Tuesday, October 4, 2016

نامه مطهری به یزدی درخصوص مسابقه فوتبال

نامه مطهری به یزدی درخصوص مسابقه فوتبال: رویکردتان قرون وسطایی است

نامه مطهری به یزدی درخصوص مسابقه فوتبال: رویکردتان قرون وسطایی است

سه شنبه 13 مهر 1395
علی مطهری در پی واکنش ها نسبت به برگزاری مسابقه فوتبال بین ایران و کره جنوبی در شب تاسوعا و انتقاد محمد یزدی، در نامه ای رویکرد او را «غیر قابل هضم و قرون وسطایی» دانسته و گفته «این‌گونه اظهارات عده‌ای را از دین گریزان می‌کند».
در نامه نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به رئيس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده: 
"بهتر بود این بازی به زمان دیگری موکول می‌شد. اما اکنون که امکان این امر وجود ندارد و لغو این بازی هم خسارت‌های جبران‌ناپذیر برای کشور دارد، به نظر می‌رسد که ابراز حساسیت بیش از حد نسبت به این موضوع، امری است که ضد تبلیغ دین به شمار می‌رود."
چند روز پیش، محمد یزدی با اشاره به زمان برگزاری این دیدار گفته بود با اینکه ممکن است گفته شود بازی نکردن برای ایران هزینه‌هایی در بر خواهد داشت، اما باید همه این هزینه‌ها را داد تا «حرمت‌ها» حفظ شود.
او افزوده بود: آیا می‌شود پس از گل مانع خوشحالی مردم شد؟ از این رو فوتبال در شب تاسوعا باید تعطیل شود تا حرمت شکنی صورت نگیرد.
علی مطهری در پاسخ به صحبت های رئيس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه قم گفته:
"فرضا مردم برای گلی که ایران به کره جنوبی بزند خوشحال شوند و عده‌ای ابراز شادی کنند آیا این امر به معنی خوشحالی و شادی برای شهادت امام حسین و هتک حرمت و اهانت به ساحت سیدالشهداست؟ "
او در ادامه با پرداختن به این مثال که اگر کسی بعد از سال‌ها پدر یا مادر یا فرزندش را در شب عاشورا ملاقات کند آیا نباید خوشحال شود و بخندد چون حرمت اما شوم شیعیان را شکسته است، افزود «وظیفه روحانیت و مصلحان جامعه است که با نقاط ضعف جامعه و آداب و رسوم خرافی که مانند زنجیر به دست و پای مردم بسته شده است مبارزه کنند نه این که سوار بر این موج‌ها شوند».
مطهری در پایان این نامه با تاکید بر این که آنچه محمد یزدی درباره مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی ابراز کرده برایش قابل هضم نیست، گفته معتقد است این گونه مواضع عده‌ای را از دین گریزان می‌کند.
مطهری در پایان آورده «واکنش شما انسان را به یاد اقدامات کلیسای کاتولیک در قرون وسطی می‌اندازد که منجر به گریز مردم اروپا از دین شد».

No comments:

Post a Comment