پرسش: رابطه امام زمان
با دنياي تكنولوژيكي مثلا كامپيوتر، نانو و غيره چيست؟
توضیح: چون ما هميشه از
امام زمان در حال عبادت و در محراب(و یا سوار بر اسب) حرف ميزنيم و نميگوييم امام
زمان در يك مركز تحقيقاتي پيشرفته نيز نقش داشته است؟ خواهش ميكنم خيلي کامل جواب
دهيد چون از بسیاری از علما پاسخ درستي نگرفته ام.
پاسخ:
از روايات مختلف ، به
دست مى آيد كه با عنايت ويژه امام مهدى عليه السلام و گسترش سطح آگاهى ،
علم و انديشه مردم ، اختراعات ، اكتشافات ، ارتباطات و فن آورى به نهايت كمال
خود رسيده و مردم آن عصر ، در بهترين و شكوفاترين برهه زمانى زندگى خواهند كرد .
روايات ، جهان را در آن عصر ، متمدّن و در اوج قدرت و پيشرفت علمى معرّفى كرده است
و به طور كلى صنعت و فن آورى در آن روزگار ، با صنعت كنونى ، فرسنگ ها فاصله
خواهد داشت . اگر تصور شود كه حضرت مهدى عليه السلام حكومت جهانى خود را بر
وسايل ساده صنعتى هزار سال پيش بنا مى كند ، پندارى ساده وناپذيرفتنى است مگر
اينكه همه كارها جنبه اعجاز داشته باشد و همه امور از اين طريق حلّ گردد وگرنه
اداره اين جهان عظيم ، با وسايل بسيار ساده ، با منطق عادى سازگار نیست .
متخصصان رشته هاى گوناگون علوم بشرى نيز ، خود به دانش ها و معلومات اندك شان اعتراف دارند و اذعان مى كنند كه دانش آنها در برابر مجهولات و ناشناخته ها ، چون قطره اى در برابر دريا است ، ليكن بشر روزى قله هاى دانش را طى كرده و ديگر مجهولى در هيچ زمينه براى او باقى نخواهد ماند . در اينجا به گوشه اى از اين پيشرفت هاى صنعتى و تكنولوژى اشاره مى شود :
متخصصان رشته هاى گوناگون علوم بشرى نيز ، خود به دانش ها و معلومات اندك شان اعتراف دارند و اذعان مى كنند كه دانش آنها در برابر مجهولات و ناشناخته ها ، چون قطره اى در برابر دريا است ، ليكن بشر روزى قله هاى دانش را طى كرده و ديگر مجهولى در هيچ زمينه براى او باقى نخواهد ماند . در اينجا به گوشه اى از اين پيشرفت هاى صنعتى و تكنولوژى اشاره مى شود :
. 1 از روايات بر مى آيد كه در عصر حضرت
مهدى عليه السلام ، صنايع و وسايل اطلاعاتى ، چنان پيشرفته خواهد بود كه دنيا
، همچون كف دست آشكار شده ، حكومت مركزى را بر اوضاع جهان مسلّط خواهد بود . قدرت
ديدارى و شنيدارى ياران مهدى عليه السلام و مردم زياد خواهد شد و . . . .
. 2 امام صادق عليه السلام در زمينه
گسترش و رشد وسايل حمل و نقل ، فرود آمدن حضرت مهدى را به هنگامه ظهور
اين گونه تشريح مى كند : « ينزِلُ فى سبع قباب من نور » « او در هفت
خيمه از نور فرود مى آيد » . جالب توجّه آن است كه امروز به بشقاب هاى
پرنده نيز قباب مى گويند . در يك حديث قدسى آمده است : « و لأسخرنّ معه
الرّياح و لأذلّلن له السحاب الصّعاب و لارقيّنّه فى الاسباب » « . . . سوگند كه
بادها و ابرها را تسخير او در خواهم آورد و اسبابى [ كه براى سفر به آسمان ها
است ] به سفر كردن همه آسمان ها موفّق خواهم داشت
» .
