Friday, January 12, 2018

داستان سه شاهزاده اشکانی

داستان سه شاهزاده اشکانی

(جشنواره اپیفانی یا سالگرد سه پادشاه)

Feast of the Epiphany or Three Kings’ Day

احمد شمّاع زاده


در این روز بنا بر عقیده صائب و مستند مسیحیان، رخدادی بس مهم، رخ مینماید که هم موجب تأییدی بر زایش بزرگ مردی است که گاهواره تمدن را به حرکتی عظیم وامیدارد؛ و هم تبلیغی برای گسترش دین مسیحیت است، در دوره ای که هیچ‌کس چیزی در باره زایش پیامبری تازه نمیدانست. در نتیجه این رخداد به عنوان سندی مهم بر رسالت بزرگ مرد تاریخ انبیاء، یعنی عیسی مسیح تلقّی میگردد که بازیابی حقیقت آن ارزشمند است. برای پی بردن به اهمیت این روز در میان مسیحیان، بسنده است تا عبارت Three Kings Day (Three Wise Men or Magi) را در وب سرچ کنید.
در یک وبسایت نیز آمده است که:
For many Christians, the holiday season doesn’t officially end until the 12th day of Christmas known as the “Feast of the Epiphany” or “Three Kings’ Day”.


رخداد مهم ششم ژانویه:
با توجه به اشاره‌هایی که در دین زرتشت آمده بوده و مغان (روحانیون این دین) به آن آگاهی یافته بودند، متوجه می‌شوند که کودکی زاییده می‌شود که زایشش رخدادی عظیم است. در نتیجه سه شاهزاده اشکانی مأموریت مییابند تا این رخداد را پیگیر شوند و گزارشش را به مغان برسانند.
از آن جهت آنان را اشکانی خوانده‌ام که به هنگام میلاد مسیح، اشکانیان دوره اقتدار پادشاهی خود را بر ایران زمین میگذراندند.
امروز نیز ششم ژانویه 2018 بود. همه، از پیروجوان و خردوکلان؛ در این کشور مسیحی شادند؛ ولی حال من گرفته شد! زیرا مشغول دیدن مراسمی بودم که در این باره هر ساله از تلویزیونهای کشورهای مسیحی با آمدن مردم به خیابانها شکل میگیرد؛ که از سویی به مراسم عاشورای ما میماند (از جنبه شبیه سازی و تأتری آن)، و از سوی دیگر کارناوالی است برای بزرگداشت این روز بزرگ تاریخی.
ولی تا اینجای کار نیز دلیلی بر دلگرفتگی من وجود ندارد… و مشکل از جایی شروع می‌شود که با دیدن صحنه‌هایی از این مراسم، به یاد این حقیقت میافتم که گذشته از اینکه بسیاری از صادراتی که پیش از انقلاب از ایران صادر میشد، و نه تنها موجب افزایش در‌آمد کشورمان، بلکه موجب افتخار ما ایرانیان و سربلندی مان در میان دیگرکشورها میشد و فرهنگمان را به جهان صادر، و یا دستکم معرفی میکرد، پس از انقلاب، یکی یکی از ما گرفته شده، بلکه افتخارهای فرهنگی مان را نیز یکی یکی از ما میگیردند و به دیگر کشورها نسبت می‌دهند، و اگر نمیتوانند به کشوری دیگر نسبت دهند، دستکم نامی از کشور ما نمیبرند و به عنوانهایی کلی همچون آسیا نسبت میدهند!! و این نیست، جز دلیلی بر بی متولی بودن و بی پشتیبان بودن فرهنگ و حقوق معنوی ملتی که اسیر ستم حاکمانش شده است!
آری از این موضوع دلم به شدت گرفت!
در این مراسم، نامی از کشور ایران و هویت پارتی آن سه شاهزاده برده نمیشود؛ و به جای سه شاهزاده پارتی، یک جوان ازبک، یک جوان اروپایی و یک مرد میانسال سیه چرده آفریقایی در صحنه کارناوال حضور دارند!! و پشت هر یک، یک تابلو بزرگ به چشم میآِید، که روی آنها نوشته شده آسیا، اروپا و آفریقا! یعنی اینکه آن سه شاهزاده یکی از آسیا، یکی از اروپا، و دیگری از آفریقا بوده! و یا دستکم این شبهه را به بینندگان تلقین کنند که چنین بوده است. جل الخالق!!
یک آژدهای پارچه ای که نماد منطقه چین و ماچین است، نیز توسط نوجوانان به حرکت در میآید و شکی باقی نمیماند که در این مراسم سفارتخانه های دیگرکشورها فعال بوده‌اند و رنگ و بوی ایرانی بودن این مراسم را حذف، و به کشورهای خود منعطف کرده اند.
با توجه به جست‌و‌جویی که در وب انجام دادم، متوجه شدم که این تحریفها ممکن است از چندین سال پیش تاکنون ادامه داشته باشد؛ زیرا دریک وبسایت چنین جمله‌هایی را دیدم که یقین کردم مسیحیانی که میانشان زندگی میکنم، تنها مسیحیانی نیستند که این رخداد را تحریف کرده‌اند بلکه این رشته سر دراز دارد!! ببینید یک نویسنده غربی چه نوشته است:
Melchior, Caspar, and Balthazar, representing Europe, Arabia, and Africa respectively, travelled by horse, camel, and elephant in order to present baby Jesus with three symbolic gifts.
متوجه می‌شوید که اولاً آن سه را نامگذاری کرده‌اند و به هر یک نامی درخور منطقه خود داده اند، که چنین نامهایی در انجیل نیامده است: مرد اروپایی را ملکور، مرد عرب (یعنی نماد آسیا!) را کاسپر، و مرد آفریقایی را بالاتازار نامیده اند؛ و برای هر یک باز هم نماد آن قاره را برای سفر برگزیده اند: اروپایی با اسب میآید، عرب با شتر، و آفریقایی با فیل!!! این در حالی است که این ادعا نه با متن کتاب مقدسشان همخوانی دارد و نه با آنچه که تاکنون گفته‌اند و یا به تصویر کشیده اند. سه شاهزاده پارسی در بیشتر تصویرها بر شتر سوارند، و در حال سفرند. از سوی دیگر همه تصویرها نشان از آن دارد که آن‌ها با هم بوده‌اند و نه از قاره های مختلف. چرا و چگونه می‌شود از قاره های مختلف بوده باشند؟ با چه انگیزه‌ای، و با چه دانشی و…!!!
در این گفتار حقیقت این رخداد بازیابی میشود، تا در ضمن آن، بلکه بتوانیم مانع از توسعه تحریفهایی شویم که پیرامون این رخداد مهم در سالهای اخیر در حال وقوع است:


