Tuesday, May 17, 2016

زندگی ابدی! افسانه یا واقعیت؟



زندگی ابدی! افسانه یا واقعیت؟
 احمد شماع زاده

استیون هاوکینگ، کیهانشناس برجسته و دانشمند سرشناس بریتانیایی، در حاشیه اکران فیلم مستندی درباره زندگی خود گفت که حیات پس از مرگ افسانه است؛ وی در عین حال زندگی ابدی انسان را از طریق کپی کردن مغز بر روی رایانه ممکن دانست.

نویسنده کتاب «تاریخچه مختصر زمان» در ادامه با طرح موضوع امکان زندگی ابدی بشر به کمک علم افزود: «فکر میکنم مغز مانند یک برنامه در ذهن است که آن نیز شبیه به رایانه عمل میکند. از این رو، از دیدگاه نظری این امکان وجود دارد که مغز را روی رایانه کپی کرد و نوعی از زندگی پس از مرگ را به وجود آورد
هاوکینگ در عین حال اذعان کرد که چنین چیزی هم اینک «ورای توانایی ها و وسعت [کنونی] دانش بشری است.» وی همچنین تصریح کرد که "در تمام طول عُمرم با تهدید مرگ زودرس زندگی کرده ام، برای همین از اتلاف وقت بیزارم"
در فیلم مستند «هاوکینگ» که روایتگر داستان زندگی این کیهانشناس و فیزیکدان نظری است، وی میگوید که از مرگ نمیهراسد. هاوکینگ پس از اولین نمایش فیلم در سخنان خود با اشاره به موضوع مرگ و تلقی خود از نیستی" یا "عدم" گفت که حیات پس از مرگ افسانه ای برای مردمانی است که "از تاریکی میترسند".

روشنگری:
آقای هاوکینگ سال گذشته نیز خدا را انکار کرده بود که نه از سوی خداباوران در هیأت دین بلکه از سوی خداباوران دانشمند پاسخ او داده شد. زندگی او مصداق این مثال است که خدا گر ز حکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در دیگری. ولی وی قدر این رحمت خداوندی را ندانسته و در سرانه پیری پای خویش را فراتر از طبیعت نهاده و به ماوراء طبیعت به گونه ای وارد شده که موجب افسوس میشود. 
وی به زندگی پس از مرگ اعتقادی ندارد ولی از آنجا که چنین اعتقادی به پوچگرایی و نیهیلیزم ختم میشود راه چاره ای اندیشیده و چیزی گفته و راهی پیشنهاد کرده که از یک دانشمند بعید به نظر میرسد: کپی کردن مغز بر روی رایانه!!

چنین سخنی از یک دانشمند و در این عصر که دانشمندان به کلونینگ دست یافته اند و توانسته اند حیوانهایی را شبیه سازی کنند و اگر اخلاق جامعه جهانی به آنان اجازه داده بود میتوانستند انسان را نیز شبیه سازی کنند و معتقدند حتا میتوان با دی ان آی یک موجود مرده همان موجود را بازسازی کرد چنین سخنی بی معنا و مفهوم است. پس هاوکینگ بر چه مبنایی این اظهارنظر نامعقول و غیرعلمی را بیان داشته است؟

به گفته قرآن کریم، اعتقاد به رستاخیز از سوی کافران نفی میشده و با برگرفتن یک تکه استخوان و نشان دادن به پیامبر اکرم میپرسیدند چه کسی میتواند این استخوانهای پوسیده را دوباره زنده کند؟ اما در این دوران دانشمندان با روش کلونینگ به کافران تمام اعصار و قرون آموختند که بله از دی ان آی همان استخوان پوسیده ما میتوانیم صاحب آن استخوان را بازسازی کنیم. 
از سوی دیگر مغز آدمی به اعتقاد دانشمندان چنان پیچیده و دارای قدرت بسیار شگفت انگیزی است که هیچگاه نمیتوان مکانیزم عملکرد آن را با عملکرد چندین رایانه بسیار پرقدرت و سریع مقایسه کرد. اگر روش پیشنهادی هاوکینگ متصور باشد کامپیوترش را هم باید خداوند درست کند نه انسان.
و از آنجا که خداوند همه چیز را به گونه ای مجمل و مفیدَ، در کتابش قرآن کریم آورده است، نکته ای را که هاوکینگ به آن اشاره دارد را به گونه ای درست و معقول در آیاتی یاداورمان شده است:

روشنگری: از آنجا که خداوند در روز بازپسین انسانها را نه بر اساس نیتهایشان(که در مغزشان نهفته بوده) بلکه بر اساس کردارشان محاکمه میکند، مانند هاوکینگ نمیگوید ما مغز شما را کپی میگیریم بلکه میگوید از کردار شما کپی میگیریم و در روز جزا به عنوان سند، به شما مینمایانیم:
جاثیه آیه 29: و میبینی هر گروهی را از شدت هراس و دلهره بر زانو بلند شده است! هر گروهی به سوی کتابش خوانده میشود. (کتابی که گویا و بازگوکننده کردار است.) امروز سزای آنچه را که انجام داده بودید(خوب یا بد) خواهید گرفت. این است کتاب ما که گویای حق و حقیقت اعمال شماست. ما استنساخ (کپی برداری) کرده بودیم آنچه را که انجام داده بودید.( هیچ چیز در کیهان از میان نمیرود، بلکه اتوماتیک وار به وسیله کامپیوتر بیمانند خداوند ثبت و ضبط میشود.)
خداوند در آیات دیگری اشاره به این موضوع دارد که گوش و چشم و پوست شما گواهی میدهند که شما چه کرده اید.
باز در آیات دیگری میفرماید قلب و گوش و چشم شما بر آنچه که انجام داده اید مسئولند یعنی مورد پرسش واقع میشوند.
 تاریخ اولین نگارش: هشتم مهرماه 92
ویرایش دوم: 28 اردیبهشت نودوپنج
 احمد شماع زاده

No comments:

Post a Comment