Monday, August 18, 2014

شکوه ریاضی و شکوه قرآن



شکوه ریاضی و شکوه قرآن

"مریم میرزاخانی" در مصاحبه خود با "جیمز کلی" سردبیر تایمز گفته بود: "بدون علاقه داشتن به ریاضی ممکن است آن را سرد و بیهوده بیابید. اما ریاضیات زیبایی خود را تنها به شاگردان صبور نشان می‌دهد."
"پرارزش­ترین بخش(مطالعه ریاضی) لحظه‌ای است که می‌گویی: 'آها..!' ذوق کشف و لذت فهمیدن چیزی جدید. احساس ایستادن بالای یک بلندی و رسیدن به دیدی شفاف و واضح." (نقل از: B.B.C)

یکی از ویژگیهای قرآن کریم این است که "مدلی از ریاضی" است. مدلی به هم پیچیده و در هم تنیده شده از ریاضیاتی است که تنها خداوند میتوانسته به کاربرد تا کسی نتواند همچون قرآن بیافریند و قرآن کریم اعجاب برانگیزتر شود. به همین دلیل خداوند منان بزرگان همه اعصار و دهور و خبرگان هر فنی را فراخوانده و به چالش کشیده و گفته:

اگر همه شما و همه با هم بکوشید نخواهید توانست هرچند که یک آیه همچون آیات قرآن بیاورید.
از سوی دیگر اعجاز ریاضی قرآن کریم مطلب تازه ای نیست و چندین دهه است که به اثبات رسیده و درباره آن کتابها و مقاله های فراوان نگاشته شده از جمله:

گشودن رمز حروف مقطعه در آغاز سوره ها

به کارگیری مضرب عدد نوزده در کل قرآن و در بسیاری از سوره ها و...

محاسبه دقیق سرعت نور

وجود و اعمال عدد فی و نسبت الهی در کل قرآن و به دست آمدن دستکم یک نمونه از آن تاکنون.

محاسبه و برابرگذاری سالهای قمری و شمسی به گونه ای بسیار دقیق.

کشف دیاگرام موسیقی به کار رفته در کل قرآن که بدون دخالت پارامترها و معیارهای ریاضی و مدل ریاضی بودن قرآن ناممکن است.

بنابراین با درنظرگرفتن مدل ریاضی بودن قرآن کریم میتوانیم نظر دکترمریم­ میرزاخانی استاد دانشگاه استانفورد آمریکا و برنده مدال فیلدز(مشهور به نوبل ریاضی) پیرامون شکوه ریاضیات را درباره قرآن کریم به کارگیریم تا شکوه قرآن را نیز دریابیم:

بدون علاقه داشتن به قرآن ممکن است حتا آن را سرد و بیهوده و گاهی منحرف کننده بیابید. اما قرآن کریم زیباییها و فهم آیاتش را تنها به کوشندگان صبورش که در آن غورمیکنند آنهم هر از چندگاهی نشان میدهد. پرارزشترین میوه فهم قرآن لحظه ای است که میگویی: "فهمیدم". یعنی ذوق کشف و لذت فهمیدن چیز تازه ای از قرآن!
در آن لحظه باشکوه تازه باید بدانی که تنها نکته­ای را فهمیده­ای و ممکن است دیگر کوشندگان و غورکنندگان در قرآن(و یا خود در زمانی دیگر) جنبه­های دیگری از این نکته قرآنی را دریابید. ذوق کشف و لذت بردن از فهم قرآن چیزی نیست که بتوانی به دیگری منتقلش کنی. تنها باید خود آن را بیازمایی و در خود نهادینه کنی:

ایستادن بر قله­ای از فهم قرآن و رسیدن به افقی شفاف و روشنگر و دیدن آنچه که دیگران تاکنون نتوانسته­اند همچون تو آن را ببینند! این است شکوه قرآن!
وه! که انسان چه بزرگ میشود با رهایی و چه کوچک میگردد آنگاه که در قفس است!
*****
مطالب مرتبط با موضوع مقاله:

محاسبه سرعت نور، معجزه قرآن
چکيده: بالاترين سرعت درجهان طبيعت، يا همان سرعت نور در خلأ درسه آيه از آيات شريفه قرآن کريم (سوره يونس، آيه5 ،سوره انبيا، آيه33 وسوره سجده ،آيه5) اشاره شده که اين مقدار ثابت اساسي جهاني را با حرکت سامانه زمين-ماه بيان فرموده است. تفسيرجديد ومبتني برتئوري نسبيت که از اين تعريف قرآني ارائه شده، مقدار سرعت نور را برابر C=299792 کيلومتر برثانيه به دست مي­دهد، که انطباق حيرت­انگيزي با مقدار مورد قبول جهاني آن دارد. اين نتيجه شگفت انگيز، در واقع تأکيدي بر يکپارچگي جهان مادي، صحّت نظريه نسبيّت خاص و حقّانيت قرآن کريم است.

کليد واژه ها: اعجازعلمي قرآن، سرعت نور، نظريه نسبيت، سامانه زمين - ماه

منبع: نشريه مجموعه مقالات قران و علم، نويسندگان:احسان کوثري نيا* زهرا اخوان صفايي

نکته: متن پژوهش در وب موجود است. نگارنده نیز در بایگانی خود دارد. در صورت تماس در اختیار قرارخواهدگرفت.

از نگارنده:
معجزه ریاضی فیزیک دیگری از قرآن کریم با نشانی اینترنتی:
https://www.academia.edu/6794860/_
نسبت الهی با نشانی اینترنتی: https://www.academia.edu/6832672/_

25/5/93- احمد شماع ­زاده - hmdshmzdeh@gmail.com

No comments:

Post a Comment