Tuesday, July 26, 2016

نوشته ای از ارسام محمودی: قومیت یا ملت؟

نقل از صفحه فیسبوک :
محمود نجارصادقی‏ 
با ‏‎Arsam Mahmoudi‎‏‏.
@@ در برابر اين جوان پان ايرانيست تبريزى سر خم ميكنم @@
ارسام محمودى Arsam Mahmoudi ،اهل تبريز ، ساكن اردبيل ، عليرغم سن كم ، بسيار پخته ، اگاه و با ادب هست ، به جد بر اين باورم او يك ظرفيت ملى براى اينده ايران است كه درك درستى از ميهن و منافع ملى دارد، جاى او را جاهلان قوم و قبيله گرا در مجلس غصب نموده اند ! ارى درست شنيده ايد غصب نموده اند !!!
اينك نامه او به يكى از همين جاهلان قوم و قبيله گرا را با هم در زير مرور مى كنيم .
 

جناب آقای بهادری
آن کرسی که شما به آن تکیه زده اید یادگار رشادتهای ستارخان و باقرخان و جانفشانی مشروطه خواهانی است که عمرشان را در راه سربلندی ملت ایران وقف کردند. پارلمان جایگاه اراده و صدای ملت است، آنها ایستادند تا اراده ملت، بالاترین اراده باشد؛ این ایستادگی به نام ملت و برای ملت بود؛ ملت تاریخی و قدیم ایران که قرار بود با مناسبات و اصول جدید امور خود را اداره و سعادت خود را تامین کند.
 

هرچند در چهل سال گذشته مفهوم دولت و ملت در ایران با بیتوجهی و حتا مخالفتهای قدرت حاکم به حاشیه رانده شد و این موضوع باعث شده تا آگاهی و ارزشهای ملی در میان دولتمردان و مسئولین کشور به ندرت یافت شود، اما دستکم از آن شخصی که وظیفه نمایندگی ملت ایران و شهروندان این ملت را میپذیرد انتظار میرود با معنا و مفهوم ملت و آرمانهای مشروطه و تشکیل مجلس در ایران اندکی آشنایی داشته باشد.

آقای بهادری! شما در بیانیه اخیرتان چندین بار از عبارت ملت ترک! استفاده کرده و مطلب روزنامه طرح نو در باب داستان هفت خوان رستم شاهنامه را توهین به ملت ترک! قلمداد کرده اید.
آیا کسی که بر کرسی نمایندگی ملت ایران تکیه میزند، نباید معنی و مفهوم ملت را بداند!؟ اینکه شما اصطلاح ملت ترک را به کار برده اید، تنها دو معنی میتواند داشته باشد، یا خود و بخشی از ایرانیان را شهروند ملت ترک میدانید و طبیعتاً شهروند ملت ایران نمیدانید! یا اینکه قائل به حضور چند ملت در ایران هستید، که این خود خلاف اصول دولت-ملت مدرن در ایران، خلاف اصل مبداء مشترک و همزیستی ایرانیان در طول چند هزار سال و حتا خلاف نص صریح قانون اساسی کشور است که تنها یک ملت به نام ملت ایران را به رسمیت میشناسد.
شما در بیانیه اخیرتان، به دلیل آشنا نبودنتان با تاریخ ایران، داستان نقل شده از شاهنامه را به اشتباه خطاب به مردم آذربایجان برداشت کرده اید.
 

 آیا کسی که کرسی نمایندگی ملت ایران در مجلس را در اختیار دارد، نباید بدیهیات تاریخی ایران را بداند؟ و بداند که بار معنایی اصطلاح ترک در شاهنامه چه بوده و خطاب به مهاجمانی استعمال شده که به میهنمان ایران حمله کرده اند؟ آیا نماینده مردم شریف ارومیه در مجلس نباید بداند که واژه ترک در شاهنامه ارتباطی به مردم آذربایجان نداشته و ندارد و ترک خطاب کردن مردم آذربایجان یک اشتباه و غلط مصطلح است و تنها به این دلیل است که زبان مردم این ناحیه در سده های اخیر بنا بر دلایل متعدد جغرافیایی از زبان ترکی اثر پذیرفته است!؟
 

آقای بهادری! آذربایجان زادگاه ایران دوستی، ارزشهای ملی، و دولت مدرن در ایران است. زمانی نمایندگی شهرهای آذربایجان را بزرگانی چون سیدحسن تقی زاده و صادق رضازاده شفق برعهده داشتند، چنین سخنانی از سوی کسی که بر کرسی آنان تکیه زده باعث تأسف بسیار است.
یقین بدانید چنین اظهاراتی از سوی یک نماینده مجلس و زیر سؤال بردن اصول و ارزشهای ملی در کشوری دیگر، تبعات سنگینی برای آن نماینده در پی خواهد داشت.

امید است جایگاهی که در آن قرار گرفته اید را بشناسید و مسئولانه گام بردارید.
با آرزوی موفقیت
آرسام محمودى
اردبیل_امرداد ١٣٩۵ خورشیدى


No comments:

Post a Comment