Wednesday, December 30, 2015

گاهشمار تأسیس بی‌بی‌سی(جهت افزایش اطلاعات عمومی)

گاهشمار تأسیس بی‌بی‌سی

۱۱ مه ۱۹۲۲
شبکه رادیویی 2LO، دومین شبکه رادیویی انگلستان کار خود را آغاز کرد. این شبکه از دستگاه فرستنده ای استفاده می کرد که "شرکت تلگراف بی سیم" مارکونی، مخترع رادیو، آن را ساخته بود. مسئولیت نظارت بر پدیده تازه رادیو در آن زمان به اداره پست محول شده بود و فرستنده ها اجازه پخش برنامه هایی طولانی تر از هفت دقیقه را نداشتند. پخش موسیقی از رادیو ممنوع بود و بولتن های خبری یک بار با سرعت معمولی خوانده می شد و یک بار با سرعت پائین تا اگر کسی خواست متن اخبار را یادداشت کند، بتواند!
۱۴ نوامبر ۱۹۲۲
نام شبکه رادیویی 2LO به شرکت سخن پراکنی بریتانیا تغییر کرد. رادیو در آن زمان چندان طرفداری نداشت و رسانه ای خشک و بی روح تلقی می شد. اما شرکت سخن پراکنی بریتانیا با بردن میکروفون خود به سالن موسیقی هتل ساووی که در نزدیکی دفتر رادیو واقع بود، موسیقی را به خانه‌های مردم برد و آینده رادیو را دگرگون کرد.
۱ ژانویه ۱۹۲۷
شرکت سخن پراکنی بریتانیا نام خود را به بنگاه سخن پراکنی بریتانیا تغییر داد و به این ترتیب BBC با اجازه نامه سلطنتی و به عنوان یک موسسه غیر انتفاعی فعالیت خود را آغاز کرد. اما این فعالیت به پخش برنامه در درون جزیره بریتانیا محدود بود.
۲۵ دسامبر ۱۹۳۲
در روز کریسمس سال ۱۹۳۲ صدای بی‌بی‌سی برای نخستین بار در خارج از جزیره بریتانیا شنیده شد. جورج پنجم، پادشاه وقت بریتانیا، عید میلاد مسیح را از طریق رادیو به همه "شهروندان امپراتوری" در سراسر جهان تبریک گفت. به این ترتیب "سرویس امپراتوری" که بعدها به سرویس جهانی بی‌بی‌سی تغییر نام یافت کار خود را آغاز کرد، هر چند برنامه‌های این سرویس در ابتدا تنها به زبان انگلیسی بود.
۳ سپتامبر ۱۹۳۹
دو روز پس از حمله آلمان نازی به لهستان، نویل چمبرلن، نخست وزیر وقت بریتانیا اعلامیه ای را در برابر میکروفون بی‌بی‌سی قرائت کرد که از ورود بریتانیا به جنگ با آلمان حکایت داشت. او گفت که سفیر بریتانیا صبح همان روز یادداشت دولتش را به دولت آلمان تحویل داده است که در آن تا ساعت ۱۱ صبح به آلمان فرصت داده شده تا اعلام کند از لهستان عقب نشینی خواهد کرد. آقای چمبرلن خطاب به بریتانیایی ها گفت: "باید به اطلاع شما برسانم که چنین قولی داده نشده و در نتیجه این مملکت اکنون با آلمان در حال جنگ است".
۳ ژانویه ۱۹۳۸
بخش عربی، نخستین بخش غیر انگلیسی زبان بی‌بی‌سی کار خود را آغاز کرد.
