Tuesday, August 25, 2015

فوت نابهنگام "محمود طلوعی"، و اعدام "امیرانی"

فوت نابهنگام محمود طلوعی، روزنامه‌نگار و مورخ

  • 22 اوت 2015 - 31 مرداد 1394
با خواندن این خبر بیش از آنکه از خبر مرگ مرحوم طلوعی ناراحت شوم، از اعدام علی اصغر امیرانی دلم گرفت. به یاد آن روزهایی افتادم که مجله قطع کوچک خواندنیهای تاریخ گذشته را در تابستانهای دهه چهل که درس نداشتم میخواندم و از سرمقاله هایی که به قلم او نوشته شده بود، چه لذتی میبردم! روحش شاد باد. او حتماً پیرمردی بیش نبوده که اعدام شده است!! آنهم در زمان حیات رهبر انقلاب!! 

شماع زاده
 
محمود طلوعی روزنامه‌نگار، نویسنده و تاریخ نگار معاصر، در سن ۸۵ سالگی و  هنگام عبور از خیابان آفریقا در تهران، موتورسیکلتی به او زده است. او کمی بعد در بیمارستان درگذشت.
محمود طلوعی در سال‌های اخیر بیشتر در آمریکا به سر می‌برد و حضور کمرنگی در مطبوعات ایران داشت و بیشتر مشغول تالیف و ترجمه بود.

او از روزنامه‌نگاران باسابقه و از سردبیران تاثیرگذار مجله قدیمی خواندنی‌ها بود.
مجله خواندنی‌ها یکی از قدیمی ترین مجلات ایرانی بود که اولین شماره آن به شکل یک جزوه ساده در سال ۱۳۱۹ از طرف علی اصغر امیرانی منتشر شد و انتشار آن تا یک سال پس از انقلاب ۱۳۵۷ نیز ادامه داشت.
مجله خواندنی‌ها، که دوره انتشارش نزدیک چهار دهه ادامه داشت، از سال ۱۳۲۷ تا سال ۱۳۳۵ زیر نظر علی اصغر امیرانی با سردبیری محمود طلوعی منتشر شد. او پس از یک دوره ترک موقت، دوباره همکاری‌اش را با این مجله از سر کار گرفت و تا آذر ۱۳۴۶ به این کار پرداخت.
او از سردبیری‌اش در خواندنی‌ها به عنوان پربارترین دوره کار مطبوعاتی‌اش یاد می‌کرد.
خواندنی‌ها آخرین بار در مرداد ۱۳۵۸ چاپ و پس از آن انتشارش به درخواست خود آقای امیرانی متوقف شد. علی اصغر امیرانی در سال ۱۳۶۰ اعدام شد و پس از آن دفتر این نشریه به حکم دادگاه توسط بنیاد مستضعفان توقیف شد.
علی دهباشی نویسنده و سردبیر مجله بخارا درباره محمود طلوعی به بی بی سی گفت: "او یکی از روزنامه نگاران برجسته ایران بود که در دوره‌ای متفاوت از تاریخ مطبوعات معاصر ایران حضور چشمگیری داشت و توانسته با سردبیری در مجله خواندنی‌ها در دو دروه متفاوت پیش و پس از کودتای ۲۸ مرداد تاثیرگذار باشد."
کتاب‌هایی چون تاریخ در پیشگاه مصدق، زیبای تنها، پدر و پسر(ناگفته‌ها از زندگی پهلوی‌ها)، بازیگران عصر پهلوی از فروغی تا فردوست و از طاووس تا فرح از جمله کتاب‌های مهم او هستند.

No comments:

Post a Comment