Thursday, August 28, 2014

افت شمارگان چاپ کتاب


افت نه هزار نسخه‌ای شمارگان کتاب از سال ۵۸ تا ۹۲
۱۶ مرداد ۱۳۹۳

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با مقایسه تیراژ کتاب در کشور در فاصله سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۲ نوشته بیشترین افت شمارگان کتاب متعلق به دوره ۸ ساله محمود احمدی‌نژاد بوده است.
آمار ارائه شده از سوی این خبرگزاری با مقایسه متوسط شمارگان کتاب در یک دوره ۳۵ ساله منتشر شده است.
بر این اساس٬ بالا‌ترین آمار شمارگان کتاب در سال ۵۸ یعنی یک سال بعد از پیروزی انقلاب به طور متوسط ۱۱‌هزار و ۳۶۳ نسخه بوده است.
این آمار مربوط به ریاست ناصر میناچی‌ در دولت موقت بر وزارتخانه فرهنگ و تبلیغات و وزارت عباس دوزدوزانی به عنوان اولین وزیر ارشاد جمهوری اسلامی در کابینه محمدعلی رجایی بود.
در نقطه مقابل٬ کمترین میزان تیراژ مربوط به سال ۱۳۹۲ است که تیراژ کتاب به دو هزار و ۷۵ نسخه رسید.
آن‌طور که آمار ارائه شده از سوی خبرگزاری کتاب ایران نشان می‌دهد شمارگان کتاب در ایران از زمان دولت‌ پنجم (دولت اکبر هاشمی رفسنجانی) تا دولت‌ دهم (دولت محمود احمدی‌نژاد) با کاهش روبه‌رو بوده است.
در دوره ریاست‌ جمهوری هاشمی‌ (دولت‌های پنجم و ششم) که محمد خاتمی، علی لاریجانی و مصطفی میرسلیم در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۵ وزارت ارشاد را بر عهده داشتند٬ متوسط شمارگان کتاب ۴۱ هزار و ۷۱۶ نسخه بوده است.
در دوره ریاست‌ جمهوری خاتمی (دولت‌های هفتم و هشتم) در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ متوسط شمارگان کتاب ۳۴ هزار و ۳۹۴ نسخه بوده است.
در دوره ریاست‌ جمهوری محمود احمدی‌نژاد (دولت‌های نهم و دهم) شامل سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ متوسط شمارگان کتاب ۲۶ هزار و ۷۹۸ نسخه بوده است.
روزنامه شرق نیز نوشته کاهش چشمگیر تیراژ کتاب در ایران در شرایطی رخ داده که در طول ۳۵ سال جمعیت ایران رشدی ۱۲۰ درصدی داشته است.

No comments:

Post a Comment