خلافت اموی
نتیجه انحرافات جمعآوری ثروتهای انبوه بود
اموال خراجها به حساب امروز
حداقل 10 برابر پول نفت کشور ما بوده است و دولتهای اسلامی در صدر اسلام با پخش
کردن این اموال بین مردم زبان متحد مؤمنان را به زبان تملقگوی دولت تبدیل کرده و
زیرساختهای جامعه را برای پذیرش معاویه آماده کردهاند.
یک استاد دانشگاه گفت: معاویه
امر به معروف و نهی از منکر را از حالت نظارت مؤمنان به دولت خارج کرد و آن را به
سمت نظارتهای مردم به یکدیگر منحرف ساخت و نهادی را نیز به نام هسته تأسیس کرد که
دولت را متوجه امر به معروف و نهی از منکر میکرد.
به گزارش ایلنا، حجتالاسلام
والمسلمین داوود فیرحی که در سومین شب از مراسمهای عزاداری حسینیه حضرت فاطمه (س)
درباره آسیبهای فرهنگی و اخلاقی نهضت عاشورا سخنرانی میکرد، با اشاره به تحولاتی
که در صدر اسلام منجر به خلق حماسه عاشورا شد، گفت: مورخان اشاره میکنند که
کشورگشاییهای زمان صدر اسلام موجب گسترش جامعه مسلمانی شد، اما در عین حال آسیبی
را به وجود آورد و آن مفهوم خراج یا پول بود.
وی افزود: تحلیلگران میگویند
خیلی از تحلیلها و انحرافها در جامعه اسلامی از جمعآوری خراجها و ثروتهای
انبوه بهوجود آمد و خلافت اموی نیز نتیجه همین انحرافات بوده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد:
اموال خراجها به حساب امروز حداقل 10 برابر پول نفت کشور ما بوده است و دولتهای
اسلامی در صدر اسلام با پخش کردن این اموال بین مردم زبان متحد مؤمنان را به زبان
تملقگوی دولت تبدیل کرده و زیرساختهای جامعه را برای پذیرش معاویه آماده کردهاند.
قیرحی افزود: خلیفه سوم تصمیم
گرفت تا راهحلی پیدا کند، بنابراین سرمایهگذاری را آزاد کرد و به دنبال این عمل
ثروتمندان ثروتمندتر شدند و شورشهای اجتماعی از طرف مردم نیازمند آغاز شد.
وی با اشاره به ایجاد وضعیت رفاه
و تهدید در جامعه اسلامی زمان معاویه گفت: سیاستگذاری مذهبی معاویه قائل به خشونت
نبود و او تلاش داشت تا استعداد را از لحاظ دینی به جامعه انتقال دهد.
قیرحی ادامه داد: معاویه با پول
قصد داشت تا خلافت خود را جنبه دینی دهد و در این چنین فضایی نقش امام حسین (ع)
بسیار تعیینکننده بود.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) یک
سال قبل از واقعه عاشورا خطبهای را ایراد کردند و در آن از قول امام علی (ع)
واجبی را که از مسیر خود منحرف شده بود یعنی امر به معروف و نهی از منکر را به
مؤمنان یادآوری کردند.
این استاد دانشگاه گفت: معاویه
امر به معروف و نهی از منکر را از حالت نظارت مؤمنان به دولت خارج کرد و آن را به
سمت نظارتهای مردم به یکدیگر منحرف ساخت و نهادی را نیز به نام هسته تأسیس کرد که
دولت را متوجه امر به معروف و نهی از منکر میکرد.
وی افزود: امر به معروف برای
نظارت شهروندان به دولت بود، اما به مکر معاویه این واجب معکوس شد و امام حسین (ع)
در خطبه سال 60 هجری این حیله را آشکار کرد.
فیرحی با اشاره به این موضوع که
بزرگان جامعه در سال 60 هجری در قبال شغل و مقام چشم بر انحرافات دولت میبستند
گفت: امام حسین (ع) این وضعیت را بر نتافتند و خطاب به بزرگان جامعه نسبت به اصلاح
وضعیت موجود هشدار دادند.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) در
سخنان خود همواره به نقش مخرب بزرگان نیز اشاره میکردند که در برابر هیچ خلافی
عتاب نمیکردند و کارهای خطا و مشکلات دولت اسلامی را پنهانکاری میکردند و با
این کار تلاش میکردند تا نزد حاکمان در امان باشند.
این استاد دانشگاه در انتهای سخنرانی خود با اشاره به وضعیت نامساعد دوران امام حسین (ع) از لحاظ اخلاقی و فرهنگی معضلات دولت اسلامی را در آن دوره برشمرد و گفت: مظلومیت همیشگی اباعبدالله حسین (ع) از عجایب تاریخ است و عجیبتر آنکه گریهکنان ایشان حتی یک کلمه از سخنان آن حضرت را گوش نمیدهند و این بزرگترین جنبه مظلومیت آن حضرت در کنار همان ظلمهایی است که به ایشان و اهل بیت ایشان روا شد.
این استاد دانشگاه در انتهای سخنرانی خود با اشاره به وضعیت نامساعد دوران امام حسین (ع) از لحاظ اخلاقی و فرهنگی معضلات دولت اسلامی را در آن دوره برشمرد و گفت: مظلومیت همیشگی اباعبدالله حسین (ع) از عجایب تاریخ است و عجیبتر آنکه گریهکنان ایشان حتی یک کلمه از سخنان آن حضرت را گوش نمیدهند و این بزرگترین جنبه مظلومیت آن حضرت در کنار همان ظلمهایی است که به ایشان و اهل بیت ایشان روا شد.
پایان پیام