روشنگری:
یک- در انجیل، تنها عنوان سه مرد عاقل یا سهMagi آمده است. منظور از مگی، همان مغان یا روحانیون دین زرتشتی است؛ ولی در روایات مربوط به این رخداد، عنوان سه شاه نیز آمده است و این عنوان در طول تاریخ پررنگتر هم شده است. چنین به نظر میرسد که عنوان شاه را مسیحیان بعدها به آن دلیل به آن سه شاهزاده داده اند که بگویند مسیح شاه شاهان بوده است و این سه شاه او را به شاهنشاهی پذیرفته اند، چنانکه این موضوع در نوشته‌های مربوط به این رخداد آمده است.
دو- از نکته بالا نیز متوجه می‌شویم که آن سه شاهزاده، پارسی بوده‌اند زیرا که تنها ایران در آن زمان دارای حکومت پادشاهی و دین زرتشتی بوده است.
سه- در روایات مربوط به این رخداد (و نه در انجیل) آمده است که یکی از شاهزادگان، سیاهپوست بوده است؛ ولی گونه یا تیپ نژادی سیاهپوستان آفریقا با اقوامی که هزاران سال است در ایران زندگی میکنند، متفاوت است. سیاهپوستان ایران که به بلوچ شهرت دارند و در استان سیستان و بلوچستان و بسیاری از آنان در بندرعباس زندگی میکنند، درست است که سیاهپوستند، ولی از تیره براهوتیان منشعب از نژاد دراویدی هستند.
نقل از ویکیپدیا: امروزه مردمی که به این نژاد تعلق دارند حدود یک‌چهارم جمعیت هند را تشکیل می‌دهند و اکثراً در جنوب هندوستان زندگی می‌کنند. سریلانکا، پاکستان، نپال و مالدیو کشورهای دیگری هستند که دراویدی‌ها در آن‌جا اقلیت قابل ملاحظه‌ای را شکل می‌دهند. البته پس از مهاجرت آریائیان در حدود سه تا چهار هزار سال پیش به شبه قاره هند، رفته رفته در بخش‌های بزرگی از هندوستان آمیزش گسترده‌ای میان آریائیان روشن‌پوست و دراویدیان تیره‌پوست صورت گرفت و امروزه بیشتر هندیان از تبار آمیخته این دو نژاد هستند. دراویدیان حدود شش هزار سال پیش از سوی شمال به شبه‌قاره هند وارد شده بودند. پیش از حرکت به سوی جنوب، یک شاخه از آنها به سوی غرب کوچیدند. تیرهٔ براهویی ساکن در بلوچستان پاکستان و ایران، از تبار همین شاخه از دراویدیان است.
زبان براهویی امروزه نیز در برخی مناطق بلوچستان ایران و پاکستان صحبت می‌شود. در ایران از مردم شهرستان خاش می‌توان نام‌برد که با تیرهٔ براهویی آمیختگی نژادی دارند.

روشنگری: مقاله‌ زیر را بدین دلیل برای نقد و بررسی این موضوع برگزیدم تا هم خوانندگان به تأثر من از ستمی که بر فرهنگ ایران زمین وارد شده بهتر پی ببرند؛ و هم اینکه این پژوهش را که به وسیله آقای امیر اهوارکی عضو مؤسسه مطالعات یهود نوشته شده، (غیر از مواردی که تحریفهای آگاهانه یا ناآگاهانه در آن صورت گرفته،) جامع و نسبتاً کامل یافتم.

مجوسان ستایشگر عیسای نوزاد، که بودند؟

گفتنی است آنچه که به رنگ زرشکی نگاشته می‌شود نقد این پژوهشی است که ظاهراً هدفدار نگاشته شده و هدف از نگارش آن هم در همان آغاز پژوهش آمده است، همان‌گونه که در پایان آمده است؛ یعنی:
این سه مجوس در واقع سه نفر یهودی بودند که در ایران زندگی می‌کرده‌اند و خداوند بدین وسیله، آنها را از آمدن پیامبر جدیدی برای قوم یهود خبر داده است... به نظر می‌رسد که اینان یهودیان مؤمنی بوده‌اند که پس از عقوبت خداوند بر این قوم که به دست بخت نصر به وقوع پیوست، خود را از تقدیر قوم یهود خارج کرده و به زندگی عادی خود در میان ایرانیان ادامه می‌دادند.(از این پس خواهید دید که نویسنده، به جای به کارگیری واژه زرتشتی یا زردشتی، واژه مجوس عربی را به کارمیگیرد، تا رنگ ایرانی بودن آن کمرنگ شود.)
گروه فرهنگی مشرق - در سنت مسیحی بر اساس خبری که در باب دوم انجیل متّی آمده است در هنگام تولد حضرت عیسی(ع) سه نفر مجوس (زرتشتی) از حوالی ایران به اورشلیم و سپس بیت لحم رفته‌اند و هدایایی به حضرت عیسای نوزاد تقدیم کرده‌اند. آیا این واقعه صحت دارد؟ آیا ممکن است پس از دو هزار سال از هویت این افراد تحقیق کرد و از نیّت آنها پرسید؟ آنها آن مسافت دور را چگونه و به چه قصدی به بیت لحم مسافرت کرده‌اند؟ راقم این سطور گرچه یک مسلمان است ولی پس از تحقیقات وافر به وقوع این واقعه اعتقاد یافته و توانسته به نتایج بدیعی در این خصوص دست یابد.
******
به وقت تولد حضرت عیسی(ع) در شهر بیت لحم، سه ایرانی به کمک ستارگان از تولد آن حضرت باخبر شده و به آنجا رفتند و هدایایی به حضرت مریم(س) تقدیم نمودند. مسیحیان این سه نفر را به « سه پادشاه» (the three kings) یا «سه مرد عاقل» (the three wise men) ملقب کرده و حتی نام‌هایی نیز به آنها نسبت داده‌اند: بالتازار (بل تصّر)، مِلکور (ملکیور)، گاسپر (یاسپر) 1(Balthassar, Melchior, Gaspar). در خصوص اینکه این مجوسان که بوده و از کجا آمده‌اند بحث و نظرهای گوناگونی درگرفته است، ولی هنوز هیچ قطعیتی در این خصوص وجود ندارد.

روایت واقعه در انجیل متّی
واقعۀ آمدن مجوسان به دیدار عیسای نوزاد، سراسر باب دوم از انجیل متّی را به خود اختصاص داده است. خلاصه ماجرا این است که پس از تولد حضرت عیسی(ع) در بیت لحم، چند نفر مجوس از سمت مشرق (در مشرق، جز کشور پارسیان که آیین زرتشتی داشته‌اند کشوری دیگر که شاهزاده داشته باشد و پیرو آیین زرتشتی باشد وجود نداشته است.) به اورشلیم می‌آیند و می‌پرسند: «کجاست آن تازه مولود که پادشاه یهود است؟ ما ستارۀ او را در مشرق دیده و برای پرستش (تکریم) او آمده‌ایمپس هیرود پادشاه و مردم اورشلیم از این خبر مضطرب شدند. هیرود از کاهنان یهود پرسید: «مسیح کجا باید متولد شود؟» آنها با بررسی کتب خود گفتند: «در بیت لحم». آنگاه هیرود مجوسان را به حضور طلبیده از ظهور آن ستاره پرسید و گفت: «به بیت لحم بروید و چون او را یافتید مرا نیز خبر کنیدمجوسان به سمت بیت لحم رفتند و در راه، ستاره را مجدداً یافتند و خرسندانه آن را تعاقب نمودند تا به بیت لحم رسیدند.
ستاره در بالای منزلی ایستاد و آنها داخل شده طفل را با حضرت مریم(س) دیدند و بر او تعظیم کرده، هدایای خود، یعنی طلا و کُندُر و مُرّ را تقدیم نمودند. پس در خواب شب به مجوسان وحی رسید که به نزد هیرود بازگشت نکنند. لذا آنها از راه دیگر به وطن خویش (در اینجا نیز مشخص می‌شود که آن‌ها به یک کشور خاص تقلق داشته اند.) مراجعت کردند. بعد از رفتن ایشان، فرشتۀ خدا در خواب به یوسف (کفیل/ شوهر مریم) ظاهر شده گفت: «برخیز و طفل و مادرش را بردار و به مصر فرار کن و در آنجا بمان، زیرا هیرود می‌خواهد طفل را هلاک کندپس آنها به مصر رفتند. و چون هیرود دید که مجوسان بازنگشتند سربازانش را فرستاد تا تمام اطفال کمتر از دو سال را در بیت لحم بکشند. چندی بعد، هیرود نیز مرد و فرشتۀ خدا در خواب، زمان بازگشت را به یوسف اعلام نمود. در مراجعت یوسف دید که اَرکیلا پسر هیرود حاکم یهودیه شده لذا به هدایت فرشته به استان جلیل در شمال فلسطین رفته، در شهر ناصره ساکن شدند.