۲۹ دسامبر ۱۹۴۰
(مطابق ۸ دی ۱۳۱۹) حسن موقر بالیوزی، نخستین "خبر فرست" بخش فارسی با این جملات پخش برنامه های بی‌بی‌سی به زبان فارسی را آغاز کرد: "در این هنگام که خبر فرستی به وسیله رادیو به زبان فارسی از بریتانیای کبیر آغاز می شود، بنگاه رادیوی انگلستان به تمام گوش دهندگان ایرانی و فارسی زبان در هر جای جهان که باشند دوستانه درود می گوید." بی‌بی‌سی فارسی در ابتدا برای پاسخ‌گویی به تبلیغات رادیو برلین تأسیس شد که پخش برنامه به زبان فارسی را پیش تر شروع کرده بود. بی‌بی‌سی به تدریج به انتقاد از رضاشاه پهلوی، پادشاه وقت ایران پرداخت که به آلمان دوستی مشهور بود.
بشنوید: اولین جملات فارسی رادیو بی‌بی‌سی به زبان فارسی.
۲۵ اوت ۱۹۴۱
(مطابق سوم شهریور ۱۳۲۰) نیروهای متفقین، از جمله بریتانیا، وارد خاک ایران شدند. بیست و دو روز بعد رضاشاه پهلوی از سلطنت کناره گیری کرد و تبعید شد. ولیعهد او، محمدرضا پهلوی به جای او به سلطنت رسید. در این مدت بی‌بی‌سی به یکی از منابع اصلی کسب خبر در ایران تبدیل شده بود.
بشنوید: نمونه‌ای از گزارش‌های بخش فارسی بی‌بی‌سی از جنگ جهانی دوم
بشنوید: خاطره نصرالله فاطمی از بی‌بی‌سی فارسی در دوره اشغال ایران:
بشنوید: خاطره عباس دهقان از نخستین سال‌های بی‌بی‌سی فارسی:
۸ مه ۱۹۴۵
(مطابق ۱۸ اردیبهشت ۱۳۲۴) ابوالقاسم طاهری، گزارشگر بخش فارسی بی‌بی‌سی با میکروفون رادیو در خیابان های لندن حاضر شد تا صدای شادمانی مردم این شهر را در جشن پیروزی متفقین در اروپا ضبط و برای شنوندگان فارسی زبان پخش کند. فعالیت بخش فارسی بی‌بی‌سی با پایان جنگ به سوی تولید برنامه های فرهنگی، آموزشی و سرگرم کننده تمایل پیدا کرد و از میزان برنامه های سیاسی در آن کاسته شد.
ژانویه ۱۹۴۶
حسن تقی زاده، سفیر وقت ایران در لندن به عنوان رئیس هیأت ایرانی در سازمان تازه تأسیس ملل متحد، در نطقی در شورای امنیت این سازمان از دولت شوروی به دلیل عدم تخلیه استان آذربایجان ایران شکایت کرد. رادیو فارسی بی‌بی‌سی صدای این نطق را پخش کرد و ایرانیان توانستند از فاصله هزاران کیلومتری این نطق را که به زبان انگلیسی ایراد شده بود، بشنوند.
بشنوید: خاطره ابوالقاسم طاهری از نخستین پخش مستقیم از سازمان ملل:
بشنوید: بخشی از نطق حسن تقی زاده در نخستین مجمع عمومی سازمان ملل:
۱۴ ژوئیه ۱۹۴۶
(مطابق با ۲۳ تیر ۱۳۲۵) اعتصاب کارگران شرکت نفت ایران و انگلیس در اعتراض به میزان حقوق و شرایط کار آغاز شد. وضع به تدریج بحرانی شد و کار به جایی رسید که کشتی های نظامی بریتانیایی در سواحل جنوب غربی ایران مستقر شدند. دولت بریتانیا به بی‌بی‌سی اطلاع داد که ممکن است از بخش فارسی بخواهد که مانند زمان جنگ دوم، به فعالیت تبلیغاتی بپردازد. بی‌بی‌سی پس از مدتی کشمکش با دولت، سرانجام موفق شد به دولت بقبولاند که مواضع خود را در قالب بیانیه رسمی و به نام دولت از بی‌بی‌سی فارسی پخش کند.
