطبوع و مسموع. و لا ینفع المسموع اذا لم یکن المطبوع-  امام علی(ع)

دانشها دو گونه اند. چاپ شدنی و شنیدنی. دانشی که هرگز به چاپ نرسد سودمند نیست.

و به قول دکتر حسین الهی: آنچه احمد از احد آورده است
ما اسألکم علیه من اجر الاّ من شآء ان یتخذ الی ربه سبیلاً


فهرست نوشته ها و پژوهشها

الف ـ فهرست سی و یک مقاله‌ منتشر شده در جرايد كشور:

عضو شورای نویسندگان پیام انقلاب:
1ـ فرازهايی از حركت و بينش سپاه پاسداران- شماره 8  سال 1359
2
ـ شناخت ايدئولوژي صهيونيزم- شماره هاي 11،10، 12
3
ـ دعا- شماره‌هاي 10، 12، 13
4
ـ سازمان‌ها يا غده هاي سرطاني شهر تهران- شماره 10
5
ـ بنياد مستضعفان مشكل‌گشاي مستكبران!- شماره 10
6
ـ روز نمازجمعه، روز عزای دشمن- شماره 10
7
ـ زحمتكشان بپاخيزيد! كارگران متحدشويد!- شماره 12
8
ـ شهيد هنرمند- شماره 30

مدیر مسئول نشریه تعاون(سازمان مرکزی تعاون کشور)
9ـ فرهنگ، كار، توليد- شماره 4 سال 60 
10
ـ سوز دل- شماره 4
11
ـ خطابه ای به امام- شماره 5
12
ـ نقش تعاون و همبستگي در پيروزي انقلاب اسلامی- شماره 5

کارشناس آموزشی(سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش)
13ـ طرح مقدماتي دايره المعارف موضوعي اسلام- دانشگاه انقلاب- شماره 23 سال 62
14
ـ طرح شبكه سراسری اطلاعات و ارتباطات- دانشگاه انقلاب- شماره 27 شهریور 62
15ـ محورهاي دگرگوني در نظام آموزشي كشور- روزنامه اطلاعات 20/1/66

کارشناس پژوهشهای سیاسی(دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه)
16ـ معرفي كتاب معاهدات دوجانبه ايران- سياست خارجي، سال اول شماره 3(سال 66)
17
ـ اروپاي متحد در لسان پاپ- سياست خارجي- سال هفتم شماره یک بهار 72
18
ـ ديپلماسي واتيكان- سياست خارجي- سال هفتم شماره یک بهار 72
19ـ آرشيو واتيكان و دوهزارسال تاريخ- تاريخ و فرهنگ معاصر سال 71
20
ـ كتابخانه واتيكان و گنجينه‌هاي كهن- تاريخ و فرهنگ معاصر شماره 8
21
ـ مركز فرهنگي و اسلامي رم- تاريخ و فرهنگ معاصر سال 71
22ـ معرفي پروفسور يوزف بيلاوسكي مترجم لهستاني قرآن كريم:
- ماهنامه اسلام و غرب(وزارت امورخارجه) فروردين 79
- فصلنامه ترجمان وحي سال چهارم شماره اول
23
ـ ادبيات ايران در لهستان- گزارش ماه(ماهنامة فرهنگي وزارت امور خارجه) شماره 5 و 6 سال 80
24
ـ طرح ايجاد نمايشگاه‌هاي آثار تمدني ايران- گزارش ماه، شماره 5 و 6
25
ـ پيشنهادي چند براي بهبود كار فرهنگي- ماهنامه همكار(وزارت امور خارجه)، بهمن‌ 80
26
ـ تجربه‌هاي آموزشي و پرورشي- ماهنامة همكار(وزارت امور خارجه)، خرداد 83

پژوهشگر قرآنی:
27- اصل «بيگ بانگ» و اعجاز قرآن- روزنامه اطلاعات- سوم اردیبهشت 73  
28
ـ بياييد تاريكي را وزن كنيم(ترجمه ‌و توضيح مقاله نیوزویک)- اطلاعات علمي- بهمن 74
29
ـ نگرشي تازه به تكامل انسان- اطلاعات علمي ـ خرداد و تير 77
30
ـ شكل كيهان در قرآن(نگارش نخستین)- فصلنامه قرآني بيّنات ـ شماره 45 تابستان 84
31- نقدی بر: انرژی تاریک، حیرت به زبان ساده- شهروند- یازدهم تیرماه 94

ب ـ فهرست کتابهای چاپ شده:

1- همگام با شعارها در انقلاب اسلامي ايران- دفتر اول( ناشر: سپاه‌پاسداران)- سال 59
چاپ دوم: ناشر:‌انتشارات بی تا- سال 1361
2- برنامه ریزی و اجرای "راهنما و مشخصات معاهدات دو جانبه ايران با ساير دول" (869 صفحه- ناشر: وزارت‌ امورخارجه)- سال 1367- قطع وزیری- کد کتاب: 65394
3- نظارت و همکاری در تدوین و نشر مجلدهای اول تا هفتم متن معاهدات دوجانبه ایران با سایر دول در سالهای 1366-1367 - ناشر وزارت امور خارجه(سالهای 1368 به بعد)
4- ه‍س‍ت‍ی‌ ش‍ن‍اس‍ی‌ در م‍ک‍ت‍ب‌ ق‍رآن‌(ناشر: ت‍وس‍ن‌ دان‍ش)‌- سال 1385 شابک: 9649198792

