شيعيان و دلايل گفتن سلام و صلوات بر ائمه معصومين
برخی
پرسشی مطرح میکنند با این عنوان که: چرا موقعى كه شيعيان، نام امامان خود
را مى برند به جاى «رضى الله عنهم» از «سلام الله عليهم» يا از «صلوات
الله عليهم» استفاده مى كنند، در صورتى كه بر طبق آيه شريفه «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً»؛
خداوند و فرشتگانش به روان پاك پيغمبر درود مى فرستند، اى اهل ايمان، شما
هم بر او درود فرستاده و سلام گوييد و تسليم فرمان او شويد.(1) بنابراين
سلام و صلوات مخصوص نبى گرامى(صلى الله عليه وآله) اسلام است و شيعيان بر
خلاف نص صريح قرآن، عمل مى كنند. آيا اين كار هم بدعت و هم غلو نيست؟
پاسخ: شيعيان نيز معتقدند كه عملى برخلاف نص قرآن مجيد نبايد انجام شود. اما مطالب سؤال فوق به دليل زير بدعت و غلو نمى باشد:
آيه
مورد اشاره فقط سلام و صلوات فرستادن بر رسول الله (صلی الله علیه و آله)
را امر نموده و هرگز از سلام و صلوات فرستادن بر ديگران ممانعت ننموده است.
مثلا در آيه 157 سوره بقره «الَّذِينَ
إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قالُوا إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَيْهِ
راجِعُونَ أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ
أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» خداوند صلوات را بر بندگان زيادى كه
شامل اين آيه شوند نثار مى كند، بلكه بر اساس آيه سوره 42 احزاب «هُوَ
الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ
الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً»، اين
درباره صلوات و در مورد سلام نيز، نه تنها منتفى نيست بلكه آيات قرآن آن را
تشويق مى كند.
خداوند متعال می فرماید: «وَإِذا جاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ»، و چون كسانى كه به آيات ما ايمان دارند نزد تو آيند بگو سلام بر شما(2) و «سَلاَمٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ»، ملائكه بر مؤمنان سلام مى كنند، (3) و تحيت مؤمنان در بهشت به يكديگر سلام است، «تحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ». (4)
تا
اينجا مربوط به عامه اهل ايمان است كه درود و سلام بر آن ها منعى ندارد.
اما در مورد اهل بيت پيامبر(صلى الله عليه وآله) به دلائل زيادى كه به برخى
از آن ها اشاره مى شود از فضيلت بيشترى برخوردار است.
خداوند در سوره صافات مى فرمايد: «سَلَامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ»(5) و يا در همين سوره، مرتب بر ساير انبياى عظام سلام مى فرستد: «سَلامٌ عَلَى الْمُرسَلِينَ»(6)، «سَلامٌ عَلَى نُوحِ فِى الْعَالَمِينَ»(7)، «سَلامٌ عَلَى إبْراهِيمَ»(8)، «سَلامٌ عَلَى مُوسَى وَ هَارُونَ»(9)،
واضح است كه در اين آيات، نوح، ابراهيم، موسى و هارون جملگى پيامبران الهى
هستند و بر آن ها سلام گفته است. اما (ياسين) يكى از نام هاى حضرت ختمى
مرتبت است و سلام بر آل او يعنى سلام بر اهلبيت و اولاد او.
از
نظر علماى شيعه، مراد از آل ياسين يقيناً آل محمد مى باشد. بسيارى از
علماى اهل سنت نيز اين گونه برداشت نموده اند. مثلاً ابن حجر در صواعق
محرقه از ابن عباس و جمعى ديگر از مفسرين نقل مى كند كه: «مراد از آل
ياسين، آل محمد مى باشد».(10) اين تفسير را امام فخر رازى در جلد هفتم
تفسير كبيرش، نقاش از كلبى در باب دوم و نيز سيد ابى بكر شهاب الدين علوى
در باب اول كتاب «رشفة الصادى من بحر فضائل بنى النبى الهادى» بيان كرده
است. مهمتر از اين مطالب آن چيزى است كه امام فخر رازى ذكر كرده است که «اهل بيت آن حضرت در پنج چيز با آن حضرت برابرى مى كنند:
1 . در سلام؛ كه خداى متعال فرموده است: سلام بر پيغمبر بزرگوار و نيز بر آل ياسين (يعنى سلام بر آل محمد).
2. در صلوات برآن حضرت؛ كه در تشهد نماز، براهل بيت او صلوات فرستاده مى شود.
3 . در طهارت؛ كه خداى متعال فرموده است: طه. يعنى اى طاهر و آيه تطهير را نازل كرده است.
4 . در تحريم صدقه؛ كه بر پيغمبر و بر اهل پيغمبر صدقه حرام است.
5
. در محبت؛ كه خداى متعال فرموده است: بگو اگر شما خدا را دوست مى داريد،
مرا متابعت كنيد تا خدا شما را دوست بدارد. درباره اهل بيت آن حضرت فرموده
است: اى محمد؛ به آنها (امت) بگو: من از شما بجز دوستى ذوالقربى و اهل
بيتم اجر و مزدى نمى خواهم».(11)
بخارى و مسلم در صحيح خود آورده اند كه پيغمبر فرمود: «بين من و اهل بيت من در صلوات جدايى نيندازيد» به طورى كه وقتى آيه شريفه «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً»
بر پيغمبر نازل گرديد از ايشان سؤال شد: يا رسول الله؛ چگونه بر شما صلوات
بفرستيم؟ حضرت در پاسخ فرمود: «اللهم صل على محمد و آل محمد». امام فخر
رازى نيز در جلد ششم تفسير كبير پاسخ ايشان را چنين نقل مى كند: «اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ
وَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
كَما بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ
حَمِيدٌ مَجِيدٌ». ابن حجر، دنباله اين پرسش را چنين روايت مى كند
كه پيغمبر فرمود: «صلوات بريده و بترا بر من نفرستيد»(12) و ادامه داد كه
صلوات بترا مثل «اللهم صل على محمد» مى باشد كه تكميل شده آن بايد به صورت
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد» باشد.
حتى
سيد ابى بكر شهاب الدين علوى، از علماى اهل تسنن در باب دوم از كتاب «رشفة
الصادي من بحر فضائل بني النّبي الهادي»، صلوات بر محمد و آل محمد را در
تشهد نماز واجب شمرده است.(13) شافعى و ديگران بر اين عقيده اند و در شعر معروف خود به آن اشاره كرده است:
يا أهل بيت رسول الله حبّكم *** فرض من الله في القرآن أنزله
كفاكم من عظيم القدر أنّكم *** من لَمْ يُصلّ عليكُم لا صَلاةَ لَهُ
اى
اهل بيت رسول الله دوستى شما را خداوند در قرآن واجب نموده است. در بزرگى و
مقام شما همين بس كه هر كس بر شما (آل محمد) صلوات نفرستد نمازش قبول نمى
شود.
يادآورى اين نكته ضرورى است كه برادران اهل سنت:
- در نمازهایشان کاملتر و بهتر از شیعه صلوات میفرستند بدین صورت: «اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ
وَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
كَما بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ
حَمِيدٌ مَجِيدٌ».
- میان على(عليه السلام) و ساير خلفا فرق مىگذارند و نوعاً درباره ايشان كرم الله وجهه يا عليه السلام (نظير فصول المهمّة) مى گويند.
No comments:
Post a Comment