Friday, June 14, 2013

بیش از حد دشمن خیانتکاران مباش

بیش از حد دشمن خیانتکاران مباش
(ولا تکن للخائنین خصیما)
(نساء: 105)

نظر به اینکه این آیه از قرآن آیه ویژه ای است و از سوی مفسرینی که به ریزه کاریهای قرآن آگاهی نداشته اند مورد کج فهمی و بدفهمی قرار گرفته و بعضا آن را وارونه ترجمه کرده اند پیشتر به تناسب موضوع در سه نوشته به آن پرداخته ام:
اولین بار در نقدی بر ترجمه الهی قمشه ای برای تفهیم معنای اصلی آیه که در آن ترجمه کلام خداوند وارونه شده بود. سپس در دانشنامه مفاهیم ویژه قرآن کریم بدان دلیل که یک واژه ویژه در یک آیه ویژه است. در مقاله امانت و خیانت در قرآن نیز بدان دلیل به آن پرداخته شد که موضوع مقاله بود.
اکنون در این گفتار بدان دلیل به آن میپردازم که مستندی دریافت کرده ام که میتوان گفت گویای مصداقی از آیه و تأییدی عملی و واقعی بر آن است و شایستگی آن را دارد تا با بررسی آن یک بار دیگر این حقیقت به اثبات برسد که آیات قرآن کریم همواره انسان ساز و جامعه ساز بوده و هستند. هرچند به یقین در طول تاریخ نمونه های دیگری از این دست رخ داده که متاسفانه کسی نبوده تا آن مصادیق را با این آیه از قرآن تطبیق دهد.
البته همان گونه که در آن گفتارهای به آن اشاره شده حتی در زمان حضرت رسول اکرم(ص) مصداقی از این آیه وجود داشته است:
مسلمانی از مسلمانان خیانتی میکند. خیانتش آشکار میشود. رسول اکرم(ص) او را میبخشد ولی او بخشش این جهانی را برای خود بسنده نمیداند(در تاریخ پس از انقلاب اسلامی همه خیانتکاران تنها در پی رهایی این دنیایی بوده اند. شاید هم قبول نداشته اند که خیانتی کرده اند و دادگاه را صالح و خود را در پیشگاه الهی گناهکار نمیدانسته اند.) و خود را به ستون مسجد(مسجدالنبی) میبندد و از رسول اکرم میخواهد تا برای او از خداوند طلب آمرزش کند و تا زمانی که به بخشودگی خود از سوی خداوند مطمئن نشود به همان صورت بماند تا بمیرد. ولی رسول اکرم طلب مغفرت میکند و خداوند او را میبخشد. آن ستون به ستون توبه شهرت مییابد و هنوز در مسجدالنبی یاداور آن روزهاست.  
***
نقل مشهوری است از سید جمال الدین اسدآبادی که گفته است:

به فرنگ رفتم اسلام دیدم مسلمان نیافتم. به شرق بازگشتم مسلمان دیدم و اسلام نیافتم.

حال در این گفتار میبینیم چگونه یک آیه انسان ساز و سرنوشت ساز از قرآن که مورد غفلت مسلمانان واقع شده از سوی ملکه انگلیس ناخودآگاهانه مورد عمل واقع میشود.
البته در این میان باید به این نکته اساسی نیز توجه داشت که مبنای عمل ملکه انگلیس رأفت ملوکانه بوده است و از نتیجه تصمیم خود آگاهی نداشته ولی مبنای دستور قرآن گذشته از اینکه رأفت اسلامی را دربرمیگیرد امری الهی است که  ریشه در شناخت فطرت انسانی دارد و رهنمودی است که خداوند نتیجه آن را از پیش میدانسته است.

شرح واقعه در تاریخ معاصر انگلستان:

            Quite an interesting factual story! 
 
زمانی که ایرلند اعلام استقلال از انگلستان کرد و طی آن 9 جوان شورشی ایرلندی دستگیر و محکوم به مرگ شدند.
از آنجا که حکم مجازات آنان پیش از ملکه شدن ملکه ویکتوریا صادر شده بود، او که تحمل اعدام کردن آنان را نداشت دستور داد تا آنان را به زندانی در مستعمره انگلستان یعنی استرالیا منتقل کنند.
حدود 40 سال پس از آن، ملکه ویکتوریا از استرالیا دیدن کرد و مورد استقبال نخست وزیر آنجا یعنی آقای چارلز دافی ((Charles Gavan Duffy قرار گرفت. وقتی آقای چارلز به اطلاع ملکه رساند که او یکی از 9 نفر ایرلندی محکوم به مرگ بوده است، ملکه به راستی شوکه شد. ملکه از او پرسید آیا از سرنوشت آن هشت زندانی دیگر خبری دارد یا نه؟ و وی به آگاهی ملکه رساند که آنان همگی با یکدیگر در تماس هستند.
توماس فرانسیس(Tomas Francis Meagher)  به ایالات متحده مها جرت کرد و خیلی زود به مقام فرمانداری مونتانا رسید.
ترنس مک مانس (Terrence McManus) و پاتریک دونا او (Patrick Don Ahue)  هر دو ژنرال ارتش ایالات متحده شدند و بسیار عالی خدمت کردند.
ریچارد اوگورمان (Richard O Garman) به کانادا مهاجرت کرد و فرماندار کل نیوفوندلند شد.
ماریس لین (Morris Lynne) و مایکل ایرلند ( (Michael Ireland هر دو از اعضای هیئت دولت استرالیا شدند و جدا از هم به عنوان دادستان کل استرالیا انجام وظیفه کردند.
دارسی مگی (Darcy McGee) نخست وزیر کانادا شد و دست آخر جان میچل (John Mitchell)  نیز در مقام شهردار نیویورک خدمت کرد.
شاید به همین علت است که در غرب به آسانی جان انسانها را نمی گیرند ولی درشرق بی توجه به خدای رحمان ورحیم بسیاری از حکم اعدام شاد می شوند وبه تماشای مرگ هم می روند .
(پایان متن ایمیل دریافتی و با تشکر از فرستنده آن جناب آقای مهرداد وحدتی دانشمند.)

پس ای حکومتگزاران مسلمان و ای حاکمان کشورهای اسلامی اگر در آیات الهی به اندازه بسنده ای تدبر نمیکنید دستکم برخی از رهنمودهای قرآن را از کسانی همچون ملکه ویکتوریا یادبگیرید(تاریخ بخوانید) که با اینکه خود در محکومیت شورشیان دخالت نداشته و محکمه صالحه آنان را به اعدام محکوم کرده ولی در تضاد با شما حاکمان مسلمان و مطابق آیه قرآن عمل میکند و نه تنها حکم را تنفیذ نمیکند بلکه محکومین را مورد رحمت خود قرارمیدهد.
باید توجه داشت که همه رحمتها از سوی هر که باشد منشأ آنها آن رحیم یگانه هستی یعنی خداوند متعال است. پس بیایید رحمت خداوند را گسترش دهید و خداگونه شوید و مانند انسانهای زبون و خوار از هر حرکتی(بعضا مورچه وار) نترسید.

24/3/92 - احمد شماع زاده 

No comments:

Post a Comment