Friday, November 13, 2015

خودکشی کودکان در ایران











چهارمین خودکشی کودکان در ایران در کمتر از دو هفته: گزارش‌ها از ایران از خودکشی یک مهرشاد، دانش‌آموز ۱۴ساله در شهرستان رستم‌کلا در استان مازندران حکایت دارد.
محسن رنانی اقتصاددان و پژوهشگر چنین می نویسد: مهم نیست به چه علتی، مهم این است که یک دانش‌آموز دبستانی، یک نوجوان ده-یازده ساله خودکشی کرده است. این بدین معنی است که بچه‌های ما از همان کودکی پیر می‌شوند. خبر تکان دهنده بود: «خودکشی دانش آموز کلاس ششم ابتدایی».
نمی دانیم حقیقت چیست اما می دانیم واقعیت چیست: یک کودک دبستانی خودکشی کرده است. و این خودش به اندازه یک دنیا پیام دارد.
من وقتی خبر اولیه را دیدم چنان منقلب شدم که منتظر نماندم تا حقیقت کشف شود، احساس خودم را روی کاغذ آوردم. دیگر مهم نیست حقیقت مساله چیست. مهم این است که این کودک دیگر در میان ما نیست و مسئول این حادثه ما هستیم. ما که نه تنها سن روسپیگری را به ۱۳ سال کشانده‌ایم، سن اعتیاد را به ۱۲ سال کشانده‌ایم، سن کودکان کار را به شش سال کشانده‌ایم، بلکه اکنون سن خودکشی را هم به ده سال کشانده‌ایم. همین‌ها برای ارزیابی ماهیت هیاهوهای ما کافی است.
همین‌ها برای زیر سوال بردن رسالت‌های جهانی ما کافی است. همین‌ها برای تخته کردن درب تمام صنایع اتمی و نظامی ما کافی است. همین ها برای زیر سوال رفتن هیمنه‌ی صدا و سیمای ما کافی است. همین‌ها برای ارزیابی ماهیت نظام آموزشی ما کافی است.
همین پاییز جاری شنیدم برخی مدارس کردستان به علت نبودن بودجه برای تهیه سوخت، چند روز تعطیل بوده اند. همین یک خبر برای زیر سوال رفتن همه ادعاهای کشوری که دومین ذخایر گاز جهان را دارد و طبق سند چشم‌انداز بیست ساله‌اش می‌خواهد در ۱۴۰۴ از همه نظر نخستین کشور منطقه باشد، کافی است. و البته در این نوشته، به «تجربه واقعی» دیگری در مناطق کردنشین ـ که مشتی است نمونه خروار ـ نیز اشاره کرده‌ام. رفتارهایی که می‌تواند بخشی از علل توسعه نیافتگی و فقر در مناطق کردنشین ایران را توضیح دهد.
.......................
آن‌گونه که وب‌سایت "خبر‌آنلاین" نوشته، پسری به نام مهرشاد، روز یک‌شنبه (۱۷ آبان‌-۸ نوامبر) بعد از بازگشت از مدرسه «بدون هیچ نشانه غیرمعمولی» ناهارش را صرف کرد و سپس به اتاق خود رفت. اما بین ساعت ۴ تا ۴:۳۰ بعدازظهر، وقتی خانواده‌اش به غیبت او مشکوک شدند، به اتاقش رفتند و با جسد او در حالت حلق‌آویز از پنکه‌ی سقفی روبه‌رو شدند.
این وب‌سایت به نقل از یکی از همسایگان خانواده‌ی "مهرشاد" تصریح کرده که این خانواده «از خانواده‌های سرشناس و دارای وضعیت مالی خوبی در منطقه هستند».
بر اساس این گزارش، در شهرستان «رستم‌کلا» این خبر شایعه شده "مهرشاد" در هنگام خودکشی، نوشته‌ای نیز در دستش داشته است.
این چهارمین مورد خودکشی کودکان در ایران در کمتر از دو هفته‌ی گذشته است که خبر آن رسانه‌ای می‌شود.
اولین موردِ این خودکشی‌ها مربوط به "هاوری قادرشوان"، دانش‌آموز ۱۱ ساله اهل شهرستان اشنویه در استان آذربایجان غربی بود که روز ششم آبان‌ماه خود را حلق‌آویز کرد و به زندگی‌اش پایان داد.
روز ۹ آبان نیز یک دانش‌آموز ۱۰ ساله در محله "خلیج فارس" تهران به وسیله‌ی روسری خودش را از میله‌ی بارفیکس حلق‌آویز کرد.
یک روز بعدتر نیز دختر ۱۴ ساله‌ای در اهواز با پرتاب کردن از خود طبقه‌ی پنجم منزل پدری‌اش اقدام به خودکشی کرد.
این دختر که متاهل بود، روز دوشنبه ۱۱ آبان، به دلیل شدت جراحات در بیمارستان از دنیا رفت.
هرچند که آمار رسمی از خودکشی کودکان در ایران وجود ندارد اما در مهرماه امسال، فاطمه دانشور، رییس کمیته اجتماعی "شورای اسلامی شهر تهران" در یک نشست خبری از نتایج پژوهشی قدیمی پرده برداشت که بر اساس آن، از میان ۱۷۶ کودک ۸ تا ۱۳ ساله‌ای که در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۸۱تا ۱۳۸۳ به دلیل مسمومیت در بیمارستان لقمان تهران بستری شدند، ۱۱۱ مورد اقدام به خودکشی کرده بودند.

No comments:

Post a Comment