ج ـ فهرست کتابها و نوشته های چاپ نشده:

1ـ كشكول هنرهاي نمايشي ـ مجموعه يادداشت‌‌های نمایشی در گذر سال‌های 3-1352
2- سفرنامه خوزستان(گزارشی مفصل از سفر به خرمشهر در روزهای آغازین جنگ)
3- همگام با شعارها در انقلاب اسلامي ايران- دفتر دوم همراه متن ویرایش شده دفتر اول
4- مقدمه‌اي بر شناخت قر‎آن(دويست صفحه تحقيق و تاليف)- سال 61
5ـ اندونزي مسلمان (115 صفحه ترجمه و تاليف)- سال 65
6ـ وسايل تبليغي و ارتباطي واتيكان(50 صفحه پژوهش و گرداوري)- سال 1370
7- لزوم اجرای پنج گام اساسی در صنعت توریسم کشور سال 1379

دـ فهرست نوشته ها و پژوهشهای موجود در وب(دویست و دوازده مورد):

خداشناسی(21)
          رخدادهای مهم کیهانشناسی و خداشناسی
          برگزیدگان الهی(رسولان عام خداوند)
          نسبت الهی(Divine Proportion)
          استدلالهای خداشناسی یک ژنتیکدان
          آفریدگانی خرد ساختارهایی کلان!
          بررسی واژه عظیم در قرآن کریم
          نظام هماهنگ آفرینش و آفریگان
          ناامیدی از رحمت خداوندگاری؟
          خداشناسی به روش جاهل مأبی!
          من آن خدایی را میپرستم که...
          How do you see God?
          انقلاب ایران، آزمونی الهی
          بهشت را به بهانه هم میدهند
          ترنم هستی و هستی مترنم
          فعل الهی(Divine Act)
          فرافکنی و هدایت الهی
          خدا را چگونه میبینی؟
          دستگاه آفرینش الهی
         یکتاپرستی در قرآن
          اگر خدا بخواهد
          تسبیح گویان

قرآنشناسی(19)
          آیه قیاس
          فهم قرآن
          قرآن کتاب اندیشه
          طرح بنیاد کشف قرآن
          راوی رؤیای رسول(ص)
          گونه های دیالکتیک قرآنی
          یحرفون الکلم عن مواضعه
          جدلی فیسبوکی درباره قرآن
          شکوه ریاضی و شکوه قرآن
          جور دیگری باید دید قرآن را
          دانشنامه مفاهیم ویژه قرآن کریم
          هستی یا نیستی؟ اصل کدام است؟
          فهم درست برخی آیات قرآن کریم
          نقدی بر تفکر قرآن به مثابه گفتار
          معجزه ریاضی فیزیکی دیگری از قرآن
          فهرست تفسیر موضوعی آیات قرآن کریم
          آفتهای کارامدی قرآن(افلايتدبرون‌القرآن؟)
          دفاع از قرآن با نقدی بر ترجمه الهی قمشه ای
          کدام حقیقت دارد؟ کشف آلمانها یا ادعای انگلیسها؟

کیهانشناسی((18
          پادماده در قرآن
          شكل كيهان در قرآن
          جایگاههای ستارگان
          روش یافتن سیاهچاله
          سازمان كيهان در قرآن
          گسترش كيهان در قرآن
          کیهان، سیستمی 9 بعدی
          ابواب‌السّماء یا سیاهچالگان
          کوتوله های قهوه ای در قرآن
          مهیابگ یا آغاز کیهان در قرآن
          مهنورد یا پایان کیهان در قرآن
          پردازش چند مفهوم سازمانی کیهان
          کاهش جو زمین در دیدگاه قرآن و دانش
          A Modern Model for the Universe
         The universe, a 9 dimension system
          نقدی بر انرژی تاریک، حیرت به زبان ساده
          ایستگاههای فضائی و سفرهای کیهانی در قرآن
          آیا کروموزومهای درشت زندگی را به زمین آورده اند؟

جنشناسی پیشنیاز انسانشناسی(10)
          نامه به اریک فون دنیکن(A letter to Erich Von Daniken)
          جن در قرآن یا جن موجودی که از نو باید شناخت
          پیشرفتهای علمی جنیان زمینه ساز تمدن اینکاها
          نقدی بر "جن موجودی که از نو باید شناخت"
          نگرشی تازه به واقعه روزول(Roswell)
          دگرگونی اساسی در نظریه تکامل انسان
          آفرینش باوران- مبحث تکامل گرایی
          کشف سنگهای عظیم در روسیه
          اهرام مصر و فرعون زمان
          نقدی بر برج بابل

انسانشناسی(15)
          Qur’an & Genetic(A miracle of Qur’an)
          جایگاه جنیان و آدمیان در سیر تکاملی انسان
          چهارپايان ويژه قرآني یا کروموزومها
          آنگاه که پای انسانشناس در گل میماند!
          قرآن و ژنتیک، معجزه ای از قرآن
          زندگی ابدی، افسانه یا واقعیت؟
          دی. ان. آ. و کلونیگ در قرآن
          فیزیولوژی انسانی یا دلشناسی
          گامي در خودشناسي
          D.N.A. in Qur’an
          نوای نی در نیستان
          آذان الانعام یا ژنها
          ارتقاء مقام انسان
          انسان نمادساز
          انسان خطاکار

