Wednesday, February 17, 2016

طیف کامل نور در قرآن


طیف کامل نور در قرآن
احمد شماع زاده
با اینهمه کشفهایی که از قرآن صورت گرفته و میگیرد، آیا باز هم لجبازانی یافت میشوند که نپذیرند همه چیز در قرآن یافت میشود؟ آری به قول خود قرآن معنادین با قرآن همواره بوده اند و خواهندبود؛ چنانکه حقیقت نیز همواره بوده و خواهد بود؛ و مرتباً خود را به حقیقت جویان نشان داده و خواهد داد.
مشغول خواندن قرآن بودم. به این آیه رسیدم که به حضرت موسی در روز برگزیده شدن به پیامبری میگوید: و ادخل یدک فی جیبک تخرج بیضاء من غیرسوء فی تسع آیات...
ترجمه: و دستت را در گریبانت ببر. بیرونش بیاوری نور سفیدی خواهد بود، بی آنکه زیانی به تو رساند، در نه آیه(نشانه). (نمل: آیه دوازده)
موضوع و نکته کلیدی این گفتار، عبارت فی تسع آیات(در نه آیه) است. بویژه آنکه، میان عبارتهای من غیرسوء(که مربوط است به نور دست حضرت موسی) و فی تسع آیات(که وصف چگونگی آن نور است)، علامت صلی که نشانه وصل کردن است، آمده. یعنی نباید میان این دو عبارت در خواندن و فهم جدایی بیفتد.
این آیه را در طول عمر خود، شاید بیش از هزار بار خوانده، و مانند دیگران از آن گذر کرده بودم؛ ولی به خواست خداوند تنها امروز به فهمش نائل آمدم:
تا خواندمش به خود گفتم موضوعش ظاهراً نور است. شاید به طیف نور مربوط شود.
دوباره گفتم ولی طیف نور که هفت رنگ است؛ و این عبارت اشاره به نه آیه(نشانه) دارد.
سپس گفتم شاید طیف نور اصلی و کامل نه رنگ داشته باشد که پژوهشگران فیزیک نور، هنوز به دو  رنگ دیگرش دست نیافته اند و قرآن مانند بسیاری موارد دیگر خواسته است به پژوهشگران نکته ای را یاداوری کند؛ و در اینجا اینکه: طیف نور نه رنگ دارد و نه هفت رنگ.
این گفت و گوی من در مخیّله ام یک دقیقه هم طول نکشید که دو سر طیف نور به ذهنم خطور کرد: فرو سرخ و فرا بنفش...
گفتم: درسته حالا میشه نه تا. برای اطمینان بیشتر دوباره به آیه نگاه کردم تا چیزی کم و بیش نشده، و همه چیز درست باشد. دیدم در وصف آیات، نوشته نشده: بینات که معنای آشکاران را میدهد؛ ولی آنچه که از دعای سمات در زمینه گزییش حضرت موسی به پیامبری در صحرای سینا و در سرزمین مصر در ذهنم مانده بود، بینات نیز داشت:تسع آیات بینات.
گفتم جلّ الخالق که آیه چقدر دقیق است! و به مانند دیگر آیات، از نظر اثبات، مو لای درزش نمیرود. اگر بیّناتی که در دعای سمات وجود دارد در قرآن پس از آیات آمده بود، نمیشد این نتیجه درست را گرفت؛ زیرا که تنها هفت رنگ از طیف نور بیّن(آشکار-  مرئی) هستند و رنگهای فرو سرخ و فرا بنفش که مکمّل طیف نور هستند، نادیدنی(نامرئی) اند.
برای اطمینان بیشتر حاشیه قرآن را نگاه کردم. دیدم چیزی نوشته نشده؛ و مطمئن شدم که نظرم به حقیقت بسیار نزدیک و یا عین حقیقت است.
روشنگری: قرآنی را که هر روزه میخوانم، چاپ سوریه است؛ و خلاصة التفاسیری به زبان عربی در حاشیه دارد. اگر چیزی پیرامون واژه ها نوشته شده باشد، متوجه میشوم که در تفسیرها به آن واژه توجه شده،(البته برخی از توجه هایی که شده منظور نظر خداوند را نمیرسانند؛ و تنها نظر مفسر است.) وگرنه نتیجه میگیرم که تفسیرها از فهم آن واژه یا عبارت، عاجز مانده و سکوت اختیار کرده اند.

دستاوردهای دانش در زمینه طیف نور:
رنگهای مختلفی را که ما میبینیم، به دلیل وجود طول موجهای متفاوت در پرتو نور است. نور خورشید بیرنگ به نظر میرسد و اصطلاحأ نور سفید نامیده میشود. اما نور سفید مخلوطی از انواع رنگهاست. وقتی نور خورشید با قطره های باران معلق در هوا برخورد میکند، شکست پیدا میکند و در نتیجه ما میتوانیم رنگهای مختلف تشکیل دهنده نور سفید را که به صورت رنگین کمان در آسمان نمایان میشود، مشاهده کنیم. از آنجا که هر یک از قطره های باران، طول موجهای تشکیل دهنده نور را به طور متفاوت میشکنند، در نتیجه رنگهای مختلف موجود در نور سفید، تجزیه میشوند.
این رنگها به ترتیب از قرمز(بلندترین طول موج) در یک سر طیف نور شروع میشود و به رنگ بنفش(کوتاهترین طول موج) در انتهای دیگر آن، پایان مییابد. رنگهای تشکیل دهنده نور سفید، اصلاحأ طیف نور نامیده میشود.
نور مرئی تابشی الکترومگنتیک است که به چشم انسان میآید. نور مرئی یا آشکار، با طول موجی از حدود 380 تا حدود 740 نانومترجای دارد.  محدوده نور مرئی بین دو نور نامرئی فروسرخ، که در طول موجهای بلندتر و نور نامرئی فرابنفش، که در طول موجهای کوتاهتر یافت میشود، قرار دارد.
تابش فروسرخ که به آن اشعّه مادون قرمز نیز میگویند، در دانش فیزیک به بخشی از طیف امواج الکترومگنتیک گفته می‌شود که طول موج آن‌ها بلندتر از دامنهٔ نور مرئی، و کوتاه‌تر از دامنهٔ رادیویی باشند. امواج فروسرخ در بازه بسامدی ۳۰۰ گیگاهرتز تا ۴۰۰ تراهرتز و طول موج یک میلیمتر تا ۷۵۰ نانومتر قرارمی‌گیرند.
28 بهمن ماه نودوچهار

No comments:

Post a Comment