Monday, January 25, 2016

موسیقی سنتی و مداحی مدرن!

در پی برگزاری کنسرت «همایون شجریان» با عنوان «چرا رفتی» و همراهی بانوان نوازنده در اصفهان، شب گذشته عده ای در اعتراض به این کنسرت و پوشش شرکت کنندگان، در محل برنامه تجمع کردند که این تجمع باعث واکنش «محمد قطبی» مدیر کل ارشاد اسلامی شده است.
قطبی در پاسخ به این اعتراضات بیانیه ای را در سایت اداره کل ارشاد اصفهان منتشر کرده است که متن بیانیه، واکنش تقریبا متفاوت و کم سابقه ای است که از سوی مسئولان نسبت به تجمع و اعتراض به کنسرتهای قانونی در شهر اصفهان ابراز شده است.
متن کامل بیانیه مدیر کل ارشاد اسلامی اصفهان را در ادامه به نقل از سایت «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان» بخوانید:
بانگی شنیدند و نفس زنان دویدند 
چیزی ندیدند و خجالت بکشیدند

همیشه لازم نیست برای مدیریت دنیای مدرن از سنت عبور کرد؛ بلکه گاه میتوان با بهره گیری از سنت، مدرن را مدیریت کرد.
نسل نوخاسته در فضای وایبر، اندروید، ماهواره، گجت و اپلیکیشن زندگی میکند و بسیاری از سنتها و آیینهای نسل پیش از خود را ندیده و با آن غریبه است. تا جایی که گاه گذشته را در تعارض با خواسته ها و تمایلات امروز خود می پندارد. این، نه از خیره  سریِ این نسل، بلکه از ضعف مدیریت ما نسل پیشین است که زیباییهای سنت را در صندوقچه های چوبی مخفی کرده و هرگز اجازه نداده ایم فرزندانمان با آن آشنا شوند.
موسیقی سنتی، بومی و محلی ایران، که نه یک سر و گردن، بلکه تمام قامت از موسیقی غربی بلندتر و راست قامت  تر است، با همین رفتارهای بچگانه ما به حاشیه رفته و جوانان و نوجوانان ما که مورد هجوم بیوقفه آهنگها و موسیقی غربی واقع شده اند، نه پناهگاه سنتیِ موسیقاییِ مناسبی دارند و نه طاقت پرهیز از موسیقی بیگانه!
امروز تنها راه مدیریت ذائقه موسیقاییِ نسل نوخاسته، بهره گیری از موسیقی بومی و محلی است؛ همان که سالهای سال با آواز پیشکسوتان این مرز و بوم تا بلندای تاریخ ایران زمین قدکشیده است. از لالایی مادران تا سنج و دهل عزاداران و از نی کسایی تا آواز تاج، از ربنای شجریان تا ایران ایران رویگری، از نقّاره و کرنای حرم رضوی تا ترمپت و دمام تعزیه، همه و همه نشان از پشتوانه ای قوی و ساختاری استوار دارد.
نوای گلوی همایون شجریان یکی از قله های موسیقی سنتی معاصر به حساب میآید که با آن و نواهای مشابه آن میتوان ذائقه نسل جوان و نوجوان را دوباره با سنت و گذشته خویش آشنا سازیم و سپر بلایمان باشند در مقابل آنچه از ناکجاآباد بر ما پرتاب میشود.
آنانکه با اجرای موسیقی همایون شجریان موافق نیستند، یا سنت را نمیشناسند یا موج موسیقی مدرن را، و یا از قدرت موسیقی سنتی در برابر موسیقی بیگانه بیخبرند.
کاش این مدعیان در مقابل مداحی پاپِ ذاکر و ذاکرها صف میکشیدند و از اینکه ذائقه بچه مذهبیهای عاشق امام حسین علیه السلام آلوده به موسیقی پاپ شود، مانع میشدند. 
کاش اجازه نمیدادند ریتم شور عزاداری را به جای تک ضرب پنجه پور و سه ضرب حاج صادق بگذارند.
اجرای همایون شجریان که با حمایت صریح شخص آقای استاندار صورت گرفت، نشانی بود از اقتدار آواز ایرانی و موسیقی محلی! اجرایی بود که با بندبند قوانین کشور مطابقت داشت و حریمها و حرمتها را رعایت کرده بود.
آنانکه اعتراض دارند یا قانون را نمیشناسند یا خود را بالاتر از قانون میپندارند!
ما معتقدیم قانون در نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران برخاسته از شرع و منطبق بر احکام شرعی است و حتا اگر جایی هم کسی تشخیص متفاوت داشته باشد، نمیبایست در مقابل قانون بایستد و با اردوکشی و یارگیری و تحریک چند جوان ترم اولی، روی نیمکت بایستد تا قدّش بلند شود. هرکس با هر نام و نشانی، با هر قدّ و قواره ای، با هر میزان سوادی، با هر شکل و شمائلی، با هر دغدغه و لقلقه زبانی، با هر حامی و پشتیبانی، با هر رنگ و زبانی، حرفی برای گفتن دارد، یا احساس میکند قانونی زیر پا رفته، یا ادعای فهم بیشتری دارد، یا نیاز به دیده شدن دارد، یا عربده ای در گلویش گیر کرده، یا اندیشه ای در فکرش پنهان شده، یا منطقی بر زبانش جاری است، بیاید تا با هم گفت و گو کنیم.
 
" گفت و گو"؛ لااقل بنده نه اردو کشی بلدم، و نه دادمیکشم، میشنوم و در حدّ عقل خودم پاسخ میدهم، حرف حق را میپذیرم و زیر بار زور نمیروم. قدّم را بلندتر از قانون نمیدانم و تفسیر شرع را به اهلش میسپارم، نه اجتهاد میکنم و نه هیجان زده میشوم.

کاش چهار انگشت فاصله(میان گوش و چشم یا شنیدن ناحق و و دیدن حق - از گفتار امام علی) را زودتر طی میکردید و قبل از دیدن قضاوت نمیکردید، که شرمنده شوید.

شاید حالا فهمیده باشید که شنیدن کی بود مانند دیدن.

دنبال خواننده زن میگشتید، نوازندگان با حجاب دیدید.

دنبال رقص و لعب میگشتید. چهارکلام حرف حساب شنیدید.

کلاه گشادی سرتان رفت.

هرچه دارید برایم بفرستید: ghotbi@iran.ir
محمد قطبی

No comments:

Post a Comment