اختلاف شیعه و سنی(6)
          نقدی کوتاه بر "اسرار هزارساله" حکمی زاده
          جنگ سردی طولانی میان امت دوپاره اسلام
          شیعه و سنی! وحدت قرآنی یا هوای نفسانی؟
          بررسی اختلافهای نماز شیعی و سنی
          شرحی بر: ما مجوسها
          جنگ هفتادودو ملت

دفاع از توحید(5)
          عاشورا، یا فرصتی برای شرک ورزی؟
          خردگرایی در جایگاه شرک ورزی!
          نقدی بر زیارت عاشورای معروفه
          ولی و ولایت در قرآن و اسلام
          سه مقام هستی

جامعه شناسی قرآنی(7)
          شرایط چندهمسری در قرآن
          امانت و خیانت در قرآن
          رانت خواری در قرآن
          ازدواج سفید در قرآن
          قرآن و مردسالاری
          فيلم‌نگاري قرآني
          نجوی در قرآن

گفتارهای قرآنی(11)
          اوتاد در قرآن
          نماهنگ هستی
          ثاني‌ اثنين كيست؟
          بازشناسی زندگی زندگان
          مراحل ششگانه آفرینش
          طیف کامل نور در قرآن
          تصویری از روز خروج
          بهشت! آنچنانی یا اینچنینی؟
          اشاره های قرآنی و پرسشهای انسانی
          نمودار زوجهای سه گانه در سوره های الرحمن و الواقعه

زندگی و خاطره ها(12)
          چگونگی شکلگیری و روند دگرگونی سپاه پاسداران
          آن روزها(زندگی و خاطرات مردی از جنوب)- 1
          آن روزها، زندگی و خاطرات مردی از جنوب
          نوشته های پراکنده و عجیب رضوانه
          دومین "نامه های پدری به دخترش"
          درسی که قرآن امروز به من آموخت
          انگیزه و پیشینه نویسندگی(CV)
          مأموریتی عجیب و جیمزباندی!
          یافته ها و نکته های اجتماعی
          استهلاک انسان در ایران
          داستان حقیقی حقوقی
          مدّاح(نوحه گر)

دینشناسی(9)
          A nice and original image of Jesus & Mary in Quran
          بررسی اجمالی تبلیغ در اسلام و مسیحیت
          نقدی بر: احمد کسروی، دین ستیزی دیندار
          شناخت فرهنگ مسیحیت و واتیکان
          بنی اسرائیل(اثنتاعشرة عینا)
          فاتیما(Fatima- فاطمه)
          پدران کلیسا در قرآن
          صابئین(صابئون)
          دینگزینی

رهبری و مدیریت جامعه در مکتب قرآن(9)
          بیش از حد دشمن خیانتکاران مباش
          احوال سیاسی امروز ما در قرآن
          رفتار با مخالفان سیاسی در قرآن
          معیار جامعه شیطانی در قرآن
          درسهایی از مؤمن آل فرعون
          شرط رهبری جامعه در قرآن
          آزادی و دموکراسی در قرآن
          درس دموکراسی از پرندگان
          درسهایی از فتنه داوود

اسلامشناسی(15)
          ذکروذاکرین
          اصول مکتب
          دعاهای گمنام
          اول ما خلق الله
          اندر دل شب تیره
          آیا فقه ما پویاست؟
          چهره دوگانه اسلام
          خروج از زیّ طلبگی
          پرتوی از حماسه حسینی
          نماز حسابی- ثواب هندسی!
          گزارش محرمانه ای که فاش شد
          گزیده ای از سخنان امام علی(ع)
          علم بهتر است یا ثروت؟ از منظری دیگر
          نقش بشقابهای پرنده در جامعه جهانی آینده
          اداره مفتیات دوشنبه و مسجد جامع حاج یعقوب

شناخت جامعه ایران(8)
          همگام با حزب توده در خط امام!(پژوهشی پیرامون جو سیاسی حاکم در اوایل انقلاب)
          شناخت جامعه خرمشهر(تحلیلی از موقعیت ویژه این شهر پیش از انقلاب اسلامی)
          ادبیات مستراحی قرن بیستم ایران!(پژوهشی پیرامون دیوارنوشته های ویژه!)
          پدیده اسیدپاشی محصول تندروی و حمایت از تندروان
          ریشه یابی کجرویهای اجتماعی
          ازدواج سفید در ایران
          تروریستهای اقتصادی
          بیحجاب یا باحجاب؟

اجتماعی و سیاسی(16)
          کج اندیشی حاکمان و نادیده گرفتن دگراندیشان
          استراتژی اسرائیل و توان هسته ای ایران
          منکر ایرانی هولوکاست و آزمندیهایش
          مغزهای کوچک و ادعاهای بزرگ!
          یادداشت یعنی به یاد داشته باش!
          تبهکاران سازمان یافته در وب
          با همجنسگرایان چه باید کرد؟
          دفاع از خانه، نشان از ایمان
         آقای سربخشیان، یا خائن یا نادان
         داعش، زاییده و پروده اسرائیل
           
          هیجان! اجتماعی یا الهی؟
          کار را درست انجام دهید
         چو خشتی را نهد معمار کج
          یادداشتهای سال 1393
         در شب هشتم چه گذشت؟
          اصول مدنیت

پاسداری از زبان فارسی(6)
          طرح‌درس درست‌نويسي، ويرايش و پالايش زبان فارسي
          در پیرامون برواژگان و سرگذشت صنعت چاپ و نشر
          پیشنهادی چند به فرهنگستان زبان و ادب فارسی
          درستنویسی و درستگویی در زبان فارسی
          مدعیان بی عمل در بهبود زبان فارسی
          بررسی برخی برواژگان فارسی

