Wednesday, April 25, 2012

ترازوی خداوندگار


صلوات‌الرسول(توبه99)
ان الله ملائکته یصلون علی النبی یا ایهاالذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما (احزاب: 56)
از دوران نوجواني همواره به اين فكر بودم كه:
چرا صلوات بر رسول گرامي اسلام آنقدر ثواب دارد كه در روايات آمده؟
چرا خداوند به يك نفر تااين‌اندازه ارج مي‌نهد و مقام او را بالامي‌برد ولي به هنگام نام‌بردن از ديگر پيامبران تنها سلام‌الله عليه مي‌گوييم، بازهم آميخته با سلام و صلوات بر رسول ما؟
با اين كار چه‌سودي عايد ديگران مي‌‌شود؟
خداوند چه منظوري از اين‌همه بزرگ‌كردن يك شخص دارد؟ چنين روشي در شأن خداوند نيست.
اين مورد هم مانند ديگر مسائلي از اين دست است كه در هيچ كتاب درسي،‌ چه حوزوي و چه غير آن نمي‌توانيد پاسخي درست و يا نزديك‌ به ‌درست براي آن بيابيد. ولي روزي خداوند موضوع را برايم روشن‌كرد؛ و اگر خواست خداوند نبود، هرگز اين تعبير و تدبير دست‌يافتني نبود. از اين كشف مدت زماني است كه مي‌گذرد؛ ولي ‌تاكنون آن را در جايي ننوشته‌ام.

تعبيري كه به آن دست‌يافته‌ام و پاسخ پرسش‌هاي بالا را دربردارد، چنين است:
پيامبر گرامي اسلام يك انسان منحصر به فرد است.
الگو و اسوه براي تمام انس‌وجن است.
رحمه‌للعالمين است. 
معيار و ميزان سنجشي در دست خداوند در روز جزا براي اعمال ماست تا همه با يك خط‌كش واحد اندازه‌گيري شوند و بدين ترتيب به كسي تعدي و ستم نشود.

در همين دنيا نيز با توجه به كردار ما و معيار بودن پيامبر اكرم هريك از ما با كردار  خويش فاصله‌اي را نسبت به پيامبر اكرم نگه‌داشته‌ايم؛ كه اين فاصله مرتباً با كردار نيك و بد ما در حال دگرگوني است.

هنگامي كه بر رسول گرامي اسلام صلوات و درود مي‌فرستيم، و مقام‌ومنزلت رسول گرامي به خواست الهي فزوني‌مي‌گيرد، و او به خداوند نزديك‌تر مي‌شود، چون فاصلة منزلتي ايشان با هريك از ما با كردارمان همواره حفظ‌شده و مي‌شود،‌ پس با ترفيع رسول، منزلت همگي انسان‌ها‌ بالامي‌رود و ما نيز به نسبت خود، منزلت مي‌يابيم و قرب مي‌جوييم؛ و در اصل با صلوات بر رسول، تنها مقام رسول گرامي(ص) بالا نمي‌رود، بلكه مقام انسانيت بالا مي‌رود. 
                                                                                                                احمد شماع‌زاده - ۱۳۸۵

No comments:

Post a Comment