تابستان ۱۹۴۸
نخستین دوره مسابقات المپیک پس از پایان جنگ جهانی دوم در لندن برگزار شد. ایران برای نخستین بار در این مسابقات حاضر شده بود. رادیوی فارسی بی‌بی‌سی هر روز خبرها و گزارش های مربوط به این مسابقات و به ویژه نتیجه تلاش های ورزشکاران ایرانی را پخش می کرد. جعفر سلماسی در رشته وزنه برداری توانست مدال برنز بگیرد و نخستین ایرانی ای باشد که مدال المپیک را دریافت می کند. بی‌بی‌سی فارسی با نادر جهانبانی، سرپرست ورزشکاران اعزامی به المپیک هم گفت و گو کرد.
بشنوید: گفت‌وگو با امان‌الله جهانبانی، سرپرست تیم اعزامی ایران به المپیک لندن:
سال ۱۹۴۹
ال.ا. وولارد، رئیس وقت بخش فارسی بی‌بی‌سی در سفر به ایران با بهرام شاهرخ، رئیس وقت رادیو تهران (گوینده مشهور رادیو برلین در دوران جنگ جهانی دوم) قرار گذاشت که بعضی از برنامه های رادیوی فارسی بی‌بی‌سی از طریق فرستنده رادیو تهران پخش شود. رادیو تهران همین همکاری را با صدای آمریکا هم آغاز کرد، اما در نوامبر سال بعد این همکاری در اثر شکایت سفارت روسیه قطع شد.
تابستان ۱۹۵۳
روابط ایران و بریتانیا پس از ملی اعلام شدن نفت ایران تیره شد و این تیرگی بر فعالیت بخش فارسی بی‌بی‌سی تأثیر گذاشت. کارکنان ایرانی و ایرانی الاصل بی‌بی‌سی در جریان کارزار تبلیغاتی دو کشور علیه یکدیگر، برای مدتی اعتصاب کردند و روسای انگلیسی بی‌بی‌سی برای ادامه پخش برنامه به زبان فارسی ناچار شدند از انگلیسی های فارسی دانی استفاده کنند که بعضی از آنها لهجه های غلیظ انگلیسی داشتند.
بشنوید: خاطره منوچهر انور از اعتصاب کارکنان بی‌بی‌سی فارسی در دوران ملی شدن نفت:
۵ تا ۸ مه ۱۹۵۹
محمدرضاشاه پهلوی، پادشاه وقت ایران به بریتانیا سفر کرد و مورد استقبال رسمی ملکه بریتانیا قرار گرفت. بی‌بی‌سی فارسی نطق ملکه و نطق شاه را که به مناسبت این سفر و در کاخ سلطنتی انجام می شد پخش کرد.
۲۶ اکتبر ۱۹۶۷
(مطابق با ۴ آبان ۱۳۴۶) محمدرضاشاه پهلوی، پادشاه وقت ایران در چهل و هشتمین سالگرد تولد خود مراسم رسمی تاجگذاری برگزار کرد. بی‌بی‌سی فارسی برای پوشش این مراسم برای نخستین بار اجازه یافت گزارشگری ویژه به ایران اعزام کند.
بشنوید: بخشی از گزارش فضل الله نیک آئین از جشن‌های تاجگذاری:
۱۲ اکتبر ۱۹۷۱
(مطابق ۲۰ مهر ۱۳۵۰) محمدرضاشاه پهلوی با سخنرانی در آرامگاه کورش هخامنشی جشن های ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی ایران را آغاز کرد. بی‌بی‌سی فارسی خبرنگاری را برای پوشش خبری این جشن ها به ایران فرستاد. شاه ایران در جریان برگزاری این جشن ها متهم به ریخت و پاش بی حساب، تجمل پرستی و خودبزرگ‌بینی شد. گروهی از صاحبنظران عقیده دارند که نحوه برگزاری این جشن ها نشانه ای روشن از انحطاط حکومت او بود.