شخصیتها(14)
          بررسی شخصیت و دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد
          دریغ از یک جو درایت و آینده نگری! در مورد ثریا اسفندیاری
          زندگی- مجاهدتها و عاقبت کار دکتر سیدعبدالرضا حجازی
          ابداعگر انقلابی- اصلاحگر اجتماعی(شریعتی و مطهری)
          نویسنده ای خداشناس و روانشناس اجتماعی(پائولو کوئلو)
          بررسی افکار و آثار سید احمد سجادی جوانترین مجتهد
          قرآن و فلسفه(استاد عبدالجواد فلاطوری اصفهانی)
          مکتب شرع، یا مکتب عشق؟(محسن قرائتی)
          سیر تحول خداشناسی استیون هاوکینگ
          عالم قدیم نیست! نقدی بر نظر کاستانِدا
          مهندسی بازرگان زاده و اسلامشناس
          عزیزالله خوشوقت و امام زمان!
          استاد آزاده: محمود حکیمی
          چهره بی نقاب قالیباف


کودکان و نوجوانان(7)
          "راسو" چگونه حیوانی است؟
          معتاد بودن(درس اخلاق)
          شب واقعه باغداران
          صحنه قتلی عجیب!
          آی آدما! یاد بگیرید!
          گوسفند عاقل!
          قصه هستی

گوناگون(4)
          عشق آمریکایی
          میانپرده در دو پرده
          شکوه عشق(The Glorious of Love)
          Why the 1st January is the head of New Year?

نانوشتگان:
عنوان نانوشتگان را به نوشتگانی داده ام که آنها را ننوشته، و توضیح و تشریح، یا ترجمه و تایپ نکرده ام؛ ولی از آنجا که آن نوشته ها را جالب و مفید برای خوانندگان یافته ام، پس از آماده سازی و ویرایش(گاهی مجمل و گاهی مفصل) در صفحه آکادمیای خود بازنشر کرده ام؛  مونه ای چند:

کشف نسخه بسیار قدیمی از قرآن کریم در آلمان
حکومت اسلامی در نگاه آخوند خراسانی
پاپ فرانسیس مرد سال 2013

آيا کروموزومهای درشت، زندگي را به زمين آورده‌اند؟

آيا کروموزومهای درشت، زندگي را به زمين آورده‌اند؟

احمد شماع زاده

خلقكم من نفس واحده‌ثم‌جعل منها زوجها و انزل لكم من‌الانعام ثمانيه‌ازواج يخلقكم في بطون امهاتكم‌خلقاًمن بعدخلق في ظلمات‌ثلاث ذلكم‌الله ربكم له‌الملك لااله‌الّا هو فانّي‌تصرفون(زمر:6)
ترجمة واژگاني: آفريد شما را از جاني يگانه، سپس قرارداد از خود آن، جفتش را. و فروفرستاد براي شما از چهارپايان، هشت جفت. مي‌آفريند شما را در شكم‌هاي مادرانتان آفرينشي پس از آفرينشي، در تاريكي‌هاي سه‌گانه. آن است خداوندي كه پرورندة شماست. از آن اوست هستي. نيست خدايي جز او. پس به كجا مي‌رويد؟(دست به دامان كه مي‌شويد؟)
در پژوهش چهارپایان ویژه قرآنی ثابت شد که انعام در این آیه معنای کروموزوم را میدهد و نه حیوانات اهلی. ولی پيرامون اين نكته كه چرا خداوند در این آیه واژة انزل(فروفرستاد) را به‌كاربرده‌است، مي‌توان گفت ماية زندگاني جانداران از جمله انسان از فضاي كيهاني وارد زمين شده كه خداوند واژة فروفرستاد را به كاربرده. اين ديدگاه بر پاية برخي نظريه‌هاي معتبر علمي كه مي‌گويند عناصر تشكيل‌دهندة حيات ممكن است توسط دنباله‌دارها به زمين آورده‌شده‌باشد، پذيرفتني است؛ تا پژوهشهاي آينده چه دستاوردهايي را براي ما به ارمغان بياورند.

برخي دستاوردهاي علمي بسيار جالب و خواندني در اين زمينه:
«در اتمسفر اوليه به جاي اكسيژن و ازت، مخلوطي از هيدوژن، ‌آمونياك، متان، بخار آب و گاز كربنيك وجودداشته كه مناسب تشكيل مولكولهاي مركب هستند در حقيقت در نتيجة تأثير پرتوهاي ماوراي بنفش خورشيد و آذرخش‌هاي شديد، مواد مذكور در جوّ به تركيبات مركب جديد تغييرشكل‌يافتند و با تغيير شكل آنها در آتمسفر، به صورت باران(باران‌هاي آلي) بر زمين فروافتادند. دليل اصلي وجود گستردة كربن، هيدوژن و اكسيژن در بافت موجودات زنده هم همين منشأ آلي است. با فروريختن باران هاي آلي، شامل مولكول‌هاي پيچيدة اسيد آمينه در اقيانوس‌ها، نخستين اقيانوسهاي زمين در واقع به نوعي ‹سوپ اوليه› تبديل شدند كه حيات ابتدايي (مشتق از اسيدهاي آمينه) را در خود جاي‌داده‌بودند. فرمهاي مشتق از اين اسيدهاي آمينه بعدها نيمي از پايه توارث دي. ان. آ. را تشكيل دادند».(1)

