Wednesday, November 5, 2014

عاشورا یعنی درس ایستادگی در برابر ستم!

شعر ویدئوی نوحه خوانی ضد حکومتی(موجود در فیسبوک)
اجرا شده در مسجدی درشهر یزد - ایران
باز به نام خدا
خون کسی شد روا
باز به نام خدا
خون خدا شد روا
کوچه پر از های و هوست
شهر پر از ماجرا
سکه به نامت زدند
سنگ تمامت زدند
نام تو را میبرند بر سر بازارها
قحط وفا، قحط جود
خشکی آواز رود
گریه یاس کبود
مرگ سپیدارها
آنچه فراوانی است
وحشت بیداری است
این چه مسلمانی است؟
وای به دیندارها ... وای به دیندارها !
....
باز به نام خدا
خون کسی شد روا
باز به نام خدا
خون خدا شد روا
کوچه پر از های و هوست
شهر پر از ماجرا
سکه به نامت زدند
سنگ تمامت زدند
نام تو را میبرند بر سر بازارها
....
جنگ چرا؟ بس کنید
چند خدا؟ بس کنید
چند دروغ و دریغ؟ گوش به فتوای تیغ؟
مظلمه خون کیست این همه کشتارها؟
این چه مسلمانی است؟
وای به دیندارها!
....

باز به نام خدا
خون کسی شد روا
باز به نام خدا
خون خدا شد روا
کوچه پر از های و هوست
شهر پر از ماجرا
سکه به نامت زدند
سنگ تمامت زدند
نام تو را میبرند بر سر بازارها
چیستی این ملک ری؟
فتنه گری تا به کی؟
این همه مفتی و شیخ!
این همه قاضی شریح!
چند برادر کشی؟
لذت کافر کشی؟
بغض قلم را شکست
آتش باور کشی
کیست که عبرت برد زین همه تکرارها؟
این چه مسلمانی است؟

وای به دیندارها!
باز به نام خدا 

خون کسی شد روا
...
قحط وفا ، قحط جود
خشکی آواز رود
گریه یاس کبود
مرگ سپیدارها
آنچه فراوانی است
وحشت بیداری است
این چه مسلمانی است؟
وای به دیندارها ... وای به دیندارها!


عجب دزدبازاری است این کشور!!

تذکر به قالیباف در شورای شهر: 

پارک ۵۰۰ میلیاردی با چه مجوزی واگذار شد؟

گزارش‌ها حاکی از این است که از چند ماه پیش در زمین پارک مادر برج‌هایی در حال ساخت است.
رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران، به محمدباقر قالیباف، شهردار، تذکر داده که روشن کند پارک مادر، در نزدیکی بزرگراه کاشانی در غرب تهران را با چه مجوزی واگذار کرده است.
آقای حافظی این تذکر را چند روز پس از حضور شهردار پایتخت در شورای شهر و توضیحاتش در این زمینه مطرح کرده است.
محمدباقر قالیباف روز سه‌شنبه هفته گذشته به اعضای شورای شهر گفت که از وقتی شهردار تهران شده در پارک مادر هیچ درختی وجود نداشته است، او بر همین مبنا از تغییر کاربری اراضی پارک دفاع کرد.
اما رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر، می‌گوید شهردار به سوال او درباره مجوز معامله پاسخ نداده است. به گفته او ارزش زمین این پارک بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود و شهردار مطابق قانون موظف است که برای معاملات بیشتر از ۵۰ میلیارد تومانی از شورای شهر مجوز بگیرد.
آقای حافظی می‌گوید زمین پارک مادر در مقابل هزینه‌های پل طبقاتی صدر به مجری این پروژه واگذار شده است. مجری پروژه بزرگراه صدر قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران بوده است.
روزنامه شرق در اردیبهشت امسال گزارش داد که این زمین به بهای ۴۷۰ میلیارد تومان به بانک انصار واگذار شده است. خبری که بانک انصار، وابسته به سپاه پاسداران، آن را تکذیب کرد.
آقای قالیباف در جلسه هفته گذشته در دفاع از شهرداری تاکید کرد: "کاربری زمین ۷ هکتاری موسوم به بوستان مادر در منطقه پنج مطابق با مجوز شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در دوره گذشته انجام شده است."
به گزارش دنیای اقتصاد در آن جلسه مدیرعامل سازمان پارک‌های شهرداری محمد حقانی، یکی از اعضای شورای شهر را تهدید کرده که سوابقش در شهرداری تهران را افشا خواهد کرد.

