Sunday, August 18, 2013

دولت مدعي «عدالت‌گستري»

آفتاب:  دولتي كه مدعي «عدالت‌گستري» و «عدالت‌طلبي» در توزيع درآمد داشت حالا براساس آمار ثروتمندان را ثروتمندتر و فقيران را فقيرتر كرده‌است.
افزايش فاصله درآمدي اقشار مختلف نشان مي‌دهد كه ثروتمندان در طول هشت سال گذشته با سياست‌هاي دولت ثروتمندتر شده‌اند و فقرا بخش اندكي از درآمد خود را از دست داده‌اند. يكي از دلايل فقيرتر شدن قشر كم‌درآمد جامعه تورم‌ افسارگسيخته است كه بخش اعظمي از درآمدهاي آنها را مي‌بلعد. اين در حالي‌است كه شرايط تورمي به عاملي تبديل شده‌ تا ثروتمندان بتوانند به ثروت خودبيافزايند.
بايد توجه داشت يكي از دلايلي كه در آمار بانك مركزي توزيع درآمد با بهبود اندك مواجه بوده اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها و توزيع پول ميان مردم است. افرادي كه كارمند بوده‌اند و برخي از اقشاري كه يارانه‌هاي نقدي را در كنار حقوق ماهانه خود دريافت مي‌كرده‌اند با استفاده از يارانه‌ها توانسته‌اند وضعيت درآمدي خود را بهبود ببخشند.
اين در حالي‌است كه اگر توزيع پول هدفمندي ميان مردم را ناديده بگيريم خواهيم ديد كه سياست‌هاي دولت به ضرر افراد فقير و به نفع ثروتمندان تمام شده‌است. براي مثال اگر به موضوع نوسان نرخ ارز توجه كنيم خواهيم ديد كه سياست‌هاي خودآگاه يا ناخودآگاه دولت در اين بازار به ضرر فقرا و به نفع ثروتمندان بوده‌است. آنطور كه گفته شد با نوسان و افزايش نرخ ارز برخي ثروتمندان و سرمايه‌داران سرمايه‌هاي خود را در بازار دلار سرمايه‌گذاري كردند. افزايش نرخ دلار توانست سود هنگفتي به جيب اين افراد راهي كند. اين در حالي بود كه افزايش نرخ دلار باعث افزايش كالاهاي اساسي شد و زندگي فقيران را پرهزينه‌تر كرد.
از سوي ديگر تورم عمومي كه سياست‌هاي نادرست و بي‌تدبيرانه دولت نهم و دهم آنرا تشديد كرد باعث شد كه ثروتمندان از اين تورم استفاده كرده و به حجم پول‌ها و درآمدهاي خود بيافزايند. اين در حالي بود كه فقرا بايد براي گرداندن زندگي خود هزينه بسيار بيشتري از سابق پرداخت مي‌كردند. اين موضوع نشان مي‌دهد دولتي كه مدعي عدالت‌طلبي و توزيع عادلانه درآمد را داشته با سياست‌هاي خود نه تنها كاري از پيش نبرده، بلكه به فقيرتر شدن فقرا ياري رسانده‌است.

View photo in message
View photo in message


No comments:

Post a Comment