Wednesday, September 14, 2016

فساد سیستماتیک در کشور!!

فساد سیستماتیک
مرتضی فتح الله زاده (مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران) در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اسلامشهر (۱۳۹۵/۰۶/۲۰):
اشاره:
به احتمال بسیار زیاد این جوان دلسوز برای کشور، میدانسته که چه گفته ولی برای جلوگیری از متهم شدن گفته منظورمان تمام سیستم نیست؛ و این در حالی است که فساد سیستماتیک یعنی تمام سیستم را فساد فراگرفته است و این روند ادامه خواهد داشت تا فروپاشی سیستم.
نکته دوم اینکه بعید به نظر میرسد موضوع را نمیدانسته است که گفته باید شفاف سازی صورت گیرد. از آنجا که نظام به طور سیستماتیک فاسد شده، پس با شفاف سازی سیستم به هم میریزد و همه کوشش حاکمیت و همه روزنامه نگاران دربند و  همه زندانیان سیاسی و همه ستمگریها برای همین است که شفاف سازی در کار نباشد که اگر تنها یک روز اجازه شفاف سازی بدهند همه چیز به هم میریزد و پرده ها خواهد افتاد...

موضوعی که به زعم ما دانشجویان، یکی از اصلیترین چالشهای انقلاب اسلامی است که اتفاقا تکیه کلام امروز بنده با شما نیز هست، مسئله #عدالت در کشور و مشخصا مسئله #فساد موجود در سیستم است. مسئله ای که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود قطعا آثار مخربش بیشتر از آثار مخرب اقدامات دشمنان قسم خورده نظام و مردم خواهد بود. کما اینکه در بعضی موارد خودش را نشان نیز داده است.
فساد سیستمی؛ یعنی فقط فساد کارگزاران و مدیران نظام مطرح نیست. یعنی نه فقط اختلاس ها و فیش های نجومی و نه املاک شهرداری ها و غیره و غیره. مسئله فقط این نیست. در این مرحله مفسدان معلول شرایط فسادخیز نیستند بلکه خود تبدیل به بخشی از علت اصلی می‌شوند. درست است که سیاست‌های نادرست و ساختارهای نامناسب علت موجده رشد زرپرستان فاسد است، ولی وقتی به مرحله سیستمی می‌رسیم زرپرستان فاسد خود علت فساد موجودند، زیرا اصلاح ساختارها و روش‌ها (اعم از قانون یا سیاست و ساختارها) با مقاومت و دسیسه‌های آن‌ها به سختی به نتیجه مطلوب می‌رسد و حتی گاهی ابتر می‌ماند.

فساد زمانی سیستمی می شود که ساختارها معیوب باشد. زمانی که قوانین ناکارآمد باشند. زمانی که قانونگذار قانونی وضع می کند که مریض احوال ها و سوءاستفاده کنندگان به راحتی می توانند از این قانون در جهت منافع شخصی و جناحی خود سوء استفاده کنند. زمانی که طبق خود قانون میشود یک مدیرماهیانه میلیون ها تومان پول به جیب بزند و زمانی هم که مورد سوال قرار گرفت بگوید قانونی است. و اتفاقا بر طبق همان قانون، دیگری در جایی دیگر و در جناح سیاسی دیگر ملک بذل و بخشش می کند و باز می گوید قانونی است. 
بله طبق این قانون می شود قوانین الهی را دور زد. ما ادعایمان این نیست که همه سیستم خراب است، ما میگوییم سیستم بخشی از قدرت دفاع خود را از دست میدهد و لذا نمیتواند فعالانه برخورد کند. لذا میگوییم فساد سیستمی است. اگر ما قانع شویم که فساد سیستمی است، آنگاه با آن سیستماتیک مبارزه میکنیم و مبارزه نقطه ای نمیکنیم. می فهمیم که باید خیلی چیزها را با هم ببینیم و لذا بر اساس این تحلیل نظام یافته، با فساد نظام یافته برخورد می کنیم.

اما چاره چیست؟
ما معتقدیم نسخه شفا بخش برای درمان اینگونه تهدیدها، صرفا دنبال کردن مسئله #شفافیت_اطلاعات به صورت یک راهبرد ملی است. مشکل تنها با باز کردن پای مردم به عرصه نظارت عمومی قابل حل است؛ که مستلزم شفاف بودن اطلاعات مربوط به گروههای تصمیم گیری و تمامی رویه های تصمیم گیری در کشور است؛ که این نیازمند تحول در قوانین، ساختارها، سخت افزارها و نرم افزارهای کشور است.


پس در جامعه شفاف مسئولان زیر نظر خواهند بود. زیر نظر مردم. در جامعه شفاف دیگر شاهد بی اخلاقی های سیاسی و بگم و بگم های انتخاباتی نخواهیم بود. در جامعه شفاف مردم با ساز و کارهای مشخصی از تصمیمات با خبر خواهند بود. در جامعه شفاف دارایی های مسئولین توسط مردم رصد می شود تا از بیت المال برای خود پس انداز نکنند و کار به جایی نمیرسد که حق فرزند و اوقات فراغت اولادشان بیشتر از حقوق ماهیانه یک کارگر ساده باشد. در جامعه شفاف مردم جلوی تصمیمات غلط را خواهند گرفت. در جامعه شفاف اگر دستگاههای نظارتی هم خواب باشند مردم بیدار خواهند بود. در جامعه شفاف مردم میدانند نمایندگان مجلس به چه طرح و لایحه ای رای میدهند و به کدامیک رای نمیدهند. در جامعه شفاف اگر قانون را هم بشود دور زد مردم را نمیشود. در جامعه شفاف اگر بگم بگم وجود ندارد، بخور بخور و رانت خواری نیز وجود نخواهد داشت. در جامعه شفاف هم اخلاق رعایت میشود و دیگر کسی افشاگری نمیکند و هم عدالت وجود خواهد داشت چرا که دیگر کسی جرات دور زدن ملت را نخواهد داشت.

پس در جامعه شفاف مردم باید از همه چیز مطلع باشند. مردمی که این انقلاب برای آنهاست و بدون وجود مردم سخن گفتن از انقلاب عملا کار بی معنایی است. اعتماد مردم به نظام بزرگترین سرمایه انقلاب است و هر آنچه باعث خدشه وارد شدن به این اعتماد است بدون شک باید اصلاح شود. در جامعه اسلامی مردم نباید فقط در ۲۰ روز مانده به انتخاباتها دیده شوند. در جمهوری اسلامی مردم کارفرما هستند و مسئولین کارگزار؛ و وظیفه کارگزار در خدمت مردم بودن است.
@mostazafin_ut

No comments:

Post a Comment