بررسی واقعه
در میان اناجیل چهارگانه مسیحی (متّی، مرقس، لوقا و یوحنا)، این واقعه فقط در انجیل متّی دیده می‌شود. البته چون متن اناجیل مرقس و یوحنا از دوران رسالت حضرت عیسی(ع) آغاز می‌شود لذا در این خصوص تضادی با انجیل متّی پدید نیامده است. اما سؤال اینجا است که انجیل لوقا که تولد حضرت عیسی(ع) را با جزئیات ذکر کرده و نویسنده‌اش در همان ابتدا مدعی است که همه چیز را از آغاز، دقیق و به ترتیب خواهد نوشت (لوقا 1/ 3) چرا از این وقایع مهم سخنی نگفته است؟ وقایعی مانند: آمدن مجوسان به اورشلیم و بیت لحم به هدایت ستاره، کشتار کودکان بیت لحم به فرمان هیرود، مهاجرت عیسای نوزاد با خانواده‌اش به مصر. (ممکن است لوقا یا لوک هم در انجیل خود، مطالبی را در این زمینه نقل کرده ولی چون دیده در متی جامعتر آمده، آنها را حذف کرده است.)
قصور نویسندۀ انجیل لوقا نباید موجب تضعیف این خبر در انجیل متّی شود. به هر حال اعتقاد بنده بر این است که این واقعه حقیقتاً رخ داده و خداوند آن مجوسان را از ایران برای دیدار عیسای نوزاد به اورشلیم و سپس بیت لحم آورده است تا اولاً مردم یهود را به تولد پیامبر جدید این قوم خبر دهد (نویسنده مرتباً حضرت عیسی را پیامبر بنی اسرائیل میخواند و با این نسبت دادن، هدفی را دنبال میکند.) و ثانیاً برای مقاصد چندی که در ادامه خواهد آمد. بنده حتی گمان دارم که در خصوص این واقعه اشاره‌ای ظریف در قرآن مجید نیز وجود دارد (مؤمنون/ 50 و 51- به قرآن بازگشت شد. به هیچ روی نمیتوان از آن دو آیه مطلبی در این زمینه به دست داد.) که در جای خود به آن خواهیم پرداخت.
انجیل متّی تعداد مجوسان را ذکر نکرده است ولی آنها در سنت مسیحی سه نفر دانسته شده‌اند. شاید به این دلیل که آنها طبق نقل انجیل متّی، سه هدیه (طلا، کُندُر، مرّ) به عیسی(ع) تقدیم کرده‌اند. ما نیز همین رقم را می‌پذیریم. مراد از «مجوس» پیروان دین زرتشت است. اگر آنها از سمت شرق به اورشلیم آمده باشند پس آنها ظاهراً زرتشتیان ایرانی بوده‌اند. (نویسنده، این مطلب اساسی را تنها در چند واژه و تنها در اینجا بیان میکند!) چون در آن زمان امپراطوری روم و ایران هم‌مرز بودند و فلسطین جزو مستعمرات روم بود.
تولد پیامبران عظیم القدری (عظیم الشأن درست است و نه عظیم القدر. عظیم القدر تنها خداست. شاید نویسنده می‌خواسته بنویسدعالیقدر و یا جلیل القدر.) همچون حضرت ابراهیم(ع) و حضرت موسی(ع) (صفتی را که برای این‌گونه پیامبران میآورند، اولوالعزم به معنای دارای عزم و اراده ای سخت است. سه پیامبر دیگر: نوح، عیسی، محمد هستند.) به ترتیب توسط کاهنان دربار نمرود و فرعون پیشگویی شده بود. علم پیشگویی از روی ستارگان که به آن «احکام نجوم» می‌گویند در نزد بابلی‌ها و سپس مصریان متداول بوده است. اما مشخصات آن ستاره که با تولد حضرت عیسی(ع) بر مجوسان نمایان شد به نظر نمی‌رسد که با «احکام نجوم» تطبیق کند، و نه همچنین با پدیده‌های نجومی‌ای که امروزه شناخته شده هستند از قبیل: انواع مختلف ستارگان دنباله‌دار، ابَر نو اختر (Super Nova)، شهاب‌سنگ.(ستاره دنباله‌دار و بویژه شهابسنگ را در کنار سوپرنوا گذاشتن، مانند این است که برکه ای در یک روستا را در کنار اقیانوس آرام قراردهی.)
از انجیل متّی برمی‌آید که آن ستاره سه مشخصۀ بارز داشته است:
1. در ارتفاع پایین حرکت می‌کرده است، مانند ارتفاع پرواز یک کبوتر. چون ستاره در بیت لحم در
بالای منزلی که عیسای نوزاد در آن بوده توقف کرده و مجوسان بدانجا هدایت شده‌اند.
2. آن ستاره، محلّی (منطقه‌ای) بوده، یعنی فقط مجوسان آن را دیده‌اند. و به همین جهت است که مردم اورشلیم از سخن مجوسان تعجب کرده و مضطرب شدند. (این ویژگی، بیان دیگری از مشخصۀ اول است).
3. ستاره از قوانین حرکتِ ستارگانِ آسمان تبعیت نمی‌کرده است. زیرا که ابتدا به سمت غرب و سپس به جنوب حرکت نموده است. (بیت لحم در فاصلۀ 9 کیلومتریِ جنوب اورشلیم است). توضیحاً اینکه اجرام سماوی در آسمان شب بر اثر چرخش وضعی زمین، همگی از سمت شرق به غرب حرکت می‌کنند.
با توجه به شرحی که نویسنده بر مبنای پژوهشش انجام داده، میتوان گفت که آن ستاره به طور کلی ستاره نبوده، بلکه یک یوفو بوده که برای این امر مأموریت داشته است. باید توجه داشت که یوفوها پدیده تازه‌ای نیستند و بسیار پیشتر از تولد حضرت مسیح هم بوده اند. (نقش بشقابهای پرنده در جامعه جهانی آینده را ببینید.)
با اندکی تأمل به این نتیجه می‌رسیم که اگر آمدن مجوسان به اورشلیم صحت داشته باشد (نویسنده پیشتر نوشت که معتقد به این رخداد است؛ ولی در اینجا به باور خود شک میکند و آن قلت میگذارد!) این ماجرا یک واقعۀ نجومی خاص بوده که خداوند آن را برای هدایت کردن مجوسان به اورشلیم و سپس بیت لحم، ایجاد نموده است. (این سخن نویسنده با توضیحی که در بالا دادم، منطبق است: اشاره به یاری یک یوفو در این رخداد) اما برای بررسی بهتر واقعه لازم است در خصوص رسالت حضرت عیسی(ع) تأمل کنیم، که آیا رسالت آن حضرت جهانی است؟
رسالت عیسی(ع)
آمدن مجوس‌ها به دیدار عیسای نوزاد می‌تواند دلیلی باشد که محدودۀ رسالت حضرت عیسی(ع) جهانی بوده است. ولی آیا حقیقتاً این پیامبر عظیم القدر(الشأن) بر همۀ مردم دنیا مبعوث شده است؟ پاسخ منفی است. زیرا بر اساس آنچه از قرآن مجید و اناجیل اربعۀ مسیحی برمی‌آید، رسالت حضرت عیسی(ع) مختص به قوم بنی‌اسرائیل بوده است. (این مطلب نیز نادرست است. از آنجا که حضرت عیسی پیامبر بوده، پس رسالتش جهانشمول بوده است. بویژه پیامبران اولوالعزم رسالتشان جهانی بوده است. تنها رسولان هستند که تنها برای قوم خود برانگیخته شده اند، مانند لوط و صالح و هود. همه پیامبران رسول نیز بوده اند. به رسولان عام خداوند یا برگزیدگان الهی بازگشت شود.) هیچ کجا نقل نشده که حضرت عیسی(ع) غیر یهودیان را به دین خدا فراخوانده باشد. (اگر دعوت نکرده دلیلی نمیشود که رسالتش جهانشمول نبوده است. عیسی در جوانی رسالتش به پایان رسید؛ ولی اراده الهی پشتیبان رسالت عیسی بود تا جهانی شود.) عیسی(ع) بنا به نص قرآن در دنبالۀ رسالت حضرت موسی(ع)، بر قوم یهود مبعوث شده است (بقره/ 88 ـ مائده/ 44 و 46). (حضرت رسول اکرم اسلام هم در دنباله رسالت حضرت عیسی مبعوث شده است. اینکه دلیل نشد!!) در اناجیل مسیحی نیز دیده می‌شود که حضرت عیسی(ع) مردم را به تورات و کتب انبیاء یهود ارجاع می‌دهد (متّی 5/ 17 ـ 7/ 12 ـ 8/ 4 ـ مرقس 13/ 14 ـ لوقا 4/ 21 ـ 10/ 26 ـ یوحنا 10/ 34 و 35). به همین سبب است که مسیحیان مجبور به قبول تورات و سایر کتب انبیاء یهود هستند. (مسلمانان هم مجبور به قبول تورات و انجیل هستند. البته مسلمانان به کلییت آن‌ها باور دارند و معتقدند که در اناجیل دستکاری صورت گرفته است.)
با تعاریفی که نویسنده به دست میدهد، چنین به نظر میرسد که وی، مقاله را برای خوشایند یهودیان نوشته است!
بنی‌اسرائیل یعنی برادران یوسف، به جرم مخالفت عمدی با خواست خداوند در سیادت یوسف(ع) و فروختن آن حضرت(برادرانش او را در چاه انداختند و نه اینکه فروخته باشند! چرا نویسنده در این زمینه و در دیگر مطالب پیرامون حضرت یوسف و بنی اسرائیل، از قرآن نقل نمیکند که کاملترین و درستترین منبع است و از تورات دلیل میآورد؟!)، به مصر تبعید شدند (تبعید نشدند بلکه چون یوسف عزیز مصر شد، آن‌ها را نزد خود فراخواند: ادخلوا مصر ان‌شاءالله آمنین- یوسف: 99) و پس از قحطی نیز بازنگشتند. حدود چهار صد سال بعد، طبق پیشگویی ابراهیم و یعقوب و یوسف علیهم السلام که در تورات مذکور است (پیدایش 15/ 13 تا 16 ـ 48/ 21 ـ 50/ 24)، خداوند حضرت موسی(ع) را فرستاد تا بنی‌اسرائیل را به فلسطین بازگرداند. لذا رسالت حضرت موسی(ع) نیز مختص به قوم یهود بود و این حقیقت در قرآن مجید نیز مؤکد است (اعراف/ 105 و 134 ـ طه/ 47 ـ شعراء/ 17). بنا به یک حکم کلی، همۀ امت‌ها پیامبر(پیامبر نه!، رسول) داشته‌اند (فاطر/ 24- در این آیه تنها نوشته نذیر یعنی هشداردهنده و نه پیامبر. در آیه بعد میگوید رسول، باز هم نه پیامبر!) و این پیامبران به سوی قوم خود رفته‌اند، به زبان همان مردم (نگا. یونس/ 74 ـ یوسف/ 109 ـ ابراهیم/ 4). (نویسنده در اینجا نیز مطالبی را به قرآن نسبت میدهد که یا نشان از ناآگاهی، و یا نشان از غرض ورزی اوست.)


