Monday, October 19, 2015

در اعماق معدن "سراپرده" کرمان

مهندس مهناز میرزایی
در معدن «سراپرده» شهرستان کوهبنان در 150 کیلومتری کرمان، در زیر زمین کار میکند. او که مهندس معدن و متولد سال ۵۹ است، از سال ۸۴ در اعماق معادن شمال کرمان، شانه به شانه مردان کار میکند! در گذشته، تنها در زیر زمین کار میکرد؛ ولی اکنون گاهی روی زمین کار میکند و گاه زیر زمین! زیرا اکنون او مدیر معدن سراپرده شده است.
وی می گوید:
زمانی که به عنوان نخستین زن مهندس معدن پای به معدن سراپرده گذاشتم، کسی تصور نمی‌کرد برای کار به اینجا آمده باشم؛ آن‌هم در معدنی که تا آن زمان مهندس معدن نداشت!
وقتی وارد معدن شدم کارگران مرد با تعجب به من نگاه می‌کردند و باورشان نمی‌شد من برای کار به اینجا آمده باشم! جالب‌تر اینکه در همان روز اول فردی که باید معدن و محیط کار را به من نشان می‌داد سخت‌ترین جاهای معدن را به من نشان داد! در عمق چند صد متری زمین و در جاهایی بسیار تنگ و دور از ذهن!!

طول معدن در زیرزمین، چهار کیلومتر است! روزانه هزاران نفر در این معادن در همین شرایط سخت کار می‌کنند و تصورش هم برای مردم عادی غیرممکن است!! در همین معدن در کنار نود نفر با هم کار میکنیم.

روزهایی را به یاد می‌آورم که کارگران معدن به دلیل اینکه زن هستم حرفهایم را به عنوان مهندس معدن جدی نمی‌گرفتند!؛ اما درنهایت به مهارت و توان من پی بردند و حالا معدن سراپرده از بهترین معادن شمال استان کرمان است. دو برادر و همسرم هم در همین معدن کار می‌کنند.

برخی روزها مجبورم فرزند خردسالم را هم به محل کارم بیآورم. معدن سراپرده سه میلیون تن ذخیره دارد و ده‌ها معدنچی در اعماق زمین با دستگاه‌های مختلف در حال استخراج ذغال سنگ هستند.

گازگرفتگی و انفجار مهمترین خطری است که معدنچیان را تهدید می‌کند اما به هر صورت خطر در اکثر مشاغل وجود دارد.

No comments:

Post a Comment