Wednesday, October 8, 2014

سخنان روحانی تا کی به عمل دراید!!

آقای روحانی گفت: باید دانشگاهی بسازیم که زبان آن انگلیسی باشد تا دانشجویان دیگر کشورها به آن دانشگاه بیایند 
  • 7 اکتبر 2014 - 15 مهر 1393
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جمع گروهی از دانشجویان از سیاست‌های محافظه‌کاران در مورد "اسلامی کردن" علوم انسانی در دانشگاه‎‌ها، سختگیری به دانشگاهیان، مخالفت با مبادلات علمی، اینترنت پر سرعت و همچنین اعمال فشار به وزارت علوم انتقاد کرده است.
آقای روحانی روز سه شنبه ۱۵ مهر (۷ اکتبر) در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران گفت: "اسلامی کردن علوم انسانی به این مفهوم نیست که دانش بشری را در بخش علوم انسانی کنار بگذاریم. ممکن است ما به بخشی از علوم انسانی نقد داشته باشیم که با آموزه های اسلامی ما منطبق نیست، اما باید علم را نقد کنیم، نه حذف. اشکال ما این است که می خواهیم بخشی از علم را حذف کنیم."
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران حدود پنج سال پیش گفت که آموزش بسیاری از رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها باعث بی اعتقادی دانشجویان به تعالیم الهی و اسلامی می شود. در پی سخنان او مقامات وزارت علوم در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به "بازنگری" گسترده مواد درسی علوم انسانی در دانشگاه ها پرداختند که انتقادهای گسترده ای برانگیخت.
رئیس جمهور ایران در سخنان امروز خود همچنین از اینکه تعدادی از دانشگاهیان "با دلایل ضعیف" کنار گذاشته شده بودند انتقاد کرد و گفت که "سختگیری‌ها" باعث رانده شدن افراد لایق و افزایش تملق می شود.
آقای روحانی گفت: "ما نمی خواهیم جمعیت حدود ۸۰ میلیونی ایران تبدیل به ۱۶۰ میلیون شود، به این معنی که هر کس دو چهره پیدا کنند و در یک جمع با یک لحن و در جمعی دیگر با لحن دیگر سخن بگویند".
او افزود: "سعه صدر پیدا کنیم و بگذاریم افراد حرفشان را بزنند و به خاطر یک اشکال کوچک، آدم های بزرگ را کنار نگذاریم".
رئیس جمهور ایران استیضاح را حق مجلس شورای اسلامی دانست، اما از برکناری رضا فرجی دانا از وزارت علوم توسط مجلس ابراز تأسف کرد و تلویحا گفت که دلیل آن پیگیری بورسیه های غیرقانونی توسط او بوده است.
او در عین حال تأکید کرد که محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم که موقتا جایگزین آقای فرجی دانا شده است، موضوع بورسیه ها را دنبال خواهد کرد.
آقای روحانی گفت که وزارت علوم در طول یک سال چهار وزیر و سرپرست را تجربه کرده است.
رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود تلویحا از مخالفت ها با ارائه خدمات اینترنت پرسرعت در ایران انتقاد کرد و گفت: "این فکر که چون در اتوبان سرعت زیاد است ما به فرزندانمان بگوییم که از اتوبان استفاده نکنند، درست نیست... دنیای امروز دنیای رقابت است و اگر عقب بیفتیم، استقلال و قدرت ملی ما به خطر می افتد".

No comments:

Post a Comment