«اسيدهاي آمينه از خود فعاليت‌هاي نوري نشان‌مي‌دهند. به اين معني كه وقتي در مقابل نور با قطب دايره‌اي قرارگيرند، گروهي صفحه نور را به سمت چپ و گروهي آن را به سمت راست مي‌چرخانند. بر همين اساس اسيدهاي آمينه را ‹راست‌گرد و چپ‌گرد› مي‌گويند و اين خاصيت را ايزومريسم فضائي مي‌نامند».
«نكتة بسيار جالب اينجاست كه وقتي يك پروتئين طبيعي را به اسيدهاي آمينه تجزيه‌مي‌كنيم، تنها اسيدهاي آمينة چپ‌گرد در محيط پيدامي‌شوند؛ يعني در طبيعت تنها اسيدهاي آمينة چپ‌گرد حضوردارند. اين به‌هم‌ريختگي تقارن، همواره از پرسش‌هاي اساسي بيوشيمي‌دانان بود تا اينكه به تازگي نشرية‌ نيوساينتيست در گزارشي اعلام‌كرد گروهي از پژوهشگران فرانسوي به سرپرستي دكتر مايرهانريش به دليل اصلي اين به‌هم‌خوردگي تقارن طبيعت پي‌برده‌اند گروه پژوهشي دكترمايرهانريش محيطي را شبيه‌سازي‌كردند كه به‌جاي محيط مرطوب سطح زمين در سه ميليادرد سال پيش، شبيه ديسك غبار اوليه‌اي بود كه منشأ اصلي سيارات و اجرام سامانه خورشيدي بود نتيجه بسيار شگفت‌انگيز بود. تنها اسيدهاي آمينة چپ‌گرد تشكيل‌شدند»
«بنابراين به‌نظرمي‌رسد كه اسيدهاي آمينه در زماني پيش از شكل‌گرفتن سطح زمين به وجود‌آمده‌اند. پروفسور مايرهانريش براي تأييد نظرية خود به دو مورد از كشف اسيدهاي آمينة روي شهاب‌سنگهاي يخي كه در زمان غبار اولية ‌پيش‌ستاره‌اي شكل‌گرفته‌بودند، اشاره‌مي‌كند كه همگي چپ‌گرد هستند. وي قصددارد براي تأييد نظرية خود از آزمايش‌هايي كه توسط سينكروترون انجام مي‌شود، كمك بگيرد؛ اما تأييد نهايي اين نظريه كه مولكول‌هاي اصلي حيات از فضا بر روي كرة زمين فرودآمده‌اند، موكول به زماني خواهد شد كه قراراست روزتا (فضاپيماي بدون سرنشين آژانس فضائي اروپا) به روي سنگ آسمان 4VP فرودآيد و مواد آن را آناليزكند».
«اين مأموريت كه براي سال 2014 ترتيب داده‌شده‌است، مي‌تواند براي هميشه به اين پرسش پاسخ‌دهد كه آيا حيات در مقياس مولكولي بر روي زمين به وجودآمده‌است يا در فضا شكل‌گرفته و توسط اجرام آسماني به روي زمين كه محيط مناسبي براي رشد و تكثير و تكامل آن بوده، منتقل شده‌است».(2)
پژوهشي ديگر در اين زمينه:
«بدن به‌رغم‌ تقارن‌هاي بسيارش به طرز نامحسوسي نا متقارن است پژوهشگران آزمايشگاه نوبوتاكا هيروكاوا زيست‌شناس سلولي دانشگاه توكيو، كشف‌كرده‌اند كه نوسانات چرخش‌هاي سريع مژك‌ها يا تارهاي ميكروسكوپي انتهاي پشت جنين هشت روزة جانداران، عامل ايجاد اين عدم تقارن هستند. جنين‌ها مايعات سرشار از پروتئيني توليدمي‌كنندكه پر از علائم و نشانه‌هاي شيميايي هستند. همان‌گونه كه مژك‌ها درجهت حركت عقربه‌هاي ساعت مي‌چرخند، اين مايعات را به‌‌گردش‌درمي‌آورند. سلولهاي بسياري اين علائم را دريافت، و مطابق آنها عمل مي‌كنند؛ اما عجيب آنكه چرخش مژكها گردابي پيچ در پيچ از مايعات را ايجادنمي‌كند؛ و در عوض يك جريان خطي متمايل به چپ را به وجودمي‌آورد».
«اين پژوهشگران دريافتند كه جريان روبه چپ مايعات به اين خاطر است كه مژكها از يك غشاي گنبدي‌شكل جوانه‌مي‌زنند و ازاين‌رو محور چرخش آنها به طرف انتهاي پشتي جنين متمايل مي‌شود. هر مژك در چرخش رو به عقربه‌هاي ساعت خود در مرحلة راست به چپ، عمود بر غشاء قرارمي‌گيرد و مايعات را آزادانه به طرف سطح جلويي جنين فشارمي‌دهد. در مرحلة ‹بازگشت› كه از يك محل كم‌فشار شروع‌مي‌شود، فشار كمتري بر مايع وارد مي‌شود و بدين ترتيب پروتئين‌ها به طور يكنواخت توزيع نمي‌شوند. علائم شيميايي نيز متفاوت بوده و عدم تقارن به وجودمي‌آيد».(3)

