Thursday, October 4, 2012

فوق العاده است!!!



یک پژوهشگرانسانشناس در آفریقا، به تعدادی از بچه های بومی یک بازی را پیشنهاد کرد. او سبدی از میوه را در نزدیکی یک درخت گذاشت و گفت هر کسی که زودتر به آن برسد آن میوه های خوشمزه را برنده میشود. هنگامی که  فرمان دویدن داده شد، بچه ها دستان هم را گرفتند و با یکدیگر دویده و در کنار درخت، خوشحال به دور آن سبد میوه نشستند. 
وقتی پژوهشگر علت این رفتار آنها را پرسید و گفت درحالیکه یک نفر از شما میتوانست به تنهایی همه میوه ها را برنده شود، چرا از هم جلو نزدید؟ آنها گفتند: "اوبونتو"* ؛ به این معنا که: "چگونه یکی از ما می تونه خوشحال باشه، در حالی که دیگران ناراحت اند"؟

* اوبونتو در فرهنگ "ژوسا" یعنی : من هستم، چون ما هستیم 



شكار ميمون زنده و رابطه آن با ذهن انسان
شكار ميمون زنده بخاطر چابكي و سرعت عمل جانور بسيار مشكل است. يكي از روشهاي شكار ميمون در آفريقا اين است كه شكارچي به محل اقامت ميمونها ميرود و بدون توجه به آنها در سوراخ كوچكي در يك سنگ بزرگ مقداري خوراكي ميريزد و دور ميشود. ميمونهاي گرسنه و كنجكاو دستشان را به درون سوراخ ميبرند و خوراكيها را در مشت خود ميگیرند اما دهانه سوراخ كوچكتر از آن است كه مشت ميمون از آن خارج شود. ميمون وحشت زده ميشود و تقلا ميكند تا خسته شود؛ اما هرگز مشت بسته خود را باز نميكند تا رها شود.
ذهن انسان هم گاه مانند مشت بسته ميمون است، تقلامي كند و بيتاب ميشود و روي يك مسئله قفل ميشود در حالي كه چاره در رهاكردن و آزادي از قيد و بندهاي ذهن است.
 ***

تفنگهای پر برای شلیک به مغزهای پر ساخته شده اند و مغزهای خالی برای پرکردن این تفنگها!

No comments:

Post a Comment