Wednesday, August 27, 2014

باز هم فتواهای نابجا!!

یاداوری:

ازنظر دین مبین اسلام فتوایی که مبنای درستی نداشته باشد ارزشی ندارد:

دین اسلام مبتنی بر عقل است و هرگز نمیگوید وسیله ای حرام است یا حرام. وسیله ای که کاربردش در عرف و شرع مباح باشد نمیتواند که حرام شود. بلکه اگر وسیله ای در کارهای خوب و مفید برای فرد و جامعه به کار رود ثواب هم دارد و اگر برعکس عمل شود کاربر گناهکار است. کاربر باید از هر وسیله ای برای کارهای خوب استفاده کند تا آزمایش خوبی در درگاه الهی پس بدهد. زیرا هدف آفرینش این بوده است: لیبولکم ایکم احسن عملا. شما را آفریدیم تا بیازماییمتان. 

پس اگر وسیله و موقعیتهایی نباشد چگونه مردم آزمایش خود را در درگاه خداوند پس بدهند؟ اگر کسی در جنگل متولد شود چگونه میتواند بداند خوب و بد چیست و چه کاری را باید بکند یا نکند. اسلام دین فردی نیست و باید در متن جامعه امتحان پس داد. در حجره نشستن و حکم صادرکردن که هنر نیست؟ اگر زن زیبایی را دیدی و اسیرش نشدی هنرکرده ای نه اینکه اصلا نبینی! اگر توانستی حرامی را انجام دهی و ندادی از آزمون موفق به درامده ای. اگر پول هنگفتی را دیدی و از آن گذر کردی...؟

نکته آخر اینکه فتوی نباید بوی سیاسیکاری بدهد و مردم بتوانند متوجه انگیزه فتوادهنده شوند.

البته نباید از نظر دور داشت همان گونه که در بالا اشاره شد منظور از وسیله وسایلی است که مباح باشند و اصولا برای کار حرام و گمراهی مردم ساخته نشده باشند. مانند وسایل قماربازی و مواد مخدر.

 آیت الله مکارم شیرازی: 

اینترنت پرسرعت خلاف شرع و موازین انسانی است

مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی به مسئولان اجرایی گفته که رواج اینترنت پرسرعت را "روشنفکری دینی و آزادی علمی" ندانند

آیت الله مکارم شیرازی کلیک فتوا داد: "خدمات اینترنت پر سرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر کاری بر خلاف شرع و بر خلاف موازین اخلاقی و انسانی است."
این مرجع تقلید نزدیک به حکومت ایران، به مسئولان اجرایی توصیه کرد که رواج اینترنت پرسرعت را "روشنفکری دینی و آزادی علمی" تصور نکنند و از مسئولان قضایی خواست که "در این امر حیاتی بی تفاوت نباشند".

خدمات اینترنتی "نسل سوم" یا ۳ جی (3G) ، امکان انتقال سریع تر داده های اینترنتی در تلفن های همراه و مشاهده آسان تر تصویر و فیلم ها را فراهم می کند. برنامه وزارت مخابرات دولت حسن روحانی برای توسعه این خدمات، با مخالفت محافظه کاران مواجه شده است.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، سه شنبه ۴ شهریور (۲۶ اوت) در واکنش به فتوای اخیر آیت الله مکارم شیرازی، خطاب به وی و سایر مراجع کلیک اطمینان داد که "موضوع فرهنگ و اخلاق در نسل سوم به بالاتر و بقیه موارد" جزو "دغدغه های اصلی" دولت است و مجوزهای جدید، چیزی فراتر از آنچه شرکت رایتل از سه سال پیش ارائه می کند نخواهد بود.
همزمان با انتشار فتوای آقای مکارم شیرازی، گروهی از مسئولان و فعالان محافظه کار در میزگردهایی تحت عنوان "کلیک الزامات ورود به نسل‌های بالاتر تلفن ‌همراه" و "کلیک ضرورت و الزامات تحقق شبکه ملی اطلاعات"، به انتقاد از توسعه خدمات اینترنت پر سرعت همراه و خدمات نسل سوم و بالاتر پرداخته‌اند.

نگرانی از 'فتنه انگیزی' و 'جاسوسی'


"فتوای آیت الله مکارم شیرازی، در پی استفتای 'جمعی از فعالان فضای مجازی' منتشر شده که در مورد 'آسیب‌های این نوع خدمات از جمله دسترسی آسان به مطالب، فیلم‌ها و عکس‌های ضد اخلاقی و ضد انسانی، شایعه پراکنی و فتنه انگیزی، تضعیف بنیان خانواده، جاسوسی و فروش اطلاعات محرمانه کشور و خانواده‌ها' هشدار داده اند"
آیت الله مکارم شیرازی در اظهار نظر جدید خود، دلایل "غیرشرعی" بودن خدمات نسل سوم و بالاتر را تبعاتی همچون "دسترسی جوانان و حتی نوجوانان به مطالب و فیلم‌ها و عکس‌های آلوده و فیلم‌هایی که ضدیت با اخلاق و عقاید اسلامی دارد" دانسته است.
این مرجع تقلید، از جمله دلایل دیگر مخالف خود با خدمات اینترنتی نسل سوم و بالاتر را این دانسته که "مجوزهای قانونی برای این کار گرفته نشده و مخالفت با قوانین جمهوری اسلامی جایز نیست با توجه به اینکه شبکه ملی اطلاعات که می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند فراهم نشده است".
وی به مسئولان دولتی توصیه کرده که برای قانونی شدن تصمیمات خود در توسعه خدمات اینترنتی تلفن های همراه، "با شورای عالی فضای مجازی که مرجع قانونی اینگونه امور است مطلب را در میان بگذارند".
شورای عالی فضای مجازی، در اسفند سال ۱۳۹۰ و توسط آیت الله خامنه ای برای سیاست گذاری عالی در زمینه اینترنت تاسیس شده و مسئولان ارشد سه قوه، فرماندهان نظامی و تعدادی از شخصیت های حقیقی مورد اعتماد رهبر ایران در آن عضویت دارند.
آیت الله مکارم شیرازی، فتوای جدید خود را در پاسخ به استفتای "جمعی از فعالان فضای مجازی" بیان کرده که راجع به "امنیت اخلاقی و روانی" کاربران خدمات اینترنتی پرسرعت ابراز نگرانی کرده اند.

"همزمان با انتشار این فتوا، گروهی از مسئولان و فعالان محافظه کار در میزگردی تحت عنوان "ضرورت و الزامات تحقق شبکه ملی اطلاعات"، به انتقاد از توسعه خدمات اینترنت پر سرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر پرداخته اند"
این فعالان در استفتای خود، در مورد "آسیب‌های این نوع خدمات از جمله دسترسی آسان به مطالب، فیلم‌ها و عکس‌های ضد اخلاقی و ضد انسانی، شایعه پراکنی و فتنه انگیزی، تضعیف بنیان خانواده، جاسوسی و فروش اطلاعات محرمانه کشور و خانواده‌ها" هشدار داده اند.
در متن استفتا، همچنین از "فرصت سوزی دولت‌های مختلف" ایران در اجرای پروژه "شبکه ملی اطلاعات" انتقاد شده است.
دولت ایران، طبق برنامه پنجم توسعه موظف به راه اندازی "شبکه ملی اطلاعات" شده که یک شبکه اینترنتی داخلی و تحت نظارت بیشتر حکومت ایران خواهد بود.
محافظه کاران ایران، به تازگی فشار بر دولت حسن روحانی را برای اجرای سریع تر این شبکه افزایش داده اند.

No comments:

Post a Comment