. 3 در احاديث عامه آمده است : « و تُكلّمِ و الرَّجُلُ عَذبَهُ سَوطهِ و شِراكُ نَعلِهِ و تَخبرهُ بما اَخذَت اهلُهُ بَعدَه » « منقوله شمشير و بند كفش با انسان سخن مى گويد و به او خبر مى دهد كه خانواده اش بعد از او چه كارى انجام داده اند» .
. 3 در احاديث عامه آمده است : « و تُكلّمِ و الرَّجُلُ عَذبَهُ سَوطهِ و شِراكُ نَعلِهِ و تَخبرهُ بما اَخذَت اهلُهُ بَعدَه » « منقوله شمشير و بند كفش با انسان سخن مى گويد و به او خبر مى دهد كه خانواده اش بعد از او چه كارى انجام داده اند» .
. 4 مسئله انرژى و نور به گونه اى حل
خواهد شد كه حتّى به انرژى خورشيدى - كه بازگشت همه انرژى ها (به جز انرژى
اتمى) به آن است - نيازى نخواهد بود . چنين توسعه شگرفى شايد در پرتو سيستم تكامل
يافته انرژى اتمى، بدون تشعشعات زيان بار كنونى حاصل آيد.
شماع زاده: در این
زمینه به نظر میرسد منظور گداخت هسته ای باشد. پرسش از هاوکینگ:
س- چه کشف
یا پیشرفت علمی را دوست دارید در زمان حیات خود شاهد باشید؟
ج- دلم میخواهد
گداخت هسته ای یک منبع عملی تولید انرژی شود. در این صورت از یک منبع بی
پایان انرژی بدون آلودگی محیط زیست و بدون گرمایش جهانی برخوردار خواهیم
بود.
در روايتى از امام
صادق عليه السلام آمده است : « انّ قائمنا اذا قام اَشرَقَتِ الارضَ بنور
ربّها و استغنى العبادُ عن ضوء الشمس» «هنگامى كه قائم ما قيام كند، زمين با نور
صاحبش روشن گردد . مردم از نور خورشيد بى نياز مى شوند » و بر اين اساس رواياتى كه
اشاره به حوادث آينده دارد ، جهان را در روزگار امام عصر ( عج ) ، جهانى متمدن و
در اوج قدرت و پيشرفت علمى معرفى مى كند . فرق اساسى پيشرفت در روزگار حضرت مهدى (
عج ) با جهان كنونى در اين است كه در آن زمان ، بشر در عين اينكه بالاترين رشد
علمى و صنعتى مىرسد ، به همان اندازه به تعالى اخلاق و كمال انسانى نزديك مى گردد
. دانش و علمى كه امام عصر ( عج ) بر روى مردم مى گشايد ، قابل سنجش با پيشرفتى كه
بشر از نظر علمى داشته است ، نيست و مردم نيز استقبال بيشترى به فراگيرى دانش نشان
خواهند داد تا جايى كه حتى زنان جوان كه هنوز سنى از آنان نگذشته است آن چنان به
كتاب خدا و مبانى مذهب آشنا مىشوند كه به آسانى ، حكم خدا را از قران استخراج مى
كنند ( بحارالانوار ، ج 52 ، ص 352 ) . رواياتى كه درباره پيشرفت صنعت در عصر ظهور
آمده است ، نمايانگر دگرگونى شگرفى در اين زمينه است مانند رواياتى كه مى گويد :
شخصى در مشرق ، برادرش را در مغرب مى بيند ( همان ص 391 ) حضرت را به هنگام
سخنرانى ، همه جهانيان مى بينند ( كافى ، ج 8 ، ص 340 بحارالانوار ، ج 52 ، ص 336
) ياران حضرت از فاصله دور با هم سخن مى گويند و سخن يكديگر را مى شنوند ( همان )
چوب تعليمى و بند كفش با انسان سخن مىگويند ( مسند احمد ، ج 3 ، ص 89 فردوس
الاخبار ، ج 5 ص 98 ) اشياى درون خانه و ديوارهاى خانه به انسان گزارش مىدهند ( بحارالانوار
، ج 52 ، ص 89 فردوس الاخبار ، ج 5 ، ص 98 ) براى مسافرت در يك چشم به هم زدن به
مقصد خود مىرسند ( احقاق الحق ، ج 13 ، ص 351 فردوس الاخبار ، ج 2 ، ص 449 ) و
نمونه هاى بسيارى كه هر چند برخى از آنها شايد اشاره به اعجاز داشته باشد ولى با
توجه به همه روايات ، آن دگرگونى را مى توان دريافت
.
