Tuesday, February 16, 2016

«تاکسی» جعفر پناهی برنده خرس طلایی جشنواره برلین

«تاکسی» جعفر پناهی برنده خرس طلایی جشنواره برلین شد‬ 
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴- ۱۶ فوریه ۲۰۱۶
 
هانا سعیدی خواهر زاده جعفر پناهی به هنگام دریافت خرس طلایی جشنواره برلین.

هانا سعیدی خواهر زاده جعفر پناهی به هنگام دریافت خرس طلایی جشنواره برلین.
مراسم اختتاميه شصت و پنجمين دوره جشنواره فيلم برلين شنبه شب در محل کاخ اين جشنواره برگزار شد و خرس طلايی بهترين فيلم اين دوره به «تاکسی» از ايران رسيد.
جعفر پناهی فيلمساز ايرانی با دريافت اين جايزه مهم‌ترين جايزه ۳ سال اخير سينمای ايران را پس از جايزه اسکار اصغر فرهادی برای فيلم «جدايی نادر از سيمين» دريافت کرد.
آقای پناهی که به دليل حکم ممنوع الخروجی‌اش امکان حضور در اين جشنواره را نداشت، دو سال پيش هم برای فيلم «پرده» خرس نقره‌ای بهترين فيلمنامه را از همين جشنواره گرفته بود. در مراسم اختتاميه، هانا سعيدی از بازيگران فيلم تاکسی به نمايندگی از سازندگان فيلم، خرس طلايی را دريافت کرد.
هيئت داوران اين دوره برليناله به رياست دارن آرنوفسکی فيلمساز آمريکايی، فيلم تاکسی را از ميان ۱۹ فيلمی که در بخش مسابقه حضور داشتند، به عنوان بهترين فيلم انتخاب کرد.

 آقای آرنوفسکی هنگام اعلام جايزه با اشاره به محدوديت‌های جعفر پناهی در ايران گفت که فيلم تاکسی سرشار از عشق فيلمساز به هنر و کشور و مخاطبانش است.
در ميان اين فيلم‌ها تعدادی از ساخته‌های شناخته شده‌ترين فيلمسازان دنيا از جمله ورنر هرتسوگ،ترنس ماليک و بيل کاندون قرار داشتند. فيلم تاکسی در زمان نمايش در جشنواره هم با تحسين زياد منتقدان حاضر در جشنواره و رسانه‌های خبری گوناگون روبرو شده بود.
با اين همه حجت‌الله ايوبی رئيس سازمان سينمايی وزارت ارشاد در نامه سرگشاده‌ای به دبير جشنواره برلين، از اينکه اين جشنواره با نمايش فيلم تازه پناهی به گفته او می‌خواهد «همه را سوار تاکسی سوتفاهم‌های تازه‌ای عليه مردم ايران نمايد» ابراز تاسف کرده بود.(اگر جلو زبانت را میگرفتی و هیچ چیز نمیگفتی بهت میگفتند گنگی؟ چرا باید حقوق بگیران از دولت که باید حامی ملت در برابر حاکمیت باشند علیه مردم شعار میدهند و آنهم برخلاف حقیقت: سوء تفاهم تازه ای علیه مردم!!)
ديتر کاسليک دبير جشنواره در مراسم اختتاميه بار ديگر بر رويکرد برليناله در توجه به فيلم‌های سياسی و اجتماعی تاکيد کرد و گفت خوشحال است که فيلم‌های اين دوره انعکاسی از وقايع فعلی دنيا هستند.

No comments:

Post a Comment