Friday, October 18, 2013

اسلام دین انسانیت(اگر در دینی انسانیت ندیدید دین نیست.)

 خاطره یک روحانی از یک آتئیست

روزگاری که طلبه بودم بعلت جوانی و خامی و بی ارتباطی با جامعه معتقد بودم که فقط کسی که درقم باشد و روحانی باشد انسان ارزشمندی است.

اما وقتی در دوره ای که دانشگاه تهران بودم با شخصیت های با فضیلت روبرو شدم، فهمیدم که در خارج از قم و در اشخاص غیر روحانی هم اشخاص ارزشمند وجود دارند اما باز شیعه بودن را شرط اصلی می دانستم.

بعد با سفر به کشورهای عربی متوجه شدم که بین سایر فرق اسلامی هم انسان ارزشمند یافت می شود.

پس از سفر به اروپا به این نکته واقف شدم که در بین سایر مردم موحد نیز انسان ارزشمند وجود دارد.

پس از آن در سفر ژاپن حادثه ای برایم رخ داد که برایم معلوم شد به معنی حقیقی فضیلت و انسانیت زبان و مکان و نژاد ومذهب و رنگ نمی شناسد. زیرا در پایان سفر آمریکا و هنگ کنگ وارد ژاپن شدم، موقع بازیهای المپیک بود که در ژاپن برگزار می شد و برایشان من که با لباس روحانی بودم جالب بود و از من عکس و فیلم می گرفتند و.. ...

برای غذا به رستوران بسیار بزرگ و شلوغی رفتم و بعد چندین ساعت به جاهای دیگری رفتم ناگهان یادم آمد که ساکم را که تمام زندگیم داخل
آن بود را در آن رستوران جا گذاشته ام سرآسیمه رفتم و با کمال ناباوری دیدم ساکم همانجا است و پیرمردی کنار آن نشسته است، او گفت: "وقتی دیدم ساکت را فراموش کردی با این که وقت دندان پزشکی داشتم، ماندم تا بر گردی." 
و وقتی از او تشکر کردم و گفتم: "خدا به شما اجرخواهد داد"، او در جواب گفت: "من به خدا اعتقاد ندارم، من به انسانیت معتقدم."

برگرفته از کتاب "گردش ایام"(این مطلب از طریق ایمیل دوستان رسیده)
 اسلام دین انسانیت:
در قرآن کریم بسیار از ناس(مردم) یاد شده که در بسیاری از آیات اشاره به حقوق مردم شده. مردم صفتی است که ربطی به اینکه چه دینی داشته باشند پیدا نمیکند مانند آیه ای که میفرماید مردم بر اموال خویش مسلطند. در مورد مناسک حج و ذکر برخی از اعمال ویژه به پیامبر اکرم میفرماید در بقیه موارد همان اعمالی را انجام دهد که مردم انجام میدهند. یعنی آنانی که هنوز به دین اسلام نگرویده اند ولی خانه خدا را همواره زیارت میکرده اند.)
علی(ع) میفرماید: مردم دو دسته اند یا برادران دینی تو هستند و یا همنوع تو. یعنی گرچه همدین تو نیستند باید حقوق آنان را رعایت کنی و احترام بگذاری.
دکتر علی شریعتی میگوید: قرآن با خدا شروع میشود و با مردم پایان مییابد.(واژه ناس آخرین واژه از قرآن کریم است.)
مرحوم مهندس مهدی بازرگان کتاب خود را که در باره زیارت خانه خداست خانه مردم نامگذاری کرده است.
صلوات که میفرستیم مقام انسانیت را بالا میبریم نه تنها مقام پیامبر اکرم را.(به نوشته ترازوی خداوندگار بازگشت شود.)

No comments:

Post a Comment