در پايان چند نكته براى
روشن شدن مطلب بيان مى شود
:
يكم : بعد از عصر ظهور
به يقين درياى دانش به روى امام مهدى و ( به تبع آن به مردم جهان ) گشوده خواهد شد
كه نه تنها به اندازه اى است كه بر پيامبران و اوليا گشوده بوده است بلكه بسيار
بيش از آن است كه آنان از دانش بهره داشته اند . طبعا از نظر علمى ، جامعه بشرى از
پيشرفتى شگفت انگيز برخوردار بوده و دگرگونى چشمگيرى در جهان دانش ، فرهنگ و صنعت
پديد خواهد بود
.
به سخن ديگر ، درك دانش
و علمى كه امام عصر ( ع ) بر روى مردم مى گشايد ، قابل سنجش با پيشرفتى كه به بشر
از نظر علمى داشته است ، نيست و مردم نيز استقبال بيشترى به فراگيرى دانش نشان
خواهند داد تا جايى كه حتى زنان جوان آنچنان به كتاب خدا و مبانى مذهب آشنا مى
شوند كه به آسانى حكم خدا را از قرآن كريم استخراج مى كنند . در ابعاد ديگر نيز
پيشرفت شگفت انگيزى انجام خواهد گرفت به عنوان نمونه « شخصى در مشرق زمين ، برادرش
را در مغرب خواهد ديد » ، « حضرت را به هنگام سخنرانى ، همه جهانيان مى بينند » «
ياران حضرت از فاصله دور با هم سخن مى گويند و سخن يكديگر را مى شنوند » . چوب
تعليمى و بند كفش با انسان سخن مى گويند » ، اشياى درون خانه به انسان گزارش مى
دهند و . . . . پس تغييراتى كه در جامعه آن روز روى خواهد داد مافوق تصور و خيال
ماست .
دوم . دانشى كه در عصر
ظهور شكوفا شده و شعبه هاى مختلفى علم آشكار شده ، منحصر در صنعت و اختراع نيست و
ابعاد و زواياى مختلفى خواهد داشت از جمله
:
. 1 تبيين كامل آيات قرآنى و گشوده شدن دانش
هاى مختلف آن
. 2 شكوفايى در علم بهداشت و درمان انسان ها
. 3 رونق كشاورزى ، دامدارى و تأمين تغذيه در
حد مطلوب با توجه به دانش بالاى بشر
. 4 گسترش ارتباطات و حمل و نقل سريع و شگفت
آور بشر
. 5 رشد صنعت و اختراع تجهيزات پيشرفته سمعى و
بصرى
. 6 آموزش حكمت و معارف دينى و عقلى و . . .