در قرآن از زبان فرشته‌ای که بر حضرت مریم(س) پدیدار شد، آمده است: «و او پیامبری است که به سوی بنی‌اسرائیل می‌رود» (آل‌عمران/ 49- اینهم تحریفی دیگر درباره قرآن. قرآن در این آیه از جانب عیسی میگوید: تصدیق کننده ام آنچه را که در برابر من است از تورات. یعنی تورات را به طور کلی و برای همه زمانها تصدیق نکرده. بلکه گفته آنچه که اکنون هست- زمان خود او- تصدیق میکنم.) این حقیقت، از برخی دیگر از آیات قرآن نیز مستفاد می‌شود (صف/ 6 و 14 ـ مائده/ 72 ـ زخرف/ 59).(اگر نقدی بر این ادعاهای وی نمینویسم دلیل بر پذیرش آن‌ها نیست، بلکه برای خودداری از کش دادن موضوع است.) در انجیل متّی از زبان حضرت عیسی(ع) منقول است که فرمود: «فرستاده نشده‌ام مگر به جهت گوسفندان گم‌شدۀ بنی‌اسرائیل» (متّی 15/ 24). مراد از «گوسفندان گمشده»، عموم مردم یهودی هستند که توسط علما و کاهنان یهود گمراه شده‌اند. برخی از محققان معتقدند که هرچند حضرت عیسی(ع) از مُلک یهود خارج نشد ولی به حواریون خود اجازه داد تا انجیل او را در تمام جهان تبلیغ کنند. در حالیکه در انتهای انجیل لوقا آمده است که حضرت عیسی(ع) به حواریون خود سفارش کرد که تا زمان ظهور منجی موعود، در اورشلیم بمانند (لوقا 24/ 49).(تبلیغ کردن ربطی به خروج حواریون از اورشلیم ندارد.)
فلسطین در زمان حضرت عیسی(ع) به سه استان شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم شده بود که به ترتیب جلیل(تاکنون تنها عنوان جلیله را دیده ام.)، سامریه و یهودیه خوانده می‌شد. حضرت عیسی(ع) طبق متن سه انجیل نخست (متّی، مرقس و لوقا)، فقط در شهرهای استان جلیل موعظه می‌کرد و فقط یک نوبت به اورشلیم وارد شد که همان وقت، کاهنان او را گرفته و به قتل رساندند(!) حضرت عیسی(ع) در این سه انجیل یک پیامبر جلیلی خوانده می‌شود و محدودۀ رسالت او بخشی از قوم یهود است و نه همۀ یهودیان، تا چه رسد به تمام مردم جهان.
ادعای مسیحیان در خصوص رسالت جهانی پیامبرشان به آن دلیل است که ایشان حضرت عیسی(ع) را رسول خاتم معرفی می‌کنند و از آنجا که در تورات و کتب انبیاء آمده است که «تمام اقوام جهان منتظر آمدن رسول خدا هستند» (پیدایش 49/ 10) و یا «کسانی که در جزیره‌ها ساکنند شریعت او را انتظار می‌برند» (اشعیاء 42/ 4) لذا حکم می‌کنند که عیسی(ع) همان پیامبر خاتم است. در حالیکه حضرت عیسی(ع) شریعت و فقه نیاورد و مطابق شریعت تورات حکم می‌کرد. ثانیاً او هرگز چنین ادعایی نکرده است که پیامبر موعود (ماشیح) است (برای نمونه نگا. متی 22/ 41 تا 45 ـ 24/ 5). ثالثاً این ادعا را نخستین مرتبه پولس در دمشق مطرح کرد (اعمال 9/ 22) و در شهرهای دیگر هم آن را نشر داد، و این همان بدعت بزرگ اوست. نتیجه می‌گیریم که محدودۀ حضرت عیسی(ع) نیز به مانند حضرت موسی(ع) و سایر انبیاء بنی‌اسرائیل مختص به قوم یهود بوده است. (طرفداری نویسنده از یهودیان هر دم پررنگتر میشود!!)

