Monday, February 26, 2018

آیا شیراز پایتخت کشوری عربی است؟!!

آیا شیراز پایتخت کشوری عربی است؟!!

احمد شمّاع زاده

به نام برخی از خیابانهای شیراز توجه کنید:
ابونصر- حسینی الهاشمی- بنی هاشمی- داعی الله- فرزدقی- فدک-ابوذرغفاری- شقاقیان- طلاب- فتحیه- سجّادیه- منصوریّه- فضیلت- فلاحت- رسالت- والفجر- یقطین و…

این نامها، نامهای خیابانهای بغداد یا ریاض نیست؛ بلکه نام خیابانهای شیراز، شهر شعر و ادب پارسی است! شهر حافظ و سعدی، شهر کوروش و هخامنشیان، شهر لطفعلی خان زند وزندیان، و شهر فرهنگ غنی پارسیان است.
به راستی آیا زبان پارسی دارای فقر واژگانی است و در نامگذاری چند خیابان ناتوان است که نامهای عربی را بر خیابانها گذارده اند! یا موضوع به فراموشی سپردن فرهنگ ایران زمین و جایگزین کردن فرهنگ عربی و ظاهراً اسلامی و زدودن فرهنگ ایرانی به دست کسانی است که در عراق تربیت و بزرگ شده اند؛ و پس از انقلاب پستهای حساس را گرفته‌اند!!؟ یعنی تکمیل همان استراتژی و هدفهایی که موجب شد در زمان خلیفه دوم از بخشی از عراق کنونی به ایران یورش برند و شهر بغداد، شهر پادشاهان ساسانی را که حتا نامش فارسی است، به تصرف دراورند و سپس تمام خاک ایران به تصرفشان دراید؟

آیا کسانی که این نامها را برمیگزینند، هرگز به گویش سخت این نامها برای ایرانیان اندیشیده اند؟ چرا هیچیک از مسؤولین بویژه "فرهنگستان زبان و ادب فارسی" از یورش فرهنگ و زبان تازی نگران نیست؟!!
خیابان داریوش در حکومت گذشته ساخته و نامگذاری شد. چ
را شهرداری این شهر پس از انقلاب نامش را به توحید تغییر داد؟ آیا داریوش به اندازه ابوذر غفاری از این شهر سهم ندارد؟ آیا این اقدام چیزی جز ستیزه جویی با تاریخ و فرهنگ کهن ایران زمین، زیر پوشش زدودن فرهنگ شاهنشاهی نیست؟!
تاجیکستان روی پول رایجش عکس فردوسی و ابن سینا را چاپ کرده، اما متولیان ایرانی عکس قدس و کعبه را بر اسکناسها چاپ کرده اند. کشور آلمان بر سردر ورودی اداره پست مرکزی اش عکس داریوش را گذاشته (به آن دلیل که اولین پست یا چاپار ساخته فرهنگ ایرانی در زمان داریوش بوده است.)، اما ایران هیچ نشانی از ایران برجای نگذاشته است. سازمان ملل متحد، به منظور احترام به حقوق ملتها، تصویر منشور حقوق بشر و ملل کورش بزرگ را گذاشته ولی ایران پس از انقلاب حقوق بشر را دستاوردی غربی و آمریکایی خوانده، که نه تنها در نظر، بلکه در عمل هم نسبت به آن بی‌اعتنا شده است!!

No comments:

Post a Comment