Thursday, February 19, 2015

داستان زندگی اوریانا فالاچی

داستان زندگی اوریانا فالاچی در تلویزیون ایتالیا

مجموعه دو قسمتی از زندگی اوریانا فالاچی، روزنامه‌نگار و نویسنده سرشناس ایتالیایی این هفته از تلویویون ایتالیا پخش می‌شود.
بخش‌هایی از زندگی پر فراز و نشیب او از پیوستنش به حزب ضد فاشیستی در جریان جنگ جهانی دوم و مصاحبه‌های جنجالی از جمله گفت‌وگو با محمدرضا پهلوی و آیت الله روح الله خمینی تا اظهارات جنجال برانگیز او پس از یازده سپتامبر ۲۰۰۱ در این مجموعه داستانی به تصویر کشیده شده است.
مارکو تورکو، کارگردان سریال "اوریانا" به خبرگزاری فرانسه گفته است: "روایت زندگی فالاچی شبیه روایت تاریخ قرن بیستم است."
او افزود: "سخت بتوان داستانی سینمایی‌تر از زندگی او پیدا کرد."
ویتوریا پوچینی، بازیگر نقش فالاچی در این مجموعه نیز می‌گوید: "ما سعی کردیم اوریانای روزنامه نگار و خبرنگار جنگی را به تصویر بکشیم... همینطور او را به عنوان یک انسان می بینیم، با جنبه‌های زندگی خصوصی‌اش و گاهی آن بعد شکننده‌اش که در رابطه با مردان آشکار می‌شود."
فالاچی دو عشق بزرگ در زندگی‌اش داشت فرانسوا پلو، خبرنگار فرانسوی که در جریان جنگ ویتنام با او آشنا شد و الکساندروس پاناگولیس، شاعر آنارشیست یونانی که سه سال پس از آشنایی با فالاچی در سانحه رانندگی در سال ۱۹۷۶ درگذشت.
فالاچی در سال ۱۹۲۹ در فلورانس به دنیا آمد. نوجوان بود که در جریان جنگ جهانی دوم به جنبش ضد فاشیستی ایتالیا پیوست. سپس به عنوان خبرنگار جنگی شهرت یافت و مصاحبه‌های جنجال برانگیز او بر این شهرت افزود.
نام او در ایران در پی مصاحبه‌اش با شاه سابق ایران و سپس با آیت الله خمینی بیش از پیش مطرح شد.
برای گفت‌وگو با آیت‌الله خمینی که در ابتدای انقلاب ایران انجام شد، به او گفته شد که باید چادر بر سر داشته باشد، اما در میانه مصاحبه فالاچی به حجاب اجباری اعتراض کرد.
آیت الله خمینی در پاسخ به او گفته بود که "این یک اختیارى است براى آنها، خودشان اختیار کردند." فالاچی می‌گوید که پس از این گفته‌ها به اعتراض حجاب از سر بر داشت که در واکنش، آیت‌الله خمینی از اتاق خارج شد.
بخشی از گفت‌وگوی فالاچی و آیت‌الله خمینی
فالاچی: این چادر، آیا صحیح است که این زن ها خود را در زیر چادر مخفی کنند؟ این زن ها در انقلاب شرکت کردند، کشته دادند، زندان رفتند، مبارزه کردند. این چادر هم یک رسم از قدیم مانده ای است، حالا دیگر دنیا هم عوض شده، حالا این صحیح است که مثلاً اینها خودشان را مخفی کنند؟

آیت‌الله خمینی: اولاً اینکه این یک اختیاری است برای آنها، خودشان اختیار کردند. شما چه حقی دارید که اختیار را از دستشان بگیرید؟ ما اعلام می کنیم به زن ها که هر کس چادر می خواهد یا هر کس پوشش اسلامی، بیاید بیرون، از سی و پنج میلیون جمعیت ما سی و سه میلیونش بیرون می آید. شما چه حقی دارید که جلو اینها را بگیرید؟ این چه دیکتاتوری است که شما نسبت به زن ها دارید؟ و ثانیاً اینکه ما یک پوشش خاصی را نمی گوییم، برای حدود زن هایی که به سن و سال شما رسیده اند هیچ چیزی نیست. ما زن های جوانی که وقتی ایشان آرایش می کنند و می آیند یک فوج را دنبال خودشان می کشند، اینها را داریم جلوشان را می گیریم، شما هم دلتان نسوزد. من دیگر بلند شوم، شما هم دلتان نسوزد. منبع: صحیفه نور

او با شخصیت‌های دیگری از جمله ایندیرا گاندی، یاسر عرافات، هنری کیسینجر و هایله سلالی گفت‌وگوهایی جنجالی انجام داد.
گزارش‌های فالاچی از جنگ اول خلیج فارس در اوایل دهه نود میلادی جزو آخرین کارهای او محسوب بود.
با این حال او بار دیگر پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با اظهارات ضد اسلامی خود جنجال ساز شد. از جمله اینکه گفته بود "فرزندان الله مانند خرگوش زاد و ولد می‌کنند".
فالاچی در سپتامبر ۲۰۰۶ در پی ابتلا به سرطان ریه در زادگاه خود درگذشت.
اگر خورشید بمیرد، زندگی، جنگ و دیگر هیچ و نامه به کودکی که هرگز زاده نشد از جمله کتاب‌ای اوست که به فارسی ترجمه شده است
نقل از بی بی سی

No comments:

Post a Comment