نه مجوسان بلکه سه یهودی
با توجه به آنچه که در بخش قبل اثبات شد نتیجه می‌گیریم که این سه مجوس در واقع سه نفر یهودی بودند (کجا اثبات شد؟!! در بخش پیشین رسالت عیسی را محدود به قوم یهود کردی تا بعد ماهی مقصود را از آب بگیری. گویی نویسنده مأموریت دارد تا با زدن زیرآب ایران و اسلام، همه نیکیها را به یهودیت نسبت دهد و از آن دفاع کند.) که در ایران زندگی می‌کرده‌اند و خداوند بدین وسیله، آنها را از آمدن پیامبر جدیدی برای قوم یهود خبر داده است. بعد از فتح اورشلیم توسط سپاه بخت النصر در سال 586 قبل از میلاد، تعداد چهل هزار نفر یهودی برای غلامی به بابل برده شدند. نزدیک به پنجاه سال بعد، در سال 538(539) ق.م. کورش هخامنش بابل را فتح کرد و یهودیان را رخصت داد تا به اورشلیم بازگردند. بنا به نوشتۀ یوسیفوس کسانی که از اسارت بابلی بازگشتند 000/42 هزار نفر بودند و اینها تعدادشان کمتر از آنهایی بود که ماندند. لهذا تعداد زیادتری از یهودیان، از بابل به فلسطین بازنگشتند. به نظر می‌رسد که اینان یهودیان مؤمنی بوده‌اند که پس از عقوبت خداوند بر این قوم که به دست بخت النصر به وقوع پیوست، خود را از تقدیر قوم یهود خارج کرده و به زندگی عادی خود در میان ایرانیان ادامه داده‌اند.
در اینجا میبینیم که بی هیچ دلیلی و آوردن هیچ مدرکی، این سه شاهزاده پارسی که در بالا مرتباً از مجوسی بودن آن‌ها یاد میکرد، به یکباره یهودی شدند!!
در خصوص اینکه برخی از یهودیان در ایران ماندند و به همراه سایر اسیران به فلسطین بازنگشتند، می‌توان به کتاب استر (از مجموعۀ عهد عتیق) رجوع کرد. مُردخای یهودی در دربار خشایارشا در شهر شوش کار می‌کرد و یهودی بودن خود را کتمان می‌نمود. او نهایتاً توانست برادرزاده‌اش استر را به همسری خشایارشا در آورد. خشایارشا نوۀ دختری کورش کبیر بود و از 486 تا 465 قبل از میلاد حکمرانی کرد. همچنین در کتاب تاریخ جامع ادیان برخی یهودیانی که در بابل مانده بودند مذکورند (نگا. جان ناس، تاریخ جامع ادیان، انتشارات علمی و فرهنگی، صص. 536 و 537 و 558)
کدام آدم عاقلی میپذیرد که پس از پانصد سال، این زرتشتیان، از نوادگان خشایارشاه بوده‌اند، و این در صورتی است که این ادعاها درست باشند که بسی سخت است باورکردنشان!

اهداف آمدن مجوس
خداوند پس از قرن‌ها یک رسول عظیم‌القدر(تصور میکنم عظیم القدر یک واژه در کتاب‌های یهودی و تورات به زبان فارسی باشد که نویسنده آن را بسیار به کار برده است.) به نام عیسی بن مریم برای یهودیان مبعوث کرده است و به همین سبب یهودیان موحد را که در ایران زندگی می‌کردند به آمدن آن پیامبر خبر می‌کند. لذا ستاره‌ای در ارتفاع پایین بر این یهودیان نمایان می‌شود و آنها قبل از تعاقب آن، با علم «احکام نجوم» یا سایر معارف دین خود از تولد آخرین پیامبر یهود باخبر (آخرین پیامبر یهود!! کم کم عیسی را هم از پیامبران بنی اسرائیل خواند.) می‌شوند. آنگاه به تعقیب آن می‌پردازند تا به اورشلیم برسند. پس از باخبر شدن مردم اورشلیم، یهودیان بابلی (یه یکباره این سه شاهزاده ایرانی را پانصد سال به قهقرا برد و یهودیان بابلی خواند، به همین سادگی! جل الخالق! از این‌گونه شیادان و شیادیگری شان!!) می‌فهمند که باید برای دیدار این پیامبر تازه متولد شده به بیت لحم بروند. آنها نهایتاً هدایای خود را به عیسی(ع) تقدیم کرده و از بیراهه به شهر خود بازمی‌گردند.

یهودیان بابلی (همان مجوسان) با آمدن خود چند هدف را برآورده کردند:
1. نخست خود و سایر یهودیان مقیم بابل(کدام مدرک نشان میدهد که در دوهزار سال پیش در بابِل هنوز یهودی باقی‌مانده بود!!؟) و ایران، از تولد آخرین پیامبر بنی‌اسرائیل (مفت و مجانی عیسی مسیح را آخرین پیامبر بنی اسرائیل جاانداخت!!) آگاه شدند و دانستند که به زودی آخرین پیام خداوند به توسط این پیامبر به یهودیان ابلاغ خواهد شد.
نویسنده فراموش میکند که در بالا نوشت فلسطین سه بخش داشته و یکی از آن‌ها یهودیه بوده است. از سوی دیگر در قرآن آمده است که یهودیان با دیدن کودکی در آغوش مریم به وی اعتراض کردند و گفتند ای که از قوم هارونی! (یعنی از خودمان هستی.) نه پدرت شخص بدکاری بود، و نه مادرت آدم سرکشی بود!(مریم: 28). آن هم حضرت مریمی که در میان یهودیان و توسط حضرت زکریا بزرگ شده بود. چگونه آن‌ها آمده بودند تا تولد عیسی را به یهودیان خبر دهند!! از سوی دیگر وجود سه شاهزاده به ما میگوید که رسالت عیسی جهانی بوده و خداوند تولد و رسالت او را از آن سر دنیا فاش کرده است. به حقایقی شگفت پیرامون مسیح و مریم در قرآن در وب بازگشت شود.
2. مردم اورشلیم و هیرود نیز از تولد حضرت عیسی(ع) باخبر شدند.
3. هدایای یهودیان بابلی برای عیسی(ع) و خانواده‌اش مفید بوده است. طبق نقل انجیل متّی، آنها سه هدیه تقدیم کردند: کُندُر، مُرّ و طلا. دو مورد اول، دو صمغ گیاهی هستند و فواید زیادی دارند و از جمله در بهبود سریع‌تر زن زائو مفیدند. هدیۀ طلا نیز احتمالاً خرج سفر غیرمترقبۀ آنها به مصر شد. زیرا هیرود قصد قتل عیسی(ع) را کرده بود.(!!!)
آیا واقعۀ سه مجوس در قرآن مذکور است؟
به جهت آمدن سه مجوس، لازم است به آیۀ 50 از سورۀ مؤمنون که بنا به گفتۀ اکثر مفسران در خصوص تولد حضرت عیسی(ع) نازل شده است اشاره کنیم:
وَ جَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَ أُمَّهُ آيَةً وَ آوَيْناهُما إِلى‏ رَبْوَةٍ ذاتِ قَرارٍ وَ مَعِينٍ * يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَلِيم‏ (مؤمنون/ 50 و 51) و پسر مريم و مادرش را معجزه‌ای ساختيم و آن دو را بر بلند جايى كه قرارگاه و آبی روان داشت پناه داديم * اى رسولان! از طیّبات بخوريد و كار نیک كنيد، كه من به كارهايى كه مى‏كنيد آگاهم‏.
ظن این حقیر آن است که آیۀ 51 نیز دربارۀ حضرت عیسی(ع) است. اگر اینچنین باشد شاید بتوان استنباط نمود که مراد از «طیّبات» در این آیه، هدایایی است که آن یهودیان موحّد بابلی در هیئت سه مجوس به حضرت عیسی(ع) تقدیم کرده‌اند. (نظر شما کاملاً نادرست است بلکه آیات پنجاه و پنجاه و یک سوره مؤمنون در شرح آیاتی است که پیرامون مسیح و مریم در سوره مریم آیات بیشت وچهار و بیست و پنج آمده است: غمگین مباش پروردگارت جویی از پایین تو جاری ساخته. تنه درخت خرما را به سوی خود بکش تا رطبی که به تازگی چیده شده بر تو فروریزد.) به حقایقی شگفت پیرامون مسیح و مریم در قرآن در وب بازگشت شود.




