Monday, September 4, 2017

جلسه پرسش و پاسخ در حضور مولا علی

جلسه پرسش و پاسخ در حضور مولا علی
محل جلسه: مسجد کوفه
واجب کدام است و واجبتر کدام؟
نزدیک کدام است و نزدیکتر کدام؟
عجیب کدام است و عجیبتر کدام؟
مشکل کدام است و مشکلتر کدام؟
امیرالمومنین در پاسخ فرمود: واجب ، ترک گناه است و واجب‌تر از آن، توبه‌ از گناه است. نزدیک ، قیامت است و نزدیکتر از آن مرگ است. عجیب ، بی‌وفایی دنیاست و عجیبتر از آن، دلبستگی به دنیاست. مشکل ، سرازیری گور است و مشکلتر از آن با دست خالی سرازیر شدن به گور است .
از کجا بفهمم خدا عبادتهای مرا قبول کرده است؟
از کجا بفهمم خدا گناهان مرا آمرزیده است ؟
از کجا بفهمم خدا عبادتهای مرا قبول نکرد و مردود اعلام شد ؟
از کجا بفهمم خدا گناهان مرا نیامرزید و در نامه عملم ثبت شد ؟
امیرالمومنین فرمود: اگر عبادتی انجام داده اید و بعد از آن عبادت ، خدا به شما توفیق داد عبادت دوم را انجام بدهید ، آن عبادت دوم دلیل بر آن است که خدا عبادت اول را از شما قبول کرد . چون عبادت اول تان را قبول کرد لذا به شما توفیق ورود به عبادت دوم را عنایت کرد. اگر شما یک گناه و معصیتی مرتکب شدید ، منتهی بعد از آن گناه خدا به شما توفیق داد یک طاعت و عبادتی انجام داده اید ، این عبادت بعد از معصیت دلیل بر این است که خدا معصیت شما را آمرزیده و مورد بخشش قرار داده، لذا به شما توفیق داد که مرتکب طاعت و عبادتی‌‌ بشوید. اگر اول یک طاعت و عبادتی انجام دادید ، بعد از آن عبادت مرتکب گناه و معصیتی شدید ، آن گناه ِ بعد از عبادت دلیل بر این است که خدا عبادت شما را قبول نکرد و مردود اعلام شد لذا مرتکب گناه شدید ، چون اگر عبادت پیشین مقبول بود میبایست شما را از گناه بازدارد . همین که بعد از عبادت معصیت کردید ، این معصیت دلیل بر این است که آن عبادت مقبول نبود. اگر یک گناهی انجام دادید و بعد از آن مرتکب گناه دوم شدید ، آن گناه دوم دلیل بر آن است که خدا گناه اول تان را نیامرزید ، لذا مرتکب گناه دوم شدید. اگر مرتکب گناه سوم بشوید ، گناه سوم دلیل بر این است که خدا گناه دوم را بر شما نبخشید.

