Wednesday, March 9, 2016

در شب هشتم چه گذشت؟



شب هشتم
(در شب هشتم چه گذشت؟)

نیمه های شب بود و خبرگزاریها گزارش کردند که وزارت کشور پیشنهاد شورای نگهبان را پذیرفته که شمارش آراء از نامزدهای مجلس خبرگان آغاز شود. در نتیجه در شبکه های اجتماعی چنین جمله هایی دیده میشد:
-         وزارت کشور درخواست شورای نگهبان را پذیرفته که اول رأی خبرگان خوانده شود و سپس مجلس شورا. هیچ بعید نیست که توطئه ای در کار باشد. باید هشیار بود و بیدار. امشب کسی نخوابد تا دقیقا همه بدانند چه گذشته است...
-         شاید میخواهند بدانند که اگر مردم در خبرگان بیشتر به لیست غیرخودیها رای داده اند، نتیجه بگیرند که شورا هم، چنین است و بتوانند آراء مجلس را مهندسی کنند...
-        چرا مانند همیشه ساعت به ساعت رأیهای شمارش شده خوانده و اعلام نمیشود؟ این شک بر انگیز است...
هنگامی که خبری از اعلام نتایج نشد، برخی با شگفتی و برخی هم با تساهل به موضوع نگاه میکردند؛ برخی هم خواب را بر بیخوابی بینتجه ترجیح دادند و رفتند تا بخوابند. ولی دلیل آن تصمیم و این تأخیر، در جای دیگری نهفته بود و کسی از آن خبر نداشت:
نماینده رهبری، یعنی رئیس قرارگاه عمار همراه با چند تن از همراهان، به ستاد انتخابات رفتند و با وزیر(که از پیش قرار گذاشته بودند) دیدار کردند. پس از سلام و علیک و خوش و بش، نماینده رهبر پرسید:
-         اوضاع چطوره؟
-         تا حالا تنها چیزی که مشخص شده اینه که مردم لیستی رأی داده اند و آنهم به لیست آقای رفسنجانی، و رفسنجانی هم در صدره.
-         آراء آقایان جنتی، یزدی و مصباح در چه حدیه؟ قابل قبوله یا رأی کمی آورده اند؟
-         همانطور که گفتم مردم لیستی رأی داده اند و آرائی که تاکنون شمرده شده، نشان میدهد که خیلی کم رأی آورده اند.
-         ولی آقا فرمودند این آقایان که حامیان نشاندار نظامند درست نیست با یک تصمیم جمعی، و احتمالا خط گرفته از خارج، کنارگذاشته شوند و باید نامشان در هر صورت در میان خبرگان باشد. برای مجلس هم حداد عادل را توصیه فرمودند. ایشان دخالتی در چگونگی اجرا ندارند و چگونگی کار را به ما واگذار کرده اند تا هر جور صلاح بدانیم این کار را به انجام برسانیم.
-         ولی در این زمینه من باید از آقای روحانی کسب تکلیف کنم.
-         مانعی نیست... بفرمایید...
وزیر با رئیس جمهور تماس میگیرد و موضوع را منتقل میکند. آقای روحانی که به مناسبت دیدار رئیس جمهور سویس از تهران روز سختی را گذرانده و خسته بود و برای روز بعد هم کارهای بسسیاری داشت، مجبور میشود با نماینده رهبری مستقیماً صحبت کند:
-         من سوگند یاد کرده ام که از قانون اساسی حمایت و از آن تبعیت کنم.
-         ولی اجرای نظر مقام معظم رهبری هم مطاع است.
-         درست، ولی اجرای قانون اساسی هم وظیفه من است؛ مضافاً اینکه مردم میفهمند و عواقب کار مشخص نمیکند که چه شود. من به هیچ روی نمیخواهم در این دولت قضایای سال 88 تکرار شود.
-         آقا هم نمیخواهند چنان شود، و توقع ایشان هم چنان توقع سنگینی نیست؛ ما یک پیشنهاد داریم.
-         بفرمایید پیشنهادتان چیه؟
-         شما در این زمینه، عملاً افکار عمومی را بسنجید.
-         ما مرتب داریم نظرها و خواسته های مردم را دیدبانی میکنیم و به روزیم.
-         ما هم چنین کاری را در قرارگاه به طور مرتب پیگیری کرده ایم؛ ولی منظور من چیز دیگری است...
-         منظورتان چیه، پیشنهاد چیه؟
-         شما پس از شمارش بخشی از آراء، نام این آقایان را در جای جای لیستهایی که اعلام میشود، همراه با عددی صوری بگنجانید. تا ببینیم مردم در شبکه های اجتماعی چه عکس العملی از خود نشان میدهند. و آیا به چیزی شک میکنند؟
-         بعد چه؟
-         سه حالت پیش میآید: اگر برای مردم عادی بود، مشخص میشود که حتماً میتوان کاری کرد و مشکلی پیش نمیآید. اگر معترض بودند ولی اعتراضها ملایم بود، میفهمیم که میشود کاری کرد ولی با زحمت؛ و اگر بسیار معترض بودند، کار بر ما سخت میشود و در آن صورت باید از آقا کسب تکلیلف میکنیم.
... رئیس جمهور به وزیر دستور میدهد که به پیشنهاد عمل شود و توضیح میدهد: "ضرری ندارد. تنها برای آزمایش است".
وزیر میپذیرد ولی یاداور میشود: "چون مردم لیستی رأی داده اند، موضوع خیلی تابلو میشود"؛ و پاسخ میشنود: "بهتر، این بار، زودتر از دوش ما برداشته میشود".
بدین ترتیب وزیر متقاعدمیشود تا به دستور عمل کند. از سوی دیگر نماینده رهبر به همکارانش در قرارگاه که مسئول بررسی نظرهای مردم و سنجش افکارند، دستور میدهد که بیشتر و دقیقتر کار خود را ادامه، و مرتباً به او گزارش دهند.
توضیح آنکه از یک هفته پیش، و همزمان با آغاز تبلیغات قانونی کاندیداها، از سوی این قرارگاه، چند گروه برای بررسی نظرهای کاربران در فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام و دیگر شبکه ها و رسانه ها تعیین شده اند، تا بتوانند بهتر و آگاهانه تر انتخابات را مهندسی کنند.
اولین لیست منتخبین خبرگان که وزارت کشور منتشر کرد و توسط خبرنگاران داخلی و خارجی گزارش میشود، نام سه نماینده مورد نظر رهبری در جای جای این لیست به چشم میخورد. پیرامون این لیست، از صبح زود در شبکه های اجتماعی بحثهای داغ در میگیرد.

