Wednesday, September 18, 2013

گفتگوی فرهنگی میان هنرمندان ایرانی و آمریکایی

گفتگوی فرهنگی میان هنرمندان ایرانی و آمریکایی
برگرفته از: بی بی سی
"گفتگوی فرهنگی میان تهران و بوستون" عنوان کوششی است که اخیرا از سوی گروه فرهنگی گالری هنری تاچ در شهر بوستون در ایالت ماساچوست آمریکا آغاز شده است.
کوشندگان این پروژه فرهنگی در تلاش اند تا با تولید محصولات فرهنگی با مشارکت هنرمندان ایرانی و آمریکایی، پنجره ای تازه به روی مردم دو کشور ایران و آمریکا و خصوصا ساکنان شهر بوستون برای آشنایی با فرهنگ و هنر یکدیگر باز کنند.
در اولین گام، گالری هنری تاچ با همکاری موسسه تئاتر تجربی بوستون، تولید و اجرای نمایش "موجودات" به نویسندگی محمد رضایی راد و کارگردانی وحدت یگانه آغاز کرده است. این تئاتر که با حضور بازیگران ایرانی و آمریکایی روز پنج شنبه ۱۲ سپتامبر برای اولین شب روی صحنه رفت.
تتاتر موجودات به نیاز و اهمیت ارتباط برقرار کردن بین انسانها در دنیا پست مدرن قرن بیست و یکم می پردازد. این نمایش در واقع نگاهی تحلیلی-انتقادی به روابط مجازی انسانها در دنیای امروز دارد. این نمایش از زبان فارسی به انگلیسی ترجمه شده و قرار است علاوه بر در گالری هنری تاچ و تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا به زبان انگلیسی اجرا شود.
نمایش نامه نویس، کارگردان و یک بازیگر آن ایرانی و دو بازیگر و سازنده موسیقی آن آمریکایی هستند. گالری هنری تاچ و موسسه تئاتر تجربی بوستون مسئولیت تهیه کنندگی این نمایش را برعهده دارند.
از ویژگی های ممتاز این نمایش که به مدت هشت شب در گالری تاچ اجرا خواهد شد، گشودن باب گفتگوی فرهنگی میان هنرمندان ایرانی و آمریکایی و ارائه تصویری از فرهنگ و هنر ایران زمین به جامعه آمریکایی است.
وحدت یگانه کارگردان این نمایش معتقد است: تئاتر یکی از بهترین راههای ایجاد ارتباط احساسی بین فرهنگ های متفاوت است و در فضای موجود که سوءتفاهم و فقدان تساهل و تسامح باعث تشدید خشونت در دنیای امروز شده، هنر و تئاتر بطور اخص، بهترین راه برای ترویج فرهنگ صلح و آشتی است.
گالری هنری تاچ، سال گذشته در نزدیکی دانشگاه هاروارد در شهر کمبریج آمریکا و با همت "پژمان تهوری" روزنامه نگار ایرانی تاسیس شد.
این گالری در نقش یک مرکز فرهنگی می کوشد با نمایش آثار هنری هنرمندان ایرانی و آمریکایی، باب گفتگو و آشنایی دو فرهنگ را مهیا کند.
تولید محصولات هنری با مشارکت هنرمندان ایرانی و امریکایی از اهداف این گالری است. گالری تاچ همچنین روز ۲۹ سپتامبر میزبان فستیوال فیلم های ایرانی است.

در این فستیوال یک روزه مجموعه ای از فیلم های کوتاه، مستند و یک فیلم بلند ساخته فیلم سازان ایرانی به نمایش در می آید. ویژگی این فستیوال پخش آثاری است که در ایران اجازه اکران نیافته اند.

No comments:

Post a Comment