Wednesday, December 31, 2014

دسته گل دیگری که احمدی نژاد به آب داده!!!

پرداخت یارانه نقدی از سوی وزارت نفت 'پروژه‌های نفتی را متوقف کرد'

  • منصور معظمی معاون برنامه ریزی و نظارت وزیر نفت ایران از اختصاص درآمدهای نفتی برای پرداخت یارانه نقدی انتقاد کرده و گفته به دلیل پرداخت ماهانه نزدیک سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نفت برای یارانه های نقدی "پروژه های بزرگ و اساسی صنعت نفت متوقف مانده است.
آقای معظمی در همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفته"ماهانه ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان معادل ۱.۲ میلیارد دلار برای پرداخت یارانه نقدی و اجرای طرح هدفمندی یارانه ها توسط وزارت نفت واریز می شود."
برنامه حذف یارانه ها چهار سال پیش با هدف اصلاح الگوی مصرف و افزایش قیمت شانزده قلم کالا و خدمات و توزیع یارانه نقدی شروع شد.
بنابر قانون، دولت موظف بود قیمت بخشی از مواد سوختی نظیر بنزین و گازوئیل و گاز و برق را به حدی افزایش دهد که بهای آن به قیمت های واقعی برسد.
در مقابل هم پیش بینی شده بود که نیمی از درآمد حاصل از افزایش قیمت ها به صورت نقدی به خانوارها پرداخت شود و بقیه نیز در پروژه های عمرانی و اجتماعی هزینه شود.
اما گزارشها نشان می دهد که در طول چهار سال گذشته درآمدهای حاصل از افزایش قیمت ها به اضافه کمک سایر بخش های نظیر وزارت نفت و نیرو و وام بانک مرکزی تنها برای یارانه نقدی استفاده شده و سهمی به بخش های دیگر نرسیده است.
براساس گزارشها در طول چهار سال دولت نزدیک به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان پول به صورت نقدی پرداخت کرده که بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان آن از محل بودجه عمومی تامین شده است.

بنابر آمار، نزدیک به ۷۶ میلیون ایرانی ماهانه ۴۵ هزار ۵۰۰ تومان به عنوان یارانه می گیرند.
آمار ارائه شده از سوی معاون وزیر نفت تقریبا تمام بودجه ماهانه یارانه های نقدی را در بر می گیرد و این در حالی است که بخشی از یارانه های نقدی از محل افزایش قیمت ها تامین می شود و تنها کسری بودجه یارانه های نقدی را بخش های دیگر پرداخت می کنند.

خصوصی سازی یا 'ولنگاری'

علاوه بر این مشکل به گفته معاون وزیر نفت، واگذاری شرکت های نفتی در سالهای اخیر مشکل آفرین شده و "آنچه در صنعت نفت رخ داد واگذاری نبود بلکه رها سازی و ولنگاری بود."
به گفته آقای معظمی پس از واگذاری ها، زنجیره تولید و ساختار مدیریتی به هم ریخته است. وی افزوده است که "ما مخالف خصوصی سازی نیستیم، اما باید توجه داشت که خصوصی سازی در این صنعت رخ نداده است."
در سالهای اخیر در اجرای برنامه خصوصی سازی صنعت نفت، بخشی از پتروشیمی ها و شرکت های دیگر وابسته به وزارت نفت عمدتا به نهادهای گوناگون وگذار شده است و آقای معظمی می گوید که "شرکت های نفتی را از نهادهای تخصصی گرفته و به مجموعه های غیرتخصصی که برخی از آنها خصولتی (خصوصی - دولتی) بوده اند، واگذار کرده اند."
به گفته معاون وزیر نفت، هیچ نظارتی بر شرکت های واگذار شده اعمال نمی شود و "واحدهای پالایشی و پتروشیمی واگذار شده میلیاردها دلار بابت هزینه خوراک به وزارت نفت بدهکار هستند که هنوز آن را پرداخت نکرده اند

No comments:

Post a Comment