Tuesday, December 31, 2013

سیل رانت‌خواران در دانشگاه گیلان به کجا رسید؟

سیل رانت‌خواران در دانشگاه گیلان به کجا رسید؟

امروز و فردا: این نوشته را یکی از دانشجویان دانشگاه گیلان در اختیار امروز و فردا گذاشته است. پایگاه خبری امروز و فردا در راستای حفظ حقوق مخاطبین و منابع خبری خود از ذکر نام او به هر صورتی پرهیز خواهد کرد. اما متن ارسالی پس از کمی تعدیل منتشر می شود:
از ۱۳۸۴ در وزارت علوم، مسئولین روند پذیرش دانشجویان بورسیه بدون آزمون و تحت عنوان بورس داخل و خارج و تبدیل بورس خارج به داخل را با همکاری چند دانشگاه بزرگ کشور  به راه انداخت.
بورس خارج یعنی چه؟ واضح است که زمانی وزارت علوم یک نفر واجد شرایط را که از آزمون و مراحل آن گذر کرده باشد به عنوان بورسیه خارج از کشور بورس می‌کند که آن رشته یا در ایران نباشد و یا امکاناتش در داخل کشور ایجاد نشده باشد.
بورس داخل چیست؟ این هم واضح است که بورس داخل یعنی اینکه یک دانشجوی دوره دکتری از طریق آزمون وارد دوره دکتری شده باشد و وزارت علوم برای دانشگاه‌ها و یا هیأت علمی به او احتیاج داشته باشد و او را بورس کند.

حال باید دید که در ۸ سال گذشته چگونه قوانین مربوط به پذیرش دوره دکتری بورسیه خارج و داخل در وزارت علوم را دور زده‌اند و به نوع دیگری دانشجوی بورسیه دکتری پذیرش کرده‌اند؟
یک مورد از این‌ها داستان غم‌انگیز گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان است که از مهر ۱۳۹۱ شروع به پذیرش دانشجوی دکتری در رشته روابط بین‌الملل کرد. بدین ترتیب عده‌ای رانت‌خوار با سوء‌استفاده از بورسیه دکتری داخل و خارج به عنوان دانشجوی دکتری به گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان تحمیل شده‌اند.
در مهر۹۱ تعداد ۵نفر مطابق آزمون سراسری سازمان سنجش و آموزش کشور و بعلاوه ۱نفر استعداد درخشان به عنوان دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل به گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان معرفی شده و ثبت نام نمودند. اما در کمال شگفتی کلاس دانشجویان با حضور ۲۳ نفر در مهر ۹۱ برگزار شد که تعداد۱۶ نفر از آنها از طریق رانت و تحت عنوان بورسیه به گروه تحمیل شده بودند که در نهایت با اعتراض گروه، ۱۰ نفر از آنها به ترم بهمن انتقال یافتند.
بدنبال آن در مهر ۹۲ تعدا ۴۳ نفر از طریق رانت تحت عنوان بورسیه برای ثبت نام به عنوان دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل در گروه علوم سیاسی حضور یافتند که با مقاومت گروه از تعدا ۱۷ نفر از آنها در مرحله اول مصاحبه به عمل آمد و مصاحبه از سایرین به آبان ماه موکل شد.
از میان ۱۷ نفر مصاحبه شده علیرضا باژرنگ رتبه ۱۷و محمد شیخان نیز رتبه ۱۶ را کسب کردند. به رغم فشار‌های رانت‌خوران توام با حمایت رئیس دانشگاه، گروه با قاطعیت اعلام کرد که نهایتا از میان ۴۳ نفر تعدا ۴ نفر بر حسب امتیاز کسب شده مصاحبه، به عنوان دانشجوی دکتری برای ترم بهمن ۹۲ پذیرفته خواهند شد که در کمال تعجب علیرضا بارژنگ و محمد شیخان  و رتبه های ۱۴ و ۱۳ از میان رانت خوران در مورخ ۲۸ مهر ۹۲ با حمایت رئیس دانشگاه (آقای حاتم زاده) در کلاسهای درس حاضر شده و ۴۱ نفر دیگر نیز به کلاس هجوم آورده و در حرکتی بی سابقه یک کلاس ۴۳ نفره دکتری در گروه علوم سیاسی آغاز به کار کرد که با شگفتی خود رانت‌خوران و اساتید گروه علوم سیاسی و دانشجویان دانشگاه گیلان مواجهه شده است.
متاسفانه دکتر عبدالله حاتم‌زاده در طول دو سال گذشته شمار ۵۹ نفر را بعنوان دانشجوی بورسیه تحصیلی دکتری روابط بین‌الملل به گروه علوم سیاسی دانشگاه تحمیل نموده است که این افراد از نزدیکان سیاسی و فکری محمود احمدی‌نژاد هستند که ازجمله می‌توان به محمد شیخان و علیرضا باژرنگ اشاره کرد که پس از برکناری صدرالدین شریعتی از علامه با حمایت عبدالله حاتم زاده و به شکل کاملا غیر قانونی به عنوان دانشجوی دکتری دانشگاه گیلان به گروه تحمیل شده‌اند. همچنین از جمله این افراد می‌توان به احمد مقیمی نماینده بهشهر و جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت در مجلس که لیسانس و فوق لیسانس مهندسی دارند اشاره کرد که با نامه بورس تحصیلی خارج تبدیل به داخل و با رانت «ا.ق» و ریس دانشگاه گیلان عبدالله حاتم زاده بعنوان دانشجوی دکتری رشته روابط بین‌الملل تحمیل شده‌اند.
علیرضا باژرنگ با حمایت پدر خانمش که مسول بورس وزارت علوم است توانسته چنین بورسی برای خود دست و پا کند. او اکنون به استخدام هیات علمی دانشگاه گیلان نیز درآمده است. این در حالی  است که گروه علوم سیاسی گبلان از تعداد ۱۷ نفر از رانت خواران بورس تحصیلی مصاحبه کرده بود و در میان این ۱۷ نفر علیرضا باژرنگ رتبه اخر را کسب کرده بود .و گروه اعلام کرده بود که تنها ۴ نفر اول را بعنوان دانشجوی دکتری می پذیرد.
از این رو تعدادی از دانشجویان دانشگاه گیلان نسبت به رانت خواری و ثبت نام رانت خواران بعنوان دانشجوی دکتری در گروه علوم سیاسی رشت به دیوان عدالت اداری کشور و  نظارت و بازرسی وزارت علوم شکایت برده‌اند
در پی اعتراضات گسترده بر این روند، دانشجویان نسبت به مدیریت دکتر حاتم زاده در دانشگاه گیلان ابراز نارضایتی کرده و خواستار تغییر این رئیس دانشگاه شده اند. از جمله گزینه های مورد حمایت دانشجویان، دکتر احمد رضی است که مورد حمایت شورای عدالت اداری نیز می باشد.

هر چند دکتر عبدالله حاتم زاده فعلا در سمت سرپرستی دانشگاه گیلان باقی مانده است اما به نظر می رسد جایگزین ایشان دکتر احمدرضی دانشیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه گیلان هستند تقریبا مشخص شده است. در جلسه اولیه تعیین رئیس دکتر احمد رضی بیشترین رای را کسب کرده است.

No comments:

Post a Comment