بشنوید: خاطره لطف‌الله خنجی از نارضایتی شاه از بی‌بی‌سی:
۱۲ اکتبر ۱۹۷۸
(مطابق با ۲۰ مهر ۱۳۵۷) فریدون جاهد از بخش فارسی بی‌بی‌سی و دیوید پرمن از بخش انگلیسی در پاریس با آیت الله روح الله خمینی، رهبر انقلاب ایران گفت‌وگو کردند. انقلاب که از کمتر از یک سال پیش در ایران آغاز شده بود به سرعت اوج می‌گرفت و آیت‌الله خمینی به یکی از خبرسازترین چهره‌های خبری جهان تبدیل شده بود. بی‌بی‌سی فارسی در دوران انقلاب با تهیه گزارش و گفت‌وگو در کنار ترجمه و پخش گزارش‌های خبرنگاران بی‌بی‌سی انگلیسی از تهران، بار دیگر به یکی از منابع اصلی مردم ایران برای کسب خبر تبدیل شد. این پوشش خبری خشم محمدرضا شاه پهلوی و اعتراض دولت ایران را برانگیخت.
بشنوید: بخشی از سخنان آیت‌الله خمینی در مصاحبه با بی‌بی‌سی:
۱۶ ژانویه ۱۹۷۹
(مطابق با ۲۶ دی ۱۳۵۷) با خروج شاه از ایران، امید بسیاری از طرفداران حکومت او کمرنگ شد و سقوط حکومت شتاب گرفت. کوشش های شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر حکومت پادشاهی ایران، برای برقراری نظم و ثبات بی نتیجه ماند و با بازگشت آیت الله خمینی به ایران، شمارش معکوس سقوط دولت بختیار آغاز شد.
بشنوید: گزارش رادیویی فریدون جاهد از تهران از خروج شاه:
بشنوید: بخشی از مصاحبه با شاپور بختیار، نخست وزیر وقت ایران:
۱۱ فوریه ۱۹۷۹
(مطابق با ۲۲ بهمن ۱۳۵۷) با اعلام بی طرفی ارتش و افتادن رادیو دولتی ایران به دست نیروهای انقلابی، دولت بختیار سقوط کرد و انقلاب ایران به پیروزی رسید. بازداشت، محاکمه و اعدام امیران ارتش و مسئولان عالی رتبه امنیتی حکومت پهلوی از همان شب آغاز شد.
بشنوید: گزارش دیوید بارچارد از تهران در مورد اعدام‌های بعد از انقلاب:
۴ نوامبر ۱۹۷۹
(مطابق با ۱۳ آبان ۱۳۵۸) گروهی از دانشجویان انقلابی موسوم به "دانشجویان پیرو خط امام" سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند و تعداد زیادی از دیپلمات ها و کارکنان سفارت را به گروگان گرفتند. آنها خواستار استرداد محمدرضا شاه پهلوی در ازای گروگان ها بودند. کوتاه زمانی پس از آن، دولت موقت به ریاست مهدی بازرگان استعفا کرد. اشغال سفارت آمریکا باعث قطع رسمی روابط میان دو کشور شد. گروگان های آمریکایی ۴۴۴ روز بعد و هنگامی آزاد شدند که آخرین شاه ایران درگذشته بود و جیمی کارتر، رئیس جمهوری دموکرات آمریکا جای خود را به رونالد ریگان از حزب جمهوری خواه داده بود.
بشنوید: گزارش‌های رادیویی در مورد اشغال سفارت آمریکا و استعفای دولت موقت:
۲۷ دسامبر ۱۹۷۹
(مطابق ۶ دی ۱۳۵۸) نیروهای نظامی اتحاد جماهیر شوروی در حمایت از دولت کمونیستی افغانستان به خاک این کشور وارد شدند. حضور نظامی شوروی در افغانستان به اعلام جهاد مجاهدین مسلمان و حمایت مستقیم آمریکا از آنها انجامید.
۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰
(مطابق با ۳۱ شهریور ۱۳۵۹) با حملات گسترده نیروی هوایی عراق به مراکز نظامی و فرودگاه های ایران، جنگ میان دو کشور آغاز شد.
