Thursday, December 19, 2013

یادداشت یعنی به یاد داشته باش!(20)

یادداشت یعنی به یاد داشته باش!(20)

به یاد داشته باشیم که: از نظر شیعیان علی هر پیشرفتی پیشرفت نیست. پیشرفتی علی وار است که با عدل علی همراه باشد. روزی شخصی سخنران در جمعی از دانشجویان داد سخن برآورد که :
چرا چشماتون رو بر روی اینهمه پیشرفتهای علمی- تکنولوژیک- استراتژیک و قدرت نظامی برتر منطقه بودن و حرف اول را در منطقه زدن و ... بسته اید و مرتب دم از فقر و فحشاء و بیکاری و زندانی سیاسی و... میزنید؟ بالاخره پیشبرد اسلام هزینه هایی هم داره. باید رویهم قبول کنیم اگر هرکس هرکاری که خواست بکنه کسی هم جلودارش نباشه حکومت نمیتونه به هدفهای بلندمدتش برسه... هی گفت و هی گفت تا اینکه یکی از ته سالن بلند شد و گفت حرفای شما رو شنیدیم اما منم یه سؤال دارم:
اگر ملاک حکومت حقه اینه که شما میگید پس چرا معاویه را نفی میکنیم؟
و توضیح داد که: "در حکومت معاویه از این ستمهایی که الان داره صورت میگیره هیچ خبری نبود. تنها مشکلی که معاویه  با علی(ع) داشت این بود که از او پیروی نکرد و راه خودش را رفت و گفت ما کار خودمان را میکنیم. او با زیرکیها و سیاستهایش و با توجه به معیارهای آن زمان توانست پیشرفتهای عظیمی برای اسلام و مسلمین به دست بیاره که پس از او کمتر اتفاق افتاد. اگر تاریخ نخوانده اید پس برید بخوانید تا به حرفای من برسید".
سخنران نتوانست پاسخی بدهد. تنها طبق معمول موضوع را ماست مالی کرد و از کنارش گذشت. ولی من پس از شنیدن این گفت و گو رفتم کتاب تاریخی را پیداکردم پیرامون دوران خلفای راشدین تا بدانم معاویه چه کارهایی کرده که موجب پیشرفت اسلام شده؟ در یک کتاب چنین آمده بود:
         مهمترین کارهای معاویه پیش از خلافت:
-         در جوانی عضوی از نویسندگان وحی بود.
-         در دوران خلافت خلفای اول و دوم در جهاد برای فتح شام(سوریه) شرکت کرد.
-         در سال 19 هجری خلیفه دوم او را والی شام کرد که تا سال 41 ادامه داشت.(یعنی آن دوران که علی علیه السلام خانه نشین بود.)
-         در سال 32 و در دوران خلیفه سوم فرمانده اولین جنگ دریایی اسلامی علیه روم شرقی در دریای میانه بود.

مهمترین کارهای او در دوران خلافتش:
الف- کشورگشائیهای اسلامی او:
-         در شرق: سند و لاهور و بلخ را فتح کرد.
-         در شمال: در سال 48 سپاه بزرگی را برای حصر قسطنطنیه(کنستانتین مرکز بیزانس یا روم شرقی یعنی ترکیه امروز) از راه خشکی و دریا تجهیز کرد. در این جنگ ابو ایوب انصاری از بزرگان اسلام شهید شد و در کنستانتین دفن شد.
-         برای پشتیبانی از حدود دولت اسلامی نظام جنگی تازه ای را سازماندهی کرد تا به گونه مؤثری از حمله بیزانتینها چه در تابستان و چه در زمستان پیشگیری شود.
-         در غرب: در سال 50 هجری فتح آفریقا را با تسخیر تونس به پایان رساند و شهر قیروان را به عنوان مرکز اداری – نظامی مسلمانان احداث کرد.
ب: ایجاد ناوگان دریایی بزرگ اسلامی و کارگاه کشتی سازی در جزیره الروضه مصر

ج: برپایی برخی نظامات اداری و دیوانی همچون اداره پست

No comments:

Post a Comment