تولد لیلا حاتمی

October 1351 – First Photo of Leila Hatami embrace Mother (Zari Khoshkam) alongside his father, Ali Hatami
a

ترفندهای ساده و مفید برای زیستن

خنده اندیشمندانه

ابن ثوابه با دلالی گفت: می خواهم خری برای من بخری نه خیلی کوچک و ساده و نه خیلی بزرگ و معروف، اگر راه خالی باشد تند برود و اگر شلوغ باشد آرام راه برود، وقت رفتن با گوشها اشاره کند و با دستها بازی کنان برود و با دو پا حالت نشاط داشته باشد. و اگر بخواهی تند برود بی قرار رفتن باشد و اگر نخواهی برود، استوار سر جایش بایستد. اگر غذایش کم باشد تحمل داشته باشد و اگر زیاد باشد ممنون باشد. در بلا صبور باشد و در شادی شکور... 
کسی آنجا حاضر بود، گفت: تو می خواهی خر بخری یا پیامبر مبعوث کنی؟

محمد بن عبدالملک نزد مامون رفت. 
مامون گفت: اصفهان را به طور مختصر برای من تعریف کن. 
گفت: هوایش پاکیزه است و آبش گوارا، گیاهش زعفران است و کوههایش پر از عسل، اما هرگز چهار مشکل آن حل نمی شود، ظلم حاکم، گرانی نرخ ها، کمی آب و باران.... 
سری به زیر انداخت و گفت: البته تاجرانش هم شاید رباخوار باشند و قاریان قرآنش منافق و ریاکار.

(حکایات از محاضرات راغب اصفهانی) به نقل از صفحه فیسبوک "ابراهیم نبوی"

Tuesday, November 4, 2014

معاویه پایه گذار امر به معروف امروزین



خلافت اموی نتیجه انحرافات جمع‌آوری ثروت‌های انبوه بود
1393-08-10, 13:51
کد خبر: 219366
سرویس: اجتماعی
خانه    پرینت    دوستان
اموال خراج‌ها به حساب امروز حداقل 10 برابر پول نفت کشور ما بوده است و دولت‌های اسلامی در صدر اسلام با پخش کردن این اموال بین مردم زبان متحد مؤمنان را به زبان تملق‌گوی دولت تبدیل کرده و زیرساخت‌های جامعه را برای پذیرش معاویه آماده کرده‌اند.
یک استاد دانشگاه گفت: معاویه امر به معروف و نهی از منکر را از حالت نظارت مؤمنان به دولت خارج کرد و آن را به سمت نظارت‌های مردم به یکدیگر منحرف ساخت و نهادی را نیز به نام هسته تأسیس کرد که دولت را متوجه امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد.
به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین داوود فیرحی که در سومین شب از مراسم‌های عزاداری حسینیه حضرت فاطمه (س) درباره آسیب‌های فرهنگی و اخلاقی نهضت عاشورا سخنرانی می‌کرد، با اشاره به تحولاتی که در صدر اسلام منجر به خلق حماسه عاشورا شد، گفت: مورخان اشاره می‌کنند که کشورگشایی‌های زمان صدر اسلام موجب گسترش جامعه مسلمانی شد، اما در عین حال آسیبی را به وجود آورد و آن مفهوم خراج یا پول بود.
وی افزود: تحلیل‌گران می‌گویند خیلی از تحلیل‌ها و انحراف‌ها در جامعه اسلامی از جمع‌آوری خراج‌ها و ثروت‌های انبوه به‌وجود آمد و خلافت اموی نیز نتیجه همین انحرافات بوده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اموال خراج‌ها به حساب امروز حداقل 10 برابر پول نفت کشور ما بوده است و دولت‌های اسلامی در صدر اسلام با پخش کردن این اموال بین مردم زبان متحد مؤمنان را به زبان تملق‌گوی دولت تبدیل کرده و زیرساخت‌های جامعه را برای پذیرش معاویه آماده کرده‌اند.
قیرحی افزود: خلیفه سوم تصمیم گرفت تا راه‌حلی پیدا کند، بنابراین سرمایه‌گذاری را آزاد کرد و به دنبال این عمل ثروت‌مندان ثروتمندتر شدند و شورش‌های اجتماعی از طرف مردم نیازمند آغاز شد.
وی با اشاره به ایجاد وضعیت رفاه و تهدید در جامعه اسلامی زمان معاویه گفت: سیاست‌گذاری مذهبی معاویه قائل به خشونت نبود و او تلاش داشت تا استعداد را از لحاظ دینی به جامعه انتقال دهد.
قیرحی ادامه داد: معاویه با پول قصد داشت تا خلافت خود را جنبه دینی دهد و در این چنین فضایی نقش امام حسین (ع) بسیار تعیین‌کننده بود.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) یک سال قبل از واقعه عاشورا خطبه‌ای را ایراد کردند و در آن از قول امام علی (ع) واجبی را که از مسیر خود منحرف شده بود یعنی امر به معروف و نهی از منکر را به مؤمنان یادآوری کردند.
این استاد دانشگاه گفت: معاویه امر به معروف و نهی از منکر را از حالت نظارت مؤمنان به دولت خارج کرد و آن را به سمت نظارت‌های مردم به یکدیگر منحرف ساخت و نهادی را نیز به نام هسته تأسیس کرد که دولت را متوجه امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد.
وی افزود: امر به معروف برای نظارت شهروندان به دولت بود، اما به مکر معاویه این واجب معکوس شد و امام حسین (ع) در خطبه سال 60 هجری این حیله را آشکار کرد.
فیرحی با اشاره به این موضوع که بزرگان جامعه در سال 60 هجری در قبال شغل و مقام چشم بر انحرافات دولت می‌بستند گفت: امام حسین (ع) این وضعیت را بر نتافتند و خطاب به بزرگان جامعه نسبت به اصلاح وضعیت موجود هشدار دادند.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) در سخنان خود همواره به نقش مخرب بزرگان نیز اشاره می‌کردند که در برابر هیچ خلافی عتاب نمی‌کردند و کارهای خطا و مشکلات دولت اسلامی را پنهان‌کاری می‌کردند و با این کار تلاش می‌کردند تا نزد حاکمان در امان باشند.
این استاد دانشگاه در انتهای سخنرانی خود با اشاره به وضعیت نامساعد دوران امام حسین (ع) از لحاظ اخلاقی و فرهنگی معضلات دولت اسلامی را در آن دوره برشمرد و گفت: مظلومیت همیشگی اباعبدالله حسین (ع) از عجایب تاریخ است و عجیب‌تر آنکه گریه‌کنان ایشان حتی یک کلمه از سخنان آن حضرت را گوش نمی‌دهند و این بزرگترین جنبه مظلومیت آن حضرت در کنار همان ظلم‌هایی است که به ایشان و اهل بیت ایشان روا شد.
 پایان پیام