بچه‌ای به دنیا آمد ، این بچه یک تن دارد با دو سر . آیا با داشتن این دو سر ، او یک نفر محسوب می شود و از پدر یک سهم ارث می‌برد یا دو نفر به حساب می آید و از پدر دو سهم ارث می برد ؟ امیرالمومنین فرمود : این دو سر را بخوابانید ، وقتی هر دو سر به خواب رفتند آنگاه آهسته ، سر اول را از خواب بیدار کنید . اگر همزمان با بیدار شدن سر اول ، سر دوم هم از خواب برخاست ، معلوم می‌شود او یک نفر به حساب می‌آید و از پدر یک سهم ارث می‌برد . اما اگر با بیدار نمودن سر اول ، دیدید که سر دوم همچنان در خواب است ، معلوم می‌شود او دو نفر محسوب می‌شود و از پدر دو سهم ارث می‌برد .
دو مادر بر سر دو بچه با هم به دعوا افتادند . این دو بچه یکی پسر است و دیگری دختر. مادر اولی می‌گوید پسر مال من است ، دختر مال تو . مادر دوم می‌گوید نخیر ، پسر مال من است ، دختر مال تو .چگونه به دعوای این دو مادر خاتمه بدهیم ؟
امیرالمومنین فرمود : دو ظرف بردارید ، از شیر این دو مادر بدوشید ، شیر دوشیده شده را وزن کنید ، آن شیری که وزنش سنگین تر است ، پسر مال اوست و آن شیری که وزنش سبک تر است، دختر مال اوست .
در کتاب زبور داوود آمده که خداوند به وی وحی کرد که من چهار چیز را در چهار جا مخفی نمودم . آن چهار چیز کدامند ؟
امیرالمومنین فرمود:
1 . خدا اولیای خود را در میان شما بندگان پنهان نمود پس هیچ بنده ای از بندگان خدا را کوچک مشمارید و او را مورد تحقیر قرار مدهید شاید او ولی ای از اولیای خدا باشد و شما ندانید.
2 . خدا رضا و خشنودی خود را در طاعت و عبادت شما بندگان پنهان کرد پس هیچ عبادتی را کوچک مشمارید و از آن صرفنظر نکنید، شاید رضای خدا در همان عبادت کوچک شما نهفته باشد و شما ندانید.
3 . خدا خشم و غضب خود را در گناه و معصیت شما بندگان پنهان نمود ، پس هیچ معصیتی را کوچک مشمارید و آن را مرتکب نشوید شاید خشم خدا در همان معصیت کوچک شما نهفته باشد و شما ندانید.
4. خدا اجابت خود را در دعاهای شما بندگان پنهان کرد پس هیچ دعایی را کوچک مشمارید و از آن صرفنظر نکنید شاید اجابت خدا در همان دعای کوچک شما نهفته باشد و شما ندانید.
چه کنیم تا مشکلات زندگی در نظر ما کوچک آید ؟
امیرالمومنین پنج نکته را در ارتباط با این پرسش بیان کردند:
- هرگاه یک مصیبت و مشکلی در زندگی شما پدید آمد ، شما مشکل بزرگتر از آن را در ذهن خودتان مجسم کنید و به خود بگویید اگر به جای این مشکل وارده ، آن مشکل بزرگتر بر سر من فرود می آمد ، چه می‌شد؟ اگر مشکل بزرگتر را در ذهن مجسم کنید ، تحمل این مشکلی که بر سر شما وارد شد ، بر شما آسان خواهد شد .
- رنج یک مصیبت را بر گذر زمان پخش کنید ، تقسیم و توزیع کنید .
- باور کنید که رنج و غم و مشکل زندگی پایان پذیر است . هیچ غم و غصه ای برای همیشه در زندگی شما باقی نمی‌ماند . هرمشکلی یک مدت زمانی دارد . تا یک مدتی در زندگی شما میماند ، ماموریت خود را به انجام میرساند ، به اهداف خودش دست پیدا می‌کند و بعد زندگی شما را ترک خواهد گفت . مشکلات پایان پذیر است .
- آنچه بود و رفت ، مثل آن که نبود .
- آنچه به دست نیامد ، مثل آن که بود و رفت .
غذای روح انسان چیست ؟
امیرالمومنین فرمود:
1. ذکری که از زبانتان بگذرد و به قلبتان راه یابد.
2. توبه ای که نصوح باشد، یعنی دیگر به آن بازگشت نکنید.
3. موعظه ای که بر جان بنشیند و قلب انسان را زیر و رو کند.


خداوند چند نیرو در وجود انسان قرار داده است؟
امیرالمومنین فرمود:
1 . نیروی عاقله ، که بزرگترین سرمایه ای ست که خدا در اختیار انسان قرارداده.
2 . نیروی حافظه ، که سبب می‌شود آنچه را فرا می‌گیرید ، در ذهن و دلتان حفظ شود . اگر خدا این قوه‌ را به شما نمی‌داد شما اسمتان را فراموش می‌کردید ، نشانی خانه تان از یادتان می رفت و راه را گم می‌کردید .
3 . نیروی عاطفه ، خدا این سرمایه را به ما داده که به کمک این سرمایه آنچه را برای خود میخواهیم ، برای دیگران هم بخواهیم و آنچه را برای خود نمیپسندیم ، برای دیگران هم نپسندیم و به دیگران مهر بورزیم.
4 . نیروی وجدان ، امکان ندارد انسان فرمان وجدان را زیر پا بگذارد، مگر اینکه گرفتار عذاب وجدان شود .

یا علی ، ما در زندگی چگونه به جنگ با سختیها برویم؟
امیرالمومنین فرمود:
- به مشکلات زندگی تان زمان بدهید تا با گذشت زمان، مشکل برطرف شود.
- شرایط بدتر را در نظر بگیرید تا تحمل آن شرایط موجود بر شما آسان شود.
- دیگران را شاد کنید ، غم را از دل دیگران بربایید تا خداوند نیز غم را از دل شما برباید و مشکل شما را حل کند.
- محرم رازی داشته باشید و مشکلات تان را با او در میان بگذارید تا تسکین پیدا کنید.
- به نقطه های مثبت و زیبای زندگی خود بیاندیشید.
- این سوال کننده هم جواب سوال خود را گرفت و نشست.

No comments:

Post a Comment