Thursday, January 31, 2019

تاراج منابع و منافع ملی!

تاراج منابع و منافع ملی!
احمد شمّاع زاده
خبرگزاری داشجویان ایران- تهران گزارش میدهد که در منطقه شهداد کرمان در تاریخ 8/8/89 بر اثر دستگیری دو نفر که قصد داشتند جنازه مومیایی یک موجود کوتوله را از کشور خارج کنند و به مبلغ سه میلیارد تومان به کشور آلمان بفروشند این کشف علمی بر ملا شده است. تا اینجا یک خبر علمی است که هر اهل پژوهشی از شنیدن آن شاد میشود؛ ولی گویا این واقعه در ایران رخ داده؛ بنابراین نباید به آن دل خوش کرد زیرا دنباله خبر ناگوار است.
دنباله خبر به طور خلاصه: پس از اینکه فرمانده نیروی انتظامی درباره این خبر مصاحبه و چند باستانشناس اظهارنظر میکنند به یکباره فرمان در میرسد که خبر را تکذیب کنید و همه سایتهایی که خبر را گزارش کرده اند خبر را حذف کنند که این کار صورت میگیرد و تنها سایتی که این کار را نمیکند فیلتر میشود. و...

این اولین باری نیست که چنین کشفی صورت میگیرد ولی مشخص نمیشود که اولا چرا این کشفها توسط ظاهراً کسانی صورت میگیرد که باستانشناس نیستند ولی کار زیرخاکی میکنند؟!! و برعکس کسانی که باستانشناس هستند بیکارند؟!!
دوم اینکه چرا دولت نمی آید این روند را دگرگونه کند و تیمهای باستانشناسی را به مناطقی که این آثار در آنها وجود دارد گسیل کند و زیر نظر نیروی انتظامی قراردهد تا از سوء استفاده به هر شکلش پیشگیری شود.
سوم اینکه این اشیاء کشف شده چه میشود؟ مثلا آیا اگر پس از هجده ماه اکنون به موزه ملی سربزنیم آن را مییابیم؟
از نظر اقتصادی، اگر این کشفها پیش یا پس از کشف دزدیده نشوند و در موزه های ایران به نمایش گذارده شوند ایران از نظر آثار باستانی کمتر از مصر نخواهدبود که درامدش از توریست، بسیار بیش از درامد نفت ایران است. البته مصر که جای خود را دارد بلکه کشور ترکیه نیز بسیار بیش از درامد نفت ایران درامد توریستی دارد.

از نظر علمی نیز دانشمندان ایران و جهان میتوانند از این کشفها بهره برداری کنند و نظرهای تاره ای ارائه دهند که انسان همواره در پی کشف حقایق گذشته برای بهره برداری در ساختن آینده است.
اگر این کشف در کشوری اروپایی رخ داده بود یک سمینار تشکیل میدادند تا دانشمندان اهل نظر در این زمینه نظرهای خود را ارائه دهند و سپس در موزه قرارش میدادند و بهره برداری اقتصادی صورت میگرفت.

از نظر شما چه دستهای پنهانی پشت این پنهانکاریها وجوددارد؟
احمد شمّاع زاده

No comments:

Post a Comment