Monday, July 28, 2014

وضعیت صبا آذرپیک و دیگر روزنامه نگاران در بند


گزارشگران بدون مرز: 

صبا آذرپیک به شدت تحت فشار است

 دوشنبه 28 ژوئيه 2014 - 06 مرداد 1393
صبا آذرپیک
سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که بازداشت خانم آذرپیک به دلیل تلاش او برای تهیه گزارشی در مورد رسانه‌های امنیتی بوده است

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه ای به بازداشت روزنامه نگاران ایرانی و خارجی در ایران در ماههای اخیر واکنش نشان داده و نوشته است: "از میان ۶۵ روزنامه نگار و وب نگار بازداشت شده در ایران ۱۰ نفر از آنها زن هستند و جمهوری اسلامی ایران بزرگترین زندان جهان برای روزنامه نگاران و وب نگاران زن است."

صبا آذرپیک، یکی از روزنامه نگاران زن ایرانی است که در هفتم خردادماه دستگیر شده بیش از ۶۰ روز از بازداشت او می گذرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت خانم آذرپیک در بخشی از این بیانیه آورده است که او "در ارتباط با تهیه گزارش تحقیقی درباره رسانه های امنیتی هدایت و حمایت شده از سوی سپاه پاسداران و ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده و به شدت تحت فشار قرار دارد."
در بیانیه این سازمان ایران به نقض قوانین ملی و بین المللی ناظر بر حقوق بشر متهم شده و آمده است که خانم آذرپیک در بازداشتگاهی مخفی و در انزوای کامل نگهداری می شود: "در فرصت دیدار کوتاهی که به خانواده در روز محاکمه داده شده، وضعیت روحی و جسمی این روزنامه نگار تکان دهنده اعلام شده است."

رضا معینی مسئول بخش افغانستان، ایران و تاجیکستان سازمان گزارشگران بدون مرز در این مورد می گوید: "دستگاه قضایی با همدستی سپاه پاسداران و ماموران وزارت اطلاعات حقوق روزنامه نگاران و وب نگاران را پایمال می کند. وعده های حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز برای گشایش در عرصه آزادی بیان و رسانه سر و صدا به راه انداخت، اما سکوت او در عمل تسهیل کننده سرکوب آزادی اطلاع رسانی است."

بازداشت خبرنگار واشنگتن پست


در بخش دیگری از بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز به بازداشت سه روزنامه نگار آمریکایی و ایرانی در تهران پراخته شده است.

جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست در ایران، یگانه صالحی همسر آقای رضایی که با نشریه انگلیسی زبان نشنال در امارت متحده عربی کار می کرد و یک عکاس خبرنگار مستقل با ملیت آمریکایی که خانواده وی خواهان انتشار نام او نیستند از جمله بازداشت شدگان در تاریخ ۳۰ تیرماه سال جاری هستند.

با گذشت یک هفته از بازداشت این افراد، هنوز علت بازداشت و نهاد بازداشت کننده و محل بازداشت آنها مشخص نیست.

سازمان گزارشگران بدون مرز با محکوم کردن این اقدام، آن را "نقض صریح قوانین ملی و بین المللی از سوی مقامات مسئول ایران" دانسته است.

اجرای احکام زندان


در بخشی از این بیانیه با اشاره به اجرای حکم زندان تعدادی از روزنامه نگاران ایرانی آمده است: "ساجده عرب سرخی روزنامه‌نگار و وب‌نگار در پی احضار از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین، ۲۷ تیرماه برای سپری کردن مدت محکومیت یک ساله خود روانه زندان اوین شد. وی پس از بازگشت به کشور در شهریورماه ١٣٩٢ بارها از سوی اطلاعات سپاه پاسدران احضار و بازجویی شده بود. به گفته‌ مادرش، این روزنامه‌نگار به هنگام اقامتش در فرانسه به شکل غیابی محاکمه و به اتهام 'تبلیغ علیه نظام' به یک سال زندان محکوم شده بود. ساجده فرزند فضل‌الله عرب سرخی یکی از رهبران اصلاح‌طلب است که در پس از انتخابات بازداشت و زندانی شده بود."

پیش ازساجده عرب سرخی، مرضیه رسولی در تاریخ ١٧ تیر ماه برای تحمل دو سال زندان و ۵٠ ضربه شلاق به زندان اوین فراخوانده شده بود، در تاریخ ٢٩ خرداد، ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار سابق روزنامه شرق، برای سپری کردن شش ماه حبس خود و در تاریخ ١٧ خرداد، مهناز محمدی خبرنگار و مستندساز برای سپری کردن پنج سال محکومیت قطعی روانه زندان اوین شدند.

وب نگاران بازداشتی


در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین آمده است: "رویا صابری نژاد نیکبخت با ملیت بریتانیایی و فریده شاهگلی با ملیت آلمانی دو فعال در شبکه های اجتماعی هستند که به دلیل فعالیت در این شبکه ها و نوشتن در فیسبوک بازداشت و به زندان محکوم شدند. تا امروز مقامات مسئول دولت‌های بریتانیا و آلمان در باره این شهروندان خود به شکل رسمی ابراز نظر نکرده‌اند."

No comments:

Post a Comment