Tuesday, June 24, 2014

نقدی بر قوه قضائیه

وزیر دادگستری ایران: از هر ۱۰۰ هزار ایرانی، ۲۸۳ نفر در زندان است


مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران اعلام کرده است که به طور متوسط در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، ۲۸۳ نفر در زندان به سر می برند.

آقای پورمحمدی از کاهش ۳ و ۷ دهم درصدی زندانیان در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ خبر داده و گفته ۲۱۷ هزار و ۸۵۱ نفر مددجو اکنون در زندان‌های ایران هستند.

وزیر دادگستری ایران در همایش سالیانه قوه قضائیه که با حضور روسای جمهور، مجلس و قوه قضائیه برگزار شده سخنرانی کرده است.

آقای پورمحمدی بودجه قوه قضائیه ایران را ۴هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان اعلام کرد.

بر اساس گفته های آقای پورمحمدی، در سال ۱۳۹۲ در مجموع ۹ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۴۲۸ پرونده وارد قوه قضائیه شده که ۶ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۹۹۵ پرونده به واحدهای قضایی و ۳میلیون و ۵۹۵ هزار و ۳۳۳ پرونده به شورای حل اختلاف فرستاده شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم در این همایش سخنرانی کرده و خواهان افزایش به‌کارگیری هیأت منصفه در دادگاه‌های ایران شده است.

رئیس جمهور ایران هشدار داده که گرچه دولت و مجلس می‌تواند جناحی باشد اما "در هیچ‌کجای قوه قضائیه نباید احساس شود که قاضی و داوری یا دستگاه‌های مربوط به آن فرقی بین این و آن می‌گذارند."

آقای روحانی از آنچه رو به فراموشی رفتن اصل برائت در قوه قضائیه خوانده انتقاد کرده و گفته "به غیر از مواردی که دادگاه صالحه طرف را مجرم می‌داند، اصل برائت در همه‌جا جاری است. چطور می‌شود که در برخی از موارد این اصل تضعیف می‌شود و بیل به کمر آن می‌خورد؟ هیچ‌کس حق ندارد برای فرد، گروه یا حزب دیگری حکمی صادر کند. افراد می‌توانند حرف بزنند اما حکم را فقط باید محکمه صالحه آن هم در چارچوب قانون صادر کند."

No comments:

Post a Comment