Monday, November 3, 2014

احوال سیاسی امروز کشور ما در قرآن



احوال سیاسی امروز کشور ما در قرآن
آیات 84 تا 86 سوره بقره:
واذ اخذنا میثاقکم لاتسفکون دماءکم و لا تخرجون انفسکم من دیارکم ثم اقررتم و انتم تشهدون(84) ثم انتم هولاء تقتلون انفسکم و تخرجون فریقا منکم من دیارهم تظاهرون علیهم بالاثم و العدوان و ان یأتونکم اساری تفادوهم و هو محرم علیکم اخراجهم افتؤمنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض فما جزاء من یفعل ذلک منکم الا خزی فی الحیوه الدنیا و یوم القیامه یردون الی اشدالعذاب و ماالله بغافل عما تعملون(85) اولئک الذین اشتروا الحیوه الدنیا بالاخره فلا یخفف عنهم العذاب ولاهم ینصرون(86)
ترجمه آیات: آن هنگام که از شما پیمان گرفتیم تا خون خود را مریزید و خود را از وطنتان ترد نکنید. سپس اقرارکردید که به پیمان خود پایدار خواهید ماند و خود گواه بودید.(84) سپس شما اکنون میکشید خودتان را و ترد میکنید بخشی از خود را از وطنشان. با پشتیبانی از یکدیگر(که با هم منافع مشترکی دارید.) بر آنان میتازید آنهم آمیخته با گناه و از حد درگذشتن. و هرگاه دربندان را نزدتان میآورند برای آزادیشان فدیه(وثیقه) میگیرید و این بر شما حرام است که اخراجشان کنید. آیا پس ایمان دارید به بخشی از قرآن و به بخشی دیگر کفرمیورزید؟ پس نیست سزای کسی که این کارها را میکند مگر خواری در زندگانی دنیا و روز قیامت به سختترین عذاب بازگشت داده خواهد شد. و خداوند از آنچه که انجام میدهید غافل نمیماند.(85) آنان کسانی هستند که آخرت خود را دادند تا زندگانی دنیا را داشته باشند پس تخفیفی در عذابشان داده نمیشود و نیز یاری نمیشوند.(86)
اشاره:
در آغاز باید گفت: کسی سعی نکند این آیات را تاریخی جلوه دهد و یا بخواهد آنها را به نامسلمانان نسبت دهد و بگوید مربوط به فلان واقعه تاریخی بوده و زمان آن گذشته است. خیر. در قرآن مطلبی که تاریخی صرف باشد و به درد زمانی دیگر نیاید وجود ندارد. مطالب تاریخی قرآن نیز برای پندآموزی برای آینده و درس دینداری هستند. هرچند این آیات گویی برای همین زمان نازل شده اند و تاکنون کمتر کاربردی داشته اند مگر در کشمکشهای سیاسی دهه ها یا صده های اخیر کشورهای اسلامی.
شرحی بر ترجمه:
آن هنگام که از شما پیمان گرفتیم.
در مورد کشور ما و موقعیت امروز ما میشود به هنگام پیروزی انقلاب اسلامی که این آیه مناسب حال شما در آن زمان بود: ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و همین آیه را همه جا تکرار میکردید که شما مستضعفانی بودید که خداوند یاری تان کرد پس برادر وار با هم زندگی میکردید تا الگوی دیگران و در نهایت وارث زمین شوید.
که مریزید خونهای خود را
یعنی روزی فرانرسد که خونهای خودیها را که همراه با هم به پیروزی رسیدید برزمین بریزید(وگرنه منظور قرآن خودکشی دستجمعی نیست که چنین جمله ای را به کار برده است.)
و خود را از وطنتان اخراج نکنید.