تنها نمونه هایی از اظهارنظرهای مردم:
-         خطاب به اصلاح طلبان: دیدید که فریب خوردید و پای صندوقهای رأی رفتید و به همین بهانه مردم را تشویق به رأی دادن کردید؟
-         دیدید نتیجه اش را؟
-         رودست خوردیم. کلکی در کار است. چون مردم لیستی رأی داده اند و این سه نفر در میان لیست اصلاح طلبان چه میکنند؟ (توضیح آنکه این اظهارنظر که خیلی هم تکرار شده بود، همان گونه که وزیر هم پیشبینی کرده بود، به طور منطقی احتمال دستکاری را بسیار بالا میبرد.)
-         چه جوری این سه تا اومدند این وسطا؟
-         روحانی فریب خورده...
-         روحانی باید ایستادگی کنه.
-         روحانی از خودشونه.
-         روحانی نمیتونه در برابر قدرت مافوق خود ایستادگی کنه، او مطیع رهبره.
-         روحانی اگر اطاعت کنه، یقیناً دور دوم رئیس جمهور نخواهد شد. و...
ساعتها میگذرد. روز هشتم از نیمه گذشته است ولی از اعلام آراء بعدی خبری نیست. روز پیش ازآغاز رأگیری رئیس جمهور، به مردم گفته بود که تا ظهر روز شنبه(هشتم) نتیجه مشخص خواهد شد و حالا مردم و خبرنگاران طاقتشان به سر آمده و همه منتظر ادامه نتایج شمارش آراء هستند؛ که اگر این نتیجه شمارش به همین صورت تصاعدی بالا برود، معلوم میشود کاسه ای زیر نیم کاسه هست.
وزارت کشور در پاسخ به توقعات مردم اولین لیست مجلس را هم منتشر میکند که خبرگزاریها گزارش میکنند. در این لیست نیز نام حداد عادل باز هم مانند لیست خبرگان همچون یک وصله ناجور در میان منتخبین مردم به چشم میخورد. گزارش این خبر به صورت زیر است:
وزارت کشور ایران نتایج شمارش یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۸۱۷ رأی در انتخابات مجلس در تهران را اعلام کرده است. بنا به اطلاعیه وزارت کشور، در سی نفر اول، به جز غلامعلی حداد عادل، بقیه از فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان هستند.

و در مورد مجلس خبرگان چنین خبری منتشر میشود:
خبرگزاری‌هایی که اعلام کرده بودند نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات مجلس خبرگان در استان تهران روشن شده است، حالا به نقل از وزارت کشور میگویند نتایج اعلام شده نهایی نیست. وزارت کشور گفته هنوز ۱۰۰۰ صندوق رای عمدتا مربوط به شمال شهر تهران شمارش نشده.
در ظاهر، وزارت کشور با انتشار این خبرها با دادن وعده و وعید، و خود وزیر در یک اظهار نظر کوتاه، که "اگر نتیجه را دیرتر ولی دقیقتر اعلام کنیم بهتر است"، مردم منتظر و چشم به راه کوچکترین تغییر در لیستها را به صبر و تحمل و خویشتنداری تشویق میکنند؛ و مرتباً اعلام میکنند و میگویند منتظر آخرین هماهنگیها با شورای نگهبان و... هستیم.
ولی در پشت این دعوت به صبر، رایزنیها و چانه زنیها، و بعضاً مجادله ها میان نماینده رهبر، رئیس جمهور، جنتی(به عنوان رئیس شورای نگهبان) درجریان است و سنجش افکار مردم در رسانه ها و شبکه های اجتماعی نیز مرتباً به اطلاع نماینده رهبر میرسد، و وی مرتبا با دفتر رهبر در تماس است.
رئیس جمهور بر مبنای درخواست وزیر که بیش از این نمیشود مردم را منتظر گذاشت، در تماس با نماینده رهبر میگوید:
-         خوب بالاخره نتیجه سنجش شما چه شد؟
-         به نظر میرسه در حالت دوم قرار داریم...
-         ولی سنجش ما نشون میده در حالت سوم قرارداریم و بیشتر هم من مورد حمله قرارگرفته ام. این وضع اصلاً قابل تحمل نیست.
-         با توجه به مشورتهایی که با آقا صورت گرفته، من همین الان خدمت میرسم تا مستقیماً به مذاکره و پیداکردن راه حلی ادامه دهیم...
رئیس قرارگاه به تنهایی به دفتر ریاست جمهوری میرود و مذاکره بدین صورت ادامه مییابد:
-         درست میفرمایید. شما مورد حمله قرارگرفته اید؛ ولی ما تنها تغییری که توانستیم در نظر آقا ایجاد کنیم این است که دستکم آقای جنتی از خبرگان، و آقای حداد از مجلس در لیستهای نهایی که منتشر میشوند، باشند تا بتوانند ریاست دو مجلس را بر عهده  بگیرند. بنابراین باید در مورد خبرگان، کم کم آقایان را از لیست جدید به عقب ببریم، و تنها آقای جنتی را در انتهای لیست نگه داریم؛ و در لیست مجلس هم همین کار را نسبت به آقای حداد انجام دهیم. در چنین حالتی هم مردم کمتر شک میکنند و هم شکهای قبلی شان برطرف میشود، و شما میتوانید با اطمینان بیشتری عمل کنید.
-         همه این حرفها از نظر برنامه شما درست؛ ولی از نظر تعهد و مسؤولیت من و اعتماد مردم به من، و حتا بر فرض اینکه مردم هیچ شکی نکنند از نظر خودم و وجدانم قابل قبول نیست! شماها اصلاً به فکر من و موقعیتم نیستید!
-         این نکته را به حساب نظام و خدمت به نظام بگذارید که به قول امام راحل، از اوجب واجبات است، و گاهی اوقات از وجدان که هیچ، از آبرو هم باید مایه گذاشت...
-         خب در مورد اونهایی که حقشان را به این آقایان میدهیم چه؟ این حق الناس را چکارش میکنید؟
-         حق آنان را میگذاریم به حساب نظام و به خدا واگذار میکنیم.
-         ما این گونه عمل کنیم و به خدا واگذار کنیم؟
-         چاره دیگری نیست! به نظر شما راه حل دیگری هم به نظر میرسه؟
در نهایت روحانی تسلیم میشود ولی میگوید:
-         اما هیچ دلیلی ندارد که آقای حداد هم وارد شود.
-         چرا؟
-         در مورد خبرگان که آقا نمیخواهند هاشمی رئیس شود، خب این مسأله ای است، ولی ریاست آقای حداد در هر صورت معلوم نیست و به رأی نمایندگان مربوط میشود و ممکن است بخواهند آقای لاریجانی یا کسی دیگری را انتخاب کنند. انتخاب رئیس برای مجلس به راحتی ریاست خبرگان نیست!
-         پس این کار را بکنید...
-         دیگه چکار بکنیم؟
-         او را نفر سی و یکم قرار بدید تا اگر اعتبارنامه کسی لغو شد او بتواند وارد شود، و  لغوکردن اعتبارنامه دستکم یکی از مجلسیان هم بر عهده ما!
-         قبول، ولی باز هم حق کسی که جای او را میگیرد خورده شده است... من خدا را شاهد میگیرم که زیر فشار شماها این کار را کرده ام و قلباً نه اینکه نمیخواهم بلکه نمیتوانم، راضی باشم.
و این بود بخشی از سناریوی مهندسی انتخابات سال 1394 که شاهد نتیجه اجرای آن هستیم. دو بخش دیگر این سناریو یکی مربوط است به حذف گسترده کاندیداهای میانه رو و یا ناشناخته، توسط شورای نگهبان و دوم مهندسی انتخابات در شهرستانهای مختلف.

No comments:

Post a Comment