البته ممكن است علت اصلي اين ناتقارني (ناهماهنگي) پروتئيني، ناشي از تجزية پروتئين‌ها به اسيدهاي آمينة چپ‌گرد باشد كه مقالة دوم به آن پرداخته‌ ولي گروه پژوهشي ژاپني هنوز به اين كشف نايل‌نشده‌است.
نكته‌اي كه لازم است به آن بپردازيم اين است كه خداوند همه چيز را جفت آفريده‌: ‹و من كل شيء خلقنا‌الزّوجين›. آيه‌هاي ديگري نيز در اين زمينه هست؛ و در اصل هماهنگي و تقارن را در هر جزء از هستي ايجادكرده‌؛ ولي چرا ‹حيات› را از ناهماهنگي به‌وجودآورده‌است؟
تنها پاسخ و يا دستكم يكي از پاسخ‌هاي محكم، اين است كه «حيات هم متقارن و هماهنگ است و سوي ديگر حيات خود خداوند است كه هميشه‌ حي و زنده است». و در اصل همينكه تنها زنده‌اي بوده كه بوده و عدم و نيستي را دوست‌نداشته، هستي را از خود به ظهوررسانده و مایه زندگی را از وجود خود در آن جاري ساخته تا كل هستي هماهنگ و متقارن شود.
آية ديگري نيز وجوددارد كه كسي از اين ديدگاه به آن نظرنمي‌افكند، و آن آية 164 سورة بقره است:
و ما انزل‌الله من‌السّماء من ماء فاحيا به‌الارض بعد موتها و بثّ فيها من كلّ دابه
        در اين بخش از آيه، خداوند هم فعل ماضي به‌كاربرده، و هم روشنگري‌كرده تا اشتباه نكنيم، ولي باز هم ما ظاهر آيه را مي‌بينيم و توجهي به باطن آيه نداريم. اما روشنگري چيست؟
پس از اينكه مي‌فرمايد آبي از آسمان فروفرستاد، كاربرد آب را نيز مي‌گويد: پس زنده‌كرد به وسيلة آن زمين را پس از مرگش. ذهن‌ها معمولاً متوجه آن مي‌شود كه اين مرگ زمين مرگي است كه ناشي از خشك‌شدنش در كم‌باراني است. درصورتي كه منظور خداوند اگر چنين بود ديگر پس از اين جمله نمي‌آمد كه «پراكنده‌ساخت در آن از هر جنبنده‌اي». مگر خداوند هر بار كه باران مي‌فرستد، جانداران را نيز دوباره جان مي‌بخشد و در زمين مي‌پراكند؟
        مرگ اولية زمين نيز همان است كه دانشمندان در روندي كه براي شكل‌گيري، زندگي و مرگ ستارگان و سيار‌ه‌ها يافته‌اند، سياره‌اي را كه سرد شده و از فعاليت افتاده، مرده مي‌انگارند.
بنابراين، اين بخش از آيه با اين ويژگي‌ها مربوط به زماني است كه خداوند زندگي را به زمين بخشيده؛ و مربوط به بارندگي‌هاي فصلي نیست؛ بويژه آنكه تنها در اين بخش از آيه، فعل ماضي را به‌كاربرده و پيش و پس از آن، مصدر ‹افتعال›، ‹تفعيل› و فعل مضارع را به‌كارگرفته‌؛ و مشخص است كه از اين ‌گونه به‌كارگيري فعل‌‌ها منظوري داشته‌ است. واژة انزل در آية بالا و در انزل لكم من‌الانعام ثمانيه ازواج، نشان از اين دارد كه در آغاز، ماية اولية زندگاني ما مردمان، در زمين نبوده ‌است.
خداوند در آيه‌هايي ديگر مي‌فرمايد هوالذي ذرأكم في‌الارض(مؤمنون:79، ملك:24)  او كسي است كه در زمين شما را بارورساخت؛ چنانكه فرمود يذرؤكم فيه‌، شما را در انعام بارورمي‌سازيم. انشأكم من‌الارض (هود:61، نجم:32)، شما را از زمين نشو و نما داد، چنانكه فرمود ننشئكم في ما لاتعلمون(واقعه:61) نشو و نما مي‌دهيم شما را در آنچه از آن آگاهي نداريد. (يعني كروموزوم‌ها كه به چشم‌تان نمي‌آيد) در آيه‌اي ديگر: انبتكم من‌الارض نباتاً(نوح:17)، شما را از زمين رويانيد، رويانيدني.
اين آيه‌ها هيچكدام نمي‌گويند مايه‌اي كه موجب‌شد شما آفريده‌ شويد از زمين بوده‌است. با توجه به اين آيه‌ها، ماية اولية زندگي از آب و هشت جفت انعام (كروموزوم)ي است كه بر زمين نازل شده، و زمين جاي مناسبي براي پرورش و باروري اين كروموزوم‌ها بوده‌است كه با زيادشدن آنها نسل جانداران، و در پايان نسل انسان در زمين روبه‌فزوني‌نهاده‌ و اين روند در آنها نهادينه‌شده‌است: يذرؤكم فيه.

