Wednesday, October 22, 2014

تبهکاران سازمان یافته در وب


تبهکاران سازمان یافته در وب
(باندهای جرائم اینترنتی)
شخصی که به تازگی از راه یکی از شبکه های اجتماعی با من دوست شده نامه ای فرستاد و راهنمایی خواست. پاسخ او را دادم ولی به فکرم رسید ممکن است کسان بسیاری در میان جوانان فارسی زبان در کشورهای مختلف وجود داشته باشند که نیازمند روشنگری در این زمینه باشند. در نتیجه دست به کار نوشتن این مقاله شدم:
وقت به خير آقاي شماع زاده
ممنون بابت قبول دوستي و مطالب خوب و مفيدتون. به راهنمايي و مشورت تون به عنوان يه دوست نياز دارم.
راستش من يه دوست خانم دارم كه يه روز برام مسج فرستاد و گفت ادم كن و ازت خوشم مياد. پس از مدتي مكاتبه اظهار دوست داشتن كرد بهم. فكر ميكنم ازونجايي كه اهل ليبي هستش و دوران سختي رو پشت سرگذاشته بوده و پول زيادي به ارث برده ميخواد باهام ارتباط نزديك داشته باشه! منم باخودم گفتم حتمن كمبود محبت داره يا واقعن عاشق شده! يا شايد اصلن نياز به كمك داره و برحسب قانون انسانيت باخودم گفتم كمكش كن تا ازاين فلاكت و آوارگي دربياد. به دو علت فعلا قبول كردم:

با توجه به اينكه گفته 6.5 ميليون دلار پول داره وقتي اون پول كه ارزهست وارد ايران بشه خيلي خوبه و من به عنوان يه ايراني دين خودم رو به كشورم ايران ادا كنم حتي اگر اون خانم به من احساسي نداشته باشه. اما باديدن اين نامه يه خرده ترديد پيداكردم. به نظر شما اين حقيقت داره و كلاهبرداري به حساب نمياد؟
How are you?
Please the bank will tell you on the details of my life and about the fund deposited by late father. I will like you to write to the bank for information on how to make the fund transfer into your account. I have all with me here the original document about the fund and the pictures of my father including his death certificate as evidence of his death.
Am from Libya but the Red Cross rescue team brought me here in Senegal for the safety of my life due the political crises in my country. I will like to stay together with you in order to further my education while you invest my inheritance fund in any profitable business.
They said that out of hundred, there must be a good Samaritan and i hope that it was by God's grace that i chose you during my praying, God revealed to me that you are a very kind person, that is capable to help me. And i have 100% trust and confidence in you and i am rest assured that you will surely help me out from this terrible place.
گروهها و گونه های کلاهبرداری اینترنتی
گروه اول: که نمونه آن در بالا مشاهده میشود. اینان گروههای سازمان یافته ای هستند که محل فعالیتشان بیشتر کشور سنگال است. چون بانکی که همواره معرفی میکنند در سنگال واقع است. داستانهایی را هم که میبافند همه با کمی تفاوت به یک شکل است:
دختری در یک بحران یا تسویه حسابهای قدرت و حکومت یا کودتا پدرش که یکی از دولتمردان رژیم پیشین است کشته میشود و مال فراوانی به او میرسد. او به یک پارتنر نیازمند است تا بتواند میراث خود را طبق قوانین بانکی از بانک باز پس گیرد.
هدف این گروه دسترسی به شماره حساب بانکی شماست تا بتوانند کارهایی با آن صورت دهند و نیز از مدارکی که برایشان با اسکن فرستاده اید به گونه های مختلف بهره برداری کنند.

گروه دوم: اعلام میکنند که شما برنده جایزه بزرگ فلان شرکت بزرگ مانند مایکروسافت شده اید. و از شما میخواهند تا با آنان مکاتبه کنید. به شما تبریک میگویند که برنده خوش شانس این واقعه هستید. و طی مکاتبه ها شما را کتبا تخلیه اطلاعاتی میکنند و پس از سپری کردن این مراحل میگویند برای کارهای پستی و انتقال این پول لازم است در آغاز مقداری پول مثلا صد دلار بفرستید زیرا بانک نمیتواند از جایزه شما برداشت کند و هزینه ها را بپردازد. شما هم که برق آن دلارها عقلتان را ربوده است این پول کم را به شماره حسابی که به شما داده اند و آن واقعی است میفرستید.
در این مرحله پروسه کلاهبرداری برای آنان به انجام رسیده و آنان از همین پولهای جزئی در سطح جهان مبلغ هنگفتی را برای خود تدارک دیده اند و به مدارک شخصی شما نیز دست یافته اند که میتواند برای آنان و در کلاهبرداریهایی از نوعی دیگر(مانند درست کردن گذرنامه تقلبی و فروش آنها به کسانی دیگر) مفید واقع شود.

گروه سوم: خانمی اعلام میکند که من از شوهرم مبلغ هنگفتی به ارث برده ام و چون پیر و ناتوان و یا به سرطان مبتلا شده ام(همراه با تصویرهایی از بستری شدن آن خانم در بیمارستان و حضور در میان کودکان فقیر) به دنبال کسی میگردم تا بتواند این پول را برای کودکان فقیر در فلان کشور یا فلان منطقه از آفریقا هزینه کند و بابت این زحمت او مثلا بیست درصد آن را برای خود بردارد.
این گونه گروهها در پی پولشویی هستند. پولهای کثیفی که به هر گونه به دستشان رسیده و نمیتوانند بدون یک پارتنر برداشت کنند با زدوبند با رئیس بانک به دنبال شریکی میگردند تا آنها را برداشت کنند. با معرفی یک وکیل و نشان دادن تمام مدارک وکالت و شماره دفترودستک شما به آنها اعتماد میکنید و همه مدارک و حتا امضای خود را برای آنها اسکن میکنید و آنان با مدارک شما به اهداف خود میرسند.

گروه چهارم: این گروه که بیشتر در روسیه و بعضا در اوکراین هستند و در شبکه های همسریابی حضور دارند. با کسی طرح دوستی میریزند و با او دوست میشوند و پس از وعده و وعیدهایی میگویند برای آمدن همه هزینه های سفر را ندارند و تقاضای کمک هزینه سفر میکنند تا پس از رسیدن تسویه حساب کنند. برای جلب اعتماد شما کارت شناسایی یا آی دی کارت دختر و پروانه قانونی بودن کار آژانس هوایی را نیز برای شما میفرستند. شما همه را درست ارزیابی میکند و بدین ترتیب به پولهای بادآورده و هنگفتی که تنها خرجش چند ایمیل و چند عکس یکنواخت برای کسان مختلفی در تمام جهان بوده است دست مییابند.

نکته ای مهم: در همه این باندهای خلافکار در ظاهر زنان محوریت دارند ولی در اصل ممکن است اصلا زنی در میان آنان حضور نداشته باشد و تنها این عکسها و نام زنان هستند که به شما تلقین میکنند و اعتماد دروغین میبخشند.
سی ام مهرماه نودوسه- احمد شماع زاده

No comments:

Post a Comment