Monday, June 22, 2015

نقدی بر: انرژی تاریک، حیرت به زبان ساده



نقدی بر:
انرژی تاریک، حیرت به زبان ساده *

مشکل بیشتر کیهانشناسان در ناتوانی تحلیل درست از وجود و کیفیت کیهان، ماهیت و جایگاه اجزاء آن، و کنش واکنشهای کیهانی آن است که هنوز شکل کیهان را درنیافته اند. به همین دلیل، آنان، به راه کج رفته خود، ادامه میدهند.

جایگاه انرژی تاریک
با توجه به شکل حلزونی کیهان، جایگاه انرژی تاریک در مرکز حلزون کیهانی و در اصل هسته آن است. هر حلزون ار مرکز رشد میکند و گسترش مییابد. مرکز هر حلزون سنگینترین بخش آن است و هر چه لایه های حلزون با نیروی گریز از مرکز، از مرکز حلزون دور شوند، فراختر و کم وزن تر میشوند.(به شکل کیهان در قرآن یا شکل حلزونی کیهان رجوع شود.)

آقای احمدرضا دالوند به پیروی از کیهانشناسان که به دلیل ندانستن شکل کیهان جایگاه انرژی تاریک در کیهان را نمیدانند، و از منشأ گرانش آگاهی ندارند، تحلیل نادرستی ارائه میدهند و احتمالاً به نقل از آنان مینویسند:
به نظر میرسد این نیروی عجیب(انرژی تاریک) اجزای جهان(منظور کیهان است) را با سرعت فزاینده ای از یکدیگر دور میکند، در حالی که نیروی گرانش با این نیرو مقابله کرده و از سرعت گسترش میکاهد.
این نظر در حالی بیان میشود که انرژی تاریک که بیشترین چگالی را در کیهان داراست، خود مرکز و منبع گرانش است و هیچگاه نمیتواند با گرانش خود مبارزه  کند. انرژی تاریک فی نفسه(به خودی خود) نه تنها موجب سرعت گسرتش کیهان نشده، بلکه با گرانش خود مانع گسترش بی رویه آن شده، و آن را کنترل میکند. ولی از آنجا که همزمان، منبع تغذیه کیهان نیز هست؛ موجب دوام، پایداری و گسترش کیهان نیز میشود.

از آنجا که کیهان با چرخش و دوران ایجاد شده؛ هم شکلی حلزونی یافته(مانند بسیاری از کهکشانها، از جمله راه شیری که در زیر شکل آن را میبینید) و هم کل حلزون کیهانی با نیروی گریز از مرکز ایجاد شده و رو به گسترش نهاده است. 

نمای کهکشان حلزونی شکل راه شیری از بالا

این روند تا پنج میلیارد سال ادامه داشته است. پس از این دوره، دوره دربندشدن انرژی تاریک نیز دو میلیارد سال به درازا کشیده تا به صورت کنونی درامده است.
بنابراین، پس از سروسامان گرفتن حلزون کیهانی و آبادشدنش با کهکشانهای لازم در هفت لایه توسط انرژی تاریک، خود انرژی تاریک دربند میشود تا وظیفه اش را به گونه ای دیگر که شاهد آن هستیم ادامه دهد.(به سازمان کیهان در قرآن و پیدایش کیهان یا مهبانگ در قرآن بازگشت شود.) 

بدین ترتیب انرژی تاریک همه کاره کیهان است: هم مادر کیهان است، هم تغذیه کننده آن است، و در نتیجه وظیفه اش آن است که از زاییده خود با ایجاد بالانس و هماهنگی نگهداری و مراقبت کند.
برای فهم درست نقش انرژی تاریک در بالانس کیهان، به این مثال توجه کنید:
راننده اتومبیلی که در شیبی بسیار تند و رو به بالا گیر افتاده است، اگر راننده ماهری نباشد موفق به ادامه راه نمیشود. کسی موفق میشود از این شیب بگذرد که بتواند بسیار دقیق و ماهرانه، میان پدالهای گاز و کلاج  یک هماهنگی ایجاد کند تا اتومبیل هم به عقب نرود؛ و هم رو به جلو حرکت کند.
بدین ترتیب وظیفه انرژی تاریک آن است که با نیروی گرانش خود هم مانع گسترش کیهان(که نتیجه نیروی گریز از مرکز است) نشود، که اگر بشود همه چیز متوقف میشود و هم مانع گسترش بی رویه آن بشود که اگر نشود همه چیز کیهان در هم پیچیده و بر هم ریخته میشود.

یک مثال کیهانی:
خورشید منبع تغذیه منظومه شمسی است و هر روزه 360 هزار تن از وزن خود را از دست میدهد تا منظومه را گرم نگاه دارد و همانند مادری است که به زندگی کودکانش  تداوم میبخشد؛ ولی با اینحال خم به ابروی مبارکش نمیآید(زیرا بسیار بزرگ و بزرگوار است!! هرچند در مقام مقایسه از ستارگان دسته میانه است). و با گرانش خود سنگ گران خانوده است و همه فرزندان را دور و بر خود نگاه داشته است.
همین مثال را برای انرژی تاریک در نظر بگیرید. انرژی تاریک مادر کیهان، و منبع تغذیه آن، و تأمین کننده مواد خام لازم برای ساخت وسازهای کیهانی در کارگاه ستاره سازی ماده تاریک است؛ ولی آنچنان بزرگ و بزرگوار است که تغییراتش محسوس نیست و تا زمان پایان کارش به همین صورت به کار خود ادامه خواهد داد. در آن هنگام نیز تنها کمی دگرگونی در کارایی و کارکردش به وجود خواهد آمد و چهار نیروی دیگر افزون بر  نیروهای چهارگانه کنونی حاکم بر کیهان(که منشأ همه آنها نیز انرژی تاریک است) آن را نگاه خواهند داشت و پاسداری خواهند کرد.(به سازمان کیهان در قرآن و پایان کیهان یا مهنورد در قرآن رجوع شود.)

ماده تاریک
آقای دالوند در بخش دیگری از نوشته خود، به ناگاه وارد مبحث ماده تاریک میشوند که برای مبتدیان کیهانشناسی و کسی که تفاوت میان انرژی تاریک و ماده تاریک را به خوبی نداند گیج کننده است. درست آن بود که پیش از اشاره به ماده تاریک آن را معرفی میکردند و میزان آن را نیز یاداور میشدند. طبق نمای زیر، دویست میلیاد کهکشان موجود در کیهان، تنها چهار در صد کل کیهان را شکل میدهند(جل الخالق!!):



ماهیت ماده تاریک که برای کیهانشناسان هنوز ناشناخته است، به احتمال بسیار زیاد پادماده است که تاکنون بسیار کم به نظر آمده و در ماده تاریک(نمای بالا) که در سراسر کیهان وجود دارد نهفته است.(به پادماده در قرآن بازگشت شود.)

تئوری  همه چیز
در پایان باید گفت اگر آقای دالوند میخواهد به آرزوی خود برسد(چنانچه در نوشته اش آمده) باید به شکل حلزونی کیهان که همان نظریه جامع، یا تئوری فراگیری است که همه به دنبال آنند معتقد شود تا به کشف برخی از رازهای کیهان دست یابد.
سی و یکم خرداد 94- احمد شماع زاده

*روزنامه شهروند- شماره 592- شنبه، سی ام خرداد 94- ص 16

No comments:

Post a Comment