با توجه به پژوهش‌هايي علمي كه تاكنون انجام‌گرفته، و با درنظرگرفتن به‌كارگيري واژة انزل توسط خداوند و نيز با عنايت به واژگزيني دقيق قرآن كريم، به اين باور مي‌رسيم كه نتيجة پاياني پژوهشهاي اين گروه‌هاي پژوهشي تأييدي خواهدبود بر راهنمايي‌هاي قرآن‌كريم، و همانند ديگر موارد، راهنمايي‌هاي اين كتاب عظيم، دانشمندان را از پژوهش‌هاي طولاني بي‌نيازمي‌سازد، به آن شرط كه به اين كتاب و راهنمايي‌هاي دقيقش ايمان داشته‌باشند. چنانكه فرمود: و علي‌الله قصد‌السبيل و منها جائر ولو شاء لهديكم اجمعين(نحل: 9)

بازگشت‌ها:
1.   شرق: 10 خرداد 1384 ص علم
2.   شرق: 26/6/84 ص علم
3.   شرق: 29/7/84 ص دانش

كتاب حفيظ (دی. ان. آ)

كتاب حفيظ (D. N. A.)

احمد شماع زاده

أءذا كنّا تراباً ذلك رجع بعيد قد علمنا ما تنقص‌ الارض منهم و عندنا كتاب حفيظ ق:3و4

بازگشت حتمی است!
ابتدا پرسش انكارآميز كافران پيرامون بازسازي بدن انسان در روز رستاخيز است و سپس پاسخ قرآن «به درستي كه ما دانستيم آنچه را كه زمين از آنان كم‌مي‌كند». (زيرا زمين بدن انسان را پس از مرگ تجزيه‌مي‌كند.) سپس مي‌فرمايد: «نزد ماست كتابي كه بسيارنگهدارنده(اطلاعات) است»؛ با توجه به اينكه همه‌چيز تجزيه شده و ظاهراً چيزي براي زنده‌شدن دوباره وجودندارد.
چه چيزي بسيارنگهدارندة اطلاعات است؟ اگر از يك دانشمند زيست‌شناس بپرسيد، پاسخ خواهدداد بسيارنگهدارندة اطلاعات در زمينة بازسازي انسان و ديگر جانداران، تنها دي. ان. آ. مي‌تواند باشد؛ كه همگي ويژگي‌هاي وراثتي و اكتسابي انسان مرده‌اي را كه چندين سال زندگي‌كرده،‌ در خود حفظ و نگهداري‌كرده و به‌مانند جعبه‌سياه هواپيمايي مي‌ماند كه سرگذشت هواپيما را بازگومي‌كند، با اين تفاوت كه جعبه سياه هواپيما تا پس از یک ماه از سقوط تنها مي‌تواند بخش از سرگذشت زندگي و مرگ هواپيما را بازگو كند، ولي هرگز نمي‌توان به وسيلة‌ آن هواپيما را بازسازي كرد ولی با دی. ان. آ. می توان بدن انسان را بازسازی کرد.
        ژنوم انسان دارای سه میلیارد D.N.A.. جفت هسته است که میان 23 جفت کروموزوم انسان تقسیم شده است.

آري كتاب يا رايانه‌اي به نام دي. ان. آ. وسيله‌اي در دست خداوند است (وعندنا) تا بدن انسان، جن و ديگر جانداران را براي روز رستاخيز بازسازي كند؛ البته اكنون دانش به جايي رسيده‌است كه دانشمندان نيز مي‌توانند با روش همانندسازي چنين كاري را در همين جهان انجام دهند و دانش انسان را براي شناخت بهتر روز رستاخير(ذلك يوم‌الخروج ـ ق:42) و چگونگي خروج (كذلك‌الخروج ـ ق:11) بالاببرند و ديگر انسان امروزي همانند انسان دوران جاهليت پرسش‌هايي را(كه بسياري از آنها در قرآن آمده) مطرح نكند، و به رستاخيز به عنوان واقعه‌اي حتمي و فهميدني ايمان بياورد؛ و نه بعيد و دور از ذهن كه از قول كافران در قرآن آمده (ذلك رجع بعيد).


روش و چگونگي بازگشت
خداوند كريم در مورد روش و چگونگي اين بازگشت نيز بندگان خود را بي‌خبر نگذاشته و در سورة طارق آيه‌هاي 8 تا 14 چگونگي بازگشت را نيز بيان‌ كرده‌است:
انه علي رجعه لقادر يوم تبلي السّرائر فماله من قوه و لاناصر. والسّماء ذات‌الرّجع و الارض ذات‌الصدع انه لقول فصل و ما هو بالهزل
ترجمه: همانا او بر بازگرداندن او(مردم) حتماً تواناست؛ در روزي كه رازها آشكار مي‌شوند. پس نيست او را نه تواني و نه ياوري. سوگند به آسمان باران‌دار و به زمين شكافدار همانا كه آن گفتاري فصل(روي حساب‌وكتاب، دقيق و باهوده) است و هزل و بي‌هوده نيست. 
        آيا از اين بهتر مي‌توان در يك كتاب آسماني همه چيز را موجز و رسا بيان كرد، حتي چگونگي زنده‌شدن مردگان را؟ مي‌فرمايد همان‌گونه كه در آغاز آفرينش با باران  و زمين بويژه شكافي كه لازمة باروري زمين است، زندگي و زندگان را آفريده، و اين سير زنده شدن زمين و روياندن گياهان در شكافها را در زمين نهادينه كرده، به همان‌گونه نيز در آغاز رستاخيز اين دو وسيله را به‌كارمي‌گيرد و مردگان را با دي. ان. آ. مانده از آنان كه هرگز از ميان نمي‌رود، (كتاب حفيظ) بازسازي مي‌كند.

