Thursday, December 14, 2017

پریشان حالی (Depression)

پریشان حالی (Depression)

دپرس شدن یا پریشان حالی، وضعیتی ناهنجار در روح و روان است که چاره‌اندیشی آن به دانش پزشکی وابسته است. در این وضع، شخص احساس اندوه، نگرانی و ناامیدی میکند. امروزه پریشانی را سرطان روح خوانده اند که میتواند بر هر کسی بدون در نظرگرفتن پایگاه اجتماعی، حرفه، دارایی و سطح آموزش و پرورش او، تأثیرگذار باشد. این موضوع میتواند نتیجه عوامل مختلفی باشد؛ همچون مرگ یکی از اعضای خانواده، طلاق، از دست دادن شغل، بیماریهای جدّی، حادثه‌ای بدفرجام، پیری، پایین بودن اعتماد به نفس، نارضایتی از خواسته‌ها و تمایلات، ناامیدشدن از زندگی حرفه‌ای یا خصوصی، استفاده بی رویه از الکل و حجم زیاد کار.

پریشانی دارای پیامدهای جسمی بسیاری است؛ مانند بیخوابی، بی اشتهایی، کمبود نیرو و توانایی،
خستگی، ترسهای بی اساس، سردردهای شدید، مشکل داشتن با فشار خون و تمرکزکردن. پریشان حالی همچنین اختلالی مغزی است. کسانی که از آن رنج میبرند، دیده می‌شود که احساسی نسبت به زندگی ندارند، پشیمانیهای بیموردی را احساس میکنند، از خود متنفرند و افکار خودکشی در سر دارند.

اشخاص مشهور و موفق و بویژه آنان که بر قله‌ رفیع نردبان جامعه قرارگرفته اند، نسبت به پریشان حالی حساس و شکننده ترند. از آن روی که آنان چیزهای بسیاری دارند که از دست بدهند، اغلب از شکست در زندگی میترسند و در زیر استرس دائمی زندگی میکنند. برای مثال، آنان نسبت به از دست دادن محبوبیت خود میان مردم یا ورشکسته شدن وحشت دارند. کسانی که در این ردیف قرارمیگیرند و قربانی دپرس شده اند، عبارت اند از: وینستون چرچیل نخست وزیر انگلیس، ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا، مرلین مونروئه، مارلون براندو، ساموئل بکت، پرنسس دیانا، و یووس سنت لاورنت طراح لباس فرانسوی. دو نویسنده مشهور آمریکایی، ارنست همینگوی و سیلویا پلاث، نیز پس از دپرس دست به خودکشی زدند.

دپرس نوعاً پدیده‌ای مربوط به جامعه های دادوستد پیشه است که در این‌گونه جوامع، موفقیتهای فردی و شخصی دارای بالاترین ارزش است. در لهستان شمار مردمی که دچار دپرس شده اند، بسیار روز افزون است. بسیاری از لهستانیها نمیتوانند خود را با واقعیتهای نوین، بویژه با تحولات سریع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تطبیق دهند. بیش از 50% لهستانیها با استرس دست به گریبانند و احساس نگرانی میکنند. دلایل مشترک در این رابطه، تهدیدشدن از بیکاری، شرایط زندگی فقیرانه، نبود امید به آینده، مطمئن نبودن از آینده و بهبود افتصادی است. (پس از پیوستن لهستان به اتحادیه اروپا وضعشان خوب شده است. - مترچم)

هرچند دپرس وضعیتی جدی است، ولی فایق شدن بر آن و بازیابی تعادل روانی، شدنی و دست یافتنی است. بهترین پشتیبان برای غلبه بر دپرس، داشتن یک خانواده موفق، دوستان وفادار، اعتماد به نفس مناسب، ایجاد تعادلی سالم میان زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای، و بیش از پیش واقعبین شدن است.

روشنگری: این نوشته‌، ترجمه مقاله‌ای زیر عنوان Depression از کتاب کم حجمی است که خانمی لهستانی به نام «مارگریت چشلاک» به زبان انگیسی، و به منظور تدریس زبان انگلیسی در سال 2003 گرداورده و انتشار داده و آمار آن مربوط به حوالی سال 2000 است.

آذرماه نودوشش
مترجم: احمد شمّاع زاده

No comments:

Post a Comment