Tuesday, July 5, 2016

قربانیان انفجارهای مرگبار بغداد چه کسانی بودند؟

قربانیان انفجارهای مرگبار بغداد چه کسانی بودند؟

  • 4 ژوئیه 2016 - 14 تیر 1395
 

از ساعات اول بعد از دو انفجار مرگبار در پایتخت عراق٬ عکسی از تعدادی جوان و نوجوان منتشر شده که گفته می‌شود کشته‌شدگان انفجارها هستند هرچند هنوز آمار قطعی و نام تمام کشته‌ها به طور رسمی اعلام نشده است.
گفته می‌شود که بیشتر جوانانی که عکس آن‌ها منتشر شده٬ کسانی هستند که در مرکز خرید 'هادی' کار می‌کردند.
بسیاری دیگر٬ جوانان و نوجوانانی بودند که بامداد یک‌شنبه٬ دوم ژوئیه٬ بعد از افطار و قبل از سحرگاه برای خرید به مرکز شهر رفته بودند. فهرست غیررسمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاوی نام‌هایی است که مقابل بیشتر آنها سن ۲۰ تا ۴۰ سال ثبت شده است.
 
ذوالفقار عریبی٬ فرزند فوتبالیست مشهور عراقی است که در این انفجار کشته شد
یکی از آن‌ها ذوالفقار عریبی٬ فرزند فوتبالیست صاحب‌نام عراقی٬ غانم عریبی است که بازیکن تیم الشباب بوده است. تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که او را در حال به خاک سپردن فرزندش نشان می‌دهد.
در توییتر و فیسبوک متنی دست به دست می‌شود که نوشته شده بیشتر این جوانان برای خرید عید فطر به پاساژ رفته بودند و حالا با کفن سفید راهی می‌شوند.
+ بیشتر بخوانید: انفجار‌ها چطور اتفاق افتاد؟
 
عادل الجاف٬ هنرمند و خواننده عراقی هم جزو کشته‌شدگان است
عادل الجاف یکی دیگر از کشته‌ شدگان معروف به عادل یورو است که خواننده٬ رپر و رقصنده بود. او در یکی از برنامه‌های موسیقی 'آوت‌لوک' بی‌بی‌سی شرکت کرده بود. بهار سال گذشته٬ بعد از انفجاری مشابه در منطقه کراده بغداد نوشته بود که "بله هنوز زنده هستم و از بمبگذاری جنایتکارانه جان به در برده‌ام."
مصطفی الشکرجی٬ یکی از کاربران توییتر است که عکس دوستانش را منتشر کرده و گفته هفت نفر از آنان را به نام‌های علی٬ عدنان٬ اکرم٬ کرار٬ احمد٬ صفا و حسین در انفجار کراده از دست داده است. این جوانان مشغول برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی بودند از جمله عدنان محمد.
عدنان محمد چند روز قبل از انفجار کارنامه تحصیلی خود را روی فیسبوک گذاشته بود. نیمی از کامنت‌ها یا نظرهای اول تبریک به اوست و بعد از انفجار این تبریک‌ها تبدیل به تسلیت و ابراز تاسف از مرگ او شده است. او ظاهرا صاحب یک بوتیک لباس در مرکز شهر هم بوده است.
 
عدنان و دوستانش در جشن فارغ‌التحصیلی کشته شدند
تصاویری که امروز از منطقه کراده و مقابل مرکز خرید هادی گرفته شده٬ نشان می‌دهد تمام مغازه‌های پاساژ و فروشگاه‌های رو‌به‌روی آن به طور کامل سوخته‌اند. مقابل مغازه‌ها پارچه‌های مشکی اعلام خبر درگذشت نصب شده که نشان می‌دهد بسیاری از فروشندگان و احتمالا خریداران داخل مغازه بر اثر انفجار جان باخته‌اند.
ده‌ها عکس خانوادگی از پدر و مادرهایی منتشر شده که با فرزندشان به مرکز شهر رفته بودند؛ از جمله فردی به نام حسن علی که عکس او را به همراه دختر و پسر کوچکش به عنوان مفقودشدگان انفجار کراده گذاشته بودند و سپس در شبکه‌های اجتماعی گفته شد هر سه نفر کشته شده‌اند.
در روز اول بعد انفجار٬ در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی منتشر شده بود که کارکنان بیمارستان فرستاده‌ و خواستار شناسایی افرادی شده‌ بودند که در بیمارستان زنده هستند اما وضعیت وخیم دارند.
هنوز تعداد کمی مفقودالاثر هستند و خانواده‌ها امیدوارند که نام آنها را در فهرست مجروحان بیمارستانی بیابند.

No comments:

Post a Comment