یعنی خودیهایی که اکنون با شما اختلاف پیداکرده اند را اخراج مکنید. وگرنه معنی ندارد که کسانی خود را نفی بلد یا تبعید یا اخراج کنند.
سپس به این پیمان اقرار کردید و خود گواه بودید.
همه کسانی که در انقلاب سهمی داشتند تصور میکردند که جامعه آینده جایی خواهد بود که ستم به کمترین حد خود خواهد رسید و همگان به این موضوع آگاه بودند و اقرار داشتند. مسلم است اگر کسی پیش از انقلاب میدانست که چنین روزگاری را میبیند اصولا برای پیروزی بر ستمگر همکاری نمیکرد. بلکه همه برای تحقق آرمانهای عدالتخواهانه خود با یکدیگر همپیمان شدند و انقلاب را به پیروزی رساندند.
آری همه با هم ید واحده بودید و به این موضوع بارها و بارها اقرار و اعتراف کردید و برعلیه دشمنانتان بدین صورت تبلیغ کردید تا توانستید دشمن را از خاک خود دور کنید. و همه این مراحل را شاهد و گواه بودید.
اما اکنون شما برادران و همسنگران خود را میکشید و بخشی دیگر از مخالفان امروز یعنی خودیهای دیروز را از زادگاهشان اخراج میکنید یا زندگی را چنان بر آنها تتگ میکنید تا خود ترک دیار کنند هرچند هیچگاه راضی به آن نیستند.
با پشتیبانی از یکدیگر که با هم منافع مشترکی دارید بر مخالفان راه و روش شما با گناه و از حد درگذشتن(اثم و العدوان) میتازید و حقوق انسان بودن و هموطن بودن و همدین بودنشان را پایمال میکنید.
و هرگاه کسانی را که در بندتان هستند نزدتان میآورند برای آزادی شان فدیه(وثیقه های کلان) میطلبید و این بر شما حرام است که اخراجشان کنید. (توجه داشته باشید که این جمله ها همه مربوط به مشاجره های سیاسی میشود و نه مدنی وگرنه مجرم به حقوق دیگر شهروندان یا باید حقوق مردم را بدهد یا قصاص شود و... و اصولا مجرمان مدنی را نفی بلد و اخراج نمیکنند و یا کاری نمیکنند که خود از دیار خود  فرارکنند و فرار را بر قرار ترجیح دهند).
افتؤمنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض
چگونه است که تصور میکنید همه کردارهایتان طبق قرآن و برای اسلام است؟ آیا تنها یک جنبه و برخی از آیات که همسو با نگرش شما به مسائل است را در نظر میگیرید و برخی آیات قرآن را(که به عهدوپیمان ارج مینهند- مسامانان را برادر یکدیگر میدانند- مروج مهرومحبت در جامعه اسلامی هستند- رأفت اسلامی را حتا به غیرمسلمانان نشان میدهند- اشداء علی الکفار رحماء بینهم را ملاک جامعه مسلمان میدانند- تسامح و تساهل و مدارا را برای حفظ جامعه اسلامی اصل میدانند) به کنار میگذارید و به آن آیات کفر میورزید؟ (یعنی حقیقت آن آیات را میپوشانید زیرا کفر پوشاندن حقیقت و راستی است).
هان! آگاه باشید که این کردارهای ناپسند شما از چشم تیزبین خداوند پنهان نمیماند. شما را به سزای کردارتان خواهدرساند. طولی نخواهدکشید که در زندگی دنیا خوار خواهید گشت و سختترین شکنجه ها در برابر شکنجه هایی که به برادران خود دادید در روز قیامت در انتظار شماست.
آری این کسان آنانی هستند که برای حفظ دنیای خود آخرت خود را تباه ساختند.
7/3/93 - احمد شماع زاده