Friday, November 22, 2013

قصه ای زيبا و اثرگذار

قصه ای از اميرالمومنين(ع) 

قصه ای زيبا و أثرگذار
 سه برادر نزد امام علی عليه السلام آمدند و گفتند 
ميخواهيم اين مرد را که پدرمان را کشته قصاص کنی. 

امام علی (ع): چرا او را کشتی؟ 
مرد: من چوپان شتر و بز و ... هستم. 
يکی از شترهايم شروع به خوردن درختی از زمين پدر اينها کرد،
 پدرشان شتر را با سنگ زد و شتر مرد، 
و من همان سنگ را برداشتم و با آن به پدرشان ضربه زدم و او مرد. 
امام علی: بر تو حد را اجرا ميکنم.
مرد: سه روز به من مهلت دهيد. 
پدرم مرده و برای من و برادر کوچکم گنجی بجا گذاشته 
پس اگر مرا بکشيد آن گنج تباه ميشه، 
و به اين ترتيب برادرم هم بعد از من تباه ميشود. 
اميرالمومنین(ع): چه کسی ضمانت تو را ميکند؟ 
مرد به مردم نگاه کرد و گفت اين مرد. 
اميرالمومنين(ع): ای اباذر آيا اين مرد را ضمانت ميکنی؟
 ابوذر: بله. اميرالمومنين 
- تو او را نميشناسی و اگر فرار کند حد را بر تو اجرا ميکنم! 
- من ضمانتش ميکنم يا اميرالمومنين. 
آن مرد رفت و روز اول و دوم و سوم سپری شد.
همه مردم نگران ابوذر بودند تا مبادا بر او حد اجرا شود... 
                    اندکی پیش از اذان مغرب مرد آمد... و در حاليکه خيلی خسته بود، خود را در اختیار اميرالمومنين قرارداد و عرض کرد: گنج را به برادرم دادم و اکنون در اختیار شما هستم تا حد را بر من جاری کنی.

 امام علی (ع) پرسید: چه چيزی موجب شد برگردی درحاليکه ميتوانستی فرارکنی؟

مرد: ترسيدم که بگويند "وفای به عهد" از میان مردم رفته

از ابوذر پرسید: چرا او را ضمانت کردی؟

 ابوذر گفت: ترسيدم که بگويند "خیر رسانی و خوبی" از میان مردم رفته  

فرزندان مقتول متأثر شدند و گفتند: ما از او گذشتيم.

اميرالمومنين پرسید: چرا؟

گفتند: ميترسيم که بگويند "بخشش و گذشت" از میان مردم رفته
من هم اين پيام را فرستادم تا نگويند "دعوت به خير" از ميان مردم رفته
                                                                                                                                               
                                                                            التــــــماس دعـــــا

No comments:

Post a Comment