سوم . علم و دانش در آن
عصر در جهت خدمت به مردم و آبادى زمين و تأمين زندگى و ايجاد رفاه و رشد و تعالى و
تربيت انسانها است . امام زمان ( عج ) راه و روش هايى نو و دقيقى ارائه مى كند كه
تا آن روز براى بشر ناشناخته بوده است . از آنجايى كه راه اصلى رشد توليد و
خودكفايى ، بهره بردارى از علوم و فنون و تخصصهاى ويژه و طرحها و برنامه ها
ماهرانه است علوم فنون بشرى در آن عصر ، با علوم و فنون در دوران پيش از ظهور ،
قابل مقايسه نيست . از اين رو ، پيشرفت هايى و رشد توليد و سرمايه در آن دوران ،
با هيچ دوره ديگر همانند نيست : امام زمان ( عج ) در همه زمينه ها ، به دانش بشر
تكامل مى بخشد چنانكه در علوم الهى و ماوراى طبيعى ، همه اشتباهات و جهل هاى بشرى
را بر طرف مى سازد و معيارهاى درست در شناخت مبدأ و معاد را به انسان مىدهد و در
علوم مادى و تكنيكهاى رشد اقتصادى و سامان يابى زيست نيز راه و روش هايى شگفت آور
، به انسانيت عرضه مى كند و با شيوه هاى بسيار دقيق ، نظام توليد و بهره بردارى از
منابع طبيعى را ، رشدى توصيف ناپذير مى بخشد و بدين گونه مشكل كمبودها و نارسايى
هايى را به كلى برطرف مى سازد . پس بشر در اين دوران از هر حيث به كمال مىرسد ، بر
عكس ، عصر حاضر كه هر چه علم و صنعت پيشرفت مى كند مشكلات بشر نيز فزونى مى گيرد و
غير قابل مهار مى شود
! !
چهارم . روايت امام صادق
( ع ) قابل تأمل و تدبر است . امام ( ع ) مى فرمايد : « علم و دانايى از 27 حرف
تشكيل مى شود ، تمام آنچه پيامبران ( تا كنون ) آورده اند ، دو حرف است و مردمان
بيش از اين دو حرف را تا كنون نشناخته اند . آن گاه كه قائم ما قيام كند ، 25 حرف
ديگر را آشكار سازد . . . » . ( بحارالانوار ، ج 52 ، ص 336 )
احتمال دارد اين روايت
به معناى كثرت باشد و در آن مقدار دانايى بشر در دوران قبل از ظهور و پس از ظهور
مقايسه شده و دانش هاى قبل از ظهور ، بسيار ناچيز محسوب گشته است .
به يقين عنايات و
تفضلات الهى در شكوفايى و تكامل علوم در آن عصر دخالت خواهد داشت ، در عين حال كه
مردم نيز زمينه هاى لازم براى كسب علم و دانش را در خود فراهم خواهند ساخت ، در
روايت زيبايى از امام باقر ( ع ) آمده است : « قائم ما وقتى كه قيام مى كند ، دست
خود را بر سر بندگان مى نهد و ( به تأييد الهى ) نيروهاى عقلانى توده ها را تمركز
مى دهد و خردها را به كمال مى رساند » . ( اذا اقام قائمنا وضع يده على رؤوس
العباد فجمع به عقولهم و اكمل به احلامهم » . ( بحار الانوار ، ج 52 ، ص 336 ) .
پنجم . از امام باقر (
عليه السلام ) نقل شده كه فرمود
:
ذخر لصاحبكم الصّعب !
قلت : و ما الصّعب ؟ قال : ما كان من سحاب فيه رعد و صاعقه او برق ، فصاحبكم يركبه
، أَما انّه سير كب السّحاب و يرقى فى الأَسباب اسباب السّماوات السّبع والارضين !
( بحار ، ج 12 ، ص 182 ) براى صاحب و دوست شما ( مهدى ( عليه السلام ) ) آن وسيله
سركش ذخيره شده است . راوى اين حديث مى گويد : گفتم منظور از وسيله سركش چيست ؟
امام ( عليه السلام )
فرمود : ابرى است كه در آن غرش رعد و شدّت صاعقه يا برق است او بر اين وسيله سوار
مىشود آگاه باشيد او بزودى بر ابرها سوار مى گردد و صعود به آسمانها و زمينهاى
هفتگانه مى كند
.
مسلماً منظور از ابر ، اين ابر معمولى نيست زيرا ابرهاى معمولى وسيله اى نيستند كه بتوان با آنها سفر فضايى كرد آنها در جوّ نزديك زمين در حركتند و با زمين فاصله ناچيزى دارند و نمى توانند از آن بالاتر بروند بلكه اشاره به وسيله فوق العاده سريع السّيرى است كه در آسمان به صورت توده اى فشرده از ابر به نظر مى رسد ، غرّشى همانند رعد ، و قدرت و شدّتى همچون صاعقه و برق دارد و به هنگام حركت ، دل آسمان را با نيروى فوق العاده خود مىشكافد و همچنان به پيش مىرود و مى تواند به هر نقطه اى از آسمان حركت كند .