جور دیگری باید دید قرآن را
هنگامي كه مسلماني چنين موارد نغز و كشف‌وشهود‌هايي را از قرآن مي‌بيند، از خود مي‌پرسد آيا نمي‌شد مسلمانان به قرآن با ديدي ديگر نظر مي‌افكندند تا هرانچه را كه اكنون با كمك دانش از قرآن مي‌فهميم به كمك انديشه‌كردن و تدبّر قرآن پيش از اين مي‌فهميديم و دانشمندان ما در طول اين هزاروچهارصد سال، از اين قرآن كه يهدي للتي هي اقوم است، بيشتر از اين بهره‌مي‌بردند؟
مسلّماً قرآن كريم اين نكته‌هاي لازم برای زندگي را ياداورمان نشده تا پس از كشف آنها مسلمانان بگويند بله درست است و قرآن كريم پيش از اين، اين نكته يا مسأله را گوشزد كرده‌است. بلكه خداوند كريم اين حقايق را بيشتر بدان منظور در اين دايره‌المعارف هستي گرداورده تا ما با ديد ديگرگونه‌اي كه تا كنون نداشته‌ايم، در آن بنگریم و از آن بهره‌مند شويم و به نكته‌هايي ناب از اين سرمنشأ دانشها دست‌يابيم.




پیوستها:
کشف دی‌ان‌ای را بسیاری با قدم گذاشتن روی ماه مقایسه کرده‌اند. قدمی کوتاه برای انسان و جهشی بزرگ برای بشریت. تحولی که هنوز در مرحله نوزادی است و هنوز راه زیادی در پیش دارد.
جیمز واتسون تنها فرد از چهار کاشف اصلی دی‌ان‌ای که هنوز زنده است. او که همیشه شخصیتی جنجالی بوده، ابتدا مدیر پروژه ژنوم بود، اما به دلیل اختلاف با رئیسش از این پروژه کنار رفت
پروژه ژنوم انسان که در واقع تعیین توالی بازهای ۲۰ تا ۲۵ هزار ژن بدن انسان است، رسما از سال ۱۹۸۸ میلادی و به مدیریت جیمز واتسون آغاز شد.
واتسون چهار سال بعد مجبور به استعفا شد و این پروژه که به مدت ۱۵ سال تصویب شده بود، با توجه به همکاری بین‌المللی در سال ۲۰۰۰ میلادی به مرحله پیش‌نویس رسید و در سال ۲۰۰۳ میلادی کامل شد. این پروژه به صورت کتابی در ۱۳۰ جلد منتشر شده که اکنون در دانشگاه لستر به نمایش گذاشته شده است و یک دور روخوانی آن ۹۰ سال طول می‌کشد.
*****
امروز شنبه سيزدهم آبان 1385، برنامة نقد فلسفة ملاصدرا را از شبكة چهار سيما مي‌ديدم كه ‹دكتر سيد يحيي يثربي› سخن مي‌گفت:
« در مورد معاد، دين ما به ما مي‌گويد معاد جسماني است و با همين جسم كنوني برانگيخته مي‌شويم، ولي فلاسفه‌اي همچون غزالي معاد را روحاني مي‌دانند و نمي‌توانند بپذيرند كه جسماني است. به همين دليل برخي او را تكفيركرده‌اند».
«ملاصدرا آمد و خواست تا ميان فلسفه و دين يگانگي و هماهنگي ايجادكند. پس گفت من مسأله را حل‌مي‌كنم. پس از بررسي‌هاي زياد گفت معاد براي افراد ناقص جسماني است و در روز رستاخيز در تصور خود جسم خواهندداشت».

در اينجا ايشان مي‌گويد: «ملاصدرا چيزي را حل‌نكرد. اولاً براي انسان‌هاي كامل قائل به معاد روحاني است. دوم اينكه براي ناقص‌ها هم در تصور قائل به معاد جسماني است و اين كمكي به حل مسأله نمي‌كند».

ايشان مي‌افزايد «اروپاييان دو چيز اساسي را دانستند و عمل‌كردند كه خود ناشي از يك اصل اساسي بود، و آن اصل، پذيرش نقد بود. پس هنگامي كه در فرهنگ خود نقد را پذيرفتند، آنگاه مفاهيم كليسايي را نقدكردند و فلسفة زندگي آنها اصلاح‌شد».

در اين هنگام من به ياد نوشتة خود ‹چهارپايان ويژة قرآني یا ژنتیک قرآنی› و بخش ‹كتاب حفيظ› آن افتادم كه با توجه به اينكه بازسازي جسم انسان حتي در همين جهان با احياي دي. ان. آ. شدني‌است، پس ديگر نيازي به بحث در مورد جسماني يا روحاني بودن معاد نيست، همچنانكه در گفتار ابواب السماء یا ‹سياهچالگان› ثابت‌كردم كه معراج نيز جسماني بوده (ولي با شرايط ويژه خود) و روحاني بودن آن مردودشناخته‌شد.
پس نتیجه میگیریم همان‌گونه كه قرآن به كمك رفع مشکلات دانشمندان دانش‌های دقيق مي‌آيد، گاهی نيز، دانش عقلي به كمك دانش دين و فلسفه مي‌آيد. بدین ترتیب متوجه میشویم همان‌گونه كه مفسرين هنگامي كه چيزي از آيه قرآن سردرنمي‌آورند نمي‌گويند دانش امروزين ما توانا بر فهم آيه نيست، بلكه از روي حدس و گمان و برخي گاهها با قاطعيت چيزي را به‌ جاي گفتة خداوند مي‌گذراند، متاسفانه فيلسوفان مسلمان نيز از اين آفت در امان نبوده‌اند.
احمد شماع زاده