Wednesday, April 16, 2014

شناخت خطهای سیاسی مراجع با طرح یک پرسش شرعی

شناخت خطهای سیاسی مراجع با طرح یک پرسش شرعی

توجه کنید که تنها آیت الله صانعی پاسخ درست و کامل میدهد و بقیه از زیر سؤال در میروند:

پرسش شفقنا: با توجه به بهره برداری دشمنان اسلام از شبکه های ماهواره ای جهت پیگیری و انتشار اهداف خود بر ضد اسلام و ضد منافع جهان اسلام و ضد فرهنگ جوامع اسلامی ازیک سو و آسیب ارسال پارازیت بر روی این امواج ماهواره ای که منجر به افزایش احتمال بروز اختلالات عصبی و مغزی، آریتمی قلبی یا توقف حرکت قلب، مرگ کودکان و نوزادان، ابتلا به سرطان خون،  ام اس و بیماریهای صعب العلاج و به مرور زمان مرگ خاموش مسلمانان  و سایر شهروندان کشورهای اسلامی میشود از سوی دیگر، آیا ارسال این پارازیتها به لحاظ شرعی مجاز است یا خیر و چه حکمی دارد؟ 

1. خود پرسش به گونه ای طرح شده که القاء میکند نفس ایجاد ماهواره دشمنی با اسلام است!!
2. انتهای پرسش نیز اشکال دارد و به جای "ایرانیان" نوشته شده مسلمانان گویی در کشوری مسلمان تنها باید مسلمانانش در امان باشند.
3. عبارت "سایر کشورهای اسلامی" هم زاید است زیرا دیگر کشورها از این گونه پارازیتها نصیبشان نمیشود و تنها مردم بیچاره ایرانند که از این مواهب! برخوردارند!)

پاسخ آیت الله العظمی سید صادق روحانی:
اگر عوارض ارسال پارازیت به همان نحو است که نوشته اید بر متصدیان امور مملکتی واجب است حتی المقدور از آن جلوگیری کنند و در صورت عدم قدرت بر جلوگیری از این کار، موظف هستند که اشخاص مبتلا به بیماریهای ناشی از ارسال امواج را معالجه کنند.(ایشان به گونه ای پاسخ داده که گویی نمیداند ارسال کنندگان خود متصدیان امور مملکت اند.)

پاسخ آیت الله العظمی صانعی:
تصرف در هوا و فضای منزل مردم ولو به واسطه ارسال پارازیت که تعدی به سلطه مالکانه و حقوق شخصی مردم محسوب میشود، شرعا جایز نیست و حرام میباشد چه رسد به آنکه سبب عواقب خطرناک ذکر شده در سوال و ضرر زدن به انسانها و صاحبان فضا باشد که حرمت و معصیت کبیره بودنش برای ارسال کننده پارازیت جای شک و شبهه نبوده به علاوه که موجب ضمانش هم میباشد.

پاسخ آیت الله العظمی موسوی اردبیلی:
چنانچه ثابت شود که ارسال پارازیت موجب ضررمعتنابهی مانند موارد مذکور درسوال میشودارسال آن ها جایز نیست. (چرا نمیگویی حرام اندر حرام است چون حرث و نسل را از میان برمیدارد.)

پاسخ آیت الله العظمی سبحانی:
مورد سوال از قبیل (به اصطلاح فقها) متزاحمان است و در این موارد اهم بر مهم مقدم داشته میشود وتشخیص اهم بر مهم مربوط به فقیه نمی باشد بلکه حاکم شرع میتواند در این موارد قضاوت کند. (حاکم شرعی که سیاسی عمل نکند از کجا گیر بیاوریم؟)

پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
در فرض سوال، مورد از مصادیق تزاحم است که باید دید درآن رعایت اهم ومهم شود، که این امر با توجه به میزان احتمال تاثیرگذاری سوء برمخاطبین از یک سو ونیز مقدار احتمال خطر احتمالی از سوی دیگر، جواب متفاوتی خواهد داشت. (ایشان کلا از دادن پاسخ منصرف شده)

پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
باید تدبیری اندیشید که هم جلوی مفاسد ماهواره ها گرفته شود و هم ضرری بر جسم مردم وارد نشود. (ایشان هم از دادن پاسخ شانه خالی کرده است.)
.

No comments:

Post a Comment