Monday, September 23, 2013

دایره های روح

افلاطون: روح دایره است و من دایره های روحم را کشف کرده ام!

پنج دایره دور روحم کشیدم، و خودم را در مرکز این دایره ها قرار دادم. در دایره اول نام افرادی را که حال و هوای خوبی به من میدهند و در دایره پنجم که دورترین دایره به مرکز بود نام کسانی را که از دنیای من فاصله دارند و بیشترین کشمکش را با آنها دارم نوشتم.
همه ما دلمان میخواهد که احساسی خوب در مورد خودمان داشته باشیم و گاهی اوقات نداریم! گاهی حال و هوای ما در مورد خودمان بستگی به تاثیری دارد که دیگران روی ما می گذارند. به آنهایی که در دایره آخر هستند و سعی میکنند که اعتماد به نفس ما را از بین ببرند. نمیتوانی کسی را مجبور کنی که دوستت داشته باشد و گاهی حضور در کنار افراد نامناسب باعث میشود، حتی در مقایسه با تنهایی ات، بیشتر احساس تنهایی کنی. در چنین وضعیتی تلاش برای ایجاد تغییر و تحول ممکن است باعث شود راهت را گم کنی یا شاید باعث شود وجود خودت را که تو را "تو" میکند از دست بدهی. گاه سالها طول میکشد تا یادبگیری چگونه از خودت مراقبت کنی به همین دلیل بسیار مهم است که افرادی را در اطرافت داشته باشی که دوستت بدارند. حتی گاهی بیشتر از آنچه که خودت میتوانی خودت را دوست داشته باشی در رویارویی با افراد از خودت بپرس:
این فرد چه حسی در من ایجاد می کند؟
در کنار او میتوانم خودم باشم؟      
با او میتوانم رو راست باشم؟      
هرچه میخواهم میتوانم به او بگویم؟      
در کنار او احساس راحتی میکنم؟          
وقتی او وارد میشود چه حسی به من دست میدهد و هنگامی که میرود چه حالی پیدا میکنم؟              
وقتی با او هستم احساسات واقعی ام را پنهان میکنم یا با او روراست هستم؟            آیا او باعث میشود احساس حقارت کنم یا به خودم ببالم؟

فلسفه وجود این پنج دایره شناخت است نه پیشداوری. پس با خودت روراست باش با افرادی که در نظر تو بد خلق اند، مدارا کن و خودت را مقید مکن که چون با کسی همکار هستی یا هر روزه زمان زیادی را با او میگذرانی باید او را در دایره اول و نزدیک به خودت جای دهی.
دایره اول جای کسانی است که از صمیم جان به آنها اعتماد داری حتی اگر هر روز آنها را نمیبینی ولی وجود آنها باعث حس خوب و ارزشمندی در تو میشود. از خودت بپرس در مورد افکار و خواسته هایم به چه کسی میتوانم اعتماد کنم؟
آنها همان کسانی هستند که در دایره اول جای دارند با این افراد و در کنار آنها، قدرتمندی و ارزشهای مشترک با آنها داری و با حضور آنها در زندگیت، دنیا را زیباتر میبینی. دوستان و همراهانی خارق العاده!
دایره دوم جای کسانی است که به رشد معنوی تو کمک میکنند. مربیان- آموزگاران و شاید هم افرادی که تنها برای وقت گذرانی خوبند مانند بیرون رفتن و شادبودن. چیزی به تو اضافه نمیکنند ولی در عین حال موجب نمیشوند حس بدی نسبت به خودت داشته باشی.
دایره سوم همکاران و اقوامند و شاید هم آدمهای خنثی، کسانی که نقش بسیار کوچکی در چند ساعت از زندگی تو ایفا میکنند و تأثیر آنها نیز تنها همان چند ساعتی است که با آنها هستی. هیچ زمانی در غیر از ساعت ملاقاتشان به آنها فکر نمیکنی و به راحتی میشود با فرد دیگری جایگزین شوند. افراد این دایره تنها در محدوده کار و وظایفشان با تو هستند.
دایره چهارم سرآغاز عزم راسخ توست! آنها کسانی هستند که در کار تو اخلال ایجاد میکنند افراد این دایره لزوما" با خود واقعی تو مرتبط نیستند. حتی ممکن است رئیس اداره ای باشد که تنها دورادور با کار آنها در ارتباط هستی. افراد این دایره در زندگی اجتماعی و حرفه ایت مهم هستند. در کنار آنها نمیتوانی راحت باشی و وقتی آنها را میبینی شاید حتی آشفته و پریشان شوی.
دایره پنجم جای دورترین افراد است. جای آدمهایی که به تو لطمه زده اند، تحقیرت کرده اند، کسانی که همیشه به تو انرژی منفی میدهند و احساسات زجرآوری را با آنها تجربه میکنی.
خوب اکنون که جای هر کس را تعیین کردی اجازه نده کسانی که در دایره آخر جای دارند مستقیما" روح و روان تو را هدف قراردهند. نگذار کسی اولویت زندگی تو باشد هنگامی که تو فقط یک انتخاب در زندگی او هستی. یک رابطه بهترین حالتش زمانی است که دو طرف در تعادل باشند.
شخصیت خودت را برای کسی تشریح مکن. چون کسی که تو را دوست داشته باشد به آن توضیحات نیازی ندارد و کسی که از تو بدش بیاید، باور نمیکند! وقتی دائم بگویی گرفتارم، هیچ وقت آزاد نمیشوی وقتی دائم بگویی وقت ندارم، هیچوقت زمان پیدا نمی کنی. وقتی دائم بگویی فردا انجامش می دهم، آن فردا هیچوقت نمیآید!
صبح که بیدار میشویم دو انتخاب داریم: برگردیم بخوابیم و رویا ببینیم، یا بیدار شویم و رویاهایمان را دنبال کنیم. انتخاب با توست...

ما کسانی را که به فکرمان هستند نگران میکنیم و حتی به گریه میاندازیم. و گریه میکنیم برای کسانی که حتی لحظه ای به ما نمیاندیشند! این یکی از حقایق عجیب زندگی است، و اگر این را بفهمی، هیچوقت برای تغییر دیر نیست!

No comments:

Post a Comment