مسلماً منظور از ابر ، اين ابر معمولى نيست زيرا ابرهاى معمولى وسيله اى نيستند كه بتوان با آنها سفر فضايى كرد آنها در جوّ نزديك زمين در حركتند و با زمين فاصله ناچيزى دارند و نمى توانند از آن بالاتر بروند بلكه اشاره به وسيله فوق العاده سريع السّيرى است كه در آسمان به صورت توده اى فشرده از ابر به نظر مى رسد ، غرّشى همانند رعد ، و قدرت و شدّتى همچون صاعقه و برق دارد و به هنگام حركت ، دل آسمان را با نيروى فوق العاده خود مىشكافد و همچنان به پيش مىرود و مى تواند به هر نقطه اى از آسمان حركت كند .
و به اين ترتيب ، يك
وسيله مافوق مدرن است كه شبيه آن را در وسايل كنونى نداريم تنها در ميان بشقابهاى
پرنده و وسايل سريع و سرسام آور فضايى كه امروز داستانهايى از آنها بر سر زبانهاست
و نمى دانيم تا چه حد جنبه واقعى و علمى دارد ، شايد شباهت داشته باشد ولى به هر
صورت بشقاب پرنده هم نيست
.
از مجموع اين روايات به
دست مى آيد كه وضعيت فنون و تكنولوژى در آن زمان ، بسيار متفاوت تر از
وضعيت فعلى و گذشته آن خواهد بود هر چند كه بعضى از اخبار مى تواند پيش گويى
غيبى از وقايع آينده باشد ( كه تا حدودى با وضعيت فعلى ما منطبق است ) و دليلى بر درستى
قول معصومين و حقانيت راه آنان باشد . بايد دانست كه فرق بنيادين پيشرفت در دوران
حكومت مهدى ( عج ) با جهان كنونى ، در اين است كه در روزگار ما پيشرفت علم و صنعت
، منجر به سقوط فرهنگ و اخلاق جامعه بشرى شده و گاهى از كنترل و نظارت خارج گشته
است چنانكه بعضى از اختراعات و اكتشافات در جهت جنگ و كشتار انسان ها به كار
مى رود و يا منجر به تخريب شديد محيط زيست مى شود و امراض و
بيمارى هاى گوناگونى در پى دارد و . . . اما در عصر ظهور ، اين وضعيت تغيير
خواهد يافت ، بشر در عين اينكه به بالاترين حد رشد علمى و صنعتى مى رسد ، به
همان اندازه به تعالى اخلاق و كمال انسانى نيز نزديك مى گردد و علم و صنعت و
تمدّن را ، براى پرورش فضايل اخلاقى و رسيدن به هدف آفرينش خود ( عبوديت و عبادت )
به كار مى برد و . . . پس در آن دوران ، صنعت و علمى كه اثر و نتيجه اى
جز ويرانى و تباهى و فساد ندارد از بين مى رود يا در مسير درست قرار
مى گيرد و صنعتى و تكنولوژى كه در جهت خدمت به بشر است ، گسترش مى يابد
به هر حال ، از حديث
بالا بطور اجمال مى توان دريافت كه موضوع عقب گرد صنعتى در كار نيست ، بلكه بعكس
سخن از پيشرفت خارق العاده اى در ميان است كه به موازات آن بايد تكامل در همه
زمينه ها صورت گيرد
.
براى مطالعه در اين زمينه نگاه کنید به:
براى مطالعه در اين زمينه نگاه کنید به:
. 1 چشم اندازى به حكومت مهدى ، نجم الدين
خراسانى
. 2 تحليل تاريخى نشانه هاى ظهور ، مصطفى
صادقى
. 3 مهدويت ( پس از ظهور ) ، رحيم كارگر ( نشر
معارف)
برگرفته از وبسایت پرسمان
دانشجویی(پرسمان دات اورگ)
No comments:
Post a Comment