مقایسۀ واقعۀ انجیل متی با انجیل برنابا
از آنجا که راقم این سطور در این ایام مقالۀ «برنابا، حواری گمشدۀ عیسی(عرا در سایت مشرق در حال انتشار دارد و در آنجا اثبات نموده که برنابا یکی از دوازده حواری است و خصوصاً اینکه او تنها حواری‌ای است که انجیل حضرت عیسی(ع) را نوشته لذا مناسبت دارد که به جهت حسن ختام این واقعه را در انجیل برنابا و متی با یکدیگر مرور کنیم. به نظر راقم، اقتباس نویسندۀ انجیل متی از انجیل برنابا بسیار واضح است.


انجیل متی
باب دوم
(1) و چون عیسی در ایام هیرودیس پادشاه، در بیت لحم یهودیه تولد یافت، ناگاه مجوسی چند از مشرق به اورشلیم آمده، گفتند: (2) «کجاست آن مولود که پادشاه یهود است زیرا که ستارۀ او را در مشرق دیده‌ایم و برای پرستش او آمده‌ایم.» (3) اما هیرودیس پادشاه چون این را شنید، مضطرب شد و تمام اورشلیم با وی. (4) پس همۀ رؤسای کَهَنه و کاتبان قوم را جمع کرده، از ایشان پرسید
که مسیح کجا باید متولد شود؟ (5) بدو گفتند: «در بیت لحم یهودیه. زیرا که از نبی چنین مکتوب است: (6) و تو ای بیت لحم، در زمین یهودا از سایر سرداران یهودا هرگز کوچکتر نیستی، زیرا که از تو پیشوایی به ظهور خواهد آمد که قوم من اسرائیل را رعایت خواهد نمود.» (7) آنگاه هیرودیس مجوسیان را در خلوت خوانده، وقت ظهور ستاره را از ایشان تحقیق کرد. (8) پس ایشان را به بیت لحم روانه نموده، گفت بروید و از احوال آن طفل به تدقیق تفحّص کنید و چون یافتید مرا خبر دهید تا من نیز آمده، او را پرستش نمایم. (9) چون سخن پادشاه را شنیدند، روانه  شدند، که ناگاه آن ستاره‌ای که در مشرق دیده بودند، پیش روی ایشان می‌رفت تا فوق آنجایی که طفل بود رسیده، بایستاد. (10) و چون ستاره را دیدند، بی‌نهایت شاد و خوشحال گشتند. (11) و به خانه درآمده، طفل را با مادرش مریم یافتند و به روی در افتاده، او را پرستش کردند و ذخائر خود را گشوده، هدایای طلا و کُندر و مرّ به وی گذرانیدند. (12) و چون در خواب وحی بدیشان در رسید که به نزد هیرودیس بازگشت نکنند، پس از راه دیگر به وطن خویش مراجعت کردند. (13) و چون ایشان روانه شدند، ناگاه فرشتۀ خداوند در خواب به یوسف ظاهر شده، گفت: «برخیز و طفل و مادرش را برداشته به مصر فرار کن و در آنجا باش تا به تو خبر دهم، زیرا که هیرودیس طفل را جست‌وجو خواهد کرد تا او را هلاک نماید.» (14) پس شبانگاه برخاسته، طفل و مادر او را برداشته، به سوی مصر روانه شد (15) و تا وفات هیرودیس در آنجا بماند، تا کلامی که خداوند به زبان نبی گفته بود تمام گردد که «از مصر پسر خود را خواندم.» (16) چون هیرودیس دید که مجوسیان او را سخریّه نموده‌اند، بسیار غضبناک شده، فرستاد و جمیع اطفالی را که در بیت لحم و تمام نواحی آن بودند، از دو ساله و کمتر موافق وقتی که از مجوسیان تحقیق نموده بود، به قتل رسانید. (17) آنگاه کلامی که به زبان ارمیای نبی گفته شده بود، تمام شد «آوازی در رامه شنیده شد، گریه و زاری و ماتم عظیم که راحیل برای فرزندان خود گریه می‌کند و تسلّی نمی‌پذیرد زیرا که نیستند.» (18) اما چون هیرودیس وفات یافت، ناگاه فرشتۀ خداوند در مصر به یوسف در خواب ظاهر شده، گفت: (19) «برخیز و طفل و مادرش را برداشته، به زمین اسرائیل روانه شو، زیرا آنانی که قصد جان طفل داشتند، فوت شدند.» (20) پس برخاسته، طفل و مادر او را برداشت و به زمین اسرائیل آمد. (21) اما چون شنید که اَرکلاؤس به جای پدر خود هیرودیس بر یهودیه پادشاهی می‌کند، از رفتن بدان سمت ترسید و در خواب وحی یافته، به نواحی جلیل برگشت. (22) و آمده در بلده‌ای مسمّی به ناصره ساکن شد، تا آنچه به زبان انبیاء گفته شده بود تمام شود که «به ناصری خوانده خواهد شد

انجیل برنابا
فصل ششم

(1) چون تولد شد یسوع در زمان هیرودس پادشاه یهودیه، سه نفر بودند از مجوس در اطراف مشرق که چشم داشتند ستارگان آسمان را. (۲) پس نمایان شد برای ایشان ستاره‌ای که سخت درخشندگی داشت. پس از آنجا با هم مشورت کردند و آمدند به یهودیه در حالتی که رهبری می‌‌نمود ایشان را آن ستاره که جلوی روی آنها می‌‌رفت. (۳) پس چون رسیدند به اورشلیم، پرسیدند کجا تولد شده پادشاه یهودیه؟ (۴) چون بشنید هیرودس این را، هراسان شد و همۀ مردم شهر مضطرب شدند، پس از اینجا جمع نمود هیرودس کاهنان وکاتبان را و گفت: «کجا تولد خواهد یافت مسیح؟» (۵) جواب دادند: «به درستی که او متولد خواهد شد در بیت لحم. زیرا نوشته شده است در [کتاب] نبی اینطور: "و تو ای بیت لحم! کوچک نیستی میان رؤسای یهود، زیرا زود است برآید از تو تدبیر کننده‌ای که سرپرست شود طایفۀ مرا، یعنی اسرائیل را."» (۶) آنوقت هیرودس مجوس‌ها را به حضور خود طلب نموده و از آمدن ایشان جویا شد.  (۷) پس جواب دادند که همانا ستاره‌ای در مشرق رهبری نمود ایشان را به سوی اینجا. (۸) پس از این جهت خوش داشتند که پیشکش کنند هدایا را و سجده نمایند برای این پادشاه تازه‌ای که نمایان شد برای ایشان ستارۀ او. (۹) در آن وقت هیرودس گفت: «بروید به بیت لحم و به دقت از این طفل سراغ بگیرید، (۱۰) و چون او را پیدا نمودید، بیایید و مرا خبر دهید. زیرا من نیز می‌‌خواهم سجده نمایم برای او.» (۱۱) و او این را از روی مکر گفت.