بشنوید: بخشی از گزارش بی‌بی‌سی از آغاز اختلافات ایران و عراق:
بشنوید: بخشی از اعلامیه آغاز جنگ ایران و عراق از رادیو تهران:
۲۱ ژوئن ۱۹۸۱
(مطابق با ۳۱ خرداد ۱۳۶۰) مجلس شورای اسلامی در ایران پس از یک دوره طولانی کشمکش سیاسی در کشور، به عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی صدر رأی داد. یک روز پیش از آن بزرگترین درگیری میان نیروهای موسوم به حزب اللهی و هواداران سازمان مجاهدین خلق در تهران رخ داده بود.
بشنوید: بخشی از نخستین مصاحبه بنی‌صدر به زبان فارسی پس از عزل از ریاست جمهوری
۲۴ مه ۱۹۸۲
(مطابق با ۳ خرداد ۱۳۶۱) نیروهای نظامی ایران موفق شدند شهر خرمشهر را که در اشغال ارتش عراق بود، پس بگیرند و ارتش عراق را به عقب برانند. این پیروزی نقطه عطفی در جریان جنگ دو کشور محسوب می‌شد و تأثیر زیادی بر افزایش روحیه نیروهای ایرانی داشت.
۱۰ ژوئن ۱۹۸۲
(مطابق ۲۰ خرداد ۱۳۶۰) شورای فرماندهی انقلابی عراق پیشنهاد ترک مخاصمه و بازگشت به مرزهای بین المللی را ارائه داد که ایران نپذیرفت. کمال خرازی، رئیس وقت ستاد تبلیغات جنگ ایران در گفت‌وگویی نادر با بی‌بی‌سی فارسی، گفت که ادامه جنگ خواست مردم ایران است و از نظر ایران، "متجاوز" باید تنبیه شود.
بشنوید: بخشی از سخنان کمال خرازی در مورد دلایل ایران برای عدم پذیرش آتش‌بس
۲۰ ژوئیه ۱۹۸۷
(مطابق با ۲۹ تیر ۱۳۶۶) شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ۵۹۸ را صادر کرد، اما ایران این قطعنامه را نپذیرفت. سعید رجایی خراسانی، نماینده وقت ایران در سازمان ملل، در گفت و گو با بی بی سی فارسی دلایل ایران را برای رد این قطعنامه توضیح داد. این تصمیم فشار بین المللی علیه ایران را افزایش داد.
بشنوید: بخشی از مصاحبه سعید رجایی خراسانی در مورد عدم پذیرش قطعنامه ۵۹۸
۱۵ مه ۱۹۸۸
(۲۵ خرداد ۱۳۶۷) خروج نیروهای شوروی از افغانستان آغاز شد.
۷ ژوئن ۱۹۸۸
(۱۷ خرداد ۱۳۶۷) دکتر نجیب الله سیاست آشتی ملی خود را در سازمان ملل اعلام کرد. او پس از سخنرانی در این سازمان، در جمع خبرنگاران حاضر شد. پس از بازگشت او به افغانستان، معصومه طرفه، خبرنگار بخش فارسی بی‌بی‌سی هم با او در مورد این سیاست مصاحبه کرد.
بشنوید: بخش‌هایی از دو گفت‌وگو با دکتر نجیب‌الله پس از حضور در سازمان ملل
۱۸ ژوئیه ۱۹۸۸
(مطابق با ۲۷ تیر ۱۳۶۷) ایران پس از حدود یک سال مقاومت، قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل را پذیرفت. با این حال عملیات نظامی عراق تا حدود یک ماه بعد ادامه یافت و آتش بس عملا از روز ۲۹ مرداد برقرار شد. وضعیت مرزهای دو کشور تا سال‌ها در ابهام باقی ماند.
