Monday, February 23, 2015

پول مواد مخدر در سیاست ایران!!

از حضور پول مواد مخدر در سیاست ایران چه می دانیم؟

 

اظهارات اخیر وزیر کشور در مورد حضورپول حاصل از قاچاق مواد مخدر در سیاست ایران، بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت.
عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به اینکه گردش مالی حاصل از تجارت موارد مخدر، هر سال ۲۰ هزار میلیارد تومان (معادل دو سوم بودجه عمرانی کشور) است، تاکید کرد: "بی‌شک بخشی از پول کثیف قاچاق مواد مخدر در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود."
این نخستین بار نیست که فردی با سابقه وزارت کشور، به حضور پول ناشی از قاچاق مواد مخدر در سیاست ایران اشاراتی داشته است. مصطفی پور محمدی نخستین وزیر کشور دولت محمود احمدی نژاد، در دی ماه ۱۳۹۲، با تاکید بر اینکه "از هیچ راه خلافی به هدف‌هایمان نمی‌توانیم برسیم" گفته بود: "مطمئناً ترانزیت مواد مخدر با هر شکلی خیانت به بشریت است. هیچ منفعتی و خیری در آن نیست که یک دستگاه آن را انجام دهد و هر کسی کرده باشد و یا چه کسی در فکر این کارها باشد، حتماً برای کشور مضر است."
قابل تامل اینکه هفته پیش، علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات ایران نیز، در جریان یک مصاحبه تاکید کرد: " اگر در جایی دیدید یک محموله قاچاقی برای وزارت اطلاعات است نباید تعجب کنید چرا که مجبورند در آنجا حضور داشته باشند تا تخلفات را کشف کنند." وی در عین حال افزود: "ما نمی‌گوییم که بچه‌های ما هیچ اشتباهی ندارند ولی واقع آن این است که ما نه قصد سودجویی داشتیم و نه قصد اضرار داشتیم."
مشخص نیست که اظهارات آقای فلاحیان، لزوما به معنی اشاره به سوابق اقدامات برخی نهادهای حکومتی در زمینه قاچاق "مواد مخدر" باشد. به همین ترتیب که اظهارات قبلی آقای پورمحمدی در مورد "ترانزیت مواد مخدر" هم، کلی تر از آن بوده است که لزوما بتوان بر مبنای آن، در مورد نهاد یا روندی خاص نتیجه گیری کرد.
در نهایت، امروز یکشنبه سوم اسفند، ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام کرده که منظور از اظهارات دیروز وزیر کشور این بوده که "چنانچه گردش ناسالم مالی قاچاق مواد مخدر در هر حوزه ای از جمله سیاست ورود پیدا کند، منجر به فساد و قدرت گرفتن عوامل قاچاق در مناسبات آن حوزه خواهد شد"، و نه اینکه لزوما چنین اتفاقی افتاده باشد.
ولی با وجود همه این احتیاط ها، به سختی می توان تصور کرد که اظهارات دیروز وزیر در مورد ورود پول قاچاق مواد مخدر به سیاست ایران، تنها بیان نوعی "احتمال فرضی" بوده است.
آنچه از وزیر کشور نقل شده این است که "بی‌شک بخشی از پول کثیف قاچاق مواد مخدر در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود". این خبر، ظاهرا صریح تر از آن است که توضیح امروز ستاد مبارزه با مواد مخدر، آن را از حافظه افکار عمومی پاک کند.

No comments:

Post a Comment