فصل هفتم

(1) رفتند مجوس از اورشلیم. (۲) ناگاه دیدند ستاره‌ای را که ظاهر شده بود برای ایشان در مشرق، جلو روی ایشان می‌رفت. (۳) پس چون آن ستاره را دیدند مملو شدند از سرور. (۴) وقتی به بیت لحم رسیدند و ایشان در بیرون شهر بودند، ستاره را بالای کاروانسرا یافتند، آنجایی که یسوع متولد شده بود. (۵) پس مجوس آ‎نجا رفتند. (۶) چون داخل کاروانسرا شدند، طفل را با مادرش یافتند. (۷) پس خم شدند و سجده نمودند برای او. (۸) آنگاه مجوس پیشکش کردند عطرها را با نقره و طلا. (۹) نیز حکایت کردند بر عذرا هر چه را که دیده بودند. (۱۰) آنگاه ایشان را میان خواب، طفل تحذیر نمود از رفتن به ‌سوی هیرودس. (۱۱) پس رفتند در راه دیگر و بازگشتند به ‌سوی وطن خود و خبر دادند به آنچه در یهودیه دیده بودند.

فصل هشتم

(1) چون هیرودس دید که مجوس باز نگشتند به ‌سوی او، گمان نمود که ایشان او را استهزا نمودند. (۲) پس بر بست نیّت را بر کشتن طفلی که متولد شده بود. (۳) لیکن وقتی که یوسف در خواب بود، ظاهر شد از برای او فرشتۀ خدای و گفت: (۴) «برخیز به‌زودی و بگیر طفل و مادرش را و برو به‌ سوی مصر. زیرا هیرودس می‌خواهد او را به قتل برساند.» (۵) پس یوسف برخاست با خوف عظیم و گرفت مریم و طفل را رفتند به‌ سوی مصر. (۶) پس ماندند در آنجا تا مرگ هیرودس، که گمان کرد مجوس او را ریشخند نموده‌اند. (۷) آنگاه لشکرهای خود را فرستاد تا به قتل برساند تمام کودکانی را که تازه متولد شده بودند در بیت لحم. (۸) پس لشکرها آمدند و کشتند همۀ کودکانی را که بودند در آنجا، چنانکه هیرودس فرمان داده بود. (۹) این هنگام تمام شد کلمات آن پیغمبر که گفته: (۱۰) «نوحه وگریه در رامه‌ است. (۱۱) راحیل ندبه می‌کند پسران خود را و هیچ تسلی نیست برای او، زیرا موجود نیستند.» [ارمیاء 31/ 15]

فصل نهم

(1) و چون هیرودس مُرد ظاهر شد فرشتۀ خدای در خواب یوسف و گفت: (۲) «برگرد به یهودیه، زیرا مردند آنانکه می‌خواستند مرگ طفل را.» (۳) پس یوسف گرفت طفل و مریم را (و طفل به هفت سال رسیده بود) و آمد به یهودیه، از آنجا که شنیده بود اینکه ارخیلاوس پسر هیرودس حاکم در یهودیه بود. (۴) پس رفت به سوی جلیل، زیرا ترسید که در یهودیه بماند. (۵) آنگاه رفتند تا ساکن شوند در ناصره.


محقق و نویسنده: امیر اهوارکی
پاورقی:
1. این کلمه به صورت‌های Gaspard, Jasper, Kasper, Kaspar نیز ضبط شده است و محتمل است که اصل فارسی این کلمه، «گنجور» باشد (به نقل از یادداشت فضل الله نیک‌آئین مترجم این کتاب وزین: عبدالاحد داود، محمد در تورات و انجیل، نشر نو، 1361، ص 139)

Friday, January 5, 2018

آتش زیر خاکستر

آتش زیر خاکستر
 
(تحلیلی بر ناآرامیهای دیماه 96)

احمد شمّاع زاده

در روز هفتم دیماه، جمعیتهایی چشمگر در برخی شهرهای استان خراسان رضوی به سفارش نه چندان آشکار امام جمعه مشهد (با هدف و انگیزه شخصی و خانوادگی)، برای به چالش و به رخ کشیدن ناکارامدی دولت در بهبود وضع معیشتی مردم، به خیابانها آمدند و بر علیه گرانی راهپیمایی کردند. برخی گروههای ناراضی از حاکمیت، فرصت را غنیمت شمرده، و حرکت ضد گرانی را مورد بهره برداری قرارداده و نوک تیز شعارها را به سوی حاکمیت جهت دادند؛ و نارضایتی خود را از کل نظام، به گوش دیگر شهرها و نیز جهانیان رساندند.

امام جمعه مشهد به مانند دیگر آخوندهایی که سرمست از نوشیدن باده قدرت اند، توان درک و نیز دوراندیشی لازم را نداشت تا بداند مردم ایران آتشی زیر خاکسترند، و همواره منتظرند تا با کوچکترین حرکتی شعله‌ور شوند. درنتیجه، این دعوت استانی با تغییر جهت و هدف، منجر به حرکتی برعلیه حاکمیت شد. معترضان، خواسته‌های خود را با صدایی رسا به حاکمیت اعلام کردند و بدین ترتیب خیزشی مردمی به سرعت، همه کشور را فراگرفت.

در این میان روحانی که به هنگام انتخابات قول اصلاح و رفاه به مردم داده بود و هنوز کاری به سود مردم از وی دیده نشده بود، در اولین و دومین سخنرانی خود پس از آغاز این حرکتها، و با همان انگیزه و هدفی که رقیب دنبال میکرد، از مردم به پا خاسته دوری جست و همان راهی را رفت که احمدی نژاد در سال 88 پیموده بود؛ یعنی آنان را تحقیر کرد.

ویژگیها و کنش واکنشهای آتش و خاکستر
آتش نشانه گرمی، جنبش، زندگی و سرزندگی است. خاکستر نشانه سردی، افول، مردگی و نابودی است.
آتش و خاکستر همواره با یکدیگر در کش و قوس هستند. هرچند که یکی افزایش یابد، دیگری کمتر میشود.
آتش با افزایش خاکستر، رو به تیرگی و نابودی و خاکسترشدن میرود، ولی اگر آتشزنه ای به کار شود، از زیر خاکستر سر برون میآورد و جلوه گری میکند.

یادآوریها:
- همه اقشار و گروههایی که از آن‌ها نام برده شده، بدون تابلو و شعار ویژه ای همرنگ دیگران در این ناآرامیها حضور داشته اند.
- شاهدوستان در روزهای آغازین، با شعارهایشان حضور خود را اعلام کردند؛ ولی پس از پیوستن دیگر اقشار، شعارهایشان در دیگر شعارها رنگ باخت و گریزی هم از آن نبود.
-متأسفانه همزمانی مرحله آتش گروه ری استارت با خیزش مردمی، بهانه‌ای به دست حاکمیت، حکومتگزاران و دولتمردان داد تا این نهضت را خشونتگرا به حساب اورند.