بشنوید: بخشی از سخنان ولایتی در سازمان ملل در مورد پذیرش قطعنامه
۱۴ فوریه ۱۹۸۹
(مطابق با ۲۵ بهمن ۱۳۶۷) آیت الله خمینی فتوای قتل سلمان رشدی را به دلیل نوشتن کتاب "آیات شیطانی" صادر کرد. صدور این فتوا به بروز بحرانی کم سابقه میان ایران و غرب انجامید. بسیاری از کشورهای اروپایی سفیران خود را از ایران فرا خواندند. آقای رشدی تا سال‌ها مخفیانه و تحت نظر پلیس زندگی می‌کرد و در انظار عمومی ظاهر نمی شد.
۲۵ مارس ۱۹۸۹
(مطابق با ۵ فروردین ۱۳۶۸) گزارشی در مورد نامه ای که آیت الله حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبر ایران حدود هفت ماه پیش‌تر به آیت‌الله خمینی نوشته بود، در رادیو فارسی بی‌بی‌سی پخش شد. آیت الله منتظری در این نامه به اعدام آن دسته از زندانیان سیاسی اعتراض کرده بود که از قبل در زندان‌ها بودند ولی پس از حمله نیروهای سازمان مجاهدین خلق مستقر در عراق، دستور اعدام آنها صادر شده بود. آیت الله خمینی یک روز پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی، فرمان عزل آیت‌الله منتظری را صادر کرد. بی‌بی‌سی از مدتی قبل نسخه‌ای از این نامه را به دست آورده بود، اما نتوانسته بود از اصالت آن مطمئن شود. پخش گزارش بی‌بی‌سی در مورد این نامه پس از آن بود که متن نامه و تصویر آن در روزنامه "انقلاب اسلامی" متعلق به ابوالحسن بنی صدر در فرانسه منتشر شد.
۳ ژوئن ۱۹۸۹
(مطابق با ۱۳ خرداد ۱۳۶۸) آیت الله روح الله خمینی، رهبر انقلاب ایران و بنیانگذار جمهوری اسلامی در این کشور، در پی چند روز بیماری سخت درگذشت. مجلس خبرگان رهبری روز بعد تشکیل جلسه داد و حجت الاسلام علی خامنه‌ای، رئیس جمهوری وقت ایران را به عنوان رهبر جدید انتخاب کرد.
بشنوید: بخشی از گزارش بی‌بی‌سی از درگذشت آیت الله خمینی
۲۱ آوریل ۱۹۹۰
(مطابق با ۱ اردیبهشت ۱۳۶۹) صدام حسین رئیس جمهوری وقت عراق در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، همتای ایرانی خود، خواهان ملاقات سران دو کشور و خاتمه دادن به خصومت ها شد. بعدا معلوم شد که یکی از هدف های او، زمینه سازی برای خروج ناظران سازمان ملل از عراق بوده است.
بشنوید: پخش نامه صدام حسین به هاشمی رفسنجانی از رادیو بغداد
۲ اوت ۱۹۹۰
(مطابق با ۱۱ مرداد ۱۳۶۹) عراق که مدعی بود کویت با حفاری غیر مجاز مشغول استخراج از منابع نفتی عراق است، به کویت حمله کرد. صدام حسین، رئیس جمهوری عراق چند روز پس از اشغال کویت این کشور را "استان نوزدهم عراق" نامید. این حمله واکنش های شدید بین المللی را برانگیخت و به حمله آمریکا و متحدانش به عراق انجامید.
نوامبر ۱۹۹۰
باقر معین به عنوان نخستین رئیس ایرانی بخش فارسی بی‌بی‌سی منصوب شد.
بشنوید: باقر معین از تغییرات در بخش فارسی بی‌بی‌سی در اوایل دهه نود می‌گوید
۱۷ ژانویه ۱۹۹۱
(۲۷ دی ۱۳۶۹) عملیات نظامی موسوم به "طوفان صحرا" یا حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق آغاز شد. بخش فارسی بی‌بی‌سی در طول عملیات طوفان صحرا، هر روز ۱۵ دقیقه برنامه نیمروزی پخش می‌کرد.
