Monday, June 29, 2015

جشن یحیی



جشن یحیی
۳ تیر ۱۳۹۴ / 24 ژوئن 2015
ویرایشگر:‌ احمد شماع زاده

مردم اسپانیا شب گذشته در شهرهای مختلف این کشور بیدار ماندند  تا آیین سالانه آتش و آتش‌بازی را جشن بگیرند: آیینی که به «شب سن خوان» معروف است.
این جشن هر ساله در شب ۲۴ ژوئن در شهرهای مختلف اسپانیا برگزار می شود. مراسمی که  از غروب آفتاب روز بیست و سوم ژوئن شروع می‌شود و تا صبح روز بعد ادامه می‌یابد.
مراسم «سن خوان» یا «یحیای مقدس» ریشه در اعتقادات مذهبی مردم دارد و به افتخار یحیای تعمیددهنده برگزار می‌شود. مراسمی قدیمی که این روزها بیشتر رنگ و روی  یک جشن سنتی همراه با شادی و پایکوبی به خود گرفته تا مراسمی مذهبی و مسیحی.
آتش، آب و گیاه سه عنصر اصلی این مراسم  هستند. مردم در این شب هم‌چون مراسم چهارشنبه سوری آتش به پا می‌کنند و از روی آن می‌پرند و اعتقاد دارند  هر کس سه بار از روی آتش بپرد پاک و خالص شده و مشکلات از او دور می‌شود.
در این مراسم  برخی زنان و  جوانان شبیه  جادوگرها لباس می‌پوشند و از روی آتش می‌پرند. برخی از آنها هم کتاب‌ها و دفترچه‌های یادداشتی را که نیاز ندارند در آتش پرتاب می‌کنند. آتش نیز با چوب و وسایل و مبلمان‌هایی که مردم نیاز ندارند و از خانه‌هایشان می آورند برافروخته می‌شود.
در جشن سن خوان که هم‌زمان با آغاز تابستان و شروع فصل گرما در اسپانیاست مأموران آتش نشانی هم بیکار نیستند و با ماشین‌های خود در میان جمعیت رفت و آمد می‌کنند و به روی مردم آب می‌پاشند. در شهرهای ساحلی البته تن به دریا زدن جایگزین ماشین‌های آتش نشانی می‌شود(برعکس است آقای گزارشگر!!‌ مردم در این شب به رودخانه یا دریا میروند و غسل میکنند، که یکی از ویژگیهای این مراسم است و اگر ماشینها آب میپاشند برای این است که در آن محل دستکم رودخانه ای نیست.).
هنگامی که جشن به پایان می‌رسد و شعله‌ّهای آتش با دمیدن صبح خاموش می‌شوند، بنا به سنت دیرینه، مردم با یک نوع نان سنتی اسپانیایی صبحانه می‌خورند. مردمی که پس از شب‌نشینی و آتش‌بازی باید خیلی هم گرسنه باشند.(باز هم که اشتباه کردی آقای گزارشگر!! در بالا نوشتی که این جشن سه عنصر دارد:‌ آتش- آب- گیاه. آتشش که رنگ قویتری داشت. آبش همان است که در بالا اشاره کردم که در رودخانه غسل میکنند و گیاهش هم همان است که تبدیل به آن نان ویژه میشود و میخورند.)
گفته می‌شود یحیی یا یوحنا تعمید دهنده (خوان، جان، ژان، یوهانس) که در نزد برخی پیامبر نیز شمرده می‌شود(اشتباه سوم گزارشگر: شما از کجا دراورده ای که "نزد برخی پیامبر است"!! هر سه دین توحیدی و پیروانشان معتقدند که حضرت یحیی(عربی) یا یوحنا(عبری) پیامبر بوده و از نظر قرآن کریم پیامبر عظیم الشآنی هم بوده است.- به پژوهش صابئین یا صابئون رجوع شود.) خویشاوند عیسی مسیح و بشارت دهنده ظهور او بوده و نوزادان را در سواحل رود اردن تعمید می‌داده است و پیامبر مسیحیان را نیز او غسل تعمید داده است.


No comments:

Post a Comment