عناصر شکل دهنده آتش در ایران:
یک- هواداران جنبش سبز ایران
کسانی که از سال 88 همواره منتظر فرصتی برای اعتراض به حاکمیت بوده، و خود را حتا در کمترین فرصتهای به دست آمده نشان داده اند. این جنبش بسیاری از اقشار جامعه را دربرمیگیرد.

دو- کارگران
چند سالی است که از یک سو، هر روزه کارخانه و یا کارخانه ها و کارگاههایی بسته می‌شوند و کارگرانشان بیکار؛ و از سوی دیگر آن کارخانه ها و کارگاههایی که هنوز بسته نشده‌اند توان پرداخت حقوق، یا مزایا، و یا حقوق و مزایای کارگران خود را ندارند. در بسیاری موارد، کارگران چندین ماه کار کرده‌اند و پولی دریافت نکرده اند.

سه- بیکاران و بیکارشدگان
گذشته از اینکه در هر خانواده‌ای یک و یا چند جوان بیکار وجود دارند که هیچ امیدی به آینده‌ای روشن ندارند، همراه با کارگران و کارمندانی که با تعطیل شدن محل کار خود بیکار شده اند، قشری وسیع از جامعه را دربرمیگیرند.

چهار- شاهدوستان
چند سالی است که رضا پهلوی و مادرش با برنامه ریزیها و تبلیغات گسترده از طریق رسانه‌ها در سطح جهان، خود را برای به دست گرفتن قدرت و یا دستکم تضعیف حاکمیت کشور، و برخی از توده مردم را برای پذیرش این مهم آماده کرده اند؛ و همواره منتظر فرصتی بوده‌ و هستند تا برنامه‌های خود را عملی سازند. در نتیجه هم‌اکنون کسانی وجود دارند که در آرزوی بازگشت رژیم شاهی هستند و معتقدند آن رژیم، با همه بدیهایش باز هم بهتر از رژیم کنونی بوده است.

پنج- دانشجویان و جنبش دانشجویی
این قشر از جوانان نیز به دلایل مختلف از حاکمیت ناراضی هستند، و هر یک از نارساییها، فسادها و نابسامانیهای اجتماعی، موجب نارضایتی بیشترشان می‌شود و خواسته‌های آنان را به تعویق میاندازد. این جنبش از زمانی فعالتر شد که حرکت اعتراضی آنان در کوی دانشگاه، شبانه، و با روشهای قرون وسطایی سرکوب شد.



شش- مالباختگان
یا سرخودگانی که پس از هرگونه اعتراضی نتوانستند اموال خود را که در بانکها و مؤسسه های مالی سپرده گذاری کرده بودند، پس بگیرند و عزمی را در دولت و حاکمیت نیافتند تا پاسخگوی حقوقشان باشند.

هفت- شاگردان محمدعلی طاهری
وی را به جرمهای واهی ابتدا به اعدام محکوم کردند، و آنگاه که حکم اعدام لغو شد، و محکومیت زندان وی نیز به پایان رسیده بود و همه بویژه طرفدارانش منتظر آزادی وی بودند، پرداخت جریمه پانصد میلیون تومانی را بهانه کردند و هنگامی که جریمه در ظرف دو روز از سوی شاگردانش پرداخت شد، با اینکه هیچ دلیلی برای دربند نگه داشتن وی وجود نداشت، ولی تنها به دستور غیرقانونی برخی افراد در قرارگاه ثارالله، از آزادی وی تاکنون خودداری شده است.

هشت- ستمدیدگان
بویژه بستگان و هواداران زندانیان سیاسی
بسیاری از زندانیان سیاسی، به جرمهایی واهی در زندانند. آنان یا خواسته‌های صنفی دارند و یا به جرم دفاع از حقوق و آزادیهای اساسی همچون آزادی بیان و نوشتار در زندان به سر میبرند و حتا در زندان نیز، از حقوق اساسی زندانیان (مانند مرخصی، دارو و درمان) برخوردار نیستند، و با اینکه شخصیتهایی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دانشگاهی محسوب می‌شوند، ولی بدترین تحقیرها و توهینها را متحمل میشوند.

نه- جوانان خشونتگرای ری استارت
سیدمحمدحسینی توانسته است از خارج از کشور، با برنامه ری استارت، این طیف ویژه از جوانان را با روشهایی خشونتگرایانه، سازماندهی کرده و تا اندازه‌ای در رسیدن به اهدافش موفق بوده است. این جوانان پیش از به پا خاستن حرکتهای مردمی، جو کشور را در بسیاری شهرها کمی ناآرام کرده بودند.

ده- درویشهای گنابادی
درویشهای گنابادی که خاری در چشم حوزه و آخوندها بودند، با همکاری برخی مدرسین سرشناس حوزه و دستگاههای امنیتی، دستگاهشان توسط حاکمیت برچیده شد و بسیاری از آنان یا در بندشدند و یا به خارج مهاجرت کردند، و یا اندیشه خود را پنهان نگاه داشتند.

یازده- هموطنان اهل تسنن
که معمولاً در استانهای محروم زندگی میکنند و از کمترین حقوق اجتماعی محروم، و از داشتن مسجد در شهر بزرگی همچون تهران بیبهره اند.


دوازده- هموطنان کرد
که چون مرزنشین هستند، مشکلات خود را دارند. بیکاری در استانهای کردنشین بیش از دیگر استانهاست و از امکانات آموزشی و دانشگاهی کمتری برخوردارند.

سیزده- بازنشستگان
به دلیل برباد رفتن اموال صندوقهای بازنشتگی آنان، دولت ناتوان از پرداخت حق و حقوق بسیاری از آنان، بویژه کارکنان پیشین آموزش و پرورش است.

چهارده- جانبازان و ایثارگران
بسیارند جانبازان و ایثارگرانی که چون در برابر حاکمیت کنونی سر تعظیم فرود نمیآورند مطرودند. بسیاری از جانبازان مطرود که در میانشان فرماندهان جنگ هم بوده اند، اکنون دار فانی را وداع گفته اند.

پانزده- احمدی نژاد و هوادارانش

شانزده- بهائیان
که اموال بزرگترانشان را مصادره، و آنان را از حقوق اجتماعی و کسب و کار منع کردند و برخی را به زندان افکندند، و فرزنانشان را از آموزش و پرورش و دانشگاه و... محروم ساختند.

هفده- وطن پرستان
بویژه هواداران حزب پان ایرانیست


عناصر شکل دهنده خاکستر در ایران:
- دستگاههای امنیتی قلع و قمع کننده اعلام کنندگان کوچکترین نارضایتیها در سطح کشور
- رانتخواران، و بهره برداران اقتصادی کلان در سطح کشور که همگی به گونه‌ای مستقیم و یا نامستقیم، وابسته به مراکز قدرت هستند.
- امامان جمعه در سراسر کشور که توجیه گر وضع موجود برای عامه مردمی هستند که پای خطبه آنان حاضر میشوند.
- حوزه های علمیه که زیر نظر دستگاههای امنیتی قراردارند و کمتر میتوان در میان مدرسین، شخصیتهای معترض و یا کاملاً مستقلی را یافت.
- اهرمهای فشار، از جمله نیروی مقاومت بسیج در سطح کشور
- تمامی نهادها و سازمانهای بسیار فراوان و غیرضروری فرهنگی که از دولت یعنی از جیب مردم بودجه دریافت میکنند؛ و معمولاً به سود حاکمیت کار میکنند. کارکنان اغلب این سازمانها را حوزویان تشکیل میدهند.
- تمام دستگاههای تبلیغاتی نظام، از جمله صداوسیما
چهاردهم دی ماه نودوشش
احمد شمّاع زاده

هراس نظام از اعتراضات سراسری مردم : پشت پرده مذاکرات «شاک» در مورد چگونگ...