بشنوید: بخشی از گزارش بی‌بی‌سی از آغاز جنگ خلیج فارس
۶ اوت ۱۹۹۱
(۱۵ مرداد ۱۳۷۰) جسد شاپور بختیار و دستیارش در خانه اش در حومه پاریس در حالی پیدا شد که با ضربات چاقو به قتل رسیده بودند. بی‌بی‌سی فارسی از طریق گفت و گو با عبدالکریم لاهیجی جریان دادگاه را دنبال می کرد.
بشنوید: گزارش رادیویی در مورد قتل بختیار و دستیارش
بشنوید: بخشی از مصاحبه با عبدالکریم لاهیجی در مورد محاکمه مظنونان به قتل بختیار
۹ سپتامبر ۱۹۹۱
(مطابق با ۱۸ مرداد ۱۳۷۰) در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشور تاجیکستان استقلال خود را به دست آورد. اما هنوز چند ماه از استقلال این کشور نگذشته بود که جنگ داخلی میان مخالفان دولت و نیروهای دولتی آغاز شد.
بشنوید: گزارش رادیویی از نخستین تظاهرات ضد دولتی تاجیکستان پس از استقلال
بشنوید: گزارش رادیویی محی‌الدین عالمپور از جنگ‌های داخلی تاجیکستان.
۲۸ آوریل ۱۹۹۲
(مطابق با ۸ اردیبهشت ۱۳۷۱) نیروهای مجاهدین افغان وارد کابل شدند و دولت دکتر نجیب الله سقوط کرد. باقر معین که در آن زمان در کابل حضور داشت، در آخرین کنفرانس مطبوعاتی نجیب الله شرکت داشت و از این کنفرانس برای رادیو فارسی بی‌بی‌سی گزارش داد.
بشنوید: گزارش باقر معین از آخرین کنفرانس مطبوعاتی دکتر نجیب‌الله
تابستان ۱۹۹۳
(تابستان ۱۳۷۲) محمد معصوم، خبرنگار بی‌بی‌سی در افغانستان در راه سفر به مزارشریف در سانحه سقوط هواپیما کشته شد.
بشنوید: نمونه صدای محمد معصوم در گفت و گو با صبغت الله مجددی
مه ۱۹۹۴
درگیری میان اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی (رئیس جمهوری فعلی عراق) و حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی (رئیس فعلی دولت خودگردان کردستان عراق) آغاز شد. صادق صبا توانست از دولت ایران اجازه سفر به کردستان و پوشش خبری این درگیری را بگیرد. او نخستین گزارشگر بخش جهانی بی‌بی‌سی بود که اجازه کار در ایران گرفت و بعدها هم در مواردی به او اجازه کار در ایران داده شد.
بشنوید: صادق صبا از چگونگی گرفتن اجازه کار در ایران سخن می‌گوید
۲۹ ژوئیه ۱۹۹۴
(مطابق با ۷ مرداد ۱۳۷۳) میرویس جلیل، خبرنگار بخش فارسی بی‌بی‌سی در افغانستان که به چهارآسیاب، پایگاه حزب اسلامی گلبدین حکمتیار رفته بود تا با او مصاحبه کند، در بازگشت توسط افراد مسلح ناشناس ربوده شد و بعدا جسدش در نزدیکی "چهل ستون" پیدا شد.
بشنوید: گزارش رادیویی در مورد کشته شدن میرویس جلیل
بشنوید: نمونه‌ای از گزارش‌های میرویس جلیل
۱۲ دسامبر ۱۹۹۵
(مطابق با ۲۱ آذر ۱۳۷۴) محی‌الدین عالمپور، خبرنگار بخش فارسی بی‌بی‌سی در تاجیکستان، از دفتر بی‌بی‌سی در دوشنبه ربوده شد و به ضرب گلوله به قتل رسید. سال‌ها بعد تعدادی از افراد مسلح وابسته به یکی از فرماندهان وقت مخالفان دولت تاجیکستان به جرم قتل او محاکمه و محکوم شدند.
