Thursday, March 24, 2016

سخنان خامنه‌ای «چماقی بر سر دولت»

سخنان خامنه‌ای «چماقی بر سر دولت»
  چهارشنبه, ۴ام فروردین, ۱۳۹۵
Ali-khamenei-Amadnews

آیا «اقتصاد مقاومتی» مورد نظر آیت‌الله خامنه‌ای آن‌طور که او می‌گوید «جاده‌‌ مستقیم و روشن» برای حل مجموعه در هم تنیده‌ی مشکلات اقتصادی ایران است یا آن‌طور که برخی کارشناسان می‌گویند «چماقی است» که دولت را در این «جاده» از نفس می‌اندازد؟
حسن منصور، استاد اقتصاد و کارشناس نفت و انرژی در تحلیل پیام نوروزی خامنه‌ای و سخنان او در مشهد، نگاهی کرده به سند «اقتصاد مقاومتی» مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی. او به دویچه‌وله (فارسی) می‌گوید که سند یادشده نه تنها راهنمای عمل نیست، بلکه حاوی تعاریف نادرست و تفسیرهای کسانی است که «حتی یک ترم اقتصاد نخوانده‌اند». این کارشناس معتقد است که مانع بزرگ اجرای «اقتصاد مقاومتی​» به معنای واقعی آن، اتفاقا سیاست‌​گذار عمده کشور در سطح کلان است. حسن منصور به نظام مالی ایران اشاره می‌کند که در اختیار «ولایت فقیه» است، حساب و کتابش روشن نیست و به دولت هم مالیات نمی‌دهد. این کارشناس معتقد است که گام اول برای شفاف​‌سازی این است که تمام نهادهای زیر نظر «رهبری» دفتر​های خود را باز کنند و در برابر دولت و مجلس پاسخگو باشند.
علی خامنه‌ای روز اول فروردین در سخنرانی خود در مشهد بار دیگر بر «اقتصاد مقاومتی» تاکید کرد. گرانیگاه این تاکید هم مخالفت با تلاش برای بهبود مناسبات با طرف‌های غربی و بویژه آمریکا بود. او با حمله غیرمستقیم به حسن روحانی، رئیس جمهور گفت که «می‌خواهند برجام‌های دو و سه را القا کنند.»

No comments:

Post a Comment