Monday, December 8, 2014

نهادی که همه چیز دارد و از دولت هم بودجه میگیرد!!

روحانی: وقتی تفنگ، پول و رسانه در اختیار یک نهاد باشد، فساد می‌آورد

رئیس‌جمهوری ایران، تمرکز قدرت را عامل فساد دانسته و از جمع شدن تفنگ، پول، قدرت و رسانه در دست یک نهاد انتقاد کرده است.
حسن روحانی در همایش مبارزه با فساد که با حضور سران سه قوه برگزار شد، تاکید کرده است: "اگر اطلاعات، تفنگ، پول، روزنامه، خبرگزاری و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم باشد، فاسد می‌شود."
به نظر می‌آید اشاره آقای روحانی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که علاوه بر فعالیت نظامی در زمینه‌های اقتصادی و رسانه‌ای هم نقش فعالی دارد.
او استفاده از رانت اطلاعاتی را بزرگ‌ترین فساد خواند.
به تعبیر رئیس‌جمهوری ایران، مردم دو نظر درباره فساد دارند؛ مردم یا می‌اندیشند که "مسئولان می‌دانند و در برابر فساد نمی‌ایستند، پس خود آلوده هستند" یا تصور می‌کنند که "مسئولان در مبارزه با فساد ناتوان هستند."
آقای روحانی می‌گوید که در هر دو مورد، از نگاه مردم، کل نظام و انقلاب زیر سوال می‌رود و دولت اسلامی ناکارآمد جلوه می‌کند، چرا که به اعتقاد او، ریشه‌کن کردن فساد، از اهداف انقلاب بوده که محقق نشده است.
او با تاکید بر ضرورت نظارت برای مبارزه با فساد و تجمیع قدرت، به نقش نظارتی مجلس خبرگان بر رهبر جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: "حتی بالا‌ترین مقام کشورمان هم بر قانون اساسی اهتمام دارد."

نامه رهبر ایران: همایش‌ها چه معجره‌ای می‌کند؟

در ابتدای همایش مبارزه با فساد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران گفت از رهبر ایران خواسته پیامی به همایش مبارزه با فساد بفرستد.
به گفته آقای جهانگیری، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در حاشیه تقاضانامه او، نوشته است: "این سمینار‌ها و امثال آن‌ها چه معجره‌ای می‌کند؟ مگر برای مسئولان سه قوه وضعیت فعلی مشخص نیست؟"
معاون اول رئیس جمهوری ایران می‌گوید، رهبر ایران درعین حال تاکید کرده که "چه با این سمینار و چه بی آن، بدون هرگونه ملاحظه‌ای برای مبارزه با فساد تصمیم گرفته شود."
در این همایش، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران هم حضور داشت. او گفت، نباید فساد طوری بزرگنمایی شود که آثار مخرب داشته باشد.
آقای لاریجانی اضافه کرد: "مسئولان ما نباید فکر کنند، هرگاه سریع‌تر عدد و رقمی را در خصوص وقوع فسادی اعلام کردند، به‌مفهوم این است که پیشتاز هستند."

No comments:

Post a Comment