بشنوید: بخشی از برنامه از دوشنبه تا لس‌آنجلس با صدای محی‌الدین عالم‌پور
۲۷ ژوئن ۱۹۹۷
(مطابق با ۶ تیر ۱۳۷۶) پروتکل مسکو، پیمان صلح تاجیکستان توسط امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، عبدالله نوری، رهبر مخالفان و گرد مرن، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل امضاء شد.
۲۳ مه ۱۹۹۷
(مطابق با دوم خرداد ۱۳۷۶) محمد خاتمی در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با به دست آوردن بیش از ۲۰ میلیون رأی پیروز شد. پیروزی غیرمنتظره او با شعارهای اصلاح طلبانه، باعث بر سر کار آمدن دولت موسوم به "دولت اصلاحات" و سرآغاز یک دوره هشت ساله کشمکش میان اصلاح طلبان و اصولگرایان بود.
بشنوید: بخشی از نظرات مردم قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ ایران
۲۳ مه ۲۰۰۱
(مطابق با ۲ خرداد ۱۳۸۰) وبسایت فارسی بی‌بی‌سی کار خود را آغاز کرد.
بشنوید: سیما علی‌نژاد از آغاز به کار وبسایت فارسی بی‌بی‌سی می‌گوید
۷ ژوئن ۲۰۰۸
(مطابق با ۱۸ خرداد ۱۳۸۷) عبدالصمد روحانی، یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی در افغانستان، در زادگاهش ولایت هلمند ربوده شد و روز بعد پلیس جسدش را در حومه شهر لشکرگاه پیدا کرد.
۱۴ ژانویه ۲۰۰۹
(مطابق با چهارشنبه ۲۵ دی ماه) تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی از ساعت پنج عصر به وقت تهران (ساعت شش به وقت کابل) فعالیت خود را از استودیویی در ساختمان اگتون هاوس در لندن آغاز کرد.
۱۲ ژوئن ۲۰۰۹
(مطابق با ۲۲ خرداد ۱۳۸۸) انتخابات جنجال برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری ایران برگزار شد. بی‌بی‌سی فارسی در جریان اعتراضات پس از انتخابات به یکی از منابع اصلی کسب خبر برای شهروندان ایرانی تبدیل شد. حکومت ایران از پوشش خبری بی‌بی‌سی از وقایع پس از انتخابات ایران به شدت انتقاد کرد.
بشنوید: بخشی از مصاحبه با محمدعلی ابطحی دو روز پس از انتخابات ۸۸
۲۹ دسامبر ۲۰۱۰
(۸ دی ۱۳۸۹) بخش فارسی بی‌بی‌سی هفتاد ساله شد.
۲۰ مارس ۲۰۱۱
(۲۹ اسفند ۱۳۸۹) رادیو بی‌بی‌سی فارسی در آخرین روز سال اعلام کرد که تولید برنامه جام‌جهان‌نما، برنامه شامگاهی خود را از روز بعد متوقف می کند. تصمیم به توقف تولید برنامه جام‌جهان‌نما به دلیل لزوم صرفه جویی مالی، ناشی از کاهش بودجه بخش جهانی بی‌بی‌سی اتخاذ شد. صادق صبا، رئیس بخش فارسی گفت که برنامه چشم‌انداز بامدادی رادیو و عملکرد وبسایت فارسی بی‌بی‌سی تقویت خواهد شد.
بشنوید: گفت‌وگوی نازنین جاوید با صادق صبا در مورد توقف تولید برنامه جام‌جهان‌نما
۲۵ ژوئن ۲۰۱۵
(۴ تیر ۱۳۹۴) رادیو بی‌بی‌سی فارسی تصویری شد و از آن به بعد شنوندگان رادیو توانستند تصویر استودیو و گویندگان رادیو را از تلویزیون، وبسایت و کانال یوتیوب بخش فارسی بی‌بی‌